Praha chystá nízkoemisní zónu
Znečištění ovzduší v Praze opět překročilo limity. Odborníci volají po opatřeních, která by zdravotní zátěž obyvatel hlavního města zlepšila a jedním z nich má být právě i zavedení nízkoemisní zóny.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Znečištění ovzduší v Praze opět překročilo limity. Odborníci volají po opatřeních, která by zdravotní zátěž obyvatel hlavního města zlepšila a jedním z nich má být právě i zavedení nízkoemisní zóny.
Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal před pár dny studii ENA, která se zabývá vlivem imisí na životní prostředí ČR. Podle studie je příčinou extrémně vysokých hodnot imisí v ČR nárůst spalování uhlí a odpadů v lokálních zdrojích u domácností, v některých lokalitách pak hraje svoji roli vysoká koncentrace průmyslu.
ArcelorMittal Ostrava se na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně prezentoval prostřednictvím silničních svodidel. Od roku 2003 se v ostravské huti vyrobilo 5600 kilometrů svodidel, což by stačilo na cestu z Ostravy do Madridu. Mittal je také hrdý na to, že více než 70 % svodidel, která chrání řidiče na českých silnicích, pocházejí právě z jeho produkce.
S alarmujícím zjištěním přišli vědci z Laboratoře pro letectví a životní prostředí na Massachusettském institutu technologií (MIT). Emise jemných prachových částic PM 2,5 pocházející např. z produkce elektřiny, průmyslových provozů a dopravy podle nich způsobí v USA až 200 tisíc předčasných úmrtí ročně.
Znečištění ovzduší představuje pro Evropany největší zdravotní riziko spojené se životním prostředím. Jakým překážkám evropská města čelí ve svém úsilí kvalit ovzduší zlepšit? Jaké politické kroky jsou potřeba ke zlepšení ochrany zdraví občanů před znečištěným ovzduším? Jak mohou ekologické inovace efektivně přispět ke snížení emisí a míry znečištění ve městech?
Na začátku února byl schválen prováděcí předpis umožňující městům a obcím v ČR zřídit tzv. nízkoemisní zóny. Jde o model inspirovaný Německem. Zástupci Asociace pro podporu využití zemního plynu a biometanu v dopravě (dále jen NGVA) v něm ale vidí nedostatky.
Prodej nových aut v Evropě už několik let vytrvale klesá. V USA sice prodeje nejdou špatně, ale klesá zájem o využití aut a naopak roste veřejná doprava. Někteří analytici proto míní, že automobilismus ve “vyspělém” západním světě dosáhl svého vrcholu. Automobilky se teď musí změnit.
V roce 2012 zemřelo na silnicích zdaleka nejméně lidí v moderní historii. Přesto nejsou auta podle prestižního lékařského žurnálu The Lancet (vychází od roku 1823) o nic méně nebezpečná. Automobilové emise jsou podle aktuálně vydané studie druhým nejrychleji rostoucím zabijákem na planetě. Hned po obezitě.
Server Česká pozice přinesl zajímavý rozhovor Radimem J. Šrámem z Akademie věd. Vedoucí genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny v novém výzkumu dokázal, že emise z dopravy mohou měnit genetickou výbavu dosud nenarozených dětí.