V roce 2012 zemřelo na silnicích zdaleka nejméně lidí v moderní historii. Přesto nejsou auta podle prestižního lékařského žurnálu The Lancet (vychází od roku 1823) o nic méně nebezpečná. Automobilové emise jsou podle aktuálně vydané studie druhým nejrychleji rostoucím zabijákem na planetě. Hned po obezitě.
foto: Hybrid.cz
Studie aktuálně publikovaná v lékařském žurnálu The Lancet říká, že v roce 2010 zemřelo předčasně 3,2 milionu lidí právě kvůli znečištění ovzduší. A hlavním důvodem k tomu byly emise aut a nákladních automobilů, čímž se pravděpodobně myslí především dieselových.
Více než polovina, 2,1 mil, těchto úmrtí se odehrálo v Asii. Populační exploze, rychlý rozvoj dosud zaostalých států a s tím i obrovský nárůst počtu automobilů způsobují, že mnohamilionové metropole především v Indii a Číně trpí neobyčejně vysokým znečištěním ovzduší z automobilové dopravy.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Český vědec: dopravní emise zabíjejí, ovlivňují i nenarozené děti
Hong Kong zakáže vjezd starým náklaďákům
Autismus a automobilismus: kvalita ovzduší je pro novorozence kritická
Nevýhodou je, že v těchto zemích (zatím) neplatí žádné emisní standardy jako v USA a Evropě. Jen v Číně dnes jezdí 114 milionů aut. Ještě v roce 1995 to bylo asi 2,5 milionu. Číslo roste o 4-8 % každé tři měsíce. Peking, ale i indické Dillí, se díky tomu doslova dusí. Často díky nekonečným zácpám.
Pro zajímavost, v roce 2000 zemřelo na následky znečištění ovzduší předčasně na celém světě 800 000 lidí.
Řešení tohoto problému se pochopitelně nabízí samo: podpora záíjmu o alternativní paliva, tedy elektromobilů, hybridů, plug-in hybridů, aut na CNG. Levnější hromadná doprava ve městech, kvalitnější železnice, celkově lépe propracovaný systém veřejné dopravy.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Znečištění ovzduší zkracuje život až o dva roky
Jenže vykládejte tohle automobilkám, městům a koneckoncům i miliardám nových spotřebitelů v Asii, kteří jsou celí natěšení na své první auto. Stejné, které viděli v tom skvělém americkém filmu. Auto, které jim dá svobodu a které mu budou všichni známí závidět.
Číňané i Indové jsou dosud přesvědčeni, že když vymění chození pešky a jízdu na kole za auto, nějak si pomůžou. V Evropě i USA se tento názor pomalu, ale jistě obrací.
Tak to vysvětlete i lidem,
Tak to vysvětlete i lidem, kteří se nehodlají vzdát velkoobjemových diselů jen pro pocit…. Myslím, že dvoutunových šestiválců jezdí trochu moc. Asi je lidé potřebují – jezdit za 10l nafty je in. Starý benziňák předělaný na plyn je pase. (viz „eko“poplatky)
Starý vyběhaný benziňák
Starý vyběhaný benziňák notabene bez katalyzátoru nebo s neřízeným a dávno nefunkčním je ještě daleko větší zlo než moderní diesel splňující současné velmi přísné normy. A taky nevím, kde by se vzalo na sinicích nějaké podstatnější procento dieslových šestiváců, obzvlášť dneska, kdy pomalu i do limuzín cpou nasteroidované litrové tříválce.
Ta čísla v článku se týkají zaostalých regionů, kde se donedávna jezdilo na povozech a teď je dohnal boom automobilizmu. A jelikož jsou to regiony chudé, tak se tam na nějaké emise vůbec nehledí. V Evropě, USA a Japonsku bych spíš kvůli stále přísnějším normám a obměnám vozového parku bych spíše tipoval snižující se počet emisí.
Ještě se podívám co má
Ještě se podívám co má X6,5, Dscovery, GLK a podobně pod kapotou:)
Pokud počtem myslíte objem emisí, trefil jste do černého – to mám na mysli. Bohužel větší roli hraje složení emisí. Disely produkují velké množství NOx, které se pomocí UV záření v atmosféře rozkládají na volné radikály a ty právě aktivně ničí ovzduší (kyslík). Oproti tomu CO2 je pouze pasivní skleníkový plyn. Pevné částice ani neřeším (stejně se najde argument s filtrem – často dost obtěžující součástka, že?).
PS: článek jsem četl, jen mám potřebu pomáhat především svému okolí (evropa)