Škoda Superb GreenLine

Škoda Superb GreenLine je v prodeji

Minulý rok na Ženevském autosalonu převedla Škodovka, součást koncernu Volkswagen, v praxi svou ideu, že i velká auta mohou být šetrná. Tehdy představená Škoda Superb GreenLine se pyšnila 1,9l turbodieselem s výkonem 105 koní a spotřebou 5,1 l/100 km. Jak ale upozorňuje magazín Auto.cz, „konkurence dokáže být i lepší, o čemž svědčí například Renault Laguna 1,5 dCi (81 kW, 240 Nm) s kombinovanou spotřebou 4,9 l/100 km.“ Zpět k nové Škodovce – emise jsou nastaveny na 136 g/km. Nižší spotřeby je dosaženo mimo jiné aerodynamickými úpravami, snížením podvozku, snížením hmotnosti, lepším zpřevodováním a pneumatikami s nízkým odporem. Součástí výbavy je parkovací asistent a systém „Twindoor“, kdy kufr může fungovat klasicky nebo jako hatchback. Škoda Superb GreenLine se prodává za cenu od 684.900,- Kč.

Li-ion baterie – čekání na revoluci

Lithium-iontové baterie jsou dnes jednou z nejdůležitějších technologií nejen v oboru spotřební elektroniky, kde dodávají energii malým přenosným počítačům a mobilním telefonům, ale také v oblasti automobilismu. Li-ion baterie slouží v hybridních automobilech a v blízké budoucnosti se stanou hlavními zásobiteli energie malých městských elektromobilů. Tesla Motors jimi pohání svůj sportovní elektromobil Tesla Roadster. Současná technologie li-ion baterií je však stále ještě nedostačující zejména co se kapacity a doby nabíjení týká. Proto prakticky po celém světě probíhá ve výzkumných laboratořích mnoha různých společností intenzivní výzkum, který má přinést lépe využitelné lithium-iontové články. Už v roce 2010 je chce ve svém hybridním pohonném systému Integrated Motor Assist využívat japonská automobilka Honda, která nedávno uvedla na trh svůj nový hybrid Honda Insight. Na vývoji svých baterií pracuje s dalším japonským gigantem – Sanyo. Hlavní předností jejich nových baterií nemá být ani tak zvýšená kapacita, jako velmi rychlý čas dobíjení. Mnohem větší část kapacity baterií tak bude moct být využita k pohonu elektromotoru, což zase umožní využít hybridní pohon IMA ve větších a těžších typech automobilů. Navíc mají být nové baterie výrazně levnější. Není bez zajímavosti, že se společností Sanyo spolupracuje v oblasti li-ion baterií také německý koncern Volkswagen. Chce je využít pro své hybridy a elektromobily, a to už od roku 2012. O pokrocích v oblasti vývoje technologie uskladňování energie pomocí lithium-iontových baterií nedávno informoval také prestižní magazín Nature, který přinesl informaci o vysokokapacitních li-ion bateriích využívajících nanotechnologií, konkrétně silikonových nanodrátků.

Volkswagen Golf CitySTROMER

Rozhovor: Petr Dvořák – zkušenosti s provozem elektromobilu

Jsou podle vás stále ještě hudbou budoucnosti? Pro některé nikoliv. Petr Dvořák, mimo jiné člen Českého klubu elektromobilistů, je spokojeným uživatelem už dva roky. Neváhali jsme a požádali ho o rozhovor, ve kterém se můžete dozvědět jak se ke svému elektrickému vozu dostal a jakou jim předvídá budoucnost.

Jakým typem elektromobilu jezdíte, jak dlouho už a jakým způsobem, tj. například denně do práce, víkendové vyjížďky?

Petr Dvořák: Jedná se o Volkswagen Golf III. Vlastním jej už dva roky, dojíždím denně do zaměstnání, nabíjení u zaměstnavatele povoleno.

Jde se o „vlastní výrobu“ nebo sériovou? Jak jste se vlastně k téhle problematice a posléze i vlastnímu elektromobilu dostal?

Seriová výroba, původně jsem si chtěl přestavět Škodu Felicii na , následně jsem se dostal k Českému klubu elektromobilů a tam jsem zjistil, že se elektromobily již dávno (cca od roku 1990) vyrábějí seriově jen se o tom moc neví. Řekl jsem si proč pracně vyrábět již vyrobené? Pořídil jsem si tedy profesionálně vyrobený elektromobil od .  

Německo chce milion elektromobilů do roku 2020

Ve dnech 25. a 26. listopadu 2008 se v Berlíně konala konference Nationale Strategiekonferenz Elektromobilität čili „Národní strategická konference o elektromobilitě“. Německo se podle toho, co bylo na konferenci prezentováno, hodlá stát evropskou jedničkou v oblasti elektromobilů, oprostit se od energetické závislosti (což je však trochu v rozporu se vzrůstající závislostí na zemním plynu z Ruska), a vyrábět veškerou elektřinu pro své elektrické automobily z obnovitelných zdrojů energie. Do roku 2020 chce mít Německo na silnicích jeden milion elektromobilů a plug-in hybridů. Dnes tamní silnice brázdí zhruba 46,1 milionu automobilů. Jedním z těch, kdo na konferenci vystoupili, byl také německý ministr životního prostředí Sigmar Gabriel, který ve své prezentaci doslova řekl, že „Německo by se mělo stát vůdčím trhem elektromobility“. Dále vystoupil také ministr dopravy, zástupci ministerstva financí či zástupci státních i soukromých vědeckých institucí. Matthias Wissman, prezident Německé asociace výrobců automobilů zdůraznil, že budou třeba také vládní incentivy, které podpoří rozvoj elektromobilismu. Konference se samozřejmě účastinili také zástupci průmyslu, společností jako BMW (Mini E), Daimler (elektrický Smart) či Volkswagen (Golf Twin Drive). Německá vláda také zdůraznila podporu výzkumu technologií lithium-iontových baterií ve firmách jako Bosch, BASF a dalších. Všechna opatření, o kterých se na konferenci mluvilo, by se měla stát součátí nových legislativních opatření v nejbližším příhodném období.

Volkswagen Jetta TDI

Volkswagen Jetta TDI – zelené auto roku

Na autosalonu v Los Angeles byl automobil Volkswagen Jetta TDI vyhlášen jako „zelené auto roku“. Stal se tak prvním dieselem, který kdy toto ocenění vyhlašované magazínem „Green Car Journal“ získal. Volkswagen Jetta TDI se může pochlubit spotřebou 5,7 l/100 km. Volkswagen na americkém trhu dlouho žádné diesely neměl, a vítězství Jetty je tak významným signálem pro spotřebitele i výrobce. Čas dieselů musel v USA přijít a právě teď je nejlepší příležitost v zhledem k ekonomické krizi. Auto se v USA prodává za cenu 21 990 dolarů, prozatím se jich prodalo 83 000 za prvních deset měsíců na trhu (kolik z toho je však verzí TDI, to Volkswagen prozradit nechce). „Myslím že jde o v téhle zemi o průlom vzhledem k čistým dieselům,“ prohlásil Stefan Jacoby, vedoucí Volkswagen Group of America. Volkswagen Jetta TDI je poháněn 2litrovým přeplňovaným motorem s přímým vstřikováním, který splňuje emisní limity ve všech 50 státech USA včetně přísné Kalifornie. S VW soutěžily také vozy BMW 335d, Ford Fusion Hybrid, Saturn Vue 2 Mode Hybrid a Smart ForTwo.

Hybridní automobily od SEATu?

Španělský Seat dnes patří pod koncern Volkswagen, který má v oblasti alternativních paliv poměrně velkolepé a především dlouhodobé plány. Magazínu Ecoticias se podařilo uskutečnit rozhovor s Ramónem Peredesem, vice prezidentem lidských zdrojů v Seatu, který mluvil mimo jiné o budoucnosti automobilky a jejím dalším směřování. Řekl, že se snaží dále snižovat spotřebu i emise oxidu uhličitého, a že mají blízko k vývoji hybridních automobilů. Jinými slovy, Seat využívá to, co se vykutí v laboratořích Volkswagenu, a jakmile němečtí pohlávaři zavelí „směr hybridy“ nebo „směr elektromobily„, Seat se bude muset přizpůsobit. Poslední dva roky se Seat musel potýkat se ztrátami, na letošní rok měl vyhlídky se z nich vyhrabat, ale ekonomická krize k tomu dvakrát nepřispěla. Dlouhou dobu byla značka považována za „černou ovci“ rodiny Volkswagen, zejména ve srovnání s českou Škodovkou, která se naopak ukázala být velmi produktivní dojnou krávou pro celý koncern.

Audi up!

Jak vypadá nový ekologický vůz Audi?

Magazín Autoexpress.co.uk přinesl svou vizi nového, malého městského ekologického automobilu značky Audi. Ten má být založen na podvozku konceptu Volkswagen up! (nikoliv, jak se dříve spekulovalo, nedávno představeného Audi A1). Stejný podvozek se pak má stát základem pro nové vozy Seat a Škoda. Nové malé Audi se údajně má stát konkurencí pro ty nejvyšší modely vozů Ford Ka a Fiat 500. Jako motor má být využit 600ccm dvouválec, buďto diesel nebo benzinový. Předpokládaná spotřeba se pohybuje na hodnotě 3 l/100 km s emisemi pod 100 g/km. Plus Audi údajně přemýšlí také o silnější, 1,2l tříválcové verzi. A kromě toho se připravuje také jako elektromobil. Audi navíc údajně pracuje také na ekologičtější verzi Audi A2, protože mezi modely Audi A1 a Audi A3 zeje dosud propast. Spekuluje se o tom, že Audi A2 by také mohl být elektromobil. První modely Volkswagen up! mají jít do prodeje už v roce 2010, zatímco nové malé vozy Audi až o dva roky později.

VW si vyvíjí elektrický pohon samostatně

Průkopníci na poli elektrického pohonu si museli většinu komponent vyrobit vlastními silami. Automobilky Toyota, Honda i General Motors byly odkázané na vlastní vývoj a následně i výrobu. Doba se mění a elektrický pohon je v kurzu.
Tuto skutečnost si samozřejmě nemohli nechat ujít hlavní dodavatelé automobilového průmyslu jako je Continental či Bosch a přeorientovali část výroby na právě elektrický pohon. Hybridy od Daimleru a BMW, které mají přijít na trh příští rok, tak využívají komponent z dílny Bosch.
Volkswagen zvolil jinou cestu. Až na li-ion baterie, které má pro koncernové vozy dodávat Sanyo, si chce VW vyrábět díly přímo „in-house“. Právě to mu má přinést výhodu oproti konkurenci. Nechme se tedy překvapit, jaký model bude úspěšnější.

Volkswagen Golf TwinDrive

Diesel plug-in hybrid VW Golf Twin-Drive otestován

Volkswagen postavil 20 prototypů vozů VW Golf Twin-Drive a podrobuje je plošným testům pro potřeby společnosti. Jedná se o dieselové plug-in hybridy a dá se tedy předpokládat, že spotřeba bude příznivá. Novinářům z britského magazínu AutoExpress se dostal do ruky jako první na rychlý veřejný test. A výsledky předčily očekávání – spotřeba 2,5 l/100km.

1,5l dieselový motor spolupracuje s elektromotorem/generátorem, oba operují na předních kolech vozu. V zadních kolech jsou ještě dva menší elektromotory. V rychlostech do 50 km/h může vůz jet pouze na elektrický pohon, což je výhodné zvláště s ohledem na skutečnost, že se jedná o plug-in hybrid. Dojezd bez použití konvenčního motoru je zhruba 45 kilometrů, což by na cesty po městě mohlo hravě stačit. Hmotnost vozu sice trochu narostla, o 250 kg v porovnání s klasickým TDI, hodnota však není nijak znepokojující. Tři elektromotory a li-ion baterie holt něco váží.

Volkswagen Golf TwinDrive

Volkswagen Golf TwinDrive – konkurence pro Chevy Volt?

Podle informací magazínu Motor Trend chystá německá automobilka Volkswagen na rok 2011 novou verzi Golfu. Půjde o Volkswagen Golf TwinDrive, plug-in hybrid, který by mohl dost dobře posloužit jako hlavní konkurence pro Chevy Volt. Aktuální prototyp je údajně vybaven dieselovým motorem, nicméně produkční verze už bude obsahovat benzinový motor. Pouze na baterie má nový Golf ujet až 50 km. Řešení nového hybridu od Volkswagenu bude odlišné než v případě Chevy Voltu, kde je benzinový motor využit čistě jako generátor. Jak už název napovídá, Volkswagen Golf TwinDrive může jet buďto na baterie, nebo právě na benzinový motor. Elektromotor rozjede hybrid zhruba na 50 km/h a pak teprve naskočí benzin. V oblastech, kde chcete jezdit pouze na baterie je možné zapnout tzv. „e-mode“, který benzinový motor kompletně vypne. Jako baterie poslouží li-ion značky Sanyo, které jsou umístěny naspodu kufru.

Volkswagen Golf TwinDrive

Škoda vyrobí malý vůz pro Indii

Škodovka sice svým Superbem vstoupila mezi „elitní“ značky koncernu Volkswagen, ale současné trendy velí jinak. Úplně opačným směrem – k malým městským autíčkům. Volkswagen představil už dříve svůj koncept Up! a o tom, že by se mohl vyrábět v našich továrnách se také spekulovalo. nyní přínašejí velice zajímavé informace o dalších plánech automobilky Škoda. „O škodovce menší než fabia se už letos v lednu na Autosalonu v Dillí zmínil Thomas Kuehl, ředitel společnosti Škoda Auto India. Tehdy řekl, že Škoda Auto připravuje projekt malého auta, které se bude do dvou let vyrábět v Indii. Odtud má mířit jak na indický, tak na okolní trhy, kde se zatím jiné škodovky neprodávají,“ píše se v článku. Podle německého magazínu Autobild bude nejmenší a nejlevnější pro Indii, konkurent Tata Nano, postavena právě na konceptu Volkswagen Up! a cena se bude pohybovat kolem 130 000 až 230 000 Kč. Jinými slovy je vidět, že na Západě skutečně levné auto vyrobit nelze. Na druhou stranu, i vybavení malé škodovky má být odpovídající, stejně jako bepečnostní standardy. Škoda totiž samozřejmě počítá s uvedením svého vozu také v Evropě.

Audi Q5 Hybrid

Audi ruší hybrid Q7, soustředí se na Q5

Německá automobilka Audi chtěla už koncem letošního roku nabídnout zákazníkům hybridní automobil Audi Q7. Ten měl být postavený na benzinovém motoru v kombinaci s elektromotory a NiMH bateriemi. Podle magazínu Autocar, kterému se podařilo uskutečnit rozhovor s Michaelem Dickem, hlavou výzkumu a vývoje Audi, se však plány na hybrid Audi Q7 ruší. „Rozhodli jsme se udělat z lithium-iontových baterií prioritu,“ řek Dick. Podle něj je jasné, že právě li-ion baterie jsou budoucnost, a tak chce i Audi mít své eso v rukávě. Proto ruší hybridní SUV Q7, které je postavené ze stejných součástí jako Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Zatímco Volkswagen a Porsche plány na hybridní verze těchto svých vozů neruší (využití benzinové motory v kombinaci s elektromotory), Audi se namísto toho hodlá soustředit na vývoj hybridního SUV Audi Q5. „Chceme z Q5 udělat náš první opravdu hybridní model, a plán je připravit ho na lithium-iontové baterie,“ řekl Dick. Kromě toho si ale firma bude vyrábět pro své vlastní potřeby v malém množství stále také verzi Q7. Audi Q5 Hybrid využije 3,2l V6 benzinový motor společně s elektromotory a sadou li-ion baterií. Očekává se, že automobilka jej oficiálně představí na autosalonu ve Frankfurtu příští rok a do prodeje zavede v první polovině roku 2010.

Výzkumník Volkswagenu chladí nadšení z elektromobilů

Přestože samotný ředitel koncernu Volkswagen Martin Winterkorn před časem prohlásil, že budoucnost patří elektromobilům, podle Juergena Leoholda, vedoucího výzkumníků v automobilce VW, nás ještě čeká spousta problémů. Skutečně masového rozšíření elektromobilů se podle něj nedočkáme dříve než za několik desetiletí. Klíčovými problémy jsou podle něj nedostatečný dojezd, vysoká cena a malá průmyslová kapacita pro výrobu vysokokapacitních baterií. Odhady, podle kterých už v roce 2010 budou milióny lidí jezdit v elektromobilech jsou podle něj velmi optimistické. Potvrdil, že Volkswagen bude prodávat elektrická auta (jak bylo naznačeno nedávno ve vizi Volkswagenu pro rok 2028), ale zároveň řekl, že „bude trvat 20 až 25 let, než elektromobily dosáhnou alespoň 10% podílu“. Prvním elektromobilem Volkswagen bude malý městský vůz v roce 2010, následovat budou větší. „Máme ambice elektrifikovat nejen velmi malá auta, ale i naše hlavní modelovou řadu, Golf“ řekl doslova Leohold. Přestože lithium-iontové baterie v poslední době zaznamenaly významný skok kupředu, stále ještě to není dost. Podle Leoholda například dálkové trucky vždy budou jezdit na konvenční paliva, potenciál na zlepšování benzinových i dieselových motorů stále ještě existuje.

Volkswagen up!

Volkswagen up! se možná bude vyrábět ve Vrchlabí

Automobilka Volkswagen interně schválila výrobu rodiny vozů založených na konceptu Volkswagen up! představeném minulý rok na autosalonu ve Frankfurtu a v současné době hledá místo, kde by je mohla vyrábět. Jako nejpravděpodobnější volba zatím padá v úvahu továrna Škoda ve Vrchlabí. „Vrchlabí má ve hře dobré karty,“ řekl Horst Muehl, člen správní rady Škodovky. Nové automobily vycházející z konceptu malého městského vozu up! se budou prodávat v několika různých verzích pod různými značkami koncernu Volkswagen Group. Budou určeny pro západní trh jakožto malé městské „entry-level“ auto. Nové auto má být dokonce ještě levnější než Škoda Fabia, dnes nejlevnější auto Volkswagenu. „Zákazníci budou očekávat, že cena auta bude výrazně nižší než v případě Fabie,“ řekl Fred Kappler, člen představenstva zodpovědný za prodeje. Narozdíl od svých konkurentů v podobě automobilek Toyota s modelem Toyota iQ a Smartu chce Volkswagen nabídnout i ve velmi malém voze pohodlné svezení čtyř dospělých osob. Pokud Škoda a Volkswagen potvrdí, že hodlají nové vozy ve Vrchlabí vyrábět a investovat do továren, budou také uvolněny pobídky českou vládou na rozvoj infrastruktury.

Volkwagen EGO

Volkswagen představuje svou vizi roku 2028

Německý koncern Volkswagen spustil na adrese www.volkswagen2028.com prezentaci, ve kterém ukazuje jak bude podle něj vypadat automobilový svět v roce 2028. V zajímavém, i když typicky rádobyamerickém, mírně křečovitém krátkém filmu se můžete podívat na „běžné sobotní odpoledne“ á la Volkswagen a pak si postupně projít jednotlivé oblasti, na které se automobilka hodlá zaměřit. Především jsou to automobily jakožto živý prostor, kdy už cestování není otravou, ale kvalitně stráveným časem. Samozřejmostí je síťové propojení všech automobilů, a tedy i naprostá bezpečnost provozu, žádné zácpy, žádné nehody. Volkswagen si budoucí vozy představuje zcela bez emisí, v nejbližší době chce předvést nové elektromobily, brzy uvede na trh také hybridy a v testovacích verzích už má dostupné i automobily na palivové články. V prezentaci jou zdůrazněny čtyři koncepční automobily – Room, tříkolka ONe, Volkswagen up! poprvé představený na autosalonu ve Frankfurtu a nakonec sportovněji laděné dvoumístné ego. To bylo k vidění také v úvodním filmečku, kde bylo možné změnit jeho povrchovou úpravu podle přání pasažérů.