Minulý týden bylo na brněnském Autotecu k vidění několik hybridních autobusů. Zatímco většina výrobců disponuje pouze prototypy, dieselový hybrid Volvo 7700 je již v sériové výrobě. Dopravní společnost Veolia Transport Praha využila příležitosti a autobus přivezla do hlavního města na krátké testování. My jsme byli u toho.
Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus se dal díky výrazně zelené barvě jen těžko přehlédnout. Ihned po příjezdu na zastávku je patrný jeden výrazný rozdíl. Motor autobusu neběží, hluk a emise jsou na nule. I přes spalující odpolední slunce a teplotu přesahující 30 stupňů dokáže 1,2kWh li-ion baterie zásobovat klimatizaci energií, která by u běžného autobusu skončila na brzdových destičkách jako odpadní teplo. Využitím brzdné energie lze přitom v městském provozu dosáhnout až 30% úspory paliva!
O tom, že Volvo 7700 je full hybrid, se přesvědčujeme hned při následujícím rozjezdu. Autobus neslyšně zrychluje pouze s využitím 160hp elektromotoru, až po chvilce naskočí pětilitrový dieselový agregát o výkonu 210 koní. Také během jízdy městem si i nezainteresovaný pasažér všimne občasného ztichnutí autobusu na semaforech nebo v zácpě. Nic nehučí, nic se neklepe – zajímavé.
Paralelní uspořádání hybridního pohonu má ve spolupráci s automatickou převodovkou I-Shift za úkol využívat energii co nejhospodárněji. Cenový rozdíl oproti naftovému ekvivalentu je však značný (cca 40%) a bude na každém dopravci, zda se mu vyplatí i přes vyšší vstupní náklady do hybridního autobusu investovat. Doufejme, že zhruba pětiletá návratnost zaujme některou z českých dopravních firem co nejdříve a čistší hybridní autobusy se skutečně objeví v našich městech. Na rozdíl od těch plynových totiž nepotřebují drahou infrastrukturu, která je často překážkou.
Vypada to dobre. Len neviem,
Vypada to dobre. Len neviem, ci taky mestsky autobus, ked jazdi denne vydrzi viac, ako 2-3 roky. To dokazali asi len Ikarusy.