Je všeobecně známou pravdou, že lodní doprava patří mezi ekologicky nejméně šetrné. Navzdory tomu, že jsou lodě schopny pojmout velké množství nákladu nebo lidí, emitují do ovzduší tuny škodlivých emisí a patří tak k největším znečišťovatelům mezi dopravci. To se rozhodla změnit společnost Statue Cruises provozující výletní trajekty v USA.
V brzké době tak budou mít turisté možnost zhlédnout Sochu Svobody z ekologicky šetrného trajektu.
Nový hybridní trajekt Hornblower pojme až 600 cestujících. Bude využívat energii získávanou ze čtyř zdrojů – nafty, vodíku, sluneční a větrné energie.
Primárním zdrojem energie potřebné k dosažení výkonu 1400 koňských sil však bude vodík. Ostatní druhy energie mají být použity pro dodatečné energetické potřeby lodě.
„Spojením vodíku, sluneční a větrné energie pro dopravu návštěvníků k populárním národním památkám jakými jsou Socha Svobody nebo Ellis Island, bude Hornblower minimalizovat negativní dopady na životní prostředí,“ řekl Terry MacRae, generální ředitel společnosti Statue Cruises. „Naším cílem je snížit emise na co možná nejnižší míru a v budoucnu je odstranit úplně,“ dodal MacRae.
Lodní nákladní doprava – větší nebezpečí než miliony aut
Provoz trajektu Hornblower v New Yorku bude spuštěn v dubnu, což je tři roky poté, co společnost spustila provoz prvního hybridního trajektu v USA v San Francisku. Ten využívá solární a větrnou energii spolu s nízkoemisními dieselovými motory a elektromotory.
Společnost doufá, že rozšíří svou technologii i do jiných forem lodní dopravy jakými jsou jachty nebo remorkéry.
Jak jsme uvedli na začátku článku, lodní transport patří mezi nejvíce znečišťující způsoby dopravy.
Pro představu například v roce 2008 emitovalo jedenáct plavebních linek společnosti Carnival v průměru 712 kg oxidu uhličitého na kilometr vzdálenosti, což znamená 401 g CO2 na jednoho pasažéra a kilometr.
Z tohoto důvodu je zaměření se na ekologii i v tomto druhu dopravy jistě správnou cestou.
Toto by mohol byt ten
Toto by mohol byt ten spravny smer vo vyuziti vodika. Najprv ho „vychytat“ v lodnej doprave a potom ho skusit vyuzit vo vsetkych ostatnych druhoch dopravy. Mozna keby sa riedil s vodou, ktora by sa neskor zo zmesy odparila, alebo odlucila, tak by mohol byt v spalovacich motoroch celkom bezpecny.