Hybridní autobus Volvo v Praze

Minulý týden bylo na brněnském Autotecu k vidění několik hybridních autobusů. Zatímco většina výrobců disponuje pouze prototypy, dieselový hybrid Volvo 7700 je již v sériové výrobě. Dopravní společnost Veolia Transport Praha využila příležitosti a autobus přivezla do hlavního města na krátké testování. My jsme byli u toho. 

Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus se dal díky výrazně zelené barvě jen těžko přehlédnout. Ihned po příjezdu na zastávku je patrný jeden výrazný rozdíl. Motor autobusu neběží, hluk a emise jsou na nule. I přes spalující odpolední slunce a teplotu přesahující 30 stupňů dokáže 1,2kWh li-ion baterie zásobovat klimatizaci energií, která by u běžného autobusu skončila na brzdových destičkách jako odpadní teplo. Využitím brzdné energie lze přitom v městském provozu dosáhnout až 30% úspory paliva!

Hybridní Volvo 7700

O tom, že Volvo 7700 je full hybrid, se přesvědčujeme hned při následujícím rozjezdu. Autobus neslyšně zrychluje pouze s využitím 160hp elektromotoru, až po chvilce naskočí pětilitrový dieselový agregát o výkonu 210 koní. Také během jízdy městem si i nezainteresovaný pasažér všimne občasného ztichnutí autobusu na semaforech nebo v zácpě. Nic nehučí, nic se neklepe – zajímavé.

Hybridní Volvo 7700

Paralelní uspořádání hybridního pohonu má ve spolupráci s automatickou převodovkou I-Shift za úkol využívat energii co nejhospodárněji. Cenový rozdíl oproti naftovému ekvivalentu je však značný (cca 40%) a bude na každém dopravci, zda se mu vyplatí i přes vyšší vstupní náklady do hybridního autobusu investovat. Doufejme, že zhruba pětiletá návratnost zaujme některou z českých dopravních firem co nejdříve a čistší hybridní autobusy se skutečně objeví v našich městech. Na rozdíl od těch plynových totiž nepotřebují drahou infrastrukturu, která je často překážkou.

One Comment on “Hybridní autobus Volvo v Praze”

Napsat komentář