Štítek: vodíkové technologie
FCEV
FCEV je zkratka pro “Fuel Cell Electric Vehicle”, tedy elektrické auto s palivovými články. Používá se především v USA k označení aut na vodík, které ke svému pohonu využívají místo baterií vodíkové palivové články. V letech 2009-2012 probíhal intenzivní vývoj těchto vozů, od roku 2013 se postupně dostávají na trh.
Americké ministerstvo energetiky zkouší auta Toyota na vodík
Americké ministerstvo energetiky (DOE), konkrétně Národní laboratoř obnovitelných zdrojů energie (NREL), získala aktuálně k testování čtyři auta na vodík značky Toyota. Cílem je posílit znalosti v oblasti pohonu na vodík, vodíkové infrastruktury, výroby vodíku a výkonnosti tohoto typu aut.
Americká vláda omezí výzkum aut na vodík
Když nový americký prezident Barack Obama jmenoval za svého ministra energetiky Stevena Chu, radovali se především zastánci jaderných elektráren. Chu je známým propagátorem nejen jaderné energetiky, ale i alternativních zdrojů energie a boje proti globálnímu oteplování. Zastánce alternativních pohonů však nepotěší, že Chu se zároveň rozhodl v rámci nového rozpočtu (s rekordním deficitem 1,84 bil. dolarů) zásadním způsobem omezit výdaje na výzkum vodíkového pohonu. „Když jsme se sami sebe zeptali, zda je možné abychom během příštích řekněme 10 nebo 15 až 20 let konvertovali k vodíkové ekonomice, cítili jsme, že odpověď je ‚ne‘,“ prohlásil Steven Chu. Navrhnul proto škrty v souvisejících programech až o 59%, totiž z původně navrhovaných více než 100 mil. dolarů na pouhých 68 milionů. Hlavní důvodem škrtů má být spousta zásadních překážek z nichž tou největší je nerozvinutá celonárodní infrastruktura plnících stanic. Tohle si samozřejmě vyžádalo odezvu v kruzích, které se rozvojem vodíkových technologií zabývají, třeba americké Národní vodíkové asociaci (NHA). „Škrty navrhované ministerstvem energetiky v rámci programů pro výzkum vodíku a palivových článků ohrožují komercializaci celé rodiny technologií, které jsou výjimečně slibné a začínají si získávat pozornost trhu,“ píše se v tiskové zprávě NHA. Pravdou nicméně je, že namísto vodíkových aut půjdou peníze do dalšího rozvoje plug-in hybridních automobilů a také do výzkumu stacionárních palivových článků, které by mohly sloužit například v domácnostech v kombinaci s obnovitelnými zdroji energie.