Nákladní loď plná luxusních aut se potopila u Azorských ostrovů
Podle nejnovějších informací se nákladní loď Felicity Ace, která přepravovala asi 4000 luxusních aut různých značek, potopila asi 300 km …
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Podle nejnovějších informací se nákladní loď Felicity Ace, která přepravovala asi 4000 luxusních aut různých značek, potopila asi 300 km …
Před rokem jsme informovali, že Japonci chtějí stavět ropné tankery s pohonem na elektřinu. Jejich plán se blíží uskutečnění.
Norsko jde kupředu jak v elektromobilitě na souši, tak na vodě. Teď plánuje malé elektrické robotické bárky pro převoz zboží nahrazující kamiony.
Norsko je výjimečná země. Plná elektromobilů, fjordů, stromů, vodních elektráren a sněhu. A také lodí. Nyní chce vybudovat flotilů plug-in hybridních plavidel.
Nákladní lodní doprava patří mezi největší znečišťovatele – ovzduší, ale i moří jako takových. Jako lodní palivo se dnes používá ta nejméně kvalitně zpracovaná ropa. Budoucnost je ale možná ve zkapalněném zemním plynu (LNG).
Obrovské nákladní lodě patří mezi stroje, které mají na svědomí zdaleka největší znečištění ovzduší i oceánů. Automobilka Toyota se snaží budovat pověst za všech okolností šetrné společnosti. Vylepšuje své továrny, ale i nákladní lodě kterými přepravuje svá auta.
Kde by byl dnes globální obchod bez levné námořní dopravy. A obrovských jeřábů, které ve světových přístavech neúnavně překládají obrovské kontejnery zboží. Společnost Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. nyní dodá do dvou japonských přístavů hybridní jeřáby, které ušetří až 60% paliva.
Takřka neuvěřitelně zní zpráva z posledních dní o tom, že podle jistého výzkumu by mohlo 15 největších nákladních (kontejnerových) lodí světa vypouštět stejné znečištění, jako všech 760 milionů automobilů na silnicích. Je to dáno jednak velikostí motorů, téměř nepřetržitým chodem a především významně nižší kvalitou spalované nafty. Ta pro lodní motory obsahuje až 2000x větší množství síry než nafta pro auta. Například auto, které ročně ujede 15 000 km, vypustí za tu dobu do ovzduší zhruba 101 gramů oxidů síry. Dieselový lodní motor za tu dobu emituje až 5200 tun těchto látek.
Na orgány Spojených národů a Evropské unie je proto podle listu Guradian vyvíjen nátlak aby se začaly emisemi z lodní dopravy zabývat. Spojené státy americké například rozhodly podél celého svého pobřeží zavést nízkoemisní zónu v dosahu 230 mil (370 km) od pevniny. Podobný krok je očekáván od Kanady. Podle dalších studií jsou emise z lodí zodpovědné za desítky tisíc úmrtí a miliardové náklady pro zdravotnictví. Emise z lodní dopravy se začaly rapidním tempem zvyšovat v posledních 15 letech s růstem globálního obchodu a zejména vzestupem Číny. Zajímavý pohled na historii růstu nákladní lodí najdete na webu globalsecurity.org (anglicky).
Pár čísel pro zajímavost na závěr: největší nákladní lodě světa mají motory o výkonu až 109 000 koní. Celkem světové oceány brázdí asi 90 000 nákladních lodí. Zhruba 70% emisí lodě vypouštějí do 400 km od pobřeží a 85% všech těchto emisí se týká severní polokoule. Faktem také je, že některé nové lodě (nikoliv nutně nákladní) jsou budovány s důrazem na snížení emisí a především využití lehkých paliv bez tak velkého obsahu síry. Mezinárodní námořní organizace, součást OSN, ustanovila koncem minulého roku nové povinné standardy pro kvalitu lodních paliv. Díky nim by se měl obsah síry snížit do roku 2020 až o 90%.