Mazda3

Mazda3 se Stop&Start systémem v prodeji

V , ale také v se začala prodávat nová Mazda3 (v Japonsku Mazda Axela) se systémem . V nabíce jsou modely s benzinovými motory o zdvihovém objemu od 1.6l do 2.2l, v ČR je k dostání také 2.2l . Kombinovaná spotřeba se pohybuje od 4,5 l/100 km (1.6l motor) do 9,6 l/100 km u verze s 2.3l motorem. Významný podíl na relativně nízké hodnotě spotřeby má právě tecnologie Stop&Start, kterou nazývá „i-stop“. Cena základního modelu1,6 MZR začíná na 399 900 Kč, nejdražší verze Mazda3 2.3 MZR DISI stojí 694 000 Kč. Dostupnou výbavou je například šest airbagů, xenonové světlomety a monitorování tlaku v pneumatikách.

galerie: Mazda3

Mazda3 Mazda3 Mazda3
HyNor - vodíková dálnice v Norsku

Norsko má první vodíkovou dálnici

Mazda začala do Norska lifrovat svá auta na vodík, konkrétně jde vozy RX-8 Hydrogen RE. Prozatím je to prvních 30 kousků, další přibudou v létě. Zároveň se v Oslu nedávno konala oslava otevření nové vodíkové pumpy, které se zúčastnil i korunní princ Haakon. Stanice je součástí vodíkové infrastruktury napříč skandinávskou zemí, vodíková dálnice propojuje Oslo na východním pobřeží s městem Stavanger na západním pobřeží Severního moře. Norové si to celé pojmenovali pěkně seversky tvrdě „HyNor“ a celkem jde o 580 dálnice vybavné 12 vodíkovými pumpami. Jde o první integrovanou síť vodíkových pump na světě, tedy první komplexní vodíkovou infrastrukturu. V budoucnu se má tahle síť rozšířit i do Švédska, Dánska a později i do Německa.
Mazda RX-8-Hydrogen-RE
Mazda RX-8 Hydrogen RE dokáže jezdit jak na vodík, tak i benzin. Narozdíl od japonské verze vozu má ta evropská manuální řazení. Prozatím však není možné si vozy koupit, pouze pronajmout. První čerpací stanice na vodík se začne stavět už koncem května také v České republice, konkrétně v Neratovicích. Postaví ji společnost Linde Gas a poslouží především pro doplňování paliva linkového autobusu na vodík mezi Prahou a Neratovicemi.

Mazda 2

Mazda otáčí, nabídne hybridy a elektromobily po roce 2015

Mazda se točí na podpatku jak hbitá tanečnice. Japonská automobilka se dlouho vůbec nechtěla bavit o elektromobilech nebo hybridech. Jakékoliv své snahy směřovala spíše ke snižování hmotnosti (viz. článek Mazda sníží hmotnost nové generace svých aut), případně rotačnímu motoru na vodík. Teď ale šéf Takashi Yamanouchi otočil a magazínu Automotive News řekl, že automobilka půjde do elektrombilů i hybridů, ale ne před rokem 2015. Mezitím se hodlá soustředit na snižování spotřeby benzinových a dieselových motorů a další snižování hmotnosti svých aut. Do roku 2015 tím chce snížit spotřebu až o 30%. „Naše nové benzinové motory dosáhnou stejné spořeby jako současné diesely a naše diesely budou mít spotřebu jako existující hybridy,“ řekl prý Yamanouchi. Všechny tyto nové technologie chce automobilka předvést už letos na tokijském autosalonu. Tímto způsobem chce Mazda nabídnout ekologické vozy široké veřejnosti, nikoliv pouze horním deseti tisícům. Jak to tak vypadá, Mazda nechce být průkopníkem. Raději vyčkává, než budou dostupné technologie umožňující nabídnout skutečně zajímavou alternativu za rozumnou cenu. Jeto ale rozumný přístup?

Mazda RX-9

Mazda také věří ve vodík, RX-9 na vodík i benzin?

V říjnu jsme informovali o tom, že japonská Mazda má velké plány se svými rotačními motory (Wankelův rotační motor). Chce je totiž sytit vodíkem. Magazín nedávno vyhlásil vodík za palivo budoucnosti, resp. vůz Honda FCX Clarity za ukázku toho, jak by to v budoucnosti mohlo vypadat. A Mazda se nejspíš hodlá přidat do klubu. Německý automobilistický magazín Auto Motor und Sport přináší aktuálně informaci o tom, že v roce 2012 představí automobilka novou generaci svého sporťáku Mazda RX-9, jehož motor by si prý mohl dokázat poradit s vodíkem i benzinem (inu, vodíkové čerpací stanice nebudou nejspíš ani v roce 2012 nijak zvlášť rozšířené). Vodíkový rotační motor už Mazda testuje v současné době na svých vozech RX-8. Jak by případně mohla nová Mazda RX-9 vypadat pro německý magazín navrhnul známý automobilový designér Mark Stehrenberger.

Mazda 2

Mazda 2 v silnější dieselové verzi

Malá zelená „šik“ Mazda 2 se už nějakou tu dobu prodává hned v několika verzích. Protože jde o malý levný automobil zaměřený na úspornost, byl dosud jediným dostupným dieselem 1,4l motor o výkonu 68 koní. Mazda však ohlásila, že brzy přidá také další verzi s 1,6l motorem o výkonu 90 koní. Stejný už využívají automobilky Ford u modelu Ford Fiesta nebo PSA v několika svých malých modelech. Spotřeba tohoto motoru by měla být 4,2 l/100 km při emisích 112 g/km. Nový kompaktní dieselový hatchback Mazda 2 MZ-CD 1.6 bude v prodeji na jaře 2009.