Prodeje Hondy v Nizozemsku dělají z 68% hybridy
V roce 2009 jezdilo po silnicích v Nizozemsku více než 23 000 hybridních aut. Přitom o rok dříve to byla sotva polovina. Důvodem jsou mimo jiné štědré vládní dotace na nákup šetrných aut.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
V roce 2009 jezdilo po silnicích v Nizozemsku více než 23 000 hybridních aut. Přitom o rok dříve to byla sotva polovina. Důvodem jsou mimo jiné štědré vládní dotace na nákup šetrných aut.
Předchozí měsíce naznačovaly pomalu a postupně se zvyšující zájem o hybridní auta ve Spojených státech. Srpen tomu učinil přítrž. Prodej prakticky všech modelů včetně nejoblíbenějšího Priusu šel prudce dolů.
Osobní automobily s hybridním pohonem se staly módou. O jejich praktickém přínosu se však i nadále debatuje. Kde může být hybridní pohon skutečnou výhodou hned od začátku jsou užitková auta. Autobusy, nákladní auta, dodávky a další typy.
Za třináct let dokázala Toyota prodat už 2,68 milionu hybridních aut. Od uvedení první generace Priusu v roce 1997 tedy utekla spousta času. Do roku 2015 chce ale japonská automobilka mít na kontě pět milionů prodaných hybridů. Tedy dvojnásobek během pouhých pěti let.
Japonská automobilka Toyota hlásí velká čísla. Do dnešního dne se jí podařilo prodat 2,5 milionu hybridních aut na celém světě. Z toho plných 1,8 mil. zaujímá v současné době nejznámější hybrid, Prius.
Podle analytiků z J.D. Power se letos prodá na celém světě 940 000 hybridních aut. Minulý rok to bylo pouze 732 000 kusů a za pět let se očekává nárůst na přibližně tři miliony prodaných hybridů ročně.
Prodej hybridních aut pokračoval ve Spojených státech v růstu i v květnu. Prodalo se celkem 27 800 hybridů, o 18,7% více než v dubnu a o 8,2% více než před rokem.
Výzkumná společnost Pike Research odhaduje, že do roku 2015 se prodá na celém světě až 300 000 hybridních nákladních automobilů a autobusů. Meziroční růst má dosáhnout 63%.
Výsledky prodeje automobilů ve Spojených státech za duben 2010 jsou opět povzbudivé. Celkem se prodalo 23 274 hybridů, což činilo 2,18% ze všech prodaných aut. Proti Japonsku, o polovinu menšímu trhu, je to však málo. Tam se hybridů jen za první dva měsíce roku 2010 prodalo 72 191 kusů.
Po krizových letech 2008-2009 nebylo těžké se dočkat růstu. Přesto jsou zprávy o rotoucím prodeji hybridů příjemným utvrzením v tom, že nejde jen o dočasný trend či snad módní záležitost. Nejlépe si tradičně vedly Toyota Prius a Honda Insight.
Přestože Toyota ve Spojených státech před několika týdny zvýšila cenu třetí generace Priusu o 400 dolarů, zvedly se projede o 20,7%. Během listopadu se v USA prodalo 133 700 vozů automobilky Toyota. Z toho 115 200 připadalo na Toyotu samotnou, 18 500 na značku Lexus.
Navzdory všeobecnému propadu automobilového průmyslu se některým výrobcům, resp. modelům daří poměrně dobře. Například nová Toyota Prius zaznamenala v červenci jen v USA celkem 19 193 prodaných kusů. To znamená meziměsíční zvýšení o 47,5% a meziroční o 29,7%, navíc rekord od dubna 2008. Nový model Priusu je nejen v USA velmi populární. „Továrny pracují přesčas a naplno… Naneštěstí, baterie nestíhají vyrovnávat poptávku. Výroba baterií musí být navýšena aby se mohla zvýšit i naše výroba,“ řekl Takahiko Ijichi, provozní ředitel Toyoty.
Panasonic EV Energy, společnost, která pro Toyotu NiMH baterie vyrábí, jich zvládne údajně zhruba 500 000 za rok – což by na první pohled mělo stačit, ale firma dodává baterie také pro automobilky Honda a General Motors. Plánováno je proto rozšíření výroby. Jen pro zajímavost, nová Honda Insight se v USA neprodává zvlášť dobře, za červenec to bylo 2295 kusů a k tomu 969 kousků Honda Civic Hybrid. Celkem se za červenec 2009 v USA prodalo 35 429 hybridních automobilů, což dělá 3,55% z celkového prodeje nových aut. Dosud největšímu podílu hybridů výrazně pomohlo také americké šrotovné (CARS – „Car Allowance Rebate System“).
Fisker Automotive se chce stát dalším výrobcem luxusních, ale přitom ekologických moderních sporťáků. Zatímco po USA už se prohání elektromobil Tesla Roadster, s jehož mateřskou společností Tesla Motors ostatně Henrik Fisker vede soudní při, v Evropě, konkrétně v Británii se chystá elektrické žihadlo v podobě Lightning GT, které je hybridu Fisker Karma velice podobné.
Fisker chce s výrobou svého plug-in hybridu začít už koncem letošního roku. První kus pak dodá někdy během května až června 2010, potvrdila magazínu GreenTechMedia mluvčí společnosti Russel Datz. Prozatím mají Fisker Automotive zhruba 1400 předobjednávek, takže případní další zájemci si nejspíš chvíli počkají.
Jak upozorňují redaktoři magazínu GTM, rok 2010 bude pro všechny příznivce alternativních pohonů minimálně ve Spojených státech velmi zajímavý. Ve stejnou dobu chtějí z prachu se zvedající General Motors uvést svůj Chevy Volt, Tesla snad předvede první testovací verze svého elektrického sedanu Model S a na paty jim šlapou zástupy dalších.
Během letošního června se z Japonska stal největší trh s hybridními automobily na světě. Zatímco ve Spojených státech, největším automobilovém trhu celkem, se tehdy prodalo 25 205 hybridů, v Japonsku mezitím zákazníci stihli rozebrat 22 292 nových modelů Toyoty Prius a k tomu navíc 8 782 nových vozů Honda Insight. To je celkem téměř 31 000 prodaných hybridů. Výroba, stejně jako prodej nových automobilů přitom v Japonsku v posledních měsících vytrvale klesá, a to až o desítky procent proti minulému roku. Japonští zákazníci proto k hybridům vzhlížejí mimo jiné s vidinou ušetření na palivu, které přijde v Japonsku v přepočtu na zhruba 24 Kč za litr. Navíc pokud zakoupí hybrid, ušetří na souvisejících daních. Svou roli ve zvýšeném zájmu o hybridy však podle analytika Reida Heffnera hraje i fakt, že jde o nové výrobky na trhu. Pokud pracujeme s odhadem pěti milionů nově prodaných aut v zemi vycházejícího slunce, znamená pak 31 000 hybridů tento měsíc asi 7,5% ze všech nově prodaných aut za měsíc. Pro srovnání, v USA to během června byly 3%. Za celý letošní první půlrok se v USA prodalo 2,6% hybridů.
Během prvního celého měsíce prodejů nového hybridu Honda Insight v Evropě se z něj stal nejprodávanější vůz na alternativní pohon, hlasí Honda. Opakuje se tak úspěch z Japonska, kde Insight patřil dokonce k nejprodávanějším autům vůbec. Konkurence v podobě nového modelu Toyota Prius se zatím drží v závěsu. Honda přitom hodlá svůj úspěch i nadále úročit, podle všeho připravuje pro rok 2010/2011 další dva hybridní automobily, dokonce v ještě nižší cenové hladině než je nový Insight (kolem 600 000 Kč). Přitom v souvislosti s prodeji nového Insightu v USA však automobilka oznámila, že nejdou tak dobře jak očekávala. Do března příštího roku namísto plánovaných 90 000 kusů jich prodá v USA údajně pouze 60 000.
Prvním novým hybridem bude Honda Jazz Hybrid (v Japonsku se vůz prodává pod značkou Honda Fit), druhým vůz založený na sportovně laděném konceptu Honda CR-Z. Kromě těchto vozů pak bude mít Honda v nabídce také model Civic Hybrid, který se ve zmíněné tabulce prodejnosti vozů na alternativní pohon drží na třetím místě. Spekulovalo se, že nové malé levné hybridy Honda by mohly stát už kolem 300 000 Kč, což by otevřelo cestu hybridnímu pohonu do hlavního proudu. Prozatím ho najdeme především u aut střední třídy kolem 600 000 Kč a luxusních aut jako jsou třeba hybridy značky Lexus.