metro v Bilbau

Bilbao má metro na zelenou energii

Bilbao, město o 350 000 obyvatelích na severu Španělska (oblast Baskicka), se může pochlubit světovým unikátem. Jeho metro je totiž ze 100% napájeno z obnovitelných zdrojů energie. To znamená, že ročně se ušetří zhruba 46 000 tun CO2 (zhruba ekvivalent znečištění z 8000 aut, která by každý rok najela 30 000 km). Takže se to vlastně sčítá – použijete-li metro, už tak šetříte životní prostředí. Použijete-li metro napájené zelenou energií, šetříte ještě víc. Čistou energii poskytuje společnost Naturgas. Vozy metra byly zároveň vybaveny technologií regenerativního brzdění, která ukládá energii pro pozdější využití při rozjezdu a akceleraci. Projekt je součástí rozsáhlé iniciativy směrem ke snížení emisí oxidu uhličitého.
metro v Bilbau jezdí na obnovitelné zdroje energie

parkoviště s dobíjecími stanice pro elektromobily

Madrid dá na parkoviště dobíječky pro elektromobily

Španělsko už nedávno přišlo se zprávou, že chce mít na silnicích 1 milion elektromobilů do roku 2014. Madridská radnice nyní tento plán pomalu ale jistě začíná plnit. Na městských parkovištích začne s instalací dobíjecích stanic pro elektromobily. Majitelé elektrických vozů si je tam budou moct dobíjet zcela zdarma. Navíc každé nově postavené parkoviště bude vybaveno dobíječkou, plus se tato infrastruktura objeví i na dalších veřejných místech. Radnice se zároveň brzy chystá uzavřít smlouvu s Ministerstvem průmyslu o propagaci elektromobilismu.

550 elektromobilů Think City pro Španělsko

Ačkoliv počátkem letošního roku se norský výrobce elektromobilů Think potácel v hrozbě bankrotu, nyní se mu začíná opět dařit. Nedávno ohlásil záměr dodat několik desítek kusů do Rakouska, předtím informoval o své snaze rozšířit se po velkých evropských městech. Nyní ohlašuje další pokrok. Na španělský trh dodá 550 svých elektromobilů Think City. Letos v létě to bude první várka pěti kousků, postupně pak další. Rozvoj elektromobilismu ve Španělsku podporuje i ministr průmyslu, počítá zároveň s rozvojem infrastruktury pro dobíjení. Do představení elektromobilů ve Španělsku bude tamní vláda investovat 10 mil. euro v rámci dotací a budování dobíjecích stanic. Think tam bude na rozvoji elektromobilů spolupracovat s distribuční společností Going Green. „Vnímáme těch 550 vozů jako důležitý první krok. Naším cílem je distribuovat Think City ke koncovým zákazníkům, firemním zákazníkům i do oblasti městské správy a vlády. Naše národní prodejní síť se momentálně připravuje na představení Think City zákazníkům z celého Španělska,“ řekl k tomu Gonzalo Alonso, ředitel Going Green.

rychlovlaky Málaga - Španělsko

Rychlovlaky mění život ve Španělsku

Prezident Barack Obama nedávno ohlásil velký plán rozvoje rychlovlaků v Americe. Rychlotratě mají v průběhu let prorůst celými Spojenými státy. Dozajista ho k tomu donutila ekonomická krize, ubývající pracovní místa, ale dost možná i něco úplně jiného. Ve svém projevu zmínil, že rychlodráhy už dávno fungují – ve Francii, Japonsku anebo třeba Španělsku. A právě Španělsko je zářným příkladem toho, že vysokorychlostní železnice zdaleka nepřináší pouze práci a ekonomický rozvoj. Ukazuje se totiž, že významně přispívají k sociální soudržnosti celého národa. „My Španělé jsme nebyli zvyklí příliš cestovat,“ řekl listu WSJ José María Menéndez, hlava oddělení veřejného plánování na univerzitě ve městě Castilla-La Mancha. „Teď naši studenti neposedí chvíli na místě. AVE radikálně změnilo přístup téhle generace k cestování,“ dodává.

Španělské rychlovlaky AVE (Alta Velocidad Española) mají do roku 2020 prorůst celou zemí, devět z deseti obyvatel by jeho zastávku nemělo mít dál než 50 km od domova. První vysokorychlostní dráha byla ve Španělsku otevřena v roce 1992 mezi hlavním městem Madrid a jihošpanělskou Seville, která tehdy hostila Světovou výstavu. Výstavbu provázely nejrůznější kontroverze. Dnes se politici o stavbu stanic vysokorychlostní železnice ve svém okrsku doslova perou. Dnes rychlodráhy vedou až do Málagy, Barcelony či Valladolid. Z Barcelony do Madridu trvá cesta dvě a půl hodiny místo šesti hodin autem. Cena za jízdenku je přitom zhruba srovnatelná s letenkou, emise nesrovnatelně nižší. Jenže na nádraží navíc nemusíte být o dvě hodiny napřed, nemusíte projít trapnou bezpečnostní prověrkou nebo trávit desítky minut rolováním po ranveji.
vysokorychlostní tratě - Španělsko
Samozřejmě, že rychlovlaky mají i své odpůrce. Například baskickou militantní separatistickou skupinu ETA, která rozhodně nemá zájem na tom, aby Španělé volně cestovali a míchali se se svými krajany ze všech možných koutů jejich obrovské země. Další odpůrci říkají, že provoz AVE bude vždy ztrátový a jiní zase poukazují na úpadek nákladní železniční dopravy. Jiní ale naopak dokáží vysokorychlostní tratě chytře využít. Zhruba 50 minut cesty rychlovlakem na jih od Madridu například vyrostlo nové mezinárodní letiště, které nabízí mnohem levnější služby než to v rušné metropoli.

Solární letadla - Sunseeker II

Sunseeker II – solární letadlo se vydává na turné

Ekologická doprava, to nejsou jen a . Snižování emisí musí jít napříč současnými dopravními možnostmi a solární letadla jen čekají na svou příležitost. Už v roce 1990 představil letecký konstruktér Eric Raymond svůj lehký solární letoun Sunseeker I, se kterým na několikrát přeletěl USA. Po téměř 20 letech se vrací se solárním letadlem Sunseeker II.

Už letos na jaře se chystá Sunseeker II na „evropské turné“. Přesná data zatím nejsou známá, nicméně už se ví, že se poletí z na Sicílii a odtamtud do . Dále se objeví v , Slovinsku, Rakousku, , . Solární letoun je vybaven účinnými a lithium-iontovými bateriemi. Nad mraky může fungovat díky přímému slunečnímu svitu dokonce i bez baterií, pouze na energii ze slunce.
Solární letadla - Sunseeker II
Maximálních rychlost je 130 km/h a v jednom z rozhovorů se Raymond zmínil, že díky tomu je dokonce možné létat s otevřeným kokpitem a občas se prý dokonce k letadlu přibližují ptáci. Více informací o celém projektu najdete na stránce www.solar-flight.com.

elektromobil Pininfarina Bolloré B0

Pininfarina a Heuliez přijímají předobjednávky na elektromobily

Italské společnosti Pininfarina a Bolloré začaly přijímat předobjednávky na svůj malý městský elektromobil Pininfarina B0 představený na autosalonu v Paříži 2008. Prozatím bude nabízený pouze k pronájmu, a to za cenu 330 euro měsíčně, a to včetně 24h asistenční služby. Vincent Bolloré oznámil tuto novinu na letošním Ženevském autosalonu. První auta mají být dodána už příští rok, pro začátek se začnou pronajímat ve Švýcarsku, Británii, Španělsku, Itálii, Německu a Francii, později pak také v USA a některých asijkých zemích (Japonsko?).

Specifikace B0 jsou motor o výkonu 67 koní, 250 km dojezd, plné dobití za pět hodin a cena 1 euro za 100 km. Elektromobil se bude vyrábět v Turíně v počtu 10 000 za rok (2010) se zvyšováním o dalších 10 000 každý rok minimálně do roku 2012. Stejně tak i elektromobil Heuliez Friendly, představený taktéž minulý rok v Paříži, je k dispozici k přeodbjednání. K dispozici budou tři verze vybavené NiMH bateriemi a dojezdem od 100 do 250 km. Cena začne na 12 000 eurech a první dodávky mají začít už v únoru 2010.

Rychlovlaky - Španělsko - AVE

Španělsko: rychlovlaky místo letecké dopravy

Hospodářské noviny přinesly zajímavý článek týkající se železniční dopravy, resp. rychlovlaků. „Dopravní revoluce ve Španělsku: rychlovlak přetáhl klienty aeroliniímŠpanělsko chce údajně do roku 2020 vybudovat 10 000 kilometrů rychlotratí, které protnou celou zemi a zásadním způsobem zvýší mobilitu obyvatelstva a zároveň významným způsobem sníží emise z letecké dopravy. Rychlovlaky AVE společnosti Siemens doplňují jiné evropské železnice jako italské Pendolino nebo francouzský TGV. Úryvek z článku:

„Vlaky totiž nejsou drahé: jízdenka na trati Madrid – Barcelona stojí 44 eur. Pro srovnání – letenka nyní stojí kolem 55 eur. Podle dispečerů navíc dorazí 99 procent vlaků načas. To o letadlech, která zápasí s přeplněnými koridory, není možné vždy říct. A při zpoždění větším než 30 minut vrací dráhy jízdné zpět.“ (celý článek)

Chevrolet Volt

General Motors zkoumá možnosti elektromobilů ve Španělsku

General Motors Europe a španělská energetická společnost Iberdrola podepsaly dohodu o spolupráci v oblasti elektromobilů, resp. obecně infrastruktury pro elektrická vozidla. Tím pádem i plug-in hybridy, jako je třeba chystaný Chevrolet Volt (ačkoliv General Motors mu říkají „elektromobil s prodlouženým dojezdem“ neboli E-REV). Základem dohody je vypracování studie technických požadavků na vybudování infrastruktury pro plug-in hybridy a nutně tedy i elektromobily. Hlavními body, které má studie zkoumat, je jednoduchost a bezpečnost dobíjení. Dále se GM a Iberdola budou také zabývat umístěním dobíjecích stanic v domácnostech, kancelářích, na veřejných i soukromých parkovištích. Pokud budou výsledky studie povzbudivé (jakože nejspíš budou muset být), tak obě společnosti předpokládají, že podobné iniciativy začnou i v dalších evropských regionech. Pokud ovšem General Motors bude v té době ještě existovat… Mimochodem, Španělsko chce mít na silnicích do roku 2014 až jeden milion elektrických automobilů.

Hybridní automobily od SEATu?

Španělský Seat dnes patří pod koncern Volkswagen, který má v oblasti alternativních paliv poměrně velkolepé a především dlouhodobé plány. Magazínu Ecoticias se podařilo uskutečnit rozhovor s Ramónem Peredesem, vice prezidentem lidských zdrojů v Seatu, který mluvil mimo jiné o budoucnosti automobilky a jejím dalším směřování. Řekl, že se snaží dále snižovat spotřebu i emise oxidu uhličitého, a že mají blízko k vývoji hybridních automobilů. Jinými slovy, Seat využívá to, co se vykutí v laboratořích Volkswagenu, a jakmile němečtí pohlávaři zavelí „směr hybridy“ nebo „směr elektromobily„, Seat se bude muset přizpůsobit. Poslední dva roky se Seat musel potýkat se ztrátami, na letošní rok měl vyhlídky se z nich vyhrabat, ale ekonomická krize k tomu dvakrát nepřispěla. Dlouhou dobu byla značka považována za „černou ovci“ rodiny Volkswagen, zejména ve srovnání s českou Škodovkou, která se naopak ukázala být velmi produktivní dojnou krávou pro celý koncern.

Renault podpoří ve Španělsku elektromobily

Už před časem jsme psali o velkolepých plánech Španělska na transformaci energetiky směrem k obnovitelným zdrojům energie. Součástí tohoto plánu však byly také elektromobily. Jak to tak vypadá, Španělská vláda to myslí doopravdy. Aktuálně s automobilkou Renault vytvořila pracovní skupinu, která má pracovat na rozvoji elektromobilismu v zemi. Ohlásil to ministr průmyslu Miguel Sebastian s tím, že skupina pomůže Španělsku splnit cíl, který před časem sám vytyčil – mít na silnicích do roku 2014 přes 1 milion elektromobilů a hybridů. Skupina má za úkol vypracovat plán s jehož pomocí se tuto vizi podaří včas zrealizovat. Všichni víme, co v jižanském pojetí znamená pojem „včas“, nicméně i tak jde o velmi zajímavou iniciativu na vládní úrovni. Není bez zajímavosti, že většina z milionu zmíněných elektromobilů či hybridních automobilů by měla být vyrobena v samotném Španělsku. Pilotní projekt by měl začít co nejdříve, bude podobný pilotním projektům dua Renault-Nissan, které už běží nebo se připravují v zemích jako je Izrael, Portugalsko, Dánsko či Francie.

Renault Mégane III

Renault představuje Mégane III, odkládá elektromobil

Blížící se Pařížský autosalon měl odhalit nový Renault Mégane III, nicméně už týdny před začátkem akce se po celém internetu vyrojily obrázky nového modelu a také podrobnosti týkající se výbavy. Největší novinkou má být 1,4l TCE motor s výkonem 130 koní, který přebije současnou generaci dvoulitrů na spotřebu téměř o 1 litr/100 km. Kromě toho se ale francouzský Renault chystal brzy představit také elektromobil Mégane, který má být díky spolupráci se společností Project Better Place jedním z hlavních stavebních kamenů přerodu osobní dopravy v Izraeli.

Jenže, podle izraelského ekonomického magazínu Globes zástupci Renaultu na konferenci v Ženevě řekli, že elektromobil přijde o rok později, tedy v roce 2011. Což je ostatně datum, které původně sám Renault pro svůj elektromobil navrhoval. A dost možná jde prostě o nejistý přelom let 2010/2011, což by tak nějak lépe odpovídalo celkové atmosféře kolem elektromobilů v Evropě. V každém případě Renault také nedávno potvrdil, že svůj elektromobil v podobě modelu Renault Mégane bude nabízet i v dalších zemích kromě Izraele – jmenovitě ve Španělsku, ovšem není vyloučeno třeba ani Dánsko, Portugalsko a další evropské země, které pomalu, ale jistě začínají budovat pro elektromobily infrastrukturu. Viz. nedávný příklad Berlína či Londýna.
Renault Mégane III

Španělsko - elektromobily zde čeká velký rozvoj

Španělsko chce mít na silnicích 1 milion elektromobilů do roku 2014

ohlásilo záměr mít do roku 2014 na silnicích až 1 milion . Vláda premiéra Zapatery to počítá jako součást velkého plánu na energií a celkové zvýšení energetické efektivity země. Španělský ministr průmyslu, obchodu a turismu Miguel Sebastian řekl, že plán by měl být schválen již během následujících dní a následně rozjížděn už od letošního roku. „Elektromobily jsou budoucnost a hlavní činitel nové průmyslové revoluce,“ řekl Sebastian. Španělsko se touto iniciativou, na kterou hodlá vyčlenit až 245 milionů euro (zatím není jasné na co – zda na , , podporu pro výrobce či jiné incentivy), snaží podobně jako další země snížit svou závislost na drahé ropě. Kromě toho se dnes ve Španělsku také začíná ve velkém využívat solární energie v . Mimochodem, plány na rapidní rozvoj elektromobilismu už ohlásilo také , , a další země.

Výfukové plyny

S kouřícím autem do Francie? Raději ne.

Francouzští policisté rozšiřují počet jednotek vybavených mobilními měřáky oxidu uhličitého a uhelnatého. V dohledné době se tak zkomplikuje situace řidičům, kteří prošli emisní kontrolou za podivných okolností.

V minulém roce, kdy kontroly probíhaly v omezeném počtu, byly nevyhovující hodnoty naměřeny u 360 ze 1700 vozů. Pokuta ve výši 1000 – 1500 Kč není pro francouzské řidiče vysoká, mohou se však při nadměrném překročení bát i odebrání technické způsobilosti.
Podobný systém funguje i ve Španělsku, kde navíc policisté měří také hlučnost. Kdo se tedy chystá na letní dovolenou do jedné z těchto zemí, nechť není překvapen případnou kontrolou emisí ze strany policie. Odpovědnost již neleží na straně výrobců a stanicí emisních kontrol, nýbrž na každém řidiči.

Uvítali byste takové kontroly v ČR?

Madrid zakáže vjezd do centra

Madrid se přidává k řadě evropských velkoměst, která si chtějí uchovat svá historická jádra neznečištěná. Chystá proto vytvoření nízkoemisní zóny uvniř městského centra, kde bude platit zákaz vjezdu pro vysoce znečišťující automobily. Vjezd bude od roku 2010 povolen pouze automobilům splňujícím standardy Euro III a vyšší. Některá německá města zavádějící podobnou politiku vyžadují normy Euro IV a navíc ještě filtry pevných částic pro diesely. Podle madridské městské rady by toto rozhodnutí mělo pomoci snížit emise oxidů dusíku o 47% i pevných částic o 37%.