Honda - hybridní auta - Insight první generace

Historie hybridních aut, 3. díl

V prvním díle článku o historii jsme se podívali do jejich prehistorie, 19. a počátku 20. století. Druhý díl načal moderní historii . Načali jsme příběh , přezdívaného také „kmotr hybridů“, který dnes dokončíme a budeme pokračovat až k moderním vozům jako je či .  

Dvoumístný hybrid Honda Insight první generace přišel na svět v roce 1999, vyráběl se až do roku 2006

Viktor Wouk se svým společníkem nakonec auto na testy přeci jen poslali. Objevily se sice nějaké komplikace, ale ty byly brzy překonány bohatší směsí paliva, neboli laděním . Finální testy v laboratoři EPA ve městě Ann Arbor nakonec splnil. Přesto ale EPA odpověděla, že o jejich postupu do další fáze testovacího programu se teprve rozhodne.

Čína - Peking - znečištění způsobené automobilovou dopravou

Čína chce zavést přísnější omezení spotřeby než Obama

Americký prezident Barack Obama před nedávnem schválil postupné snižování průměrné spotřeby nově vyráběných amerických automobilů až na 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Spojené státy jsou dnes silně závislé na dovozu ropy a toto by mělo jak pomoct tuto závislost snížit, tak i zlepšit kvalitu ovzduší. Podobně je na tom však Čína. New York Times informují, že čínská vláda má plán, podle kterého by se měla průměrná spotřeba v Číně vyráběných automobilů snížit do roku 2015 o 18%. Přitom už dnes mají osobní automobily vyráběné v Číně nižší průměrnou spotřebu než ty americké, zejména proto že jsou menší a tedy i lehčí. Nově zaváděná daňová opatření navíc kladou na nízkou hmotnost a spotřebu ještě vyšší důraz. Ačkoliv Čína byla do roku 1995 co se týká ropy soběstačná, dnes už zhruba tři pětiny své spotřeby musí dovážet – většinou ze zemí s nestabilním politickým režimem. Velkým problémem je navíc v Říši středu znečištění ovzduší a životního prostředí vůbec. An Feng, hlavní architekt současných omezení spotřeby, odhaduje, že do roku 2015 by měla průměrná spotřeba čínských aut klesnout až k hodnotě 5,6 l/100 km. Nová opatření by podle očekávání mohla výrazně pomoci především domácím výrobcům, protože zahraniční automobilky do Číny dovážejí především větší a luxusní (a tedy i těžší) auta s vysokou spotřebou paliva. Už dnes ale automobilky z Německa, Japonska či Koreje plánují malé, lehké automobily s nízkou spotřebou, které by se v Číně naopak mohly stát hitem.

veřejná doprava Londýně

Na dieselové emise zemře v Londýně 3000 lidí ročně

Zpráva Londýnského sněmu (London Assembly), který slouží jako kontrolní orgán tamní radnice, varuje, že Londýn potřebuje zavést další nízkoemisní zóny dál od centra města. Na znečištění ovzduší nebezpečnými částicemi vypouštěnými především dieselovými motory totiž ve světové finanční metropoli zemře každý rok kolem 3000 lidí. Emise prý přispívají k celé řadě zdravotních problémů obyvatel. Vláda odhaduje, že náklady na léčení spojené s emisemi dosáhly v celé Británii minulý rok už 20 mld. liber (asi 600 mld. korun). Rada pro životní prostředí, která je součástí Sněmu proto nyní po starostovi Borisi Johnsonovi požaduje, aby se zabýval možností využití biopaliv u veřejné dopravy a pokusil se snížit emise autobusů o 90%. Dále chce rozšíření nízkoemisních zón a elektronické informační zabule na veřejných místech, které by podávaly informace o aktuální znečištění v reálném čase. Chce také podpořit v celém městě jízdu na kolech.

Ekobydleni.eu: města budoucnosti: pro lidi, ne pro auta

Sesterský magazín Ekologické bydlení přináší aktuálně článek „Města budoucnosti: pro lidi, ne pro auta„.

„Z Ameriky, země, která auto prohlásila za dalšího člena domácnosti, se ale takové hlasy ozývají jen pramálo. V době ekonomické krize, ve které USA vězí až po uši, se však tyto hlasy začínají i z druhé strany Atlantiku ozývat čím dál tím naléhavěji. Na sympóziu nazvaném „Rozšiřování vize udržitelné mobility“ zaměřeném právě na urbanistické plánování pořádaném vysokou školou Art Center College of Design (ta je často přezdívána „Harvard dopravních návrhů“) aktuálně vystoupil dopravní plánovač Timothy Papandreou se svou přednáškou. Upozornil v ní, že současná federální i lokální politika v USA de-facto nutí lidi využívat automobily a nikoliv například chodit pěšky nebo jezdit na kole, případně využívat hromadnou dopravu. Zároveň dodal, že zásadní posun je dnes nevyhnutelný…“ (celý článek)

CNG autobusy čistější než diesely

Autobusy s pohonem CNG mají z hlediska emisí nižší hodnoty než autobusy naftové splňující emisní normu EURO V. Podle studie Centra dopravního výzkumu produkuje pohon CNG dokonce o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V. Přitom nedochází ani ke snížení výkonu, vyrábějí se CNG autobusy, které mají vyšší výkon než naftové.

Jak vyplývá ze studie proveditelnosti Centra dopravního výzkumu v Brně, zemní plyn využívaný v dopravě obecně poskytuje nižší emise CO, NOx i pevných částic (PM). Jak vyplývá z níže uvedené tabulky emisních faktorů uvedených ve studii Centra dopravního výzkumu, nejen že CNG autobusy produkují nižší emise jako jsou CO, NOx, HC aj., ale pohon CNG produkuje o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V (platná od podzimu 2009).

doprava v Pekingu

Peking zavádí přísná dopravní omezení

Čína a životní prostředí, to je téma stejně velké jako Říše středu sama. Peking byl dlouhou dobu „výstavním kouskem“ v negativním smyslu – velkoměsto zamořené emisemi, dusící se smogem a výfukovými plyny z milionů automobilů a především dopravních zácp. Ani nedávné Olympijské hry se neobešly bez omezení dopravy, která přesto nepřinesla příliš povzbudivé výsledky – šlo o krátkodobé omezení. Nyní začaly v Pekingu platit nová dopravní omezení, jejichž cílem je dostat ze silnic na 800 000 automobilů. Hlavním cílem je podle oficiálních představitelů města samozřejmě snížení znečištění ovzduší. Dvouměsíční omezení během Olympiády a Paralympiády znamenalo odstranění dvou milionů automobilů ze silnic a 120 000 tun emisí. Minulý měsíc se na 400 000 obyvatel města zúčastnilo diskuse nad tím, zda tato omezení ponechat – polovina byla pro. Podle nového zákona tak budou moct na silnice v určité dny pouze auta, jejichž poznávací značka končí tím správným číslem. V pondělí jsou to například značky končící jedničkou nebo šestkou. Nový zákon prozatím poběží ve zkušební lhůtě až do 10. dubna 2009. Peking se snaží také podporovat zaměstnavatele, aby umožnili zaměstnancům pracovat z domu, případně flexibilně podle situace. Zlepšení se dočká také hromadná doprava, například do roku 2010 přibude dalších 100 km metra, do roku 2015 už má být pod Pekingem 561 km metro linek.

Kvalita ovzduší v ČR se zhoršuje kvůli autům

Podle Zprávy o stavu životního prostředí, kterou každý rok dostává na stůl vláda, se kvalita ovzduší v ČR výrazně zhoršují, a to už několik let v řadě. A může za to především automobilová doprava jako celek, informuje server Aktuálně.cz. „Zpráva o stavu životního prostředí v roce 2007 upozorňuje rovněž na to, že kvůli nárůstu automobilové a letecké dopravy se v posledních letech nedaří omezovat skleníkové plyny,“ píše se mimo jiné v obsáhlém článku. Zajímavé je srovnání s rokem 1990, kdy byl podíl dopravních emisí na veškerém množství skleníkových plynů v ČR pouze čtyři procenta, zatímco dnes už je to asi 13%. Výrazně se zvýšily také emise stále rostoucí letecké dopravy. Mimo jiné i skrze upozorňování na zhoršující se kvalitu ovzduší hodlá prosazovat svou strategii rozvoje pohonu na plyn Česká plynárenská unie.