Když elektromobil, tak od Toyoty, Hondy nebo Fordu!

Auditorská společnost Deloitte Consulting vypracovala rozsáhlou studii zabývající se spotřebitelským přijetím elektromobilů. Dvacetistránkový dokument obsahuje poměrně zajímavé informace včetně následujícího grafu, který mluví za vše.

Jedna z otázek pro (americké) respondenty výzkumu zněla: od které automobilky byste si nejraději koupili elektromobil? První skončila s přehledem Toyota, druhá Honda, třetí Ford. Nissan, který se chystá brzy nabídnout elektromobil Leaf, skončil až na devátém místě, za General Motors, Audi nebo BMW.

Pouhá dvě procenta respondentů vyjádřila zájem o elektromobily Tesla (není divu, drahý luxusní sporťák prostě není masová záležitost). Zajímavě dopadly také požadavky na dojezd elektrického auta. Studie zdůrazňuje, že 50 až 100 mil stačí většině zákazníků. Přesto z výzkumu vyplývá, že většina řidičů se s takovým denním dojezdem nespokojí a očekává minimálně 300 mil, ještě lépe víc než 500 (=800 km! – takový dojezd na jednu nádrž nemají ani leckterá benzinová auta).

Ze studie jasně plyne, že spotřebitelé od aut na elektřinu vyžadují stejný dojezd jako v případě spalovacích motorů. Chtějí stejnou svobodu, jistotu a pohodlí, kterou nabízejí „stará“ auta. Třebaže obrovský dojezd většinu času nebudou využívat. Co se týká doby dobíjení, 34% respondentů by bylo ochotných nechat nabíjet doma auto čtyři hodiny, pouze 17% by sneslo dobíjení osm hodin. Pouze 19% lidí by dobíjelo své elektrické auto v práci, zbytek doma.

elektromobily graf vývoj tržního podílu

Zdaleka nejvíc lidí očekává, že za elektromobil zaplatí mezi 25-30 000 dolarů, případně 30-35 000. Anebo ještě méně. Jen 27% respondentů očekává, že zaplatí víc než 35 000 dolarů. Na závěr studie nabízejí autoři tři scénáře tržního podílu elektromobilů v roce 2020: agresivní (5,6%), pravděpodobný (3,1%) a konzervativní (1,9%).

4 Comments on “Když elektromobil, tak od Toyoty, Hondy nebo Fordu!”

  1. Souveti „50 až 100 mil
    Souveti „50 až 100 mil stačí většině zákazníků…většina řidičů se s takovým denním dojezdem nespokojí“ tedy moc nerozumim.

    No oni lidi ve sve vetsine prilis netusi, a ani nad tim prilis nepremysli, jak elektromobil bude fungovat po provozni strance. Az se seznami moznostmi dobijeni tak se jejich ocekavani upravi. Zejmena ta nesmyslna ocekavani dojezdu k 800km. Je to jen otazka casu a informovanosti.

    Na druhou stranu se potvrzuje to co si dovolim v diskuzich tvrdit, totiz ze pro rozvoj elektromobilu a jeho prijeti mezi masy spotrebitelu by bylo lepsi udelat o malicko mensi baterii a doplnit ji malym dobijecim motorem. Pak jsme najednou za stejnou cenu u o poznani vetsiho dojezdu – psychologicky zcela jinde a elektromobily by meli mnohem snazsi cestu.

    1. Těch 50 až 100 mil se
      Těch 50 až 100 mil se odkazuje na jiné provedené studie ze kterých plyne, že naprostá většina z uživatelů automobilů denně více nenajede. Jenže i přesto nejsou ochotni přijmout/koupit auta, která takový denní dojezd mají, tj. elektromobily. To je ta zmíněná „range anxiety“. Jinak EREV řešení není špatné, uvidíme, jak se bude dařit Chevy Voltu.

      1. Diky za vysvetleni. Ano,
        Diky za vysvetleni. Ano, tomu rozumim. Technicke paramtery jsou jedna vec, ale psychologie je daleko mocnejsi. Kdyz uz zaplatim pul zivotnich uspor za auto, a elektromobily nebudou minimalne zpocatku levna vec, tak ocekavam, ze mezimesto nebudu jezdit vlakem, i kdyby to melo byt jen 3x do roka.

Napsat komentář