Elektromobilita dobývá svět rychlých motorů. V centru Londýna se o víkendu konal poslední závod světového šampionátu elektrických formulí.
foto: FIA Formula E
První červencový víkend patřil v Londýnském parku Battersea závodníkům v elektrických formulích. Po dramatickém posledním závodu sezóny získal titul šampionátu FIA Formula E Sebastien Buemi z týmu Renault e.dams. Renault e.dams je také vítězným týmem letošní sezóny.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
TOP 5 bouraček elektrických závodů Formula E
Závody elektrických formulí Formula E: osm světových velkoměst
Závodníky zde čekal 2,925 km dlouhý okruh, který museli objet 33x za sebou. Po velmi napínavém závodě získal v šampionátu titul sedmadvacetiletý Švýcar Sebastien Buemi.
I když poslední závod nevyhrál, to se podařilo jeho kolegovi ze stáje Renault e.dams Nicolasi Prostovi, celkové skóre šampionátu jej zařadilo na první pozici.
Víte, že …
- se letos v období od ledna do května v České republice registrovalo 87 nových elektromobilů?
- v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
- v roce 2015 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan (Nissan Leaf), BMW (BMW i3) a Tesla (Tesla Model S)?
- pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností).
Závod FIA Formula E Championship je světově první série závodů elektromobilních formulí. Prvotní koncept těchto závodů vymyslel prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, aby na něm ukázal potenciál elektřinou poháněných vozidel a udržitelné mobility.
Počáteční pochyby některých skeptiků rozptýlil závod v roce 2014 v Pekingu, kdy se na startovním roštu sešlo 20 elektromobilů, závodníci jako Bruno Senna či Nicolas Prost či majitel jednoho z týmů Formule E – Venturi – herec Leonardo DiCaprio.
Elektrické formule nabízejí nejen zábavu, ale hlavně nový pohled na čistou energii a některá originální řešení. Například aby se formule nabíjely z ekologicky udržitelných zdrojů, bylo vyvinuto několik unikátních generátorů, které k výrobě bezemisní elektřiny využívají zbytkový glycerin z výroby biopaliv.
Samotné dobíjení také probíhá před závodem, v průběhu závodu v depu závodníci pouze jednou přesednou z jedné formule do druhé a pokračují v jízdě.
Podpory se elektromobilitě dostává i v České republice. Již od roku 2009 ji rozvíjí největší výrobce elektřiny, Skupina ČEZ. Ve svém projektu /E/Mobilita ČEZ podporuje aktivní využívání elektromobilů především v městské dopravě.
Hlavním cílem projektu je vybudování funkční sítě dobíjecích stanic. Spolu s rozšiřováním počtu dobíjecích stanic zažívá v těchto týdnech elektromobilita v České republice první historický milník – registraci tisícího elektromobilu.
„Od počátku projektu Elektromobilita ČEZ sledujeme vývoj v oblasti registrací elektromobilů. Do konce roku 2013 se jednalo o nárůst v desítkách vozů ročně. Situace se změnila, když automobilky nabídly více typů elektromobilů, což se stalo během roku 2014. Zatím nejúspěšnějším rokem byl rok 2015 s 367 registrovanými elektromobily,“ komentuje aktuální stav Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
A Faraday Future se spojil s
A Faraday Future se spojil s jednou Fe stájí a plácnul na jejich vůz svoje logo.