Čína - vysokorychlostní železnice Asie - Evropa

Vysokorýchlostná železnica: Z Pekingu priamo do Londýna pohodlne a rýchlo

Ide o najväčší dopravný projekt v histórii. Žlté čiary na mape ukazujú, kade bude viesť budúca železnica. Čínu bude spájať nielen s Iránom a Indiou, ale dokonca sa priamo napojí na európsku vysokorýchlostnú sieť. Je teda možné prejsť z Pekingu priamo do Londýna, a to rýchlosťou cez 250 km/h. Naproti tomuto projektu vyzerá byť japonský železničný systém Šinkanzen malý a bezvýznamný. pokračování

rychlovlaky - Čína - CRH3

Čína má nejrychlejší rychlovlak na světě

Zpráva s tak zábavným titulkem neminula snad žádné z tuzemských novin. Říše středu, která se má stát novým hegemonem světové politiky a ekonomiky 21. století, se v poslední době o svůj mediální obraz stará více než dobře. Zablokování jednání na klimatické konferenci v Kodani umě svedla na Baracka Obamu. O uzavření dohod o zemním plynu se svými západními středoasijskými sousedy taktně mlčela. A svůj nový rychlovlak naopak staví všem na odiv.  

hybridní automobil BYD F3DM

Čínské hybridy BYD brzy v prodeji

Čínská automobilka BYD Auto, součást společnosti BYD zabývající se výrobou baterií, už delší dobu připravuje své hybridní automobily. První připravovaný hybrid s označením F3DM byl proti očekávání schválen čínským Ministerstvem průmyslu a informačních technologií dříve a může jít do výroby a poté do prodeje, oznámily noviny Beijing Times. BYD tvrdí, že hybrid F3DM bude mít dojezd 109 km pouze na elektřinu s tím, že doplňkový spalovací motor o objemu 1,0 l nabídne zvýšení dojezdu. Celý hybridní pohonný systém pochází z dílny BYD. Hybrid půjde do prodeje nejprve ve 14 velkých městech Číny jako je Šanghaj, Peking, Nanjing a další. Podle výrobce je životnost lithium-iontových baterií využitých v jeho hybridech zhruba 10 let nebo 600 000 km s tím, že nabití na 50% trvá pouhých 10 minut s využitím speciální nabíječky. Plné nabití pak trvá sedm hodin. Všechno to vypadá velmi zajímavě a přirozená nedůvěra v čínské výrobky nám velí ostražitost, nicméně faktem je, že známý investor Warren Buffet nedávno investoval do BYD 230 mil. dolarů skoupení 10% podílu. Zřejmě zde vidí zajímavou příležitost – jak by také ne, na tak obrovském a rychle bohatnoucím trhu jako je Čína.

doprava v Pekingu

Peking zavádí přísná dopravní omezení

Čína a životní prostředí, to je téma stejně velké jako Říše středu sama. Peking byl dlouhou dobu „výstavním kouskem“ v negativním smyslu – velkoměsto zamořené emisemi, dusící se smogem a výfukovými plyny z milionů automobilů a především dopravních zácp. Ani nedávné Olympijské hry se neobešly bez omezení dopravy, která přesto nepřinesla příliš povzbudivé výsledky – šlo o krátkodobé omezení. Nyní začaly v Pekingu platit nová dopravní omezení, jejichž cílem je dostat ze silnic na 800 000 automobilů. Hlavním cílem je podle oficiálních představitelů města samozřejmě snížení znečištění ovzduší. Dvouměsíční omezení během Olympiády a Paralympiády znamenalo odstranění dvou milionů automobilů ze silnic a 120 000 tun emisí. Minulý měsíc se na 400 000 obyvatel města zúčastnilo diskuse nad tím, zda tato omezení ponechat – polovina byla pro. Podle nového zákona tak budou moct na silnice v určité dny pouze auta, jejichž poznávací značka končí tím správným číslem. V pondělí jsou to například značky končící jedničkou nebo šestkou. Nový zákon prozatím poběží ve zkušební lhůtě až do 10. dubna 2009. Peking se snaží také podporovat zaměstnavatele, aby umožnili zaměstnancům pracovat z domu, případně flexibilně podle situace. Zlepšení se dočká také hromadná doprava, například do roku 2010 přibude dalších 100 km metra, do roku 2015 už má být pod Pekingem 561 km metro linek.

Čína - Šanghaj

Čína začína budovat národní síť dobíječek pro elektromobily

Statní rozvodná společnost v Číně se rozhodla urychlit výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily v lokalitách Peking, Šanghaj a Tianjin, tedy v nejvyspělejších oblastech Číny. „První řada pilotních dobíjecích stanic nebude sloužit pouze pro zkušební elektrické autobusy, ale bude přístupná také pro elektromobily, které by se měly stát velkou součástí budoucího trhu,“ řekl zástupce společnosti. Dodal však také, že vybudování národní sítě dobíjecích stanic si vyžádá řadu povolení od zástupců státu – holt byrokracie musí být. Vybudování jedné takové stanice stojí v přepočtu zhruba 36 500 až 44 000 dolarů. Zajímavé zprávy z Číny ale nekončí. Tamní ministr pro vědu a technologii údajně hodlá v následujících měsících vypustit na silnice 10 000 hybridních automobilů, elektromobilů a aut na palivové články, stejně jako vybudovat zkušební energetickou infrastrukturu pro všechny tyto typy automobilů ve více než 10 městech do roku 2010. Výsledky rozsáhlého testování se stanou základem nových vládních opatření na podporu alternativních paliv. Vývojem elektromobilů v Číně se zabývá například automobilka BYD Auto. Podle jejích zástupců by se země mohla stát největším trhem s elektromobily – ostatně jako s čímkoliv jiným.

Čína chce omezit nešetrné vozy

V posledních letech roste v Číně prodej automobilů enormním způsobem. Nese s sebou samozřejmě i problémy se znečištěním, zvláště ve velkých městech jako je Peking či Šanghaj. Čínská ekonomika je stále poněkud „hybridní“, kde je volný trh stále podstatně regulován státní správou.

Peking má první čerpací stanici na vodík

První v stojí kde jinde než v hlavním městě, . Postavila ji společnost British Petroleum (BP), která má na kontě mimo jiné „spoustu“ vodíkových čerpacích stanic v . Ta v Číně je však jednou z jejich dosud největších. Zpočátku bude tato stanice používat , který je vyráběn mimo ni a dovážen. V příštím roce už ale stanice začne s vlastní produkcí vodíku. je v Číně obrovský problém. Každý den do ulic vyrazí 1000 nových automobilů, jejichž emise dále znečišťují vzduch. Hybridní vozy, auta na vodíkový pohon, elektromobily, všechny tyto automobily na alternativní pohon mohou tuto zátěž značně snížit.