Elektromobil Nissan Mixim

Výzkumníci Nissanu: 4x větší dojezd elektromobilů do roku 2015

Hlava výzkumného oddělení automobilky Nissan Mitsuhiko Yamashita řekl deníku Wall Street Journal, že do roku 2015 bude na trhu čtvrtá generace li-ion baterií, které umožní elektromobilům dojezd až 400 km. To je zhruba čtyřikrát více, než je dnešní standard první generace těchto baterií. Už druhá generace lithium-iontových baterií, která má dorazit v roce 2010, nabídne dojezd kolem 170 km, třetí generace v roce 2012 pak 300 km. Nissan je jedna z mnoha japonských automobilek, které v elektromobilech vidí blízkou budoucnost. Na frankfurtském autosalonu například předváděl koncept Nissan Mixim.

Plug-in hybrid Prius

Plug-in hybrid od Toyoty v roce 2010

Zatímco u klasických hybridů je jejich ekologický a ekonomický přínos diskutabilní, u hybridů „do zásuvky“ se nedájí výhody zvláště v městském provozu zpochybnit. Dobrou zprávu přinesla japonská automobilka Toyota, která potvrdila, že již v roce 2010 představí plug-in hybrid vybavený li-ion bateriemi. A to jak na japonském, americkém i evropském trhu.
Druhá, již ne tak optimistická zpráva ovšem hovoří pouze o malém objemu vozů pro rok 2010. Plné rozšíření je pak plánováno na období 2011 – 2012.

elektromobil Subaru R1e

Hitachi Maxell má li-ion baterie s 20x větší kapacitou?

Japonský ekonomický deník Nikkei přináší informaci o tom, že společnost Hitachi Maxell vyvinula ve spolupráci s univerzitou v Nagasaki, společností Fuji Heavy Industries a dalšími subjekty nový typ lithium-iontové baterie, která disponuje až 20x větší kapacitou, než současné modely těchto baterií. Zároveň má být levnější a snadněji vyrobitelná ve velkém měřítku. Problémový a drahý prvek kobaltu byl v nových bateriích nahrazen magnésiem a novými nanotechnologiemi. V souvislosti s touto novinkou není od věci zmínit, že řada japonských automobilek v čele s Mitsubishi, Subaru (Fuji je mateřská společnost této automobilky) a Nissanem ohlásila na rok 2010 nové městské elektromobily, které by jistě mohly nových baterií velice dobře využít. Na druhou stranu, nové „převratné“ objevy v oblasti baterií se v poslední době objevují až nepříjemně často, takže je dobré brát i tuto zprávu s nadhledem.

Toyota pracuje na novém typu zinkové baterie

Toyota už delší dobu zápasí s . Podle ní dosud nejsou připravené na masové nasazení, které automobilka chystá teprve po roce 2010 v připravovaném plug-in hybridu. Přitom a další automobilky už je používat začínají. Objevují se ale informace o tom, že japonská automobilka pracuje na nové generaci zinkové (zinc-air) , která má lepší parametry než současné lithium-iontové. S jejím masovým zavedením počítá Toyota kolem roku 2020 jakožto součástí strategického plánu „Global Vision“.

Panasonic navýší produkci baterií

Panasonic hodlá výrazným způsobem navýšit produkci baterií pro hybridní automobily. Společnost Panasonic EV, společný podnik japonských gigantů Matsushita a Toyota, plánuje v roce 2009 vyrobit 800 000 baterií pro hybridy. Většina produkce budou nikl-metal hydridové baterie, koncem roku chce ale Panasonic začít také s produkcí lithium-iontových baterií pro testovací sérii vozů Toyota. Toyota bude v roce 2009 představovat dva nové hybridní modely – třetí generaci vozu Toyota Prius a také nový Lexus. Ty však budou stále využít starší Ni-MH baterie, použití novějších li-ion baterií se očekává u značky Toyota teprve v budoucnu. Také další automobilky spolupracují s výrobci elektroniky a baterií na společných projektech, např. Honda a Sanyo či Nissan a NEC.