Když na začátku 90. let přicházela první renesance elektrických aut do Kalifornie, byly to pionýrské časy. GM EV1 nepoužíval stejný dobíjecí konektor jako elektrická Toyota RAV4 EV, a tak dobíjecí stanice musely mít několik různých zástrček. Automobilky se za tu dobu (ne)poučily, a tak se v USA aktuálně uchytil standard dobíjecího konektoru SAE J1772. V Evropě se mezitím dali dohromady Volkswagen, BMW a Daimler a společně chtějí prosadit vlastní věc.
Předně je třeba říci, že už jen skutečnost, že se přední evropské automobilky nečím jako je standardizace dobíjecích konektorů zabývají je skvělá zpráva. Znamená to, že elektrickou budoucnost berou vážně. Ať už v podobě čistých elektromobilů, nebo třeba E-REV, plug-in hybridů a podobných variací.
Standardizovaná zástrčka pro elektromobily je na světě
Toyota, Nissan a další standardizují dobíjecí stanice pro elektrická auta
Konsorcium zmíněných firem se tedy rozhodlo, že vytvoří návrh konceptu modulárního konektorového systému IEC 62196-2 Type 2 složeného ze dvou částí: jádra, kterýžto standard bude moct pracovat s jedno- až třífázovým dobíjením střídavým proudem. V přípravě je pak rozšíření pro velmi rychlé dobíjení stejnosměrným proudem. Samozřejmostí je možnost propojení pomocí sběrnic CAN/PLC tak, aby bylo možné obousměrně přenášet množství nezbytných informací.
Co je IEC 62196? Jde o mezinárodní standard sady elektrických konektorů a dobíjecích módů pro elektrická auta udržovaný IEC. Standard však přímo nespecifikuje fyzické rozměry dobíjecího konektoru. Konektory CHAdeMO i SAE J1772 tomuto standardu odpovídají.
Cílem je, aby byl konektor zaveden jak automobilkami, tak stranami, které se budou starat o výrobu dobíjecích stanic a další infrastruktury. Má zajistit výkon, bezpečnost, komfort acpřipravenost na budoucnost. Např. v Japonsku se ale začíná uplatňovat rychlodobíjení stejnosměrným proudem díky protokolu/konektoru CHAdeMO. Na stejnosměrný proud by měl být evropský standard připraven od roku 2013.
Jenže, když už chce být Evropa připravena na budoucnost, proč nevyužít právě již existujícího (a vyspělejšího) konektoru CHAdeMO, anebo amerického SAE J1772? Budou je mít nebo mají Nissan Leaf, Chevrolet Volt i Toyota Prius Plug-in hybrid. Jenže to by prostě nebyla Evropa.
Celkově je aktuální tisková zpráva ohlašující spolupráci koncernu dost vágní. „Na něčem se pracuje, ale zatím to ještě úplně nemáme. A až něco mít budeme, bude to určené převážně jen pro auta z Německa.“ Zhruba tak to celé vyznívá. Závěr zprávy je však jasným poselstvím: „Postavení funkční infrastruktury je nezbytným požadavkem pro uživatelsky přívětivou individuální mobilitu budoucnosti.“
A to tam nemůže být
A to tam nemůže být normální zástrčka,abych si mohl nabíjet kde zrovna potřebuju?
Ta by měla být u většiny
Ta by měla být u většiny elektromobilů. Kromě ní ale bude k dispozici také konektor pro dobíjení u dobíjecích stanic – venku, v garážích, na parkovišti, apod. O jejich standardizaci jde především, protože umožní flexibilní využití elektrických aut.
Tak jiste. Jiny standard
Tak jiste. Jiny standard konektoru v Evrope je takovy malicky krucek, jak na jedne strane zneprijemnit mimoevropskym konkurentum pristup na evropsky trh a na druhe strane ztizit zakaznikum moznost individualniho dovozu. At zhynou automobilky, ktere se o neco podobneho pokousi.
Asi si to trafil,
Lámal som
Asi si to trafil,
Lámal som si hlavu nad tým prečo nemôžu prijať akýkoľvek štandard a na čo vlastne sa zas snažia objaviť teplú vodu. No a pointa je asi v tom aby zabránili korporácie individuálnemu dovozu. Takto bude mať pár jedincov oprávnenie „namontovať“ tú správnu zásuvku a za to zhrabnú primeraný balík 🙂 Ono aj tak sa všetko bude robiť v Číne, na tom sa zarobiť nedá, len zas treba razítko od autorizovanej osoby.
Je to stejny duvod proc DVD
Je to stejny duvod proc DVD maji regionalni kod a DVD z USA nejde prehrat na evropskem prehravaci a pod. Proste snaha o snazsi kontrolu a ovladani trhu. Nejuzasnejsi samozrejme je, kdyz se nekomu podari ze sveho konstrukcniho reseni udelat prumyslovy standard a ostatni pak plati licenci za jeho pouziti. Proto to pokazde zkousi. A pokazde to take je na ukor rozvoje te ktere technologie a na ukor zakazniku.
Snáď to je už dávno
Snáď to je už dávno vymyslené, treba sa len dohodnúť, ktorý to bude.
A mimochodom podobne by sa už konečne mohli dohodnúť aj výrobcovia mobilných telefónov.
Bohužial tu je situácia opačná, dokonca niektoré mobily majú konektor pre nabíjanie subtilnejší ako konektor na slúchatká…
Veď treba zarobiť na zákazníkovi, lebo nabíjačka na mobilný telefón je „neskutočne zložité zariadenie“.