Koncern PSA Peugeot Citroen je druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Podle nejnovější zprávy agentury Bloomberg bude nově v Číně ve spolupráci s tamní automobilkou Changan vyrábět elektromobily a hybridy.
foto: PSA
Zatímco automobilový trh v Evropě totiž stagnuje nebo klesá, Čína se stále zvětšuje. Už dnes je to největší automobilový trh na světě a pořád má kam růst – alespoň než vyhasne čínský hospodářský „zázrak“.
PSA Peugeot Citroen se tak přidává k plejádě světových automobilek jako General Motors, Daimler a Nissan, které ve spolupráci s čínskými podniky chtějí vyrábět auta na alternativní pohon přímo v Číně.
Čína to s elektromobily myslí vážně, akcie BYD letí vzhůru
Nissan vyrobí pro Čínu elektromobil, v prodeji od roku 2015
Elektromobily – byznys za 250 miliard dolarů v roce 2020, odhaduje Světová banka
Už méně se však hovoří o tom, že tato spolupráce bývá často vynucena čínskou stranou. Ta výměnou za povolení vstupu zahraničních automobilek na svůj trh získá cenné know-how v oblasti nejpokročilejších automobilových technologií.
Právě v tom spočívá velké nebezpečí pro zahraniční automobilky. Ty totiž dnes upřednostní vidinu krátkodobého zisku.
Ta však může být ve středně- a zcela jistě bude v dlouhodobém pohledu vykoupena výrazným poklesem zisků v okamžiku, kdy do Evropy, USA a potažmo celého světa dorazí levná auta z Číny, která již technologicky (tedy ani z hlediska bezpečnosti provozu) nebudou za svými evropskými konkurenty nijak zaostávat.
Viz. velmi zajímavý článek „Čínský automobilový sen aneb Jak se prokrást na výsluní“ na webu Autoforum.cz.
PSA očekává, že první auto pod exkluzivní čínskou značkou vyjede v roce 2014. Do roku 2015 pak chce svůj podíl na čínském trhu zvýšit ze současných cca 3,4 % na 8 %. Letos prodal Peugeot v Číně přes 400 000 vozů, o 10 % více než před rokem.
Někteří analytici odhadují, že do roku 2020 by v Číně mohlo být až 7 % celkově prodaných aut na elektrický pohon. Tomu už dnes napomáhá významnými finančními incentivami i tamní vláda.
Jednoduchá pomoc. Dokud
Jednoduchá pomoc. Dokud budou moci cizí firmy podnikat v Číně jenom ve spojení s místní firmou po splnění řady podmínek, měla by EU uplatňovat stejný postup na čínské firmy podnikající v EU. A kdo je nesplní, mohl by do EU dovážet jenom s vysokými cly, stejně jako je tomu v Číně. Že to neděláme, je jenom naše tragická hloupost.