Česká města mohou omezovat vjezd aut kvůli emisím

Vláda schválila zavedení nízkoemisních zón ve městech a obcích na návrh ministerstva životního prostředí. Cílem je ulehčit městům s vysokým objemem dopravy. Při tvorbě nařízení vlády se Česká republika inspirovala v Německu, ve kterém nízkoemisní zóny využívají města od března roku 2007.

Umweltplakette – německé známky pro vjezd do nízkoemisních zón. České budou mít tvar osmiúhelníku.
foto: umwelt-plakette.de

Nově schválená možnost zavádění nízkoemisních zón by se mohla stát jednou z nepřímých pobídek směrem k nákupu novějších automobilů s nižšími emisemi. Ať už půjde o hybridy, elektromobily, auta na plyn, nebo třeba jen moderní vozy s motory splňujícími normy EURO 5 či EURO 6.

Plakety, které značí emisní kategorii daného vozidla, jsou tři. Pro vozidla v první kategorii plaketa nebude potřeba. Cena emisní plakety je stanovena na 80 Kč.

Emisní plakety pro vozidla budou podobné dálničním známkám a jejich distribuci zajistí obce s rozšířenou působností a Státní fond životního prostředí. K dispozici budou na obecních úřadech, případně si je bude možné nechat zaslat poštou.

Červená, žlutá, zelená

Emisní plakety se liší barvou – pro emisní skupinu 2 přísluší barva červená, pro třetí skupinu pak žlutá a vozidla v emisní skupině 4 budou označeny plaketou zelené barvy. Důležitým prvkem, který Česká republika při tvorbě nařízení zvažovala, byla vzájemná uznatelnost německých a českých nálepek.

Emisní kategorie jedna bude bez etikety a budou do ní spadat vozy splňující max. EURO 1. Zelenou plaketou ve skupině 4 budou označována hybridní auta nebo elektromobily. Do emisních kategorií by měli spadat podle IHNed.cz i motorkáři, kde se bude plaketa řídit rokem výroby motocyklu.

Evropské plakety

Ministerstvo životního prostředí nyní s německou stranou o tomto uznávání vede jednání, jako další krok pak plánuje vést debatu na úrovni Evropské unie o vzájemné uznatelnosti těchto zón. V únoru by podle Tomáše Chalupy, ministra životního prostředí, měla vzniknout mezinárodní úmluva.

Navrhovaná úprava má pomoci hlavně obcím, přes které denně projíždí tisíce aut a jsou tak zatíženy velkým znečištěním prostředí.

Nižší hluk, nižší emise

„Díky zavedení nízkoemisních zón v obcích se sníží prašnost, množství výfukových zplodin i hluk. Pro místa, kdy obcí denně projíždí kamiony místo toho, aby volily objízdnou trasu, je zavedení nízkoemisních zón optimální řešení,“ říká ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Materiál k návrhu nařízení vlády byl zaslán do vlády v září roku 2012. Oproti návrhu, který byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení, bylo z nařízení vlády vyjmuto zvýhodnění filtrů pevných částic při přidělování emisní plakety.

K tomuto kroku přistoupilo Ministerstvo životního prostředí na základě výsledků jednání se zástupci německého ministerstva o vzájemném uznávání českých a německých plaket.

Němci vs. Češi

„Český systém schvalování filtrů pevných částic je v určitých bodech benevolentnější než systém německý a tato rozdílnost by mohla významně ohrozit další vyjednávání o vzájemném uznávání emisních plaket s německou vládou i jednotlivými spolkovými zeměmi, proto jsme přistoupili k této změně,” říká ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Mezi prvními městy, které by mohly nízkoemisní zóny začít zavádět, jsou podle Aktuálně.cz například Praha či Klimkovice. Zpravodajský server dále informuje, že mezi vyhlášením nízkoemisní zóny a vyžadováním plakety musí uplynout alespoň rok, aby měli motoristé čas se nové situaci přizpůsobit.

Ministerstvo životního prostředí, Aktuálně.cz, iHNed.cz

13 Comments on “Česká města mohou omezovat vjezd aut kvůli emisím”

    1. Přesně tak, a vzhledem k
      Přesně tak, a vzhledem k deklarovaným jednáním o vzájemné uznatelnosti to u nás bude stejně jako v Německu (s výjimkou motocyklů).

      Jinými slovy (přibližně):
      benziňáky s karburátorem = třída 1, bez nálepky, nesmí do žádné zóny;
      benziňáky s elektronickým vstřikováním = rovnou třída 4 zelená, můžou i do nejpřísnějších zón.

      U dieselů je to odstupňované dle EURO (kvůli prachovým částicím). Podle dynamické skladby vozového parku (co jezdí po ulicích, ne podle registrace) jsou na tom už i diesel-osobáky relativně slušně, opatření nejvíc dopadne na náklaďáky.

      V článku píšou pěkné bludy „Ať už půjde o hybridy, elektromobily, auta na plyn, nebo třeba jen moderní vozy s motory splňujícími normy EURO 5 či EURO 6.“ popř. je to vzdálená vize s budoucími plaketami nových tříd ještě vyšších než 4.

  1. Sice každé auto dnes má
    Sice každé auto dnes má „emisní“ nálepku, ale myšlenka upravit tyto nálepky a na jejich základě rozjet systém je evidentně příliš jednoduchá a nikdy není na škodu vymyslet nálepku druhou, kterou budeme šířit zcela jiným systémem než tu první. Konec konců, pokud se to úředníkům osvědčí, nikde není řečeno, že by se emise nedaly využít k vytvoření třetí a klidně i čtvrté nálepky. Místa na kapotě je dost.

    Emise jsou zohledněny v silniční dani, starší auta určitých emisních tříd jsou penalizována při prodeji, tak že jsou vlastně neprodejná. Teď jim bude zakázán vjezd do měst. Co přijde příště? Budeme jejich majitele popravovat za úsvitu na obecní návsi? Je až dojemné s jakou vehemencí se stát věnuje těm pár nešťastným majitelům starých Škodovek. Kdyby stát se stejnou vehemencí bojoval proti kriminalitě, máme prázdné věznice.

  2. Vys…te se na EURO norny a
    Vys…te se na EURO norny a myslete hlavou!!! Prosím…….. Už vidím, jak se v centrech českých měst prohánějí diselové hybridy a malý úsporný benziňáček starší výroby (možná i předělaný na plyn) čeká za branou velkoměsta. A motocykl? Aha, ten vlastně žádné emise na STK nedělá, takže je jedno, jestli tam ten katalyzátor s originálním výfukem nechám že?

    1. Dávám přečíst. Tohle je
      Dávám přečíst. Tohle je konečně rozumný názor. K čemu ve městě pomůže EURO 4, když je to dieslový náklaďák. A naopak, proč by auto se spotřebou 6l na 100 v benzínu s katalizátorem mělo být zatracováno.
      Ale zatím bych to nehrotil – jen je potřeba to ohlídat a dát tam výsledky reálných měření. A vybavit policisty mobilními měřáky, aby mohli auta v nízkoemisních zónách otestovat. Značka EURO4, když je to vylágrovaný diesel, se systémem SDR, kam ale místo močoviny lejou destilku aby ušetřily jim emise nesníží.

  3. Na začátku to byla
    Na začátku to byla zajímavá myšlenka, protože se myslelo že automobily mají na znečištění ovzduší ve městech mnohem vetší vliv než se nakonec ukázalo (mimo jiné i po zavedení do praxe v Německu)

    Toto je opět dobrý příklad toho, že je těžké a riskantní být průkopníkem, ale naprostá zhovadilost se vydávat po dobře zdokumentované slepé cestě.

    Navíc toto nesystémové řešení je neuvěřitelně byrokraticky náročné pro všechny strany a účinností mi toto nařízení připomíná další paskvil v této oblasti a to používání zimních pneu.

    Jestli to má mít nějakou váhu (a znovu se opakuji) tak ať zcela zakáží registraci vozidel, které nesplní alespoň EURO3 a těm v provozu už STK neobnoví emise. Nebo ať radši nedělají nic!!!

    už mně totiž fakt vytáčí doplácet finančně, časově i nervy na to že: „Někdo potřeboval vykázat činnost“

    1. Jen k tomu STK. Nikdy jsem
      Jen k tomu STK. Nikdy jsem toho nebyl svědkem, ale aspoň od pěti různých lidí jsem slyšel, že oni sami nebo někdo z jejich okolí neprošel na STK přes emise, tak to nakonec vyřešil tak, že si nechal změřit emise mimo STK (např. na jiném autě) a potvrzení potom přinesl na STK a šel už jen na technickou prohlídku. Znovu opakuji, že na to nemám žádné důkazy. V květnu budu STK sám absolvovat, tak se tam na to schválně zeptám.

    2. No, pokud já vím, právě
      No, pokud já vím, právě v německých městech po zavedení nízkoemisních zón byly značné přínosy ve snížení emisí zejména nákladní automobilové dopravy.
      Např. podle analýz pro Prahu ale asi tak velké přínosy už nelze čekat, protože dneska už je lepší vozový park, než když se to zavádělo v Německu a navíc má Praha poměrně rozsáhlou zónu zákazu vjezdu náklaďáků nad 6t. Kdo chce získat výjimku, musí mít od nového roku EURO4.
      A jak píšu v komentáři výše, nízkoemisní zóny mají dopad hlavně na diesely a obzvlášť na náklaďáky.

      1. A ještě bych doplnil, je
        A ještě bych doplnil, je třeba rozlišovat:
        1) Měření emisí, kdy se v pravidelných (2 letých) intervalech kontroluje, zda vozidlo splňuje, co má pro svůj model předepsáno.
        2) Emisní plaketa, která je určitému vozidlu přidělena jen jednou, zůstane mu až do jeho vyřazení z provozu, a říká, jaké má daný model předepsané emisní charakteristiky.

        Nově je tedy v kompetenci měst, aby do svých center aj. citlivých oblastí nevpustila vozidla nemající stanovenou plaketu. Ale ta vozidla mohou klidně ještě sloužit někde na venkově, kde jsou rozptylové podmínky dobré. Nemůžeme celoplošně zakázat vozidla, která v době registrace splňovala tehdejší požadavky a stále jsou v kondici splňovat limity předepsané pro daný model.

  4. Ľudia si budú kupovať
    Ľudia si budú kupovať nové autá, až na ne budú mať.
    Prebehli dve vlny šrotovného, staré autá boli vymenené za novšie, ale tie majú nejakú životnosť.
    Čím bude horšie, tým dlhšie bude trvať výmena vozového parku za modernejší a štát si môže vymyslieť nálepky aké chce.
    No a keďže práca sa dá v poslednej dobe nájsť hlavne v meste, sitáciu z emisiami to nevyrieši….

Napsat komentář