auto elektroloď Vídeň Brno

Lodní dopravu na Brněnské přehradě obstarávají elektrolodě

Elektrická trakce má v brněnské hromadné dopravě dlouhou a bohatou tradici – je zde již více než sto let a je vnímána jako účinný nástroj pro zvýšení výkonnosti, kvality a atraktivnosti městské hromadné dopravy. Elektřinou poháněné dopravní prostředky začaly psát v brněnské historii v roce 1900, kdy se do ulic jihomoravské metropole podívaly první tramvaje.

Luxusní hybridní katamarán A0 Ubica

Španělský designérský tým Ubica nedávno představil svůj návrh luxusního hybridního katamaránu A0. Jako pohon mu slouží hybridní pohonný systém sestávající z biodieselové turbiny a elektromotoru. Dokáže vyvinout rychlost až 50 uzlů a celkový výkon je kolem 2740 kW. Celkový styl katamaránu je velmi moderní a luxusní a je konkurencí pro moderní jachty.
Centrální tělo katamaránu slouží jako obytný prostor pro denní aktivity. Vysoký můstek je vybaven sportovními sedačkami, plováky po stranách zase hostí ložnice. Tým Ubica navrhl katamarán prakticky připravený pro výrobu, a tak jistě nebude dlouho trvat, než se o tento technický skvost přihlásí první zájemci.

Tanker poháněný větrem

Konference California Clean Tech Open každoročně oceňuje nejzajímavější nápady z oblasti alternativních pohonů. Jedním nejnadějnějších pro letošní ročník soutěže je návrh Davea Culpa, inženýra mechaniky, který navrhnul draka schopného táhnout námořní tanker. Základní idea spočívá v tom, že se vyrobí drak o velikosti 5000 metrů čtverečních, pomocí hélia se vynese do dostatečné výšky a pak už stačí jen najít ten správný vítr, jak dobře vědí třeba windsurfaři. Daveův nový vynález má název KiteShip a na oficiálních stránkách se tvrdí, že drak by dokázal ušetřit až 10% paliva. A vůbec, proč vlastně tankery nemají plachty?