Evropské automobilky sdružené v organizaci ACEA se údajně dohodly na společném standardu pro dobíjení elektrických aut v Evropě. Ivan Hodač, generální tajemník ACEA, k tomu řekl, že tato dohoda postupně umožní celosvětové přijetí jednotného standardu.
foto: mennekes
Evropské automobilky v dohodě definovaly “obsáhlou sadu doporučení” ke standardizaci dobíjení elektrických automobilů, tedy plug-in hybridů a elektromobilů. To podle ACEA umožní využívat jeden společný typ zástrčky nezávisle na výrobci, poskytovateli elektřiny nebo zemi.
Evropa vymýšlí vlastní standard konektorů pro elektrická auta
Podle Hodače je teď na Evropské komisi, standardizačních orgánech a poskytovatelích infrastruktury, aby tato doporučení převzali a odstranili všechny zbývající překážky. To pak umožní masovější nástup elektrických aut v Evropě a potažmo na celém světě.
Teprve pak může elektromobilita získat významnější podíl na evropském, potažmo celosvětovém automobilovém trhu, kde se ročně prodají desítky milionů automobilů. Střízlivé odhady ACEA mluví o tom, že v letech 2020-2025 bude pouze 3 % až 10 % nově prodaných aut elekrických.
ACEA by ráda, aby bylo možné nové standardy plně implementovat (tj. začít montovat do aut) od roku 2017. Nová doporučení pro standardizaci pokrývají celé spojení mezi veřejnou dobíjecí infrastrukturou a automobilem, včetně komunikace mezi těmito dvěma subjekty. Dobíjení je pak možné pomalé i rychlé, střídavým i stejnosměrným proudem.
Pod společným prohlášením ACEA jsou podepsány automobilky BMW, DAF, Daimler, Fiat, Ford, GM Europe, Jaguar Land Rover, MAN, Porsche, PSA Peugeot Citroen, Renault, Scania, Toyota, Volkswagen a Volvo.
Bohužel, celá dohoda je velmi vágní a neurčitá. Není jasné zda byl zvolen dlouhodobě prosazovaný standard Mennekes, který je oblíbený především v Německu, nebo jiné řešení, či zda bylo vůbec nějaké řešení zvoleno. Spíš to vypadá, jako kdyby se výrobci dohodli na tom, že se za pár let opět dohodnou…a že elektrická auta budou skutečně dobíjet elektřinou.