Francie zvýší dotace na hybridy a elektromobily, zavede daně na vysokoemisní vozy

Francouzský koncern PSA Peugeot Citroen má problémy. Velké problémy. Sice je pořád druhou největší evropskou automobilkou po a osmou největší na světě, ale v rámci reorganizace propustí 14 000 lidí, především ve Francii. Ekonomické problémy největší francouzské automobilky jsou podle magazínu BusinessWeek prvním z velkých testů nového francouzského prezidenta François Hollanda.

Francouzský Peugeot aktuálně zahájil hybridní ofenzívu s vozy , a . Kromě toho má v nabídce také elektromobil .
foto: Peugeot

Koncern PSA Peugeot Citroen ohlásila za první pololetí 2012 ztrátu €819 mil. Každý měsíc v něm zmizí dalších €200 mil. Podle BusinessWeeku továrny koncernu pracují pouze na 76 % kapacity. A to není dobré.

Největším problémem jsou náklady na pracovní sílu, které jsou ve Francii enormní. Například Renaultu, který 80 % výrobních kapacit přesunul do zahraničí, se podle analytiků vede mnohem lépe. Peugeot je naproti tomu blízko bankrotu.

Nový socialistický prezident François Hollande se proto rozhodl na problémy odpovědět vskutku zajímavým způsobem. Minulou středu francouzská vláda představila opatření, která mají automobilový průmysl Francie opět pozvednout.

Plán se točí primárně kolem podpory prodeje francouzských vozů doma ve Francii za pomoci zvýšení dotací pro nízkoemisní vozy. A naopak zavedení přísných penalizací pro auta s vysokou spotřebou, a tedy i vysokými emisemi.

Na čistý elektromobil tak nově dostanete ve Francii od vlády příplatek 7000 euro namísto předchozích 5000. Na hybridní auto dokonce 4000 euro namísto původních 2000. Jen v roce 2013 francouzská vláda na těchto dotacích vydá €500 mil.

Asi nejvýstižněji komentoval nová opatření magazín Autobloggren: „Úsporná opatření evropské ekonomiky odrazují spotřebitele od nákupů a my nechápeme jak má dalších 2000 euro zvýšit poptávku po hybridech a elektromobilech a pomoct Peugeotu a Citroenu. I kdyby se prodejní čísla ztrojnásobila, pořád půjde o okrajovou záležitost.“ Tak tak…

foxbusiness.com, Businessweek.com

23 Comments on “Francie zvýší dotace na hybridy a elektromobily, zavede daně na vysokoemisní vozy”

  1. to uz skor kona, a
    to uz skor kona, a nepotrebujeme ani spevnenu cestu, v cieli sa to nazere a napije, dojaz niekdajsich dostavnikov jazdiacich cez pust to ma, nespevnenu cestu to pohnoji ..
    Navrat ku konom a zivotu na dedine – vidieku je pohodovejsi. Sebestatnejsi, komunita jednotna a silna spolupracuje. Prirodne podmienky a zdroje v CZ a SK na to su tie najlepsie mozne. Daleke trasy osetria elektrifikovane zeleznice.
    Kto potrebuje drahy elektromobil s nizkym dojazdom ? Mozno tak zopar ludi v meste. Ropna spolocnost civilizaciu skor skazila, urobila z nas otrokov inflacie a nekonecneho rastu. To je predsa blbost. Cestovat ano. Ale osobnym autom po dialnici na velke vzdialenosti sice dava pocit slobody a rozhladenosti, no niekde to musi zakonite uberat. Ved internet a pocitace a ostatne elektrovymozenosti by sme snad v istej miere mali i teraz, alebo su vazne tak viazane ropou ?

  2. Moje obava není z podstaty
    Moje obava není z podstaty toho nástroje, ale právě rozsahu. O dotacích na koupi ekologičtějších vozidel šla několikrát debata i u nás a mám pocit, že došlo ke shodě i na straně výrobců, že by pomohla.

    Spíš jde o to, jestli prodej elektromobilů současných parametrů při chybějící veřejné infrastruktuře (hybridy možná) něco změní? Sám si při všech zprávách kolem o zpomalení ekonomiky, propouštění a již stávajících splátkách nedovedu představit, že bych před domem stojící, stále funkční vozidlo ničil a kupoval nové. Lidé myslící na zadní kolečka rezervu na pár měsíců možná mají, ale ta není na koupi voňavého vozidla před dům, kterého se v případě vyhazovu z práce nenajedí…

    1. Zase ta „chybějící
      Zase ta „chybějící veřejná infrastruktura“! Já bych řekl, že tohle spojení je zaklínadlo, které se používalo tak před třemi lety. Dnes už je snad každému jasné, že snažit se imitovat benzínky a stavět každých 50 km dobíječku nic neřeší. Nebo vy snad otálíte s koupí elektromobilu jen proto, že nemáte po 50 km dobíječky? Já tedy ne – nekoupil jsem si žádný proto, že není skoro žádný výběr a ty které jsou jsou drahé – jestli jsou nebo nejsou postavené dobíječky je mi úplne jedno, protože kdybych elektromobil měl, tak bych ho stejně v 99% případů dobíjel doma.
      Takže prodej elektromobilů se myslím může pomocí dotací změnit dosti dobře, protože právě vysoká cena je jediná skutečná překážka.

      1. Dobrý den,
        nemohu

        Dobrý den,

        nemohu souhlasit. Uvažuji o koupi elektroskútru. Čísla výrobců o dojezdu vydělte dvěma, zejména chcete-li, aby baterka něco vydržela. Nuže, pokud má můj skútr jistý dojezd na plný knedlík 30 km, tak potřebuji-li se přepravit z jednoho konce Prahy na druhý, něco tam vyřídit a jet zpět, tak 1, budu potřebovat na tom daném konci vždy někde nabít (ano, můžu u okna nejbližšího domu zaťukat, a doufat, že nejen budou doma, ale i vyjdou vstříc) a 2, mám na dvě hodiny volno, byť jsem chtěl záležitost řešit sotva 15 minut – potřeba AC rychlodobíječky. Analogicky to jde i ke dvoustopým EV.

        Jsou to tedy spojené nádoby – buď ať mají EV už nyní dojezd >200 km v jakýchkoliv podmínkách a nebudu potřebovat v naší malé republice tak hustou síť, anebo ať mají okolo těch 30-50 km, ale potřebuji mít AC rychlonabíječku vždy po ruce.

        A to píši svědomitě, jako velký fanda tohoto pohonu.

        1. Vůbec jste nepochopil, co
          Vůbec jste nepochopil, co jsem psal. Nediskutoval jsem o tom, že s nízkým dojezdem je elektromobil špatně použitelný – v tom se zcela shodujeme. Ale vy z toho vyvozujete, že je nutné mít všude nabíječky, aby byl použitelný, a v tom se už neshodneme – protože já říkám, že I S TOU NABÍJEČKOU na druhém konci Prahy bude váš elektromobil POŘÁD STEJNĚ NEPOUŽITELNÝ.
          Zkuste si ještě jednou projít to, co jste napsal jako argument a popravdě se zamyslet nad tím, jestli by vás nabíječka na druhém konci Prahy opravdu přesvědčila si elektromobil koupit a používat, nebo to bylo napsané jen v euforii „super, až budou nabíječky, budeme jezdit elektromobily“. Já říkám že ne – i kdyby tam ta nabíječka byla, tak byste si s elektromobilem s krátkým dojezdem stejně netroufnul k ní jet s tím, že se tam nabijete a pak pojedete zpět – nabíjení trvá moc dlouho, a co když bude zrovna obsazená? Taky byste tam mohl zůstat viset do druhého dne.

          Ne, nabíječky na každém rohu nic neřeší. Správná cesta jsou plugin hybridy / extended range electric vehicles. Nebo pro toho, kdo si může dovolit dvě auta jeden spalovák na dlouhé cesty a jeden elektromobil na cesty do vzdálenosti kam bezpečně dojede (a nabíjení samozřejmě výhradně doma).

          1. Zdravím. Možná vám
            Zdravím. Možná vám uniklo slovo „rychlonabíječka“. Pokud řekněme pojedu ze Zličína po městském obchvatu na Černý Most, vychází mi jedna cesta na 35 km. S cestou zpět je to 70 km, po obchvatu na plný výkon. Ano, už pro životnost baterie se na tuto cestu „na mrť“ dvakrát rád nepoženu. Pokud bude na ČM několik trjfázových zásuvek, tak mi nevadí, že tam skútr bude stát 10-15 minut. Samozřejmě, jak píšete, pokud bych tam musel ztvrdnout na dvě hodiny s pomalým dobíjením, je pro mě takový skútr drahý špás.

            Souhlasím také s Vaším názorem na Plug-In hybridní vozidla. V ideálním případě bych však jejich spalovací část viděl rád používat lokálně pěstované pohonné hmoty. Pomohlo by to našemu HDP a celkové světové geopolitice. Mám strach, aby se z plug-in technologie, která má být podle mě můstkem k plně bateriovým vozidlům, nestala další okupační vojska ropných lobby.

            1. V principu se shodujeme. Já
              V principu se shodujeme. Já jsem se záměrně vyhýbal elektroskůtrům a psal jsem o elektromobilech, protože tam je nabití za 10-15 minut nereálné i z rychlodobíječky. Skůtry mají menší baterie, takže tam by to smysl mělo, ale popravdě řečeno nepředpokládám, že by masivně většina populace přesedlala z aut na skůtry jen proto, že jsou elektrické, a ani že by někdo kvůli skůtrům stavěl rychlodobíječky.

              1. Souhlas s tím, že čistě
                Souhlas s tím, že čistě kvůli e-skútrům nikdo nabíječky stavět nebude. Nesouhlas s tím, že byl lidé nepřesedali z aut do elektroskútrů, zvláště pak v dopravě zahlcené Praze, ale postupně i všech zbylých krajských městech. Je fakt, že jak se mezi motorkáři traduje, Praotec Čech mohl dojít trochu jihozápadněji, aby jsme tu motorkářskou sezónu měli trochu delší. Ale podíváme-li se na západ, zjistíme, že s pomocí různých připínacích dek a dalšího příslušenství se tam do sněhu jezdí pořád, déšť nedéšť, pro rohlíky nebo i v kvádru na obchodní jednání.

                Konkrétně v Praze díky nabídce DPP pak vidím ještě za zajímavějí řešení, než je koupě e-skútru pořízení e-kola. S běžným lístkem s ním mohu do metra, čímž se mi značně prodlužuje dojezd. Dále, píchnu-li nebo mi dojde energie, opět se přiblížím nejblíže domovu. Se skútrem (ať už spalovacím nebo elektrickým) toto nelze.

              2. S tím rychlodobíjením je
                S tím rychlodobíjením je to přesně naopak. Na elektromobilech máte standardizovanou rychlonabíjecí zásuvku, přes kterou se to dá dobíjet bleskově. Těch 15 minut, tedy 4C, je realita už dnes. U elektroskútrů nic takového nenajdete a díky použitým napětím se ani nedá moc očekávat, že by se tam ta možnost objevila někdy v dohledné době. Tudíž jste odkázaný na obyčejnou zásuvku a extra nabíječku s měničem. A věřte tomu, že desetikilovou bednu, abyste mohl nabíjet alespoň 1C (tj. dobít za hodinu) s sebou vozit opravdu nebudete chtít.

                1. No, to je zajímavý pohled.
                  No, to je zajímavý pohled. Zas tolik do nabíječek nevidím, ale logické mi z laického pohledu přišlo, že zatímco dobít (řekněme) 16kWh baterii elektromobilu trvá dlouho, tak dobít (rekněme) 1,6kWh baterii elektroskůtru bude rychlejší. Chápu, že podle toho, co říkáte, nebude možné ani elektroskůtr rychle dobít. Ale tvrdíte, že je opravdu možné dobít elektromobil za 15 minut? Chápu to s těmi coulomby, jde o rychlost baterie, ale co rychlost dobíječky? Pokud chci za 1/4 hodiny dobít 16kWh baterii třeba na 80%, tak potřebuji proud přes 100 ampér. Je to na nějaké skutečně existující dobíječce reálné? Nebo snad existují dobíječky (a baterie), které je možné nabíjet z vysokého napětí? Jo, připojit se tak k síti 110kV – mám dobito hned 🙂

                2. Ten laický pohled je
                  Ten laický pohled je naprosto správný, ale zapomněl jste, že to je pouze za předpokladu, že je nabíjíte stejnou nabíječkou. To by ale byla škoda a mrhání časem, když ten 10x větší akumulátor můžete nabíjet 10x rychleji.

                  Prostě si ten 10x větší akumulátor představte jako 10 těch menších akumulátorů spojených paralelně, takže do nich (i z nich) můžete také prát 10x větší proudy.

                  Co se týče současně existujících rychlonabíjecích stojanů na našem území, tak nemám detailní přehled, ale psalo se o výkonech 50kW s výhledem ještě výš a na reklamě c-zero, co občas na silnici potkám, píšou o dobití za 15 minut (ale asi ne z 0 na 100%).

                3. Hm, tak to je slušný
                  Hm, tak to je slušný výkon. To se za tu čtvrthodinu opravdu na nějakých 60km cesty nabije. Tak to by pro zvýšení dojezdu už bylo použitelné…

              1. Toyota je známá vysokou
                Toyota je známá vysokou spolehlivostí. Uvidíme do budoucna. Možná se ukáže, že to s tou složitostí není zase až tak špatné. Většina prvků, které jsou u klasických spalovacích motorů (baterie, elektromotor, řídící elektronika) jsou i v hybridech. 🙂

Napsat komentář