Opel Trixx

Opel Trixx – malá městská včelka na elektřinu?

Opel, součást krachujícího koncernu General Motors, který byl aktuálně zachráněn německou vládou a konsorciem Magna v propojení s ruskými bankami, nehodlá v oblasti alternativních pohonů zůstat pozadu. Když v roce 2003 představil na autosalonu ve Frankfurtu koncept Opel Insignia, málokdo nejspíš čekal, že se z něj o šest let později stane celoevropský hit. V březnu 2004 představil Opel na autosalonu v Ženevě malý městský vůz Opel Trixx. Kompaktní autíčko s rozměry 3,04/1,66/1,7 bylo doslova nabité zajímavými novými nápady. Zavřeli se do něj až tři dospělí a jedno dítě, objem kufru 890 l dává možnost převážet i objemnější náklad. Dovnitř dokonce nacpete celé horské kolo. Původní koncept Trixxe počítal s 1,3l CDTI přeplňovaným dieselem o výkonu 70 koní. Vzhledem k tomu, že v současné době řada automobilek připravuje elektromobily zhruba podobných rozměrů jako je Trixx, není nepravděpodobné, že by se Opel mohl pokusit tento koncept oživit. Proti Smart ForTwo EV, Mini E, Toyota iQ3, Renault Twingo ZE nebo dalším podobným by jistě mohl obstát.

galerie: Opel Trixx

Opel Trixx Opel Trixx Opel Trixx
Autosalon Brno 2009

Report: Autosalon Brno 2009 – Honda Insight poprvé v ČR!

Hned od začátku bylo jasné, že od letošního ročníku Autosalonu Brno nelze očekávat zázraky. Ekonomická krize nemilosrdně drtí celý automobilový svět. Jaké to může mít následky však bylo na letošním autosalonu vidět snad lépe než kdekoliv jinde. Akce se tentokrát konala pouze v pěti pavilonech Brněnského výstaviště, z toho hlavní expozice se odehrávala de-facto ve dvou – miniaturním pavilonu F a velkém P. Zde se představily automobilky jako Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mini, Mitsubishi, Opel, Renault, Seat, Suzuki, Škoda, Volvo či Volkswagen, plus několik dalších výrobců zabývajících se převážně sportovními nebo luxusními vozy jako Bentley či Aston Martin. Zcela však chybí například Toyota.

Opel Magna GAZ

Opel získala Magna a Rusko

Že Němci pečou s Ruskem? Nejnovějšího dění kolem automobilky Opel tomu jasně nasvědčuje. O evropskou součást krachujících General Motors měl zájem Fiat, ale jeho nabídka nebyla dost dobrá. Dále se o Opel ucházeli čínská firma Beijing Automotive Industry Corp. i investiční společnost RHJ International (viz. iHNed.cz). Německá vláda preferovala od počátku mezinárodní konglomerát Magna International, se kterou se nakonec také dohodla. Podle dohody získá Magna v Opelu 20% podíl, dalších 35% bude mít partnerská ruská státní banka Sberbank. Americkým General Motors zbude 35% a zbývajících 10% bude rozděleno mezi zaměstnance. Co je však nejdůležitější, v provozu zůstanou všechny čtyři továrny v Německu, jimž jednotlivé spolkové státy schválily pomoc. Přesto však Magna nedělá mnoho tajností kolem toho, že chce některé modely vozů Opel vyrábět v ruské automobilce GAZ. Poté, co se Německo dohodlo s Magnou přišel švédský premiér s komentářem k celé situaci. Podle něj se díky této dohodě ocitá tamní automobilka Saab, která stejně jako Opel patří pod GM, do velmi zranitelné a obtížné pozice. Je totiž také k prodeji, mezi zájemci je mimo jiné i náš oblíbený Fiat.

Opel Insignia ecoFlex

Opel Insignia ecoFlex – nízké emise i spotřeba

Opel Insignia se stal evropským hitem a problémový Opel toho hodlá využít na maximum. Uvádí na trh nový model Opel Insignia ecoFlex vybavený dvoulitrovým turbodieselem, výkonem 160 koní a spotřebou kolem 5,2 l/100 km při emisích 136 g/100 km. Nejvyšší možný dojezd automobilu se pohybuje kolem 1350 km, maximální rychlost zůstává na 220 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne během 8,9 s. Aerodynamický koefecient modelu ecoFlex se snížil na 0,26, standardem u všech modelů jsou pneumatiky Michelin s nízkým odporem. Ceny v Británii začínají na 18 780 librách včetně daně (v hrubém přepočtu asi 565 000 Kč).

Další miliardy pro General Motors a Chrysler

Americký prezident Barack Obama přiklepl krachující americké automobilce General Motors dalších 5 mld. dolarů pomoci. Cílem je udržet ji „na nohou“ alespoň do konce května, aby mohla firma přijít s dalším plánem restrukturalizace poté, co byl ten původní Obamovou administrativou zamítnut. Jinak hrozí GM bankrot. Dalších 500 mil. dolarů dostane také Chrysler, to aby měl možnost dokončit alianci s italským Fiatem. General Motors jsou na tom o poznání hůře. Před několika dny ohlásila firma záměr odprodat či spíše „darovat“ svou evropskou značku Opel za investici 500 mil. euro do této automobilky (pro GM tedy zcela bez zisku). General Motors už od roku 2005 počítají ztrátu více než 82 mld. dolarů. Před několika měsíci sice získali podporu v podobě půjčky 13,4 mld. dolarů z federální kasy, ale pak si automobilka chtěla půjčit dalších 16 mld. To už nezkousla ani veřejnost, ani nový prezident. General Motors proto chce letos propustit 10 000 stálých zaměstnanců a omezit dalších 37 000 pracovních míst.

Opel Ampera

Ženeva: Opel Ampera s dojezdem až 500 km

Světové premiéry se na letošním Ženevském autosalonu dočkal hybridní vůz Opel Ampera. Ten vyhází z technologie Voltec vyvinuté původně General Motors pro svůj „záchranný“ plug-in hybrid Chevrolet Volt. Automobilka jej však využije také pod značkami Holden, Opel či Vauxhall. V Evropě půjde právě o Opel Ampera s dojezdem 60 km na elektřinu a rozšířeným dojezdem 500 km (podle některých zdrojů až 800 km) pokud se zapojí benzinový generátor. Opel Ampera má jít do výroby v roce 2011, o rok později než Chevy Volt. Po designové stránce se čtyřmístný sedan Ampera nejvíce podobá spojení model Opel Insignia a konceptu Opel Flextreme. Dobíjení lithium-iontových baterií u tohoto plug-in hybridu by ze standardní 230V zásuvky mělo zabrat od dvou do tří hodin.

Opel Ampera

Saab – další oběť krize

Stejně jako chřipková epidemie před nedávnem kosila obyvatele ČR, kosí nyní ekonomická krize jednu automobilku za druhou. Jednou z prvních evropských obětí je švédský Saab, který od roku 1989 patří pod takřka bankrotující General Motors. Saab požádal švédskou vládu o ochranu před věřiteli a možnost oddělit se od krachujících GM a nadále fungovat jako samostatná společnost. Faktem je, že koupě Saabu byla pro General Motors, kteří za něj zaplatili kolem 5 mld. dolarů, vysoce ztrátovou transkakcí. GM dnes zoufale žadoní o peníze amerických daňových poplatníků – jednu dávku už dostali, teď chtějí další. Také Saab ale žádá švédskou vládu o pomoc, chce se reorganizovat a umožnit vstup soukromým investorům. Elisabeth Thand Ringqvist, mluvčí švédského ministertva průmyslu, řekl, že Saab by mohl získat pomoc v podobě záruk na půjčky skrze podpůrný balíček schválený vládou v prosinci minulého roku. Spekulovalo se dokonce o tom, že General Motors sloučí Saab se svou německou značkou Opel, ale to se podle deníku Handelsblatt nestane. Také Opel se v Německu potácí v problémech a tamní vláda řeší „co s ním“. Více například aktuálně v článku iHNed.cz Saab zápasí o přežití. Opel žádá o totéž – za 3,3 miliardy eur.

SolarWorld chce koupit Opel. Vtip či realita?

Německý výrobce solární techniky SolarWorld přišel s poněkud překvapivou nabídkou. Od amerického gigantu General Motors, který se zmítá ve finanční tísni, chce koupit značku Opel. Motivací je údajně vytvoření prvního „zeleného“ automobilového koncernu.

Experti v oboru se většinou shodují na tom, že nabídka je spíše snahou o zviditelnění společnosti SolarWorld a případná akvizice není pravděpodobná. Částka 1 miliarda euro nereflektuje skutečnou cenu a celkově by se jednalo o „převzetí Goliáše Davidem“. Zatímco „David“ zaměstnává po světě maximálně 2500 lidí, „Goliáš“ přes 25 tisíc pouze v Německu.

Z evropské centrály GM už také přišlo odmítavé stanovisko. Jenže, co kdyby to náhodou vyšlo a v Německu opravdu vzniklo centrum úsporných vozů?

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo – podrobnosti

Užitkový automobil Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ohlásila automobilka Opel už v květnu letošního roku. Produkční verze CNG automobilu bude představena na autosalonu v Boloni během prosince. Nová Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX má mít výkon úctyhodných 150 koní, maximální rychlost 200 km/h a spotřebu 5,3 kg zemního plynu na 100 kk při emisích 144 g/km. Stejně jako všechny další evropské modely aut s pohonem na plyn (CNG) může i Opel Zafira běžet na benzin díky malé 14litrové nádrži. Dojezd čistě na plyn činí 370 km, nicméně cena ujetého kilometru je zhruba poloviční ve srovnání s jízdou na benzin (pak je to dalších plus 150 km). Navíc na CNG vozy zavádějí evropské vlády různé úlevy. Jen pro představu, na pěti největších trzích s CNG automobily – Německo, Itálie, Švédsko, Rakousko a Švýcarsko, se letos jen za prvních devět měsíců prodalo 75 000 automobilů s pohohem na zemní plyn. Opel je dnes druhým největším výrobcem CNG vozů v Evropě.

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX

Chevrolet Volt

General Motors potvrzují Chevy Volt pro Evropu v roce 2011

Už během náledujících tří let se v Evropě objeví hybridní vozy General Motors. Potvrdil to podle agentury Reuters šéf GM Europe Carl-Peter Forster. Především se jedná o model , jehož oficiální fotografie nedávno z GM „lidskou chybou“ unikly. Volt je hybridní automobil poháněný bateriemi, které dobíjí malý spalovací nebo dieselový motor. Pokud se baterie vybijí, může auto jet na klasické fosilní palivo – například při výletech na dlouhé vzdálenosti. Ve městě pak bude jezdit na baterie. „Investujeme do toho obrovské peníze. Uvedeme tato auta i v Evropě, a to pod značkami i , zhruba do tří let,“ řekl Forster. General Motors se ale nevdávají ani nápadu vyrábět jako čistý elektromobil – do konce roku 2008 chtějí mít na silnicích 50 těchto prototypů.

Opel začne prodávat elektromobily v roce 2012

Magazín Just-auto.com přináší velice zajímavé zprávy ze Španělska. Prezident General Motors Europe Carl-Peter Foster měl potvrdit, že elektromobily značky Opel se v Evropě začnou prodávat už během roku 2012. Jejich cena by měla být zhruba o 10 000 euro vyšší ve srovnání s klasickými benzinovými vozy. Což ovšem při prognóze stoupajících cen ropy a pohonných hmot není zas taková pálka, zejména pokud půjde o prodej celého vozu, bez nutnosti pronájmu baterií. „První elektromobily pro Evropu se budou zcela určitě vyrábět v Americe,“ řekl Forster. General Motors hodlají využít podvozku nového modelu Opel Astra. Vozy s označením E-Flex, mezi které se bude řadit i Chevrolet Volt, mají využívat lithium-iontové baterie doplněné o malé benzinové nebo dieselové motory.

Opel Zafira

Opel Zafira s CNG turbomotorem

Opel představil na rok 2009 model Opel Zafira s CNG turbomotorem o objemu 1,6 l a výkonem 150 koní. Vydal se tak podobnou cestou jako Volkswagen se svým modelem Passat Variant TSI EcoFuel, který je taktéž poháněn CNG (?) turbomotorem s výkonem 150 koní. Opel se tak může pochlubit zejména výrazně nižšími emisemi, například emise oxidů dusíku jsou nižší až o 80% proti dieselu, emise oxidu uhličitého pak o 10%. Konstrukce automobilů Opel s CNG je doplněna nádržemi na plyn o celkovém objemu 14 litrů. Kromě toho je ale auto také vybaveno klasickým benzinovým pohonem. Od roku by mohly být v prodeji dva první modely: Opel Zafira 1.6 CNG ecoFlex za 23 640 euro a užitkový automobil Combo 1.6 CNG ecoFlex za 17 737 euro. Prodej CNG automobilů Opel každoročně výrazně stoupá. Jen během roku 2007 jich bylo zaregistrováno 12 000, což je zvýšení proti 2006 o 50%.

Opel Zafira

Opel Zafira

Frankfurt 2007 - Suzuki Kizashi

Frankfurt 2007 – reportáž

Frankfurt nad Mohanem se na dva týdny stal středem pozornosti celého automobilového světa. Obrovská plocha výstaviště uprostřed moderního velkoměsta pojmula stánky prakticky všech světových značek. Ty představily několik zajímavých premiér, ale především jasně dávaly najevo, že trendem doby je zelená – alternativní způsoby pohonu a snižování spotřeby.

Opel Corsa Hybrid

Opel Corsa Hybrid

Další zajímavou novinkou na autosalonu Frankfurt, kam se posádka našeho serveru samozřejmě chystá, bude Opel Corsa Hybrid. Pro General Motors Europe to bude první hybridní automobil. Corsa Hybrid má být mnohem dostupnější pro běžné motoristy (ostatně jako všechny vozy značky Opel) než hybridy značek Toyota či Ford. Vůz má být vybaven speciálním hybridním systémem, motorem o velmi malém objemu (nejspíš 1,3l turbo-diesel o výkonu 75 koní) a lithium-iontovými bateriemi. Spotřeba se má pohybovat kolem 3,75 l/100km při emisích 99 g/km.