Přelom 19. a 20. století byl pro elektromobily zlatou dobou. Spalovací motor se teprve rodil, stejně jako auta samotná. Henry Ford a Thomas Edison, dva z největších průmyslníků té doby, plánovali vyrábět elektromobily.
Je dobře známo, že Ford a Edison byli dobrými přáteli. Vzájemně se podporovali ve své práci a později, kolem roku 1914, začali pracovat na společném projektu elektrického automobilu.
V té době byly elektromobily na silnicích něčím zcela běžným a jejich počet se lehce vyrovnal automobilům se spalovacím motorem. Automobilka Ford existovala teprve od roku 1903 a její slavný Model T přišel až o pět let později.
Související články:
Edison už v roce 1903 nabízel nikl-železné baterie, které bylo možné využít mimo jiné v automobilech. A dokonce i samotný Ford věřil spíše v elektrický pohon než v benzin. Pochvaloval si především jejich konstrukční jednoduchost, tichý chod a nulový zápach.
V roce 1914 v rozhovoru pro New York Times továrník Ford přiznal, že společně s Edisonem už nějakou dobu na elektrickém autě pracují. „Bude levný a praktický,“ řekl mimo jiné. Hlavní překážkou však už tehdy byla baterie. Ty, které byly k dispozici, nenabízely dostatečný dojezd.
Související články:
» Jay Leno: elektřina je ideální pohon pro automobily
» Ford investuje $500 mil. do továrny na elektromobily a hybridy
Ford přesto zkonstruoval několik experimentálních elektromobilů, minimálně jeden už v roce 1913. Už tehdy mu pomáhali zkušení inženýři, kteří v elektřině viděli budoucnost dopravy. Objevily se spekulace, že elektromobil Edison-Ford přijde na trh v letech 1915 nebo 1916 za cenu od 500 do 750 dolarů asi 10 000 až 15 172 dolarů v dnešních cenách). Dojezd měl být od 80 do 160 km.
Všechno to ale ztroskotalo na skutečnosti, že Edisonovy baterie prostě nebyly pro elektromobily vhodné. Ačkoliv Ford už se téměř chystal vyrábět – měl vlastní elektrárnu i místo pro továrnu, nakonec haló kolem elektromobilů značky Ford zcela utichlo. Výsledkem bylo pouze několik patentů týkajících se elektrického startéru.
Možná, že se Fordu v oblasti elektrických aut konečně znovu zadaří po 100 letech? Uvidíme.
„V té době byly
„V té době byly elektromobily na silnicích něčím zcela běžným a jejich počet se lehce vyrovnal automobilům se spalovacím motorem.“
Proc teda Edison cpal do Fordu nevhodne baterie a nepouzil podobne, ktere pouzivaly ostatni, na silnicich bezne, elektromobily? A co se s temy elektromobily stalo, ze jejich vyvoj nepokracoval?
To je otázka pro pana
To je otázka pro pana Edisona… nicméně důvod proč vývoj nepokračoval byl právě ten, že nastupující spalovací motor nabízel výrazně vyšší dojezd a rychlejší tankování. Proto elektromobily vzaly poměrně rychle za své a nahradila je auta se spalovacím motorem.
JA si mildhausi myslím že
JA si mildhausi myslím že se ještě před 100 lety nezabívaly a ani netušili že jednoho krásnýho dne příde ropná nebo energetická krize ,souhlasim s tebou že mněli dokonce si myslím že to i dělali. ale znáš to takoví patenty skoupili ropní magnáti a zbytek některých věcí těchto vizionářů je podle mého schovaný stále někde v šuplíkách nadnárodních společností a cia ahol DANI
Bude nějaký popis i k
Bude nějaký popis i k fotce? Co je to za prototyp a jak je starý? Rozhodně to není předválečné auto, ale někdy z doby, kdy Ford Motor Company začínala. Jinak článek zajímavý!
Řidičem na tom snímku je
Řidičem na tom snímku je elektrický inženýr Fred Allison z Detroitu, který dostal za úkol navrhnout elektrický motor. Sedí ve druhém experimentálním elektrickém autě, které používám rám Modelu T. Motor je umístěn vpředu. Jde zhruba o roky 1914-1915.
Díky moc. Ta sedačka
Díky moc. Ta sedačka vypadá jako z o dekádu staršího auta, proto mi to moc nesedělo… :o)