Hilton Holloway, jeden z autorů magazínu Autocar.co.uk, se na svém blogu rozepsal o autech budoucnosti. Půjde podle něj o sériové hybridy podobné Chevroletu Volt, tedy typu E-REV. Hlavní roli mají v budoucnosti hrát rozšiřovače dojezdu, tzv. „range extenders“.
Jedním z největších problémů pro čistě elektrická auta je podle Hollowaye vedle strachu z nedostatečného dojezdu prosté zimní počasí. Baterie elektromobilů v zimě trpí. Ještě víc ale trpí lidé, kteří musí v promrzlém autě cestovat. Vytápění pouze s pomocí baterií je ale tak náročné, že baterie rychle vybije.
Elektromobily s rozšířeným dojezdem neboli sériové hybridy, které na maximum využívají malý, dobře vyladěný spalovací motor, jsou naopak podle Hollowaye tou pravou cestou do budoucnosti. Své závěry opírá o rozsáhlý brífink BMW, které představilo vybraným novinářům svůj připravovaný model Megacity.
Ten bude k dispozici jak v čistě elektrické verzi, tak i E-REV. Právě tento typ se podle redaktora stane tím přelomovým modelem. Pro jakákoliv auta budoucnosti větší než VW Golf pak bude rozšiřovač dojezdu jedinou možnou volbou. Malý spalovací motor o objemu kolem 1 l se bude snoubit s relativně malou baterií. Přinese to řadu výhod: mnohem nižší spotřebu, nižší emise, mnohem nižší pořizovací (proti elektromobilu) i provozní náklady (proti autům se spalovacím motorem).
Že by na tom mohlo být něco pravdy potvrzuje i novinka z dílny automobilky Jaguar Ta představila projekt Limo Green. Jde o přepracovaný Jaguar XJ vybavený 145kW elektromotorem. Ten dokáže auto pohánět až 50 km. Jakmile štáva z baterií s kapacitou 8,6 kWh dojde, zapojí se do hry 1,2l benzinový agregát z dílny Lotusu. Kombinovaný dojezd takové luxusní „zelené“ limuzíny je 1000 km. Přitom kombinovaná spotřeba je pouze 4,1 l/100 km a emise 120 g/km při max. rychlosti omezené na 180 km/h.
Prozatím jde o pouhý koncept. „Technologie je pořád ještě na začátku a pořád ještě je tu spousta práce předtím než budeme moct přemýšlet o výrobě,“ řekl magazínu autocar.co.uk Anthony Harper, hlava vývoje v Jaguar Land Rover. „Komponenty ještě nemají správnou cenu ani kvalitu, kterou byste čekali od produktu se značkou Jaguar. Technologie už je ale připravena,“ dodal.
Nechápu proč vůbec
Nechápu proč vůbec vzniknul článek o tomto naprosto nezajímavým člověku, jakoby to byl nějakej vizionár. Už podle jeho názoru na vytápění elektrikou bych řekl, že je to amatér. Nevim kdo by chtěl vůbec vytápět elektrikou, už elektromobily z PSA (např. Peugeot 106EV) měly nezávislý topení, což je výborná věc i v normálním autě, a spalovat „ropu“ pro vytápění není vůbec žádná tragédie.
Ja myslim, ze baterie sami o
Ja myslim, ze baterie sami o sebe by dokazali vykurit auto. Si zoberte, o kolko sa zohreje obycajny mobil, ked clovek telefonuje a to ma odber mnohotisickrat mensi, ako auto. Horsie to asi bude skor v lete s chladenim.
Na větší vzdálenosti si
Na větší vzdálenosti si lze v současné době půjčit plynoprda od eonu, nebo jet vlakem , autobusem. Extender bude muset mít prakticky stejný výkon, jako potřebuje spalovací auto-tedy cca 20 kW pro velké rychlosti. Spalovací motor pro takovýto výkon už není žádná hračka, a vejde se jen do málokterého kufru. Spotřeba bude tedy oněch cca 8,7 litru pro US auto. Baterky lze nabíjet nejen pomalu, ale i rychle a pro dlouhé cesty stačí dělat půlhodinové přestávky třeba po 200 km, což je dojezd, který jí z praxe považuji za dostatečný. Osobně jsem proti takovémuto zařízení.
Jaromír Vegr – EKOLO elektromobily
stačí 1,2l trojvalec. ten
stačí 1,2l trojvalec. ten dá 35kW. na tejto stránke sa píše o takom range extender od lotusu.
podľa mňa je extendér lepšie riešenie. baterka na 200km je zbytočne veľká a zbytočne drahá. vy vychádzate z toho, že bude dostatočná sieť nabíjacích staníc. no, ale to hneď nebude. najprv budú musieť byť elektrické autá a až tak budú čerpačky. teda logicky najprv sa najprv presadia e-rev a až neskôr po rozšírení čerpačiek a poklese ceny za baterku prídu na rad čisté elektromobily.
verím, že sa dožijem aj elektromobilov s dojazdom 2000km.
Kdyz se na problem podiva
Kdyz se na problem podiva technik, vezme dostupnou technologii a setavi ji tak, aby vybalancoval vztah mezi cenou, spotrebou, cistotou a dojezdem, vyjde mu zcela jednoznacne elektromobil s extenderem. Otazka je, proc tak malo automobilek je ochotno tento racionalni technicky pristup aplikovat, a ktere oddeleni v automobilce je to, ktere tomu brani. Myslim, ze to je vcelku jasne.
To vykurovanie je fakt
To vykurovanie je fakt problém u elektromobilov. Spaľovací motor má veľa prebytočnej tepelnej energie, ale elektromobil pracuje s veľkou účinnosťou. U Tesly sú elektricky vyhrievané sedadlá – je to energeticky menej náročné, ale mať ruky na studenom volante nie je príjemné.
Skrátka auto je plechovica s dosť mizernými tepelnoizolačnými vlastnosťami. Možno práve tepelná izolácia karosérie by priniesla zlepšenie. je to ale dosť veľký problém, materiály by mali byť ľahké a zároveň netoxické a nehorľavé v prípade požiaru vozidla pri havárii.
Staršie elektromobily majú nezávislé kúrenie na naftu. To je tiež riešenie, ale nie ekologické. To je ale len kúrenie.
V zime je tiež potrebné rozmraziť okná a zabezpečiť aby sa nerosili – to chce tiež energiu.
No skrátka elektromobil si vyžiada nový prístup konštruktérov.
Čo sa týka REV, je to cesta, hlavne pre väčšie vozidlá.
Tiez to nejako tak vidim.
Tiez to nejako tak vidim. Ked to rozoberieme na drobne, tak nam vyjde, ze problem je v tom, ze chceme pohanat auta elektrinou, ale nevieme ako. Ak sa totiz budeme spoliehat na extendery, tak je pohon na elektrinu v podstate zbytocny a auto mozme pohanat „len“ extenderom. S vodikom, ktory by dokazal elektrinu uskladnit v dost velkom mnozstve su tiez spojene problemy.Ako z toho von? Riesenie bolo uz na tychto strankach uvedene. Vola sa indukcny pas. Doprava v mestach by sa dala vyriesit uplne a takisto aj na dialniciach. K autam na benzin, aleno plyn by sa vracali len ludia, ktori ziju mimo najcastejsie pouzivanych ciest. Toto riesenie by dokonca umoznilo uplne vylucit trolejbusy a elektricky a vystacili by sme si s autobusmi.
Fando nezlob se, ale na
Fando nezlob se, ale na tohle už nejde nereagovat. Tvoje komentáře jsou soustavně zcela mimo, jeden vedle druhého. Všechno, co vymyslíš, vaříš z vody, zcela bez znalosti reality. Tvoje aktuální indukční pásy do této řádky krásně zapadají. Zkoušel sis někdy o tom o čem píšeš nejdřív něco zjistit, než sem vyplodíš další svoji geniální vizi? Zkoumal jsi třeba efektivitu indukčního přenosu energie? Ano, o indukčních pásech už se na tomto webu psalo, pan Vegr je má v garáži – ale tehdy to byl pouze aprílový žertík.
hybrid.cz / novinky / bleskove-dobijeni-elektromobilu-v-cr
Takže tě na závěr prosím: příště zkus trochu víc přemýšlet a zjistit si údaje, než zase pošleš do diskuze nějaké další moudro.
Díky.
To som prave uz urobil. A
To som prave uz urobil. A dospel som k zaveru, ze Radsej nez mat 1.5 tonove auto velkosti Fabie zlozene z miliona dielov mechanickych a elektrickych, ktore sa po case zacnu kazit a premyslani nad tym, kedy auto dobit a kedy pouzit extender, nehladiac na to, ze extender je stale zavisli na rope, by som prijal elektricke auto na indukcne pasy. Nemozem za to, ze sa mi tento napad paci. V clankoch, ktore tu uz boli je ucinnost indukcnych pasov az 80%, co je niekolkonasobok ucinnosti dnesnych motorov. So svojimi prispevkami som celkom spokojny a nikomu jeho nazor nevyvraciam. Ak ste nadobudli dojem , ze moje myslienky su scestne, skuste si najst pobliz bydliska nejaky butlavy strom a tam to mozete kludne vsetko vykricat a pridat popripade aj nejake dalsie vecim ktore vas trapia .
Ale kdepak pohánět jen
Ale kdepak pohánět jen extenderem. To je základní nepochopení smyslu sériového hybridu. Vtip je v tom, že na kratší vzdálenosti, typicky každodenní dojíždění do práce po městě, se to vozidlo bude používat jako plnohodnotný elektromobil s plug in dobíjením ze zásuvky. Teprve na delší jízdy nebo tam, kde není možnost dobíjet ze sítě přijde na řadu extender.
Ovšem na rozdíl od přímého pohonu nápravy jako u běžného auta nebo paralelního hybridu, spalovací motor v extenderu nepotřebuje žádnou převodovku, spojku, diferenciál a další mechanické díly a je naladěný na optimální otáčky z hlediska účinnosti a emisí.
Tohle je opravdu smysluplná cesta, na rozdíl od paralelních hybridů, které osobně považuju především za past na různé dotace a daňové úlevy.
Extender je jedine
Extender je jedine momentalne vychodisko, neviem nad cim spekuluju tie automobilky. Maly generator s malou spotrebou moze byt reativne lahky, jednoduchy (menej caste poruchy)a pri pasovej vyrobe urcite aj lacny. Pri vacsich autach by sa to oplatilo aj keby mala byt bateria len na 10-20 km dojazdu, mestske auta mozu mat potom kludne 50. Pritom extender sa da kludne aj prenajimat, rovanko ako aj baterie, moznosti je vela. EREV technologia nam da dostatok casu na vyvoj sofistikovanych elektrickych pohonov s malymi stratami, vysokymi otackami a optimalnym krutiacim momentom. Neskôr potom pridu na rad vysokokapacitne superkondenzatory s zivotnostou 20+ rokov, zanedbatelnym nabijacim casom a to bude spravna chvila pre prichod cisteho elektromobilu.Inak by ma zaujimalo co sa stalo so spolocnostou EESTOR, ktora toto vsetko uz slubovala v roku 2009, niekde som cital ze si ich produkty nechava US armada pre vlastne projekty.
A myslíte si, že je to tá
A myslíte si, že je to tá správna voľba? Aká je podľa vás spotreba takého extendéru. GM síce tvrdí, že je to 230mpg (čosi okolo 1l/100km), no jedna nemenovaná spoločnosť však Volt otestovala a zistila, že spotreba je príliš vysoká – 27mpg, teda 8,7l/100km. A to je spotreba, ktorú vpohode zvláda drvivá väčšina áut. Iní zasa tvrdia, že to bude 50 mpg (4,7l/100km). Aká je ale skutočnosť? V tomto napríklad ja vidím mnoho pochybností.
Spotreba 1L na 100km, je pre
Spotreba 1L na 100km, je pre auto, ako je Ch. Volt uplny nezmysel. 8,7L je na americke pomery velmi usporny motor. Tomu bz som uz skor veril.
To je přece celkem jedno. I
To je přece celkem jedno. I kdyby bral tolik, co normální benzínové auto, tak přece nebude v provozu pořád, ale jenom při dálkových trasách, které třeba v mém případě dělají tak 5% celkově najetých kilometrů. Veškeré ostatní jízdy budou čistě na akumulátory.
Nevim, ktera nejmenovana
Nevim, ktera nejmenovana firma to byla, ale mozna se jedna o omyl. Napr. zde
http://gm-volt.com/2010/08/24/video-chevy-volt-does-0-to-60-in-8-53-seconds-gets-over-40-miles-ev-range-and-under-30-mpg-in-cs-mode/
se pise o podobnych hodnotach. Ovsem to, co s tim autem delali a jak ho testovali… Myslim, ze to jsou celkem rozumne hodnoty. Neslo o test spotreby ale schopnosti vozu. Hlavne neplest spotrebu ciste na elektrinu a kombinovanou. Video na konci clanku je celkem povedene :o) Uz aby se ta Ampera prodavala.
Ak mozu na indukcnom pase
Ak mozu na indukcnom pase (linearnyn motor) fungovat vlaky (MAGLEV), nechapem preco by nemohli aj auta. Aj ked je povrch ciest trochu menej rovny.