List Wall Street Journal měl možnost detailně pohovořit s Henrikem Fiskerem, zakladatelem Fisker Automotive. Redaktoři se dozvěděli, že automobilka dosud prodala přes 1500 plug-in hybridů Fisker Karma a že 49letý automobilový designér chystá SUV plug-in hybrid a hybridní loď!
foto: Fisker Automotive
Henrik Fisker v roce 2005 odešel z automobilky Aston Martin, kde mimo jiné pomáhal stvořit Aston Martin V8 Vantage, aby následoval svůj sen. Od investorů sehnal $1,2 mld. a založil automobilku Fisker Automotive, která začala vyrábět auto (jeho) snů.
Henrik Fisker: k vývoji Karmy mě inspiroval Leonardo DiCaprio
Fisker úspěšně rozjel prodej v Evropě a USA, teď se skrze Dubaj chystá na střední východ a příští rok do Číny. Věří, že plug-in hybridy jsou ta správná cesta do budoucnosti, spíš než malá “elektrická vajíčka”.
V současné době pracuje automobilka na vývoji nového levnějšího modelu Fisker Atlantic, který se má pohybovat v cenové relaci $50-60 000, narozdíl od současných $100 000 v případě Karmy. Henrik Fisker také WSJ přiznal, že do budoucna by bylo zajímavé mít partnera v podobě větší automobilky či jiného typu OEM výrobce.
“Umožnilo by nám to rychleji expandovat,” dodal Fisker. Odhaduje, že do roku 2020 budou hybridy tvořit 6-8 % globálního trhu s automobily. On sám by rád prodával ročně kolem 50 000 hybridních aut. Zájem o plug-in hybrid má být způsoben zejména rozšiřováním nízkoemisních zón ve velkoměstech jako je Paříž, Londýn či Řím.
Po modelu Atlantic velmi pravděpodobně přijde Fisker Automotive s nějakým typem SUV/CUV, podobně jako konkurenční výrobce elektromobilů Tesla Motors chystá po Modelu S nový Model X. Fisker to sice výslovně nepotvrdil, ale bylo by to logické pokračování jeho cesty.
Co ale zmínil byly lodě. “Dokážu si představit lodě, které v přístavu pohání pouze elektřina a jakmile jsou na moři, spustí diesel,” řekl reportérům z WSJ. Dočkáme se tedy za pár let i jachty s logem Fisker?
…než zkrachoval A123,
…než zkrachoval A123, vyhlásil půl roku předtím, že mají v záloze články EX s vyšším teplotním pracovním rozsahem. Takže, jedná se ze stran Henrika Fiskera též o poslední výstřel a snahu chytit výrobního partnera, ať už na poli aut nebo výrobců lodí?