Elektromobily jsou předurčeny k vítězství, říká výrobce baterií

Pravda, od výrobce baterií bychom ani nemohli čekat cokoliv jiného. Společnost Johnson Controls však v tomto oboru patří k nejstraším (viz. Wikipedia) – byla založena už v roce 1885 v USA vynálezcem termostatu. Dnes zaměstnává celosvětově 140 000 lidí a operuje v oblasti automobilového průmyslu, stavebnictví a energetických řešení. Na Globálním summitu o životním prostředí pořádaném agenturou Reuters prohlásil Alex Molinaroli, prezident společnosti, něco v tom smyslu, že dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje směřují především k elektromobilům. „Lidé sice mluví o palivových článcích, ale popravdě, není kolem toho vidět tolik snahy a energie jako je dnes vidět kolem elektromobilů,“ dodal. Johnson Controls dnes ve spolupráci s francouzskou společností Saft dodává lithium-iontové baterie pro Daimler a jeho hybridní sedany Mercedes-Benz třídy S, kromě toho spolupracuje také s automobikou Ford. Ve svém výzkumu se společnost zaměřuje především právě na li-ion baterie. Návratnost velkých investic očekává do pěti let. „Být v tomhle byznysu je dnes velmi drahé,“ kometuje současnou situaci. Přesto zde vidí obrovský potenciál a odhaduje, že hybridní automobily či elektromobily budou do roku 2020 mít 6% trhu v USA a západní Evropě. Ještě větší příležitost ale vidí Molinaroli v Číně, kde mají elektromobily šanci obrovského rozvoje – místní lidé totiž budou moct rovnou „přeskočit“ klasické agregáty.

elektromobil Subaru R1e

Hitachi Maxell má li-ion baterie s 20x větší kapacitou?

Japonský ekonomický deník Nikkei přináší informaci o tom, že společnost Hitachi Maxell vyvinula ve spolupráci s univerzitou v Nagasaki, společností Fuji Heavy Industries a dalšími subjekty nový typ lithium-iontové baterie, která disponuje až 20x větší kapacitou, než současné modely těchto baterií. Zároveň má být levnější a snadněji vyrobitelná ve velkém měřítku. Problémový a drahý prvek kobaltu byl v nových bateriích nahrazen magnésiem a novými nanotechnologiemi. V souvislosti s touto novinkou není od věci zmínit, že řada japonských automobilek v čele s Mitsubishi, Subaru (Fuji je mateřská společnost této automobilky) a Nissanem ohlásila na rok 2010 nové městské elektromobily, které by jistě mohly nových baterií velice dobře využít. Na druhou stranu, nové „převratné“ objevy v oblasti baterií se v poslední době objevují až nepříjemně často, takže je dobré brát i tuto zprávu s nadhledem.

elektromobil Evisol ThoRR

Evisol ThoRR – konkurence pro elektromobil Tesla Roadster?

Elektromobil Tesla Roadster v USA právě sjíždí z výrobních linek, mezitím se v dílnách po celém světě připravují konkurenti. Evropská společnost Envisol se zabývá dodávkami baetrií a dalších součástech pro elektromobily. Projekt ThoRR je vyvrcholením dlouhodobého působení firmy v této oblasti. Jedná se o elektromobil – roadster postavený podle světoznáméhp závodního automobilu Lotus 7. Jako pohon muslouží elektromotor Siemens o výkonu 272 koní a lithium-polymerové baterie Kokam s kapacitou 29 kWh. Elektromobil samozřejmě využívá regenerativní brzdění, nemá řazení, je vybaven ABS a celkově váží 755 kg. Teoretické zrychlení z 0 na 100 km/h je něco přes tři sekundy a max. rychlost přes 200 km/h.

elektromobil Peugeot Partner H2Origin

Intelligent Energy a PSA Peugeot Citroen představují H2Origin

Společnost Intelligent Energy, známá např. díky konceptu motorky na vodík, aktuálně ve spolupráci s automobilkou PSA Peugeot Citroen představila vůz H2Origin. Jedná se o van Peugeot Partner Origin představěný na ZEV. Elektromobil je poháněný jednak sadou baterií, ale druhak také 10kWh palivovým článkem, oba zdroje dohromady dávají užitkovému automobilu dojezd až 300 km. Pro jednoduché doplňování paliva je možné prázdné palivové články jednoduše vyměnit za nové. Bez článků by dojezd elektromobilu byl zhruba třetinový. Koncept kombinace palivových článků a baterií je každopádně velmi zajímavý. Navíc automobil může startovat i při teplotách kolem -20°C.

IHned.cz: křemíkové nanotrubičky – revoluce v oblasti baterií

Magazín IHned.cz, internetové zpravodajství Hospodářských novin, přináší velmi zajímavý článek Křemíkové nanotrubičky pomáhají extrémně zvýšit výdrž akumulátorů:

„V současnosti je kapacita lithium-iontových akumulátorů omezena tím, kolik lithia může být vázáno na anodě. Ta je nyní vyráběna obvykle z uhlíku, ale pokud bude místo něj použit křemík, lze dosáhnout výrazně větší kapacity. Yi Ciu je přesvědčen, že desetinásobné zvýšení kapacity umožní např. notebookům po čtyřhodinovém nabíjení pracovat zhruba 40 hodin, tedy téměř dva dny!“ (celý článek)

Toyota pracuje na novém typu zinkové baterie

Toyota už delší dobu zápasí s . Podle ní dosud nejsou připravené na masové nasazení, které automobilka chystá teprve po roce 2010 v připravovaném plug-in hybridu. Přitom a další automobilky už je používat začínají. Objevují se ale informace o tom, že japonská automobilka pracuje na nové generaci zinkové (zinc-air) , která má lepší parametry než současné lithium-iontové. S jejím masovým zavedením počítá Toyota kolem roku 2020 jakožto součástí strategického plánu „Global Vision“.

elektromobil Think City a General Motors

General Motors investuje do elektromobilů

Společnost, která nechala v 90. letech sešrotovat celou modelovou řadu svých prvních elektromobilů EV1 se po patnácti letech znovu snaží chytit vítr do plachet. General Motors naskočili módní na „ekologický vagon“ mezi posledními, ale jako největší automobilka na světě možná nejlépe vidí nevyhnutelnost konce klasických typů pohonu. A elektřina je podle všeho jedinou alternativou budoucnosti. General Motors proto aktuálně zainvestovali (viz. náznaky) nejen norskou automobilku Think Global (viz. Think City a na ženevském autosalonu představený Think Ox), a to čtyřmi miliony dolarů, ale také firmu A123Systems, producenta patentovaných nanofosfátových lithium-iontových baterií. Do této firmy vložili GM 20 milionů dolarů. O svých investicích General Motors informovali veřejnost na Mezinárodní konferenci o obnovitelných zdrojích energie ve Washingtonu.

Panasonic navýší produkci baterií

Panasonic hodlá výrazným způsobem navýšit produkci baterií pro hybridní automobily. Společnost Panasonic EV, společný podnik japonských gigantů Matsushita a Toyota, plánuje v roce 2009 vyrobit 800 000 baterií pro hybridy. Většina produkce budou nikl-metal hydridové baterie, koncem roku chce ale Panasonic začít také s produkcí lithium-iontových baterií pro testovací sérii vozů Toyota. Toyota bude v roce 2009 představovat dva nové hybridní modely – třetí generaci vozu Toyota Prius a také nový Lexus. Ty však budou stále využít starší Ni-MH baterie, použití novějších li-ion baterií se očekává u značky Toyota teprve v budoucnu. Také další automobilky spolupracují s výrobci elektroniky a baterií na společných projektech, např. Honda a Sanyo či Nissan a NEC.

elektrobus ČAS-Service

Elektrobus ze Znojma

V provozu městské dopravy ve Znojmě slouží jediný elektrobus v ČR. Je postaven s použitím karosérie dnes již nevyráběného nízkopodlažního trolejbusu Škoda 21Tr. Na jedno nabití baterie může dojet 110 – 130 km. Do provozu byl zařazen v roce 2004. Vyvinula jej společnost ČAS-Service. Znojmo je tak od roku 2004 jediným evropských městem, v němž na pravidelné lince hromadné dopravy jezdí elektrobus.

Stát na jeho vývoj věnoval prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) deset milionů korun. O jeho pořízení údajně uvažovala i další česká města. Pohon elektrobusu zajišťuje asynchronní elektromotor vyrobený firmou Škoda Electric. Jako baterie slouží nikl-kadmiové akumulátory. Z 50 % na 80 % kapacity se akumulátory díky speciální rychlonabíječce nabijí za 20 minut. Maximální rychlost autobusu je 70 km/h. Mimochodem, tento elektrobus svého času zaujal i zástupce Číny – viceprezidenta česko-čínské obchodní a průmyslové komory profesora Li Minga, který se na něj přijel osobně podívat. Rozhovor s pracovníkem výrobce elektrobusu Petrem Smítalem si můžete přečíst na Busportalu. Většímu rozšíření elektrobusů v ČR zatím ale brání legislativa. Přitom cena elektrobusu je zhruba na úrovni trolejbusu. Představte si to: tichá hromadná doprava s nulovými emisemi!