hybrid Peugeot HYmotion4

Pařížský autosalon: Peugeot HYmotion4

Pařížský autosalon je v plném proudu a automobilky předvádějí jednu novinku za druhou. Hybrid Peugeot HYmotion4 je čtyřdveřové sportovní kupé vybavené 1,6l benzinovým motorem o výkonu 216 koní umístěným vzadu. Vpředu poskytuje další hybnou sílu 70kW elektromotor. Kombinovaný výkon je omezen na 313 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 4,4 sekundy. V kombinovaném módu jsou emise pouze 109 g/km a spotřeba 4,5 l/100 km. Hybridní automobil Peugeot může fungovat buďto čistě na elektřinu, na benzin nebo v už zmíněném kombinovaném módu. Elektromotor funguje zároveň jako generátor při brzdění a ukládá energii do lithium-iontových baterií.

Chrysler: polovina prodaných aut v roce 2020 bude elektrických

Americká automobilka Chrysler aktuálně představila tři elektrické vozy, z nichž první se má na americký trh dostat už v roce 2010. Evropě se poštěstí o něco později. Dodge EV, Jeep EV i Chrysler EV představují konkurenci pro Chevy Volt, Toyotu Prius, Hondu Insight a plejádu dalších hybridních/elektrických vozů, které se chystají přifrčet na trh během následujících let. A právě stále se rozšiřující nabídka spolu s rostoucími cenami pohonných hmot je nejspíš důvodem, proč výkonný vice prezident společnosti Chrysler Frank Klegon prohlásil, že v roce 2020 už bude 50% všech aut prodaných v USA elektrických. Tedy nikoliv pouze elektromobilů, ale například i hybridů nebo jiných typů aut doplněných elektrickým pohonem. Zvládnout něco takového během jedin dekády je určitě zajímavá výzva.

Honda připravuje hybridní motorky

Včera jsme psali o tom, že prodej skútrů v USA strmě stoupl. Dnes tu máme aktualitu z . , známý výrobce a automobilů, oznámila, že do roku uvede na trh hybridní motocykly a od roku 2011 pak také malé . Hybridní motocykly Honda budou k dispozici v kubaturách od 200 ccm do 1000 ccm s údajně až 50% paliva. Výrobní ceny by měly být sníženy díky pokrokům v oblasti miniaturizace hybridního pohonu a využitím stejných komponent jako v hybridních automobilech. Honda nabídne také nové a následníka motocyklu Cub s motorem o velikosti 50 ccm a 125 ccm. Dojezd prvních malých elektromotorek Honda by se měl pohybovat kolem 30 km.

Kia Ceed hybrid

Kia ceed hybrid na Pařížském autosalonu

Pařížský autosalon bude hostit dvě novinky značky Kia. Především je to klasický crossover Soul zaměřený na mladší zákazníky, který ovšem není v našem hledáčku. Tam je naopak první hybridní automobil značky Kia, a to benzino-elektrický hybridní prototyp založený na pětidveřovém hatchbacku Kia cee’d. Hybrid se stále ještě nachází ve stádiu vývoje a testování, produkce se neočekává dříve než v roce 2010. Hybridní pohonný systém využije mimo jiné technologie Stop & Start a také komponent z lehkých materiálů, aby přinesl co nejvyšší snížení spotřeby. Jako motor poslouží 1,6l benzinový motor plus elektromotor o výkonu 20 koní. Další specifikace budou dostupné na počátku října.

Kia Ceed hybrid

Honda se do plug-in hybridů nehrne

Honda sice na příští rok chystá nový hybrid Honda Insight, přímého konkurenta připravovaného nového modelu Toyoty Prius, nicméně zda půjde o plug-in hybrid, to zatím vůbec není jasné. Podle agentury Bloomberg totiž Masaaki Kato, prezident výzkumné divize společnosti Honda, prohlásil, že „Aby se automobily na baterie mohly více rozšířit, musí technologie baterií ještě pokročit.“ Těžko říct, co z takového prohlášení odvodit. Jisté je, že konkurence se plug-in hybridů naopak nebojí a nový Prius by s největší pravděpodobností měl jít zapojit do zásuvky, stejně jako další nové hybridy. Honda by údajně mohla nabídnout plug-in hybrid někdy v budoucnosti, nicméně teď se chce především soustředit na palivové články. Je ostatně jedinou automobilkou, která má na trhu auto na vodík, resp. palivové články – sedan Honda FCX Clarity. Kato věří, že pokroky v oblasti palivových článků jsou jednodušší než pokroky v oblasti technologie baterií. Podle analytiků není toto rozhodnutí u Hondy ničím nevídaným, automobilka se vždy profilovala víceméně konzervativně. Každopádně je příjemné, že všechny automobilky nejdou jedním směrem (li-ion baterie) a zkouší něco nového.

Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Podrobnosti o Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Mercedes-Benz uvede svůj první osobní hybridní automobil během léta 2009. Půjde o model Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID vybavený upraveným V6 benzinovým motorem a hybridním pohonem. Kombinovaná spotřeba limuzíny má dosahovat 7,9 l/100 km, což je na tuto třídu velmi nízká hodnota. Emise oxidu uhličitého jsou pak 190 g/km. Motor o objemu 3,5 l má sílu 279 koní, elektromotor suplující funkci startéru a generátoru má dalších 20 koní. V čem je ale nový hybrid Mercedes-Benz především výjimečný je skutečnost, že je jako první komerčně vyráběný hybrid vybaven speciálně pro automobilový průmysl vyvinutými lithium-iontovými bateriemi. Start-stop funkce a rekuperace energie při brzdění jsou dalšími důležitými technologiemi, které snižují spotřebu. Limuzína zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h během 7,2 sekund. Pokud auto jede pomaleji než 15 km/h, například se blíží k semaforu, motor se automaticky vypne. Jakmile je čas se znovu rozjet, elektromotor nahodí hlavní spalovací motor. Zajímavé je, že Mercedes v tiskové zprávě označuje svůj nový hybrid jako „významný pokrok na cestě k elektrifikaci“, což zní jako nepřímý příslib dalších novinek. Ostatně, ke konci je nastíněna roadmapa dalších inovací, podle které se automobilka hodlá zaměřit na další optimizaci spalovacích motorů, pokročilou hybridizaci a časem i nástup automobilů na palivové články a elektromobilů. Vida vida!

Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID

Mercedes-Benz S400 Hybrid

Mercedes – první hybrid v červnu 2009, 20% do roku 2015

Německý se v oblasti alternativních pohonů angažuje čím dál tím aktivněji. Už před časem ohlásil, že bude mít „první hybrid v roce 2009„. Zjistili jsme, že šlo o Mercedes-Benz S400 BlueHybrid, první vyráběný li-ion hybrid. A svoje udělalo i prohlášení o tom, že se automobilka hodlá zbavit benzínu i nafty do sedmi let. Podle nejnovějších informací se objeví v Evropě už v červnu 2009 se spotřebou 7,9 l/100 km. V USA a Číně bude automobil iuveden na trh 11. srpna. Cena by se proti klasické verzi měla zvýšit hruba o 10 000 euro. Nepůjde však o plný hybrid – S400 nedokáže jen pouze na baterie. slouží jako doplněk benzinovému šestiválci o výkonu 279 koní tím, že přidává výkon při zrychlování. A naopak ukládá energii při brždění. pocházejí od společnosti , o jejímž záměru začít s jejich produkcí ve velkém už jsme psali. Celková váha automobilu tak bude navýšena o relativně úsporných 75 kg bez toho, aby ztratilo zavazadlový prostor.

Za pozornost stojí ale i další zajímavost. Klaus Maier, hlava prodejů , prý aktuálně ve Stuttgartu prohlásil, že do roku 2015 bude mít každý pátý prodaný Mercedes hybridní pohon. Což ní jako mnohem realističtější výhled, než ono „zbavíme se fosilních paliv do sedmi let“.

Chevrolet Volt

Máme fotky výrobní verze Chevy Volt!

Automobilka Chevrolet uveřejnila měsíc před začátkem Pařížského autosalonu oficiální fotografie výrobní verze připravovaného ekologického automobilu . Ten by měl být na trhu v roce 2011 s tím, že půjde o sériový hybrid, tedy hybrid, jehož spalovací motor pohání generátor vyrábějící elektřinu pro baterie a elektromotor. Na nových fotografiích jsou vidět s autem inženýři, kteří mají jeho vývoj na starost. Chevrolet chce z Voltu nejspíš udělat jednu ze svých hlavních zbraní proti novým modelům Honda Insight a Toyota Prius, čemuž také odpovídá konvenčnější, méně sportovní vzhled Chevy Voltu na nejnovějších fotografiích.

Honda Insight

Nový hybrid značky Honda – Insight!

Automobilka Honda konečně zveřejnila očekávané fotografie nového hybridu. Ten má konkurovat novému modelu Toyota Prius a naplno se světu představí zanedlouho na autosalonu v Paříži. Hybridní automobil, který zástupci Hondy až dosud označovali prostě jako „globální hybrid“ má konečně také oficiální jméno. Ponese osvědčenou značku Honda Insight, o jejímž oživení se už dříve spekulovalo. Nový model hybridu Honda Insight bude velmi odlišný od toho původního. Svým vzhledem se spíš blíží onomu Priusu, nebo ještě lépe vodíkovému modelu Honda FCX Clarity. Honda v posledních týdnech naznačovala, že se jí podařilo výrazně snížit cenu svého hybridního pohonného systému IMA, a tak jsme zvědaví, na kolik si ocení také celý svůj nový hybrid. Automobilka očekává prodeje na úrovni 200 000 kusů, z toho polovinu chce prodat v USA.

Honda Insight

Toyota iQ

Toyota iQ jako plug-in hybrid

Na Pařížském autosalonu, který se uskuteční během podzimu, má být konečně odhalena definitivní podoba výrobní verze městského miniautíčka Toyota iQ. Stane se tomu zhruba rok poté, co Toyota představila tento koncept na autosalonu ve Frankfurtu. Podle očekávání dostane tři metry dlouhá Toyota iQ motor o objemu 1 l, ale navíc se údajně také chystá plug-in hybrid Toyota iQ s motorem o obsahu 500 ccm. Hybridní automobil Toyota iQ prý přijde na trh v roce 2010. Což, vezmeme-li v úvahu vlažný přístup automobilky Toyota k lithium-iontovým bateriím, které jako jediné připadají pro Toyota iQ hybrid v úvahu, je dost odvážný plán.

Boston taxi

Bostonské taxi hybridní do roku 2015

Boston se připojuje k metropolím jako New York nebo San Francisco a od roku 2015 bude vyžadovat, aby všechny taxi byly hybridní automobily. V současné době je puze asi 50 hybridů z celkem 1825 taxi vozů. Kromě toho se pro blízkou budoucnost chystají i další vylepšení taxi – například střešní světla indikující stav vozidla, případně nemožnost řidičů telefonovat. Řidiči dokonce nejspíš nebudou moct nosit trička či kraťasy a taxi musí být schopné přijímat kreditní karty. To všechno ale bude znamenat zdražení, protože si to vyžádá vyšší investice taxi společností. Otázka do pranice: proč by taxi buducnosti nemohly fungovat jako plnohodnotná náhrada osobních automobilů?

Mazda MPV

Staví Mazda svůj vlastní Chevy Volt?

Chevrolet Volt, chystaný plug-in sériový hybrid, se má stát záchranou automobilky General Motors, která v poslední době vykázala obrovskou ztrátu. Jenže GM nejsou v kolbišti sami. Toyota chystá svůj nový plug-in Prius a stranou nezůstává ani jiná japonská automobilka, totiž Mazda. Podle britského magazínu Autocar pracují inženýři Mazdy na vývoji elektrického automobilu s rozšířeným dojezdem (tedy sériovém hybridu) 24 hodin denně sedm dní v týdnu, aby byl připravený pro představení v roce 2010. Podle neověřených zdrojů používá Mazda Wankelův rotační motor k nabíjení baterie. Wankelův motor používá Mazda dlouhodobě, nyní už ale pouze ve sportovním automoblu Mazda RX-7. Po silnicích v Japonsku už se údajně prohání prototyp v podobě vozu Mazda MPV. Když i Mazda má své želízko v ohni pro novou generaci automobilů, co asi dělají Ford a další?

Toyota Prius Extreme

Hybridy nemusejí být nuda, vzkazuje Švédsko

Hybridní automobil Toyota Prius považují mnozí automobiloví nadšenci za velmi nudné auto. Třem švédským mechanikům se ale podařilo přeměnit tento hybrid v luxusní sportovní káru, která by se klidně mohla vzpupně projíždět na jakémkoliv tuningovém srazu.

Claes Gustafson a partička kolem Classe’s Garage strávila úpravami Priuse osm týdnů a utratila při tom 184 275 dolarů. Gustafson pracuje jako automobilový televizní reportér pro švédskou stanici TV4. Ta mu jednoho dne nabídla, zda by nechtěl mít vlastní show zaměřenou na budování vlastního auta. Gustafson okamžitě kývnul s tím, že díky přirozenému citu pro ekologii (který je v severských zemích běžný) se rozhodl překopat nějakou osvědčenou ekologickou značku. Vybíral mezi automobilkami Saab, Honda a Volvo, ale nakonec skončil u Toyoty. Údajně především pro unikátní pohonný systém (Hybrid Synergy Drive), který její hybridy využívají. Čtěte dál a mrkněte na video Toyoty Prius Extreme – aneb jak si ekologické auto představují Švédi.  

IBM Automotive 2020

Automobilový svět roku 2020 podle IBM: všude samé hybridy

Společnost IBM, to není jen gigant v oblasti výpočetních a komunikačních technologií. Tahle nadnárodní společnost fušuje takřka do všeho a v poslední době čím dál tím více také do oblasti životního prostředí. Divize IBM Institute for Business Value, tedy část IBM zaměřená na obchod, vydala nedávno zprávu nazvanou „Automotive 2020“. V ní nabízí velice zajímavý pohled na automobilový svět roku 2020, který se velmi podobá předpovědím automobilek jako je Volkswagen a další. Ze zprávy plyne, že zákazníci budou mít výrazně odlišné požadavky na osobní dopravu. Důraz bude kladen především na ekologickou zátěž automobilů a jejich šetrnost. Podle zástupce jednoho evropského prodejce automobilů se „V příštích 10 letech dočkáme více změn, než za posledních 50 let.“ Podle IBM se zcela změní pojetí mobility tak jak ji známe dnes. Vyvinou se také nové obchodní modely (nejspíš zejména v souvislosti s elektromobily) a nové metody propojení se zákazníky. Důležitý bude pojem „inteligentní automobil“, kdy dopravní prostředky nabídnou takřka nerozeznatelný přechod z života uvnitř vozu do života vně vozu.

IBM předpokládá, že všechny vozy v roce 2020 budou hybridní – ať už plně, nebo jen částečně. Jen málo se podle analytiků prosadí vodíkový pohon a biopaliva jako je ethanol podle nich ještě musí projít výrazným rozvojem. Naopak elektromobily mají být už v roce 2020 zcela běžnou záležitostí. IBM očekává, že například spotřeba se do roku 2020 průměrně sníží na 65%, emise na 97 g/km a recyklovatelnost vozu na 88%. Otázkou je, zda analytici IBM vzali do úvahy také rozvojové země jako je Indie, Čína a další rostoucí ekonomiky, kde se hlad po automobilech bude v následujících letech zvyšovat vysokým tempem.

Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Nissan představil nový hybrid a elektromobil

Japonská automobilka Nissan si v tichosti kutí a mediální pozornost prozatím přenechávala konkurenci jako je Honda, Toyota či Mitsubishi. Až dodnes. V Tokiu totiž odhalila dva zcela nové automobily. Prvním z nich je elektromobil, druhým hybridní automobil, oba však využívající pokročilých li-ion baterií. V rámci obchodního plánu Nissan GT 2012 ohlásila automobilka záměr uvést elektromobil v roce 2010 v Japonsku a do roku 2012 globálně. Prototyp elektromobilu byl vybaven 80kW motorem a náhonem na přední kola. Kompaktiní laminované lithium-iontové baterie jsou ukryty pod podlahou vozu, takže nezabírají místo. Finální verze vozu, která bude představena za dva roky, bude postavena na unikátním designu, který nebude vycházet z žádného z existujících modelů. Prozatím je využívána upravená verze modelu Nissan Cube.

Hybridní automobil Nissan předvedl hned dvě „průlomové“ technologie. Jednak hybridní pohonný systém s náhonem na zadní kola, za druhé také paralelní hybridní systém. Ten by měl nabídnout rychlejší reakce vozu a lineární akceleraci pro lepší pocit z jízdy. V obou případech využíval Nissan li-ion baterie vyvinuté ve společném podniku se společností NEC, o jejichž spojenectví jsme informovali už před časem. V rámci Zeleného programu 2010 se hodlá Nissan zaměřit na vývoj nových technologií, produktů a služeb, které výrazně sníží emise CO2 a zvýší podíl recyklovaných materiálů využívaných v automobilovém průmyslu.

Hybrid Nissan využívající li-ion baterie