Francouzský list Le Figaro informuje o zajímavém výzkumu energetické organizace ADEME. Vyplývá z něj, že nejšetrnější vozový park v západní Evropě má dnes Portugalsko následované Francií, Dánskem, Irskem a Itálií. Nejhůře naopak dopadli Německo a Švédsko.
Portugalsko se může pochlubit průměrnými emisemi na jedno auto v hodnotě 129 g/km. Francie je hned za ním se 130 g/km, následuje Irsko se 133 g/km, Itálie se 134 g/km, Belgie se 138 g/km.
Horší už jsou Španělsko se 140 g/km, Británie se 145 g/km, Rakousko se 146 g/km. Úplně nejhůř ale dopadli Švédsko – 153 g/km a Německo – 152 g/km. Evropská unie si předsevzala, že do roku 2020 dosáhne celkového průměru 95 g/km.
Prodeje automobilů s emisemi pod 130 g/km stoupají
Výsledky studie se dají interpretovat poměrně snadno. Jižní země a zejména Francie preferují malá, šetrná auta. Ty dnes už běžně dosahují – papírově – k emisím kolem 100 g/km.
Naopak Německo je známé jako trh se silnými luxusními vozy typu BMW, Mercedes-Benz a podobně. Švédsko je v tomto ohledu poněkud záhadou. Vyšší spotřeba tamních aut se dá ale svést na trvale mrazivější počasí a vůbec celkové přizpůsobení tamnímu klimatu.
Pro srovnání, v České republice jsou průměrné emise aut 156 g/km. Je to dáno zejména stářím vozového parku a na druhé straně zbohatlickým trhem, který si libuje ve velkých drahých sedanech a SUV.
V obou zemích ale aktuálně masivně investují do rozvoje alternativních typů pohonů. Jsou to zejména elektromobily, ale také auta na plyn, auta na vodík, hybridy a další. Věděli jste, že znečištění ovzduší zkracuje život až o dva roky?
Nová auta, alternativní i běžná se spalovacím motorem, proto snižují emise nejen kontroverzního oxidu uhličitého, ale i dalších, často pro lidské zdraví a životní prostředí nesrovnatelně škodlivějších emisí. Pomoci v jejich omezení má i nový standard Euro 6.