Nízkoemisní zóny: opatření, které pomůže vyčistit vzduch ve městech

Už rok mohou česká města vyhlašovat nízkoemisní zóny, aby tak odlehčila dopravou enormě znečištěnému ovzduší. Strana zelených tato opatření, známá z řady německých měst, prosazuje. Aktuálně o vyhlášení nízkoemisních zón usilují především v Praze a Brně.

Doprava ve městech dnes předstvuje jeden z hlavních zdrojů nebezpečných prachových částic ohrožujících zdraví všech obyvatel
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz

TISKOVÁ ZPRÁVA

V sobotu 8. března 2014 tomu bude právě rok, co vstoupilo v platnost nařízení vlády o emisních plaketách, které umožňuje českým obcím vyhlašovat v místech s trvale zhoršenou kvalitou ovzduší tzv. nízkoemisní zóny. Do těchto zón mají zákaz vjezdu ty nejvíce znečišťující automobily.

Opatření tak má napomoci snížit emisí jemného prachu a dalších zplodin z dopravy, které vážně ohrožují zdraví lidí. Ultrajemné prachové částice totiž pronikají dýchacím ústrojím přímo do krve, poškozují stěny cév a způsobují vážná onemocnění.

V Německu pomáhá toto opatření zlepšovat ovzduší už ve více než padesátce měst, včetně Berlína, Mnichova, Stuttgartu, Frankfurtu či Hannoveru. V Česku zatím stále žádná taková zóna vyhlášena nebyla.

V přípravách na její vyhlášení jsou momentálně nejdále v severomoravském lázeňském městečku Klimkovice a Praze. Přestože znečištění ovzduší narůstá a ohrožuje zdraví lidí na ulicích, vedení radnic však s řešením otálejí.

Zelení v českých městech a obcích prosazují sadu opatření, která pomohou vzduch v ulicích vyčistit:

· podpora veřejné dopravy a cyklodopravy;
· zavádění nízkoemisních zón;
· dovybavování aut i autobusů filtry prachových částic;
· nahrazování nafty jinými druhy pohonu (stlačený plyn, elektřina);
· podpora zavádění systémů sdílení aut (tzv. carsharing);
· důsledný úklid ulic od prachu;
· zpoplatňování vjezdu do centrálních zón.

„Poslední měření ultrajemného prachu v brněnských ulicích ukázala, že znečištění akutně ohrožuje zdraví Brňanů, včetně dětí cestujících do škol a školek. Zelení proto požadují, aby se vedení města začalo seriózně zabývat vyhlášením nízkoemisní zóny na dopravně nejzatíženějších ulicích i dalšími opatřeními proti prachu. O věci budeme chtít vyvolat diskusi už na březnovém zasedání městského zastupitelstva,“ uvádí Martin Ander, člen předsednictva SZ a brněnský zastupitel.

„Dlouhodobě v Praze prosazujeme vznik nízkoemisní zóny na území městské památkové rezervace a ve vybraných lokalitách na okraji Prahy, jako je třeba Spořilov. Znečištění z dopravy tu ohrožuje zdraví lidí a je potřeba ten problém řešit,“ dodává Petr Štěpánek, člen předsednictva SZ a kandidát zelených na primátora v Praze.

tisková zpráva

5 Comments on “Nízkoemisní zóny: opatření, které pomůže vyčistit vzduch ve městech”

  1. ať raděj zelení burezují
    ať raděj zelení burezují velké, mocné a BOHATÉ uhlobarony – Ti ať sníží podíl ,,nespalin“ z uhelek a vysokých pecí, a ať si to vyřizují také v Polsku… jenom by to byla buzerace běžných chudých občanů… př: bez aut ( s horší dopravou do práce ) by vzrostla nezaměstnanost, chudoba tzn. lidé by šetřili tak, že by pálili doma kdejakej bordel, co maj… to by zelení určitě rádi ! – a navíc zemní plyn je dokonale ekologický – sic produkuje CO2, ale oxid uhličitý příroda ( sopečná činnost ) produkuje mnohem více, než člověk … jinak totiž plyn hoří – i v nejlevnějším kotli bez škodlivin – popílku, jemného prachu, nespálených uhlovodíků aj… jeho zdražením lidé přejdou na staré kobercea další bordel, jenž patří jen do moderních spaloven, kde díky vyspělým technologiím shoří s produkcí minimálních škodlivin…

  2. Vím, že politika na tenhle
    Vím, že politika na tenhle server moc nepatří, ale multikulti zelení, nechť jsou do pr****. K těm zónám, je to akorát buzer pro podnikatele a pro místní obyvatele. Kdyby raději zavedli různé dotace a finanční podpory na nákup eko vozidel, tak by se města postupně pročistila příjemnější a přirozenější cestou, než zákazy.

    1. Dotace se tak mozna budou
      Dotace se tak mozna budou libit podnikatelum, ale to je tak vsechno. Clovek ktery vydela dvacku ty dotace opravdu nevyuzije, kdyz potrebuje penize na jine vydaje. Bohuzel prave to omezeni a buzerace donuti lidi sporit a prejit ze starych aut do novejsich nebo budou nuceni nechat auta na nejakych zachytnych parkovistich a do centra se dopravovat hromadnou dopravou. Protoze lidsky druh je „zdechly“ tak by najednou vsichni zacali kupovat eko auta.

      1. souhlas ono by stačilo
        souhlas ono by stačilo kdyby stát zajistil dotace pro jakékoliv eko opatření sice nejvíce by pomohlo omlazení vozového parku z prům 13let tak na 4 to by udělalo dost jenže nato by 80% populace nemělo ale stači kdyby stát dotoval elekto hybridy cng lpg vozy 🙂

  3. Uvidíme (a hlavně si
    Uvidíme (a hlavně si budeme pamatovat) jak budou zelení v Brně hlasovat při schvalování realizace skladu internetového obchodu, který přinese nárůst provozu stovek kamionů a tisíce dodávek denně, a jak se tedy budou přímo svým hlasem podílet na zlepšení vzduchu v Brně.

Napsat komentář