Norsko jde kupředu jak v elektromobilitě na souši, tak na vodě. Teď plánuje malé elektrické robotické bárky pro převoz zboží nahrazující kamiony.
foto: Kongsberg Maritime
Lodní doprava je v Norsku výjimečně důležitá a rozvinutá. Země má dokonce vlastní organizaci věnující se rozvoji autonomních lodí – Norwegian Forum For Autonomous Ships (NFAS). Testovací zónou pro robotické lodě je fjord Trondheim.
NEPŘEHLÉDNĚTE Solarwave: loď, která může plout donekonečna
V současné době navrhuje NFAS novou generaci menších elektrických dopravních lodí, které budou fungovat plně autonomně. Díky své velikosti se mohou pohybovat v mělčích vodách a využívat menší přístavy.
foto: Kongsberg
Předpokládá se, že jejich provoz bude výrazně levnější nejen díky elektrickému pohonu, ale také absenci lidské posádky. Nebudou potřeba žádné zásoby, můstek, ubikace. Díky tomu zbude více prostoru pro náklad a sníží se spotřeba.
Právě takový nový typ lodi aktuálně představily společnosti Kongsberg a Yara International ASA. V pilotním provozu má být už příští rok. Bude využita pro převoz nákladu pro chemickou společnost Yara mezi továrnou Porsgrunn a přístavy Brevik a Larvik.
Nahradí tak více než 100 dieselových nákladních aut, které dnes každý den podnikají tuto cestu. Výrazně se díky tomu sníží emise i náklady. V roce 2019 má být loď připravena i na delší trasy a v roce 2020 má už být plně autonomní.
Zajímalo by mě, jak si tyto lodě povedou v relativně
Zajímalo by mě, jak si tyto lodě povedou v relativně běžném Norském nevlídném počasí. Balt je dost nevlídné místo.
https://www.youtube.com/watch?v=a6Lp-qV9ZJU
hybridní lodě do
https://www.youtube.com/watch?v=a6Lp-qV9ZJU
hybridní lodě do fjordů
https://www.youtube.com/watch?v=3AH49g6UICM
https://www.youtube.com/watch?v=0QLHpg4XRy0
Super!
Super!