FCEV je zkratka pro “Fuel Cell Electric Vehicle”, tedy elektrické auto s palivovými články. Používá se především v USA k označení aut na vodík, které ke svému pohonu využívají místo baterií vodíkové palivové články. V letech 2009-2012 probíhal intenzivní vývoj těchto vozů, od roku 2013 se postupně dostávají na trh.
foto: Hybrid.cz / Petr Soukup
Masivní nástup automobilů na vodík (FCEV) lze ale čekat teprve v letech 2015–2020. Auto na vodík j de-facto elektromobil s tím rozdílem, že namísto využití uložené energie v bateriích čerpá elektřinu z nejčastěji vodíkového palivového článku.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Daimler začne prodávat auta na vodík v roce 2014
Test vodíkového auta Honda FCX Clarity
Daimler a Linde postaví v Německu další vodíkové čerpací stanice
TIP: čtěte také palivové články – princip fungování
Vodík je v tomto případě nosičem energie. V článku reaguje s kyslíkem a vytváří elektřinu. Odpadním produktem je voda, resp. vodní pára. Nelze si však představovat, že do auta na vodík prostě “načerpáte vodu” a pojedete.
Vodík není voda – jde o nejlehčí plyn, který lze z vody vyrábět. Právě výroba vodíku je však jednou z překážek k dalšímu rozšíření FCEV. Palivové články totiž vyžadují velmi čistý kvalitní vodík, který je složité vyrábět, přepravovat i skladovat.
Navíc je nutné pro auta na vodík vybudovat novou infrastrukturu. Ta již v roce 2013 začíná v Evropě a USA vznikat. Zatím je ale po celém světě pouze několik málo desítek vodíkových čerpacích stanic (např. Skandinávie, Kalifornie). Jedna je také v Neratovicích v České republice.
ČTĚTE: Svezli jsme se vodíkovým autobusem TriHyBus + rozhovor s vývojáři
Vývojem aut typu FCEV se zabývají prakticky všechny velké automobilky: Daimler, Hyundai, Toyota, General Motors a další. Hyundai na autosalonu Ženeva 2013 představil první sériově vyráběné auto na vodík Hyundai ix35. Protože je vývoj tohoto typu aut velmi náklady, často spolupracují – auta na vodík společně vyvíjejí např. Daimler, Nissan a Ford.
ZAJÍMAVOST: FCEV nemusí být pouze (osobní) auta, palivové články se zkušebně využívají např. také v raketoplánech, traktorech, ponorkách, lodích i letadlech.
Samotné palivové články nemusí také využívat pouze vodík. Existuje množství různých typů palivových článků. Např. methanolové, s polymerovou membránou, fosforečné, s pevným oxidem a další.