Renault má dnes na trhu elektromobily Twizy, Fluence a Kangoo Z.E. Na konci roku představí elektrické auto Zoe, které má být hlavním rivalem pro Nissan Leaf. Podle magazínu Automotive News jsou si zástupci automobilky Renault jisti, že Zoe se bude prodávat mnohem lépe než Leaf.
foto: Hybrid.cz
Na úvod je třeba připomenout, že Renault a Nissan jsou dnes de-facto jedna světová automobilka. Tzv. Renault-Nissan Alliance je strategické partnerství založené v roce 1999. Firmy sice nejsou spojené fakticky skrze sloučení nebo akvizici, ale fungují unisono. Zcela klíčovou je osoba Carlose Ghosna, který dnes funguje jako šéf Renaultu i Nissanu.
Obě automobilky dnes intenzivně pracují v oblasti elektromobility. Nissan má na trhu už déle než rok elektromobil Nissan Leaf. Celosvětově ho prodal už jistě přes 30 000 kusů. Oblíbené jsou např. v Norsku, kde se za půl roku prodalo 1000 elektromobilů Nissan Leaf.
Renault taktéž postupně uvádí elektromobily, nejnověji je to vozítko Twizy, předtím sedan Fluence, mezitím ještě dodávku Kangoo Z.E.
Stane se Nissan světovou automobilkou č.1?
Renault a Nissan chtějí brzy vyrábět 500 000 elektromobilů ročně
Obě automobilky se shodnou v tom, že elektromobilita je cesta do budoucnosti. Každá k ní ale přistupuje trochu jinak. Zatímco Nissan prodává zatím pouze jeden elektromobil a prodává jej “v celku”, tj. včetně baterií za cenu kolem 30 000 euro, Renault prodává svá elektrická auta “bez baterií”.
Ty samozřejmě v autě fyzicky jsou, ale majitel auta je nevlastní, nýbrž pouze pronajímá za cenu několika desítek euro měsíčně. Takové řešení má dvě zásadní výhody: výrazně nižší pořizovací cenu elektromobilu (Zoe bude stát kolem 15 000 euro, v hrubém přepočtu 375 000 Kč), a také možnost využívat stanic pro výměnu baterií, jaké např. v současné době zavádí Better Place v Izraeli. Právě Izrael má být pro Renault jedním z klíčových trhů.
Thierry Koskas, šéf elektromobilních projektů Renaultu, očekává, že elektromobily budou do konce této dekády dělat v Evropě až 10 % prodejů nových aut. Renault samotný bude mít už v průběhu několika následujících let vyrábět až 150 000 elektromobilů Renault Zoe ročně.
Naproti tomu Nissan by chtěl ročně v průběhu následujících let vyrábět až 200 000 vozů Nissan Leaf. Resp. bude mít k dispozici takovou kapacitu. Již brzy spustí lokální výrobu Leafu v britské továrně v Sunderlandu a v americké továrně Smyrna v Tennessee.
Díky tomu bude moct elektromobil Leaf v USA i v Evropě výrazně zlevnit, a tím dále postrčit prodeje kupředu. Stanou se tedy Renault a Nissan pionýry v oblasti elektromobility? Mají k tomu nakročeno nejlépe ze všech velkých automobilek na trhu.