V době kdy cena benzinu a nafty v ČR atakuje hranici 40 Kč přichází magazín New Scientist se přelomovou zprávou. Vědcům v IBM se údajně podařilo vyvinout baterii, která umožní elektromobilům ujet až 800 km na jedno nabití.
foto: IBM
Dnešní sériově vyráběné osobní elektromobily jako Nissan Leaf či Peugeot iOn nabízejí maximální dojezd na jedno nabití mezi 80 až 160 km v závislosti na klimatických podmínkách.
Ty nejlepší elektromobily společnosti Tesla Motors nabízejí či nabídnou dojezd mezi 250 až 480 km (Tesla Model S).
Hlavní překážkou v dosažení vyššího dojezdu jsou dnes baterie. Lithium-iontová technologie nenabízí dostatečnou energetickou hustotu na to, aby elektrická auta mohla ujet více.
Vědci z IBM dlouhodobě pracují na projektu lithium-vzduchové baterie (lithium-air). V katodě takové baterie se namísto oxidů kovů využívá uhlík, který je lehčí a reaguje s okolním vzduchem, přičemž vyrábí elektřinu.
Problémem je však chemická nestabilita této kombinace díky které významně klesá životnost lithium-vzduchových baterií s každým jejich dobíjením. Což je, jak sami jistě uznáte, u baterií pro elektrické auto poměrně značný problém.
Vědci z IBM proto podrobně studují elektrochemické vlastnosti baterií s pomocí spektrometrů. Fyzik Winfried Wicke z laboratoří IBM v Almadenu v San Jose, Kalifornie, zjistil, že vzduch v bateriích reaguje nejen s uhlíkovou katodou, ale také s elektrolytem.
To znamená, že elektrolyt při odběru energie z baterie neustále ubývá, až nakonec nezbude žádný. Wicke se proto společně se svým kolegou Alessandrem Curioni z laboratoří IBM v Curychu ve Švýcarsku rozhodl využít superpočítač Blue Gene k provádění extrémně detailních simulací reakcí a hledání alternativního elektrolytu.
Podle magazínu New Scientist má nyní dvojice k dispozici látku, která vypadá “velmi slibně”. Údajně již představil několik funkčních prototypů a doufá, že plnohodnotný prototyp bude představen v roce 2013 a komerční výroba lithium-vzduchových baterií se rozjede do roku 2020.
Je pravda, že v základním
Je pravda, že v základním výzkumu je hodně odpadu a že dostat peníze na projekt je nejistá investice, takže pak je potřeba i jakékoli mezivýsledky hodně nafukovat i když je výsledek ještě nejistý. Na druhou stranu IBM většinou publikuje seriózní výsledky. Jeden výsledek jsem ale už prakticky zaznamenal. Sháněl jsem akumulátorové monočlánky typ D. Ty staré NI-Cd mají 1600 mAh, nové 5000 mAh. Nové NiMh až 10 Ah. Cena je ovšem skoro úměrná kapacitě a to je dost citelné. Někam se to ale zřejmě hýbe… Řekněme že dobrým směrem.
A kde jsou podle IBM
A kde jsou podle IBM smrduté a drkotající diesely?
Zejména ty z konceru VW, kterými zahltil celou Evropu!!!
TDI= Ten Dým Ignoruj
přesně, to magické
přesně, to magické spojení „vědci“ a „údajně podařilo“ hned prozradí situaci. Ale i tak doufám že to půjde rychleji..
Na to, abych zjistil, že mi
Na to, abych zjistil, že mi v akumulátoru ubývá elektrolyt nepotřebuji spektrometr, stačí aku po ztrátě kapacity rozřezat a podívat se očima.
Nejsi ty vědec?
Nejsi ty vědec?
takych sprav tu uz bolo
takych sprav tu uz bolo mrte. kym si to nemozem kupit na internete, je to len sci-fi.
Přesně, tahle velkohubá
Přesně, tahle velkohubá prohlášení už mě nechávají chladným. 🙂