Test: elektrický skútr Guewer Classic 2000W

V současné době můžou zájemci o elektrický skútr vybírat na našem trhu již z několika možností. Jednou z nich je elektroskútr Guewer Classic s jmenovitým výkonem elektromotoru 2000W, obchodní označení ZWD 406. Co můžete za necelých 27 000 korun očekávat se dočtete v následujícím článku.   

Technické parametry

Technické parametry elektroskútru Guewer Classic uváděné výrobcem jsou shrnuty v následující tabulce. Celý test byl koncipován tak, aby ověřil tyto nejdůležitější údaje: – dojezd s 1(2) osobou, – cestovní komfort, – užitnou hodnotu.

Základní technické údaje
Název: Guewer Classic
Typ: elektroskútr
Dovozce: Forest Meri s.r.o.
Výkon motoru: 2000 W trvalý
Typ motoru: střídavý, bezkartáčový motor s oběžným pláštěm
Rychlost: 38 km/h, 45 km/h, 50 km/h – nastavitelné přepínačem
Dojezd: 60-70 km
Typ baterie: 48V 40 Ah silikonová, bezúdržbová
Regulátor: 48V 50 A
Doba nabíjení: 6-8 hodin
Nabíječ: procesorový nabíječ s automatickým odpojením
Počet nab. cyklů: 500
Kola: 10′ hliník
Pneumatiky: přední, zadní 10 x 3′
Brzdy: přední i zadní disková
Tlumiče: hydraulické
Zatížení: 150 kg
Rozvor: 1220 mm
Rozměry: 1700 x 670 x 1020 mm
Výška sedadla: 770 mm
Hmotnost: 100 kg
Cena: 26 900 Kč

Dojezd

Nejdůležitější část testu. Jelikož elektroskútr byl k testování zapůjčen pouze na tři dny, bylo nutné z naplánovaných tras zvolit ty nejobjektivnější. Seznam tras včetně ujeté vzdálenosti, zatížení a náročnosti trasy uvádí tabulka. Výškový profil okruhů lze vyčíst například z aplikace Google Earth – po zakreslení trasy do mapy. Testovaný skútr měl najeto 42 km, na konci testování 300 km. Dá se říct, že na počátku testu ještě neměly nové olověné akumulátory svou plnou kapacitu. Té dosahují až po několika nabíjecích cyklech. Lze tedy očekávat dojez ještě o něco vyšší. Hmotnost řidiče včetně výbavy 65 kg, spolujezdec vážil 60 kg.

Test elektroskútr Guewer Classic 2000W

Co překvapilo byl dojez se dvěma osobami. Spolehnout se lze na 40 km i ve velmi náročných podmínkách, bez extrémních kopců na dojezd 50 km. Samotný řidič ujede 60 km v extrémních podmínkách, po rovině se na oněch 70 km nebude problém dostat. Kdo váží o něco víc, musí si dojez z těchto údajů odhadnout. Testování probíhalo za letních teplot 20 ÷ 30 °C.

Testem bylo zjištěno, že úspornou jízdou do kopců (25-30 km/h) se celkový dojez na profilu trati projevuje velmi málo. Jinými slovy: když pojedete okruh 60 km z místa A do místa A 30 km do kopce a následně 30 km z kopce, spotřebujete téměř stejné množství energie, jako kdybyste tuto vzdálenost (60 km) jeli po rovině.

Trasa Ujetá vzdálenost Zatížení (cestující) Náročnost terénu Poznámka
Rapotín – Šumperk – Dolní Studénky – Sudkov – Postřelmov – Rovensko – Svébohov – Jedlí 22,6 km 65 kg (1) střední závěrečná stoupání
Jedlí – Drozdov – Jedlí 24,1 km 125 kg (2) vysoká přejíždění strmého kopce do úplného vybití
NABÍJENÍ
Jedlí – Drozdov – Václavov – Svébohov – Rovensko – Zábřeh – Hněvkov – Hoštejn – Tatenice – Hoštejn 53,5 km 125 kg (2) středí najetá vzdálenost do vybití akumulátorů; bez závěrečných stoupání
NABÍJENÍ
Hoštejn – Kosov – Zábřeh – Rovensko – Postřelmůvek – Vyšehoří – Klášterec – Zborov – Horní Studénky – Štíty – Jedlí 45,9 km 125 kg (2) velmi vysoká najetá vzdálenost do vybití akumulátoru; velmi strmé závěrečné stoupání
NABÍJENÍ
Jedlí – Drozdovská Pila – Hoštejn 12,7 km 125 kg (2) nízká
NABÍJENÍ
Hoštejn – Kosov 30 km do kopce;
58,1 km celkem
65 kg (1) velmi vysoká pouze výjezd do kopce, volný sjezd
NABÍJENÍ
Hoštejn – Hněvkov – Zábřeh – Postřelmov – Sudkov – Dolní Studénky – Šumperk 40,3 km 65 kg (1) střední městský provoz Šumperk + výjezd na kopec s rozhlednou Senová; nevybité aku

„Only Hill“ – Pouze do kopce

Pojedete na Praděd nebo na Sněžku? I s tímto test počítal. Na kopci se souvislým průměrným stoupáním 6,5 % a zatížením 65 kg ujedete poctivých 30 km. Pak to budete muset otočit a sjet k nejbližší zásuvce.

Nabíjení

Nabíječka je inteligentní spínaný zdroj s indikací nabíjení/nabito pomocí barevného svitu LED diody. Jeho hmotnost odhaduji na 1 kg, rozměry půdorysu přibližně velikosti krabičky na DVD film. Při nabíjení je nutné intenzivní chlazení uvnitř zabudovaným ventilátorem. Jeho hlučnost lze přirovnat k MALÉMU dámskému fénu. Údaj nejdůležitější: Výstupní proud 5 ± 0,4 A. Úplně vybitou baterii (40 Ah) lze tedy dobít za cca 8 hodin. Naměřený čas: 8,5 hod. Nabíjení baterie po 13 km jízdy trvalo 1,5 hod.

Test elektroskútr Guewer Classic 2000W

Test elektroskútr Guewer Classic 2000W

Měřit spotřebovanou energii při nabíjení nemá valný význam – lze ji snadno spočítat. Energie v akumulátoru = jmenovité napětí * kapacita, tedy 48 V * 40 Ah = 1920 Wh = 1,92 kWh. Je nutné připočítat účinnost nabíječky (~ 95 %) a akumulátoru při nabíjení (~ 80 %). Odhadem na nabití úplně vybitých akumulátorů spotřebujete 2,5 kWh. Toto číslo vynásobte cenou za 1 kWh – výsledkem jsou náklady na ujetou vzdálenost.

Akumulátor je olověný, takže čím častěji se dobíjí, tím déle vydrží. Obecně platí, že olověné akumulátory vydrží na 20 000 – 30 000 kilometrů. Pak je nutné je vyměnit (cena nové sady cca 7000 Kč.)

Technické zpracování

Na skútr z „východu“ uznávám, že technické zpracování poměrně dobré. Plasty lícují, vše jak se patří. Těžko hledat nedokonalosti až na jednu: poměrně slabá povrchová úprava nosného rámu. Ten je samozřejmě z kovových trubek a i na „úplně novém“ skútru již lze pozorovat místa se ztenčenou vrstvou barvy, která nevtekla do přirozených pórů povrchu, kde v dohledné době „nastartuje“ koroze. Po koupi stroje doporučuji vzít štětec a tato místa přetřít. Je to záležitost pár minut a vyhnete se zbytečným problémům se zkorodovaným rámem v budoucnosti.

Test elektroskútr Guewer Classic 2000W

Jízdní vlastnosti

Vzhledem k nízkému těžišti vynikající stabilita a díky přesným rozměrům i perfektní ovladatelnost. Jízda sólo je příjemná. Nesmíte se za řidítky hrbit, jinak vás po delší jízdě rozbolí záda. Se spolujezdcem je třeba se poněkud uskromnit na sedačce. Na co si spolujezdkyně po padesáti ujetých kilometrech stěžovala byla bolest nohou. Stupačky jsou totiž součástí řidičova prostoru, jak je u malých skútrů zvykem, a nohy je nutné poněkud zkroutit. Sedadlo je příjemně měkké a bez problémů.

V noci si na cestu opravdu posvítíte, což mě překvapilo. Jak tlumené, tak dálkové světlo poskytuje perfektní rozhled. Navíc, jak jsem při testu pozoroval, na vybíjení akumulátorů má zcela zanedbatelný vliv. Je tedy lepší z bezpečnostního hlediska ve dne svítit, než nesvítit. A pokud budete na osvětlení šetřit, reflexní vesta je v tomto případě nutností. Vězte, že není nic nebezpečnějšího, než neosvětlený elektrický skútr. Lidé vás opravdu neslyší, a i během testu jsem se setkal s překvapenými chodci za zatáčkou.

Test elektroskútr Guewer Classic 2000W

Tlumiče pérování lze označit za dost tvrdé. Nerovnosti na vozovce je lepší objet obloukem. Tvrdost tlumičů je ale výhodou při jízdě ve dvou – zadek se nepropadá. Při sólo jízdě maximální rychlost při plně nabitých akumulátorech 50 km/h, po vyjetí poloviny energie se ustálí na 45 km/h. I s „palivoměrem“ na počátku červeného pole skútr vyjede do prudkého kopce, se dvěma osobami. To zbývá zhruba 10 km dojezdu.

Třešnička na dortu: rekuperace

V poměrně kopcovitém terénu výborně využijete rekuperaci. Nejen, že částečně dobijete akumulátor, ale především šetříte brzdové obložení. Brzdná síla je úměrná rychlosti. Čím rychleji pojedete, tím víc to brzdí. Rekuperace je ale zřejmě inteligentní, a proud do akumulátoru při brždění pozvolna zvyšuje. Je tedy nutné alespoň jednu brzdovou páčku mírně zmáčknout asi dvě sekundy před samotnou potřebou, než začne elektromotor pořádně brzdit. K provozním mechanickým brzdám nemám výtku. Akorát chvíli trvalo, než si nové obložení sedlo.

Test elektroskútr Guewer Classic 2000W

Vychytávky

Ukazatel nabití podle kterého se opravdu můžete orientovat, pokud si dojezd nepočítáte z celkových ujetých kilometrů. Denní nulovatelný kilometrovník totiž chybí. Tachometr opravdu ukazuje to co má – ověřeno na obecních radarech, stejně tak ujetým kilometrům můžete zcela věřit – ověřeno jak na mapách, tak na tachometru kola.

Míst pro věci je na skútru dost. Přihrádka pod řidítky dostatečně velká pro spoustu drobných věcí, háček pro tašku. Pod sedadlo se vleze jen helma otevřená, integrální přilbu musíte zamykat v zadním boxu. Skútr má jak hlavní centrální stojan, tak stojánek pohotovostní (boční), který je jištěný spínačem (se sklopeným stojánkem se nelze rozjet).

Co dodat?

Na závěr lze jednoznačně konstatovat: za málo peněz, hodně muziky. Lze každodenně dojíždět do práce (tam i zpět) v jakémkoli terénu do vzdálenosti 20 km s dojezdovou rezervou. Ovládání motocyklu je jednodušší než u klasického mopedu. Odpadá totiž startování a problémy s benzinem. Stejně tak jako na moped, potřebujete pro elektroskútr Guewer Classic řidičský průkaz skupiny AM (motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/h), nebo řidičský průkaz sk. B (automobil).

Na ryby, do práce, na nákup, všude lze skútr využít s podstatně nižšími náklady na ujetý kilometr. Navíc, ve městě lze krásně prokličkovat mezi auty a dá se říct, že není brzdou provozu.

Skútr k testování zapůjčila brněnská firma Forest Meri s.r.o. prostřednictvím šumperského zastoupení. Přistup tohoto prodejce hodnotím za velice vstřícný a pro budoucí nákup jej mohu z vlastních zkušeností doporučit.

_____________________________________________________________

Skůtr Guewer po 5 letech provozu a závady:

Najeto 5tis. km, v průběhu bez jediného problému – až na jednou píchlou zadní gumu. Žádná údržba, nicméně zeslábl akumulátor – dalo se to čekat. Současný dojezd cca 30km a v kopcích významně padalo napětí baterie. Nyní 1. závada – skůtr po otřesu přestal jet úplně. Odkapotování ukázalo na 3 zcela zaoxidované kontakty na bateriích. Po očištění a obnovení spojení byla jízda na skůtru mnohem živější než doposud – logický důsledek oxidace.

Když už jsem měl baterie vyjmuty, paralelně jsem je nabíjel za účelem vybalancování – rozdíl mezi baterií nejlepší a nejhorší kondice činil zhruba 10Ah !!. Do budoucna by to chtělo dodělat k akumulátorům balanční obvod, neboť gelovky při napětí nad 13,8V plynují, což snižuje jejich životnost.

Po opravě po vjetí do silniční nerovnosti ale skůtr opět stejným způsobem zastávkoval. Rozborka celého skůtru – brzdy pák OK, kontakt stojánku OK, plynová rukojeť taky v pořádku. Poslední na řadu přišlo rozšroubování řídící jednotky. Vypadlo několik kuliček cínu, který odtekl ze silové části desky plošného spoje – viz. foto v záhlavý(při max. proudu jednotky 50A mě to ani nepřekvapilo, navíc malá nerovnost v napojení tranzistorů na chladič zhoršila chlazení celé elektroniky). Po očištění desky již všechno bez problémů – rozteklý cín zkratoval cestičky na plošňáku. Naštěstí to řídící jednotka přežila bez poškození. Znovu provedeno řádné procínování silových cest a smontováno. Jiný problém se zatím nevyskytl.

Když to mám rozdělané plánuji na výstup plynové rukojeti (Hall senzor) připojit kondenzátor pro stabilizaci napětí – důsledkem bude sice línější akcelerace, ale zároveň to bude kompenzovat vysokou citlivost plynu na malá otočení rukojetí – jízda v dírách způsobuje silné cukání plynem a proudové nárazy do motoru. Nebude pak nutné držet se dlaní i neotočné části. Zároveň by bylo možné na tento drát připojit napěťový dělič z potenciometru –> sloužilo by jako tempomat. Vše vypínatelné externím přepínačem.

77 Comments on “Test: elektrický skútr Guewer Classic 2000W”

  1. Ještě jsem
    Ještě jsem zapomněl.
    Upevnění baterií. To je skutečně vhodné zlepšit. Nejprve jsem baterie obložil pěnovou gumou, později jsem přidal ještě dlouhý šroub,který je přitahuje ke dnu kastlíku v jeho zadní části. práce na 1h, mohu poradit jak. Ano, klepání baterií na pražských výmolech a dlažbách mě skutečně štvalo. Na dobré silnici se neprojeví.

  2. Pokud vás to
    Pokud vás to zajímá…

    Mám Guewer CLASSIC cca 3 měsíce, najeto 1500km. Jezdím denně do práce. Z okraje do Prahy, kopce, zácpy. Cca 15km jeden směr. Ještě se mi nestalo, abych nedojel, jdu na jistotu. Maximální trasu jsem měl 48km, v městských podmínkách si dávám limit 40km. Akcelerace v městě naprosto stačí, spalovací 50ku zpravidla nechám za sebou. Mám 178/90kg + ještě něco vozím s sebou.

    Dojezd se opravdu moc neliší dle toho, zda jedete kopce nebo rovinu. Výjimkou je jeden extrémní kopec, který mám na trase do práce (zkratka, auta tam jezdí 30-40 na 2-ku). Tam CLASSIC jede cca 25km/h a baterce to opravdu dá zabrat. Mám-li čas, volím cestu o 2km delší, ale s mírnějším kopcem. Spotřeba vyjde menší.

    Kvalitu plastů a laku považuji (na rozdíl od pána výše) za výbornou v dané cen. kategorii. Ano, na nohy by mhlo být místa více. Jízdu ve 2 os. považuji za nouzovou.

    Jsem šťoura, tedy jsem již měl moto značně rozebrané a některé věci jsem si vylepšil, baví mne to. Poznatky:

    motor je skutečně dimenzován 2Kw (našel jsem jeho výrobce a křivky do 2,2kW)
    Napájen je však do 1,5kW, t.j. proud 30A (na ten je i jistič). Důvodem je ochrana PB baterií. Většina prodejců toto neví, můj věděl.
    S LiFePO by mohl dělat skutečně 45A (krátkdobě 50, regulátor umí do 50A. Sada LiFePo podobných parametrů + nabíječ + BMS vyjde kolem 20tis, bezmála jako celý CLASSIC (výše uvedené ceny 47t jsou nesmysl. Ani při dovozu článků z Číny a bez DPH se na takovou cenu nedostanete. Navíc jsem slyšel, že ty „levné“ LiFePo skutry (výše uváděné) měly v reálu olovo. Nevím, není to má zkušenost, berte za povídačku.

    Kvalita motoru – nemám výhrady, velmi dobrý.

    Kvalita brzd, zatím výborná, životnost 30tis nebude problém.

    Tuhost rámu velmi dobrá, sloupek řízení by bral tužší, Občas řídím jednou rukou (nemělo by se), pak řízení může zakmitat, to je však vlastnost u skutrů normální.

    Vypínač omezovače byl pod sedlem, přemístil jsem spínač na řidítka. Stejně však jezdím s vypnutým omezením. (1h práce)

    Jistič jsem přesunul pod pravý plast, jen páčka kouká pod sedlo. Mám ještě více místa pod sedlem. (1h)

    Po 1000km jsem přitáhl ložisko řízení, sedlo si. (20min)

    Protože pérování je skutečně trochu tvrdší, zkusil jsem otočit zadní tlumiče, jak se dělá u skutrů často. Bylo to měkčí, ale zhoršily se vlastnosti v zatáčce. Dal jsem zpět.

    Jedna baterie po cca 100km byla slabší. Postěžoval jsem si prodejci, ten ji pak do druhého dne vyměnil na záruku. Nyní bezchybné.

    Opravdu výjimečně se stane, že při plné akceleraci pohon na 0,5s vynechá. Stačí pohnout akcelerátorem a znovu naplno a hned jede. Už zde někdo podobné zmiňoval, přehřátí to určitě není. Spíš bych hledal chybu kontaktu v rukojeti plynu, nebo konektoru. Je to opravdu výjimečné, ale časem se na to podívám.

    Poznámka k bateriím. Nějak jsem se nezorientoval v označení „křemíkové“ baterie. Předpokládám, budou -+ gelové. Gel bude patrně odvozen od SiO2, což je silikagel, tuhá amorfní křemíková sloučenina odolná kyselinám. Vlastnosti trakčních bateriií budou spíše záviset na konstrukci a separátoru, než rozdílu v gelu.

    Závěr:
    Za dané peníze jsem opravdu velmi spokojen. Skutr se mi za sezonu zaplatí, oproti autu.
    Jistě , je to Čína, vždy lze najít něco lepšího (opět z Číny :)). Jde však o poměr kvalita /cena a ten je prostě dobrý. Nepořizoval bych si první elektroskutr za 70tis, když ještě nevím, zda budu spokojen. Příští možná už připlatím, líbí se mi to. Nelze říci, že kvalitu skutru mezi 25-60tis poznáte podle ceny. Poznat dobrého prodejce je důležitější.

    U zboží z Číny dost záleží, u koho nakupujete. Přeci jen je třeba počítat s nějakou reklamací. Měl jsem štěstí na prodejce, který je fanda a své věci rozumí, před prodejem otevřeně uvedl přednosti i zápory a to, že o čem ví, že mohlo působit problém, odstraňuje předem.
    Nebudu zde dávat kontakt a dělat zdarma reklamu, snad jen, že jsem koupil v Praze 6.

    Co jsem potřeboval, skutr plní. Protáhnu se zácpou. Jsem v práci o 1/2 hoďky dříve, než autem. To mi stačí :)))

    1. Ahoj, koukám, že máme
      Ahoj, koukám, že máme hodně podobné zkušenosti a asi i toho prodejce 😉 Jinak ale omezení na 30A tam rozhodně nemám. Dle zabudovaného wattmetru to v kopci žere stabilně 50A, přesně jak je napsáno na jednotce.

      Každopádně nechtěl bys se přihlásit do diskuse o Classicu tady: http://www.hybrid.cz/forum/viewtopic.php?f=2&t=97 ?

      Určitě tam dáme dohromady plno zajímavých věcí.

    2. Dobrý večer, líbí se mi Vaše nekompromisní hodnocení
      Dobrý večer, líbí se mi Vaše nekompromisní hodnocení daného elektr-skútru a protože jsem až ze Severní Moravy , tak moc a moc prosím o adresu prodejce.
      Jsem ženská a bohužel se často setkávám s tím, že mě ve věci oprav aut i skůtrů někdo napálí. Naposledy se mi to stalo v Brandýse nad Labem a já na to přišla až při dojezdu domů.
      Předem děkuji za sdělený info a přeji příjemný večer. A.

  3. Zajimalo by mě jáká byla
    Zajimalo by mě jáká byla při jízdě do kopce ve dvou maximální rychlost skútru. Mám zkušenost, že i skútry se silnějšími motory obdobné hmotnosti mají s kopci docela problém a dosáhnout max. rychlosti 45km/h při jízdě do prudkého kopce je nemožné.

  4. poskladany monoblok NiMH
    poskladany monoblok NiMH /ale nie sealed/ do 12V45A /540Wh/ s 1000cyklami stoji 785eur s DPH x 4 /2,16kWh/ = 3140eur = 94 600 SKK
    🙂
    nahradne gel Pb baterie 48V40A do toho stoja 7000 CZK a vazia 60kg
    tomu hovorim rozdiel 🙂

    kuriozne je ze poskladany li-ion blok pre bicykle 36V45A /1,6kWh/ = 2172eur /65 524 SKK/ a vaha 15kg

    vychadzam z cien bezne dostupnych na SK/CZ strankach vyrobcov a dod baterii k 2.2011

    Tak neviem… zda sa ze podstatna cena skutrov su baterie
    a ze v pripadie Lith baterii sa nedava taka kapacita lebo je kompenzovana vahou alebo ?

    1. Co to? 48V/40Ah Lifeypo4
      Co to? 48V/40Ah Lifeypo4 Thundersky, což je asi vůbec to nejlepší, co se dá do EV dát, přijde na nějakých 20 tisíc Kč (bez BMS a nabíječky). Viz http://www.i4wifi.cz/?cls=stoitem&stiid=1871

      Zhruba se dá říct, že kde končí kapacita osazovaných olověných akumulátorů, tam začíná kapacita lithiových. Zatímco u olova je člověk omezený hmotností, u lithia cenou.

      1. dakujem za upozornenie, ano
        dakujem za upozornenie, ano poznam /kuriozne ich mam aj vo favorites kdesi hlboko 🙂 /, kupoval som u nich, ale davnejsie a zameral som sa len na cez vyhladavac dostupne prve ponuky baterii v SK/CZ.

        na 48V40A mi vyslo s dph 27 456 SKK = 921,31 Eur.
        podobne dobre to viem nakupovat aj z ciny /nanosafe/
        takze voci Pb priplatok cca 20 000 🙂 To uz nie je zle.
        x 6,5(312V pre auto, 12kWh)je 6000eur na cca 10r.
        pre spolahlivy dojazd do prace a spat este stale v rozumnej
        dimenzii cien /prerobene tico :)/..a auto do 10 000 eur je na svete 🙂

        uviedol som prvu dostupnu ponuku na SK/CZ na nete a upozornit na vysku cien „bezne“ dostupnych balickov.

        Myslim ze Ytrium je uz vyvozne obmedzene.

  5. Dobrý den,
    vážně

    Dobrý den,

    vážně přemýšlím o zakoupení Guewer Retro ZWD 2000 a chtěl bych vás požadát o recenzi a případné majitelé o zhodnocení zde v diskuzi. Líbí se mi retro design, který zatim bohůžel není u elektro skútru bežný. Zajímalo by mě jestli se dá spolehnout na technické specifikace a dále zdali je např. možné připkoupit výkonější baterii a tím získat větší dojezd či větší rychlost. Předem mnohokrát děkuji za pomoct.

    1. Dobrý den vlastním elektro
      Dobrý den vlastním elektro skůtry guewer celkem tři mám jejich první model xsg, clasic i retro. Jsem s těmito stroji naprosto spokojen višší rychlos nelze kvůly papírům. Kapacita nevím to jsem nezjišťoval. Pokud si ho chcete vyzkoušet jsem z východních čech.

  6. Poznámka k jazdeniu naplno.
    Poznámka k jazdeniu naplno. Keď som si skúter kúpil, najprv som bol nadšený, ako rýchlo to jazdí a aký to má dobrý odpich, a tak som skoro stále jazdil naplno. Až neskôr som pochopil, že tým trpí dojazd aj motor a batérie. Ale zistil som pritom zaujímavú vec. Ak nejaký čas zaťažujem motor plným výkonom, začne skúter miestami vynechávať. Najprv som si myslel, že to súvisí s nerovnosťami na ceste a nejakým studeným spojom, ale opakovane som zistil, že vynechávanie nastáva len vtedy, keď je motor dlhodobo zaťažený plným výkonom, napríklad pri jazde v dvojici do kopca. Preto súhlasím, že výkon motora 2kw je trvalý (podľa pohybu ručičky pri pridaní plynu sa dá porovnať, že rovnaký prúdi ide z batérie krátkodobo pri rozbiehaní, ale aj dlhodobo pri jazde do kopca), ale keď ide motor dlho na plný výkon, zjavne mu to nerobí dobre. A ako som už písal, ani batériám.

    1. Motoru je plný výkon fuk,
      Motoru je plný výkon fuk, pokud tedy není poddimenzovaný a nepřehřívá se natolik, aby hrozilo poškození vinutí nebo halovek. Totéž platí pro řídící jednotku.

      To vynechávání bych jednoznačně přisoudil olověným akumulátorům, které z principu nejsou schopné dávat takový proud neustále, protože odběr předežene možnosti chemické reakce a akumulátor pak na chvíli zvadne než se to zase dostane do rovnováhy.

      1. Neviem, čo spôsobuje
        Neviem, čo spôsobuje vynechávanie, ale každopádne podľa voltmetra napätie pri vynechaní málinko stúpne. Preto som si myslel, že to bude studený kontakt. Vynechávanie je krátke a zreteľné,asi na sekundu a nemyslím si, že to je akumulátormi. Čo píšete má logiku, ale zdá sa, že v tomto konkrétnom prípade bude príčina asi inde. Verím, že sa vtedy prehrieva motor (vždy býva po jazde zahriaty) alebo riadiaca jednotka, hľadal by som príčinu tam.

        1. Aha, tak to stoupnutí
          Aha, tak to stoupnutí napětí opravdu nevypadá na vadnutí akumulátorů. V motoru bych to ale určitě nehledal. Jediné, co by tam mohlo reagovat na zvýšenou teplotu jsou halovky, ale to by spíš při určité teplotě motoru začalo vyloženě vynechávat a přestalo by to až po vychladnutí v řádu minut. Totéž se dá říct o výkonové části jednotky.

          Osobně bych to tedy také viděl na nějaký kontakt, buď od halovek z motoru nebo brzdových kontaktů, kde zvýšené teplo zároveň s poklesem napětí může způsobit chvilkový výpadek signálu a zmatení jednotky, přičemž jakmile napětí po odlehčení akumulátorů opět stoupne, vše se vrátí do správného stavu. Kromě toho jsem někde četl i kuriózní závadu způsobenou LED žárovkou v brzdovém světle, přes kterou se za určitých okolností uzavíral parazitní obvod, takže si jednotka myslela, že byla zmáčknutá brzda a odpojovala trakci.

          1. Problém by mohl způsobovat
            Problém by mohl způsobovat nějaký studený spoj, který se při jízdě zahřívá/chladne. Závady tohoto typu se těžce hledají, někdy nezbývá než laborování zaměňováním jednotlivých komponent za jiný kus. Každopádně toto řešte přes reklamační servis.

  7. Upozornenie na kapacitu
    Upozornenie na kapacitu olovených batérií s ohľadom na spôsob vybíjania. Ak sa vybíjajú vyšším prúdom (jazdenie naplno), ich celková využiteľná kapacita je nižšia. Viac na stránke:
    http://www.mpoweruk.com/performance.htm, štvrtý graf zdola „Peukert curve“. Graf je trochu komplikovaný, v princípe hovorí: Ak olovenú batériu vyjazdím za dve hodiny, dostanem z nej asi o 15% viac watthodín, ako keby som ju vyjazdil za hodinu. Ak ju vyjazdím za 3 hodiny, dostanem z nej ešte o 25% energie viac, ako pri vyjazdení za 2 hodiny. Graf tiež hovorí o tom, že ak sa batéria zaťažuje prerušovane, tzn. ak ju nechávame „oddýchnuť si“, regeneruje sa a netrpí tým jej kapacita. Pod grafom sa tiež píše, že na rozdiel od spaľovacích motorov, ktoré sú najefektívnejšie, keď bežia pri stabilných otáčkach, pri pohone na olovenú batériu je oveľa efektívnejšie prerušované zaťažovanie batérie.

  8. Testoval som dojazd skútra
    Testoval som dojazd skútra Guewer z recenzie. Mám ho zabehnutý, prešiel som už skoro 400 km. Skúter som naplno nabil a testoval som ho na trase Martin-Žilina (30 km, popri Váhu mierne dolu kopcom), potom v mestskej prevádzke asi 3 km a zvyšok som dojazdil po obchvate okolo Žiliny, ktorý ide mierne do kopca a dolu kopcom a je tam len jedna križovatka, kde sa zastavuje. Celý čas som jazdil úsporne, tzn. takmer bez brzdenia (ak, tak iba rekuperáciou), iba výnimočne som použil plný plyn (pozri komentár o vybíjaní batérií) a jazdil som maximálne rýchlosťou 45 km/h. Najazdil som do úplného vybitia akumulátorov spolu 52 km, ale z toho od 47. kilometra už skúter nedosahoval plný výkon a ku koncu šiel maximálne 20 km/h. Teplota vzduchu bola najprv 15, ku koncu k 9 C. Takže nesúhlasím s autorom článku, že 50 km je istota za každých okolností, skôr by som povedal, že je to ideálny dojazd pri úspornej jazde. Navyše, pri jazde dvoch osôb treba oveľa viac zaťažovať motor aj pri jazde do celkom mierneho stúpania, tam by som dal istotu dojazdu 35 kilometrov. Myslím, že v špecifikácii motorky písaný dojazd 70 km je možné dosiahnuť iba v celkom ideálnych podmienkach pri prepínači v polohe I s max. rýchlosťou 35 km/h.

    Po vyjazdení batérií som ich nabil doplna a meral spotrebu elektriny digitálnym wattmetrom (k jeho presnosti sa neviem vyjadriť). Do plného nabitia minul presne 2,00 kWh elektriny zo siete. Ak pripustíme, čo sa píše v tomto článku, že efektivita nabíjania olovených akumulátorov je približne 80% a účinnosť nabíjačky 95%, potom 2000×0,8×0,95=1520Wh, čo pri napätí 48V znamená, že použiteľná kapacita akumulátorov je 31,7 Wh. V špecifikácii sa síce píše 40 Wh, ale na samotných akumulátoroch už len 38 a zrejme viac ako tých 32 sa využiť nedá, lebo potom už motocykel ozaj nejde viac než 20 km/h a taký slabý prúd by sa dal využiť možno tak na svietenie, ale na jazdu isto nie.

    Treba brať do úvahy aj to, že na Slovensku je povinné celodenné svietenie všetkých motorových vozidiel. Žiarovka spotrebuje 35W vpredu a 5W vzadu, čo je 40 W, pri 2 hodinách svietenia to spotrebovalo 80Wh. Ak pri uskladnenej energii 1520 Wh prejdem 52 km, potom na 1 kilometer bez svietenia pripadá necelých 28 Wh elektriny. Keby som teda nemusel svietiť, prešiel by som teoreticky o 2,9 kilometrov viac (cca 5%). Napriek tomu by som bez svietenia nejazdil, lebo aj keď svietim, vodiči áut ma niekedy jednoducho prehliadnu, lebo telefonujú a podobne. Zažil som už niekoľko takmer osudných kolízií a odvtedy nejazdím bez svietenia a reflexnej vesty.

  9. Upozorňuji uživatele
    Upozorňuji uživatele elektrických skútrů a kol s olověnými akumulátory, aby je nabíjeli co nejdříve po vybití. Skladováním vybitých akumulátorů hazardujete s jejich zničením v poměrně krátké době. Akumulátor vybitý ze 70% kapacity obecně degraduje již po několika dnech v nenabitém stavu.

    Ve vybitém akumulátoru totiž vlivem chemických reakcí dochází poměrně rychle k nevratným změnám (tzv. sulfataci), které výrazně snižují jeho kapacitu a zvyšuje vnitřní odpor akumulátoru. Toto ještě urychluje vliv samovybíjení akumulátoru (cca 3-5% kapacity za měsíc). Se vzrůstající teplotou uskladnění roste i samovybíjení. Za optimální skladovací teplotu lze doporučit + 8°C.

    Z těchto důvodů dobíjejte akumulátory vždy co nejčastěji, vždy, když je to možné. Na zimování je vhodné doporučit dobíjet akumulátory ve skútru 1x za měsíc, nebo vhodný je také malý zdroj stejnosměrného stabilizovaného napětí 54,4 V (13,6 V na akumulátor), který udržuje SLA (Sealed Lead Acid) akumulátory ve Stand-By režimu a je možné nechat jej připojený k akumulátorům po celou dobu zimování. – obdoba „Kondiku“.

  10. Niekoľko postrehov od
    Niekoľko postrehov od majiteľa Gueweru Classic.
    Mám motorku asi 5 dní a zažil som zopár príjemných aj nepríjemných prekvapení.
    1. Všade na internete sa píše hmotnosť 100 kg, ale v papieroch mám medzi 115 a 120. Z toho vraj 56 sú batérie. To ma trochu sklamalo. Je to riadny macek.
    2. Výkon motora je v užívateľskej príručke 1500W trvalý, 2000W maximálny, pritom výrobca na internete uvádza 2000W trvalý. V príručke sú však aj iné očividné preklepy, tak neviem, či sa tomu dá veriť.
    3. Ak tomu dobre rozumiem, rekuperácia je na Guewroch standardne bez príplatku, na rozdiel od Akumota. Brzdenie rekuperáciou prebieha tak, že asi 2 sekundy po miernom stlačení brzdy (aby sa rozsvietilo brzdové svetlo) začne skúter dosť intenzívne brzdiť motorom. Dúfam, že taký silný prúd akumulátorom nevadí.
    4. Zistil som, že na skútri takmer nie sú blatníky (sú nahradené karosériou), a zvlášť z predného kolesa strieka voda cez otvor medzi plastami (cca 5x5cm) do dutiny medzi plastami. Ešte som nezistil, kadiaľ voda potom vyteká. Riešil to už niekto? Tiež sa mi zdá, že kovový box s akumulátormi má v dolných rohoch malé trojuholníkové otvory od výroby, pritom zo zadného kolesa tým smerom môže striekať voda.
    5. Príjemne ma prekvapilo, že pri brzdení nie je možné pridať plyn. Je to veľmi praktický nápad, poznám zopár kolízií, keď začiatočník pri brzdení omylom pridával plyn. Rozbeh nie je možný ani pri spustenom stojane, čo je tiež šikovné.
    6. Na rozdiel od Akumota, ktoré som mal tiež možnosť vyskúšať, má Guewer veľmi citlivý plyn a ak sa chcete rozbiehať plynule bez trhania, chce to trochu cviku. Je to škoda, lebo sa tým asi ničia aj akumulátory. Ale dá sa na to zvyknúť.
    7. Prevedenie ovládacích prvkov, svetiel a pevnosť riadenia vyzerá celkom kvalitne, od Číny som čakal, že to bude horšie.
    8. Ešte som nevymyslel, kam si má dať nohy spolujazdec 🙂 Niekam si ich môže dať, ale vždy sme si nejako zavadzali. Takto riešenú podlahu mávajú jednomiestne skútre. Ja by som tam najradšej namontoval zadné stupačky, má niekto nápad, kam ich dať?

    1. Zdravím, ja som jeden z asi
      Zdravím, ja som jeden z asi piatich majiteľov Gueweru Classic na Slovensku.
      Vyberanie akumulárotov bola prvá vec, ktorú som na skútri vyskúšal, lebo v garáži zatiaľ nemám elektrinu. Treba rozmontovať sedadlo, je tam 5 šróbov, potom sa dá dostať k batériám. Sú 4 ks, tri sú dole pod sedadlom a jeden je vzadu pred zadným svetlom. Kontakty každej batérie sú priskrutkované. Ďalej som sa nedostal, keď som videl, aké je to zložité, radšej som to zavrel a nabíjal skúter vo vestibule v paneláku. Odhadujem výmenu na takú hodinu, pri zručnosti možno menej.
      Hlavný problém Martina je v tom, že sada batérií váži 60 kg, je to polovica váhy celého skútra. Preto prakticky nie je možné voziť si so sebou náhradnú sadu batérií.

  11. Gelové vylepšení
    Gelové vylepšení křemíkem…? obyčejné gelovky najedou cca 45-50000 km a ale stojí cca 3x více než tyto vylepšené, které s gelem nemají vůbec nic společného a vydrží cca 10000 km.
    Udám-li počet cyklů-tak pak je cca 400 : 1500 ve prospěch „obyčejných“ gelovek. Pokud chete rozumět tomu, co píší Ti, co tomu moc nerozumí, tak prosím, věřte čemu chcete.
    Můžete si přijet nezávazně vyzkoušet IO-1500. ww.e-skutr.cz
    Jaromír Vegr ekolo@seznam.cz ww.elektromobil.wz.cz

    1. Vážený pane. Ano, máte
      Vážený pane. Ano, máte pravdu, že obyčejné olověné akumulátory mají až 1000 cyklů. Ovšem Vaše informace jsou zcela zavádějící. Tyto „obyčejné“ gelové akumulátory jsou s klasickým elektrolytem, jsou určeny pouze pro provoz ve svislé poloze a při provozu hodně plynují. Jejich použití je pouze pro trakční účely strojů v provozu bez vibrací(vysokozdvižné vozíky, paleťáky, manipulátory). Pro provoz „na silnici“ nejsou bohužel určeny. Za cenu 3x dražší je podstatně lepší koupit LFP akumulátory, které podávají velké výkony i při nízkých teplotách (na rozdíl od Pb akumulátorů) atd. atd. Ani Vy tomu moc nerozumíte.

      1. Tak krátký příspěvek a
        Tak krátký příspěvek a hned tolik bludů. Předně tvrdit, že gelové akumulátory jsou určené jenom pro provoz ve svislé poloze, je holý nesmysl. Naopak provoz v libovolné poloze je jeden ze základních smyslů existence těchto akumulátorů. Další nesmysl je tvrdit, že gelové akumulátory při provozu plynují. Ony nejen že při správném používání neplynují, ale ani plynovat nesmí, protože jsou hermeticky uzavřené a ten plyn nemá kam unikat – nafoukly by se a zničily. Další nesmysl jsou ty vibrace, protože gelové akumulátory naopak vibrace snáší mnohem lépe.

        Zjevně si pletete gelové akumulátory s běžnými bezúdržbovými akumulátory, což jsou naprosto obyčejné olověné akumulátory s tekutým elektrolytem, pouze hermeticky uzavřené. A řekl bych, že na silnicích jich jezdí docela hodně, zkuste se někdy podívat pod kapotu svého auta 😉
        Na trakci moc vhodné nejsou (což ostatně dnes už žádné Pb, mimo totálního lowendu), ale primárně ze zcela jiných důvodů než se snažíte tvrdit vy.

        1. Omlouvám se za překlep.
          Omlouvám se za překlep. Nesprávně jsem uvedl olověné gelové. Samozřejmě jsem mluvil o akumulátorech s tekutým elektrolytem – a reagoval jsem tím na příspěvek výše, kde pán tyto akumulátory vyzdvihuje pro napájení skútru. No myslím, že touto cestou raději nee. To co je do skútru nejlepší jsou Pb gelové aku pro zdroje UPS.

        2. Zde se jedná o téměř
          Zde se jedná o téměř přesný výklad, je poznamenám, hermetické uzavřené olověné baterie nemají v sobě tekutý elektrolit a pracují také v libovolné poloze jako gelové baterie. Jen pozor na gelové baterie, jsou sice schopné vydržet více nabíjecích cyklů, ale za předpokladu dodržení správneho nabíjení, jsou citlivé na nedobíjení a přebíjení. Mé zkušenosti a postřehy z elektromobilu, trakční olovo nebo gelové baterie jsem již měl.

  12. Rozhořel se boj Guewer –
    Rozhořel se boj Guewer – AKUMOTO. Proč vlastně? Každé zboží má svého kupce a Guewer naprosto jednoznačně deklaruje původ svého stroje z Číny na rozdíl od AKUMOTA,které má motory z Japonska a řídící jednotku také a další komponenty od jiných renomovaných světových firem,ale nemohu říci od kterých , jak uváděl promotér na MOTOVELETRHU v Brně.Hrdě se vám dívají do očí a lžou jak tiskne.Celá produkce je také z velké země ,ale je to jen o marketingu a ochotě přiznat,odkud je zboží a zajistit zákazníkům požadovaný servis když se něco vyvrbí.
    Používám loňský model Guewer XSG najeto 2500km naprostá spokojennost.Každý si musí zvážit na jaké cestování stroj chce používat a ne jen říkat kdyby to tak mělo tohle a tohle a tohle. Je to jak u jiného zboží 10000 funkcí ,ale používám v běžné praxi 3.Když už se rozhoduji tak se zastavím u prodejců , nechám si stroj zapůjčit a otestuju ho v těch podmínkách ve kterých potřebuju jezdit a mám po problémech se srovnáváním papírových parametrů ,které mnohny snese jen ten papír.

  13. Do 30.000 Kč člověk v ČR
    Do 30.000 Kč člověk v ČR nekoupí rozumnýho benzinovýho skútra do 50ccm, proto už jenom cena 27.000,- mě u Guewru odrazuje od zakoupení. V této ceně musí člověk očekávat mizerné zpracovnání motocyklu, to je jasné! Osobně si ale nedovedu představit, že v této ceně (levného benzinového skútru) může člověk koupit rozumný a dlouhodobě funční el. motor, řídící jednotku a baterky..Osobně o tom pochybuju, již podle zde uvedených příspěvků. Myslím, že nízká pořizovací cena je jedinná „zajímavost“ Gueweru..

    1. Jednotlivé komponenty dnes
      Jednotlivé komponenty dnes v Číně vyrábějí velké specializované firmy, které s tím mají dlouhodobé zkušenosti např. motory, říd. jednotky a pod. Ty zpravidla bývají kvalitní. Ale horší je to u kompletace do hotových skútrů. To dneska může dělat kde, kdo. Pro mě to ale, není překážkou, klidně bych si takový skútr koupil, pokud by měl dobré jízdní vlastnosti a byl dostatečně dimenzován i pro těžšího jezdce.

  14. Koupil jsem si Akumoto
    Koupil jsem si Akumoto A10/70 a mám najeto přes 1200km. Byl jsem se náhodou podívat u prodejce Gueweru a tenhle model mě zaujal a svezl jsem se jen po dvoře. A radši jsem rychle slezl. Vysypané hlavové ložisko, zezadu neco začalo pískat kov na kov a brzdy to nebyly. Zpracování ubohý a levný. Subjektivě jízda horší než Akumoto a zpracování taky. Je otázka které materiály se ještě dají ošulit, aby se cena tohoto skůtru dala udržet na 27t. A jak se to časem projeví. Zlomí se v zatáčce, nebo na přejezdu? 🙂

  15. Mám skútr cca 1 měsíc,
    Mám skútr cca 1 měsíc, ptejte se, co vás zajímá.
    Jinak pokud máte novější verzi (bez přepínače rychlosti), pak je možné maximální rychlost jednoduchým způsobem zvýšit z 45km/h na 50km/h, stačí sundat horní přední plast. kryt, pod rychloměrem si najít 3pinovou plochou plastovou zásuvku a propojit prostřední pin (GND) s jedním s krajních (asi bílo/modrý – 5V). Pokud propojíte s druhým pinem, rychlost snížíte na 38km/h. Vyšší rychlost je pak zcela dostačující na městský provoz (do poloviny vybití baterií jede po rovině i 55km/h), nicméně dojde ke snížení celkového dojezdu – já najel cca 47km na 1 nabití při této maximálce (80kg váhy).
    Baterie mají skutečně 35Ah, na plné nabití odeberou ze sítě 2kW (měřeno levným digit. watmetrem).
    Myslím, že test je hodně objektivní, pouze nemůžu porovnat dojezdy ve dvou.
    Všem co tento stroj zakoupí vřele doporučuji:
    -všechny silové kabely mezi bateriemi dát do plastového omotu (5kč/m).
    -vypodložit a řádně ukotvit akumulátory (jinak vesele poskakují na hrbolech v kastlících)
    -přetáhnout důležité šroubové spoje (obě kola, brzdové třmeny)
    -natřít kovové díly rámu, kastlíky baterií (nedobarvené části hned reznou)
    Jinak celkově spokojenost, parkuju ve sklepě paneláku, benzín bych už nechtěl, no dále čas ukáže 🙂

      1. No, to si musí každý
        No, to si musí každý odpovědět sám, podle toho co kdo chce a kolik chce investovat peněz.
        Osobně, klidně něco ušetřím na té „plné“ ceně a trochu se svému stroji pověnuji…
        Myslím že za ty peníze to není špatný – já jsem spokojený se Solarem až na omezoveč – to jsem ale vyřešil po svém.

        Taky bych si dovolil tvrdit to, že když nějaký prodejce uvádí jezděte za 5Kč/100Km taky mne to docela odradí – jako by mi prodejce auta řekl – no ono to žere 5l a pak bych jezdil za 15l…

        Zeptal bych se co máte za scooter vy a jaké máte případné zkušenosti?

      2. A co za tuhle cenu?
        Snad jen

        A co za tuhle cenu?
        Snad jen o něco dražší akumoto, které se ale v našem městě neprodává, takže jsem neměl možnost prozkoumat, nicméně po projití internetových diskusí jsem nabyl pocitu, že kvalita bude stejná jako u Gueweru (made in china).
        Já si dal podmínku, že stroj musím koupit v prodejně, do které s ním v případě problémů můžu bez problémů dojet a to splňovala pouze tato značka.
        Nicméně proto zde píšu své zkušenosti, aby si každý udělal svůj názor.

    1. Ten konektor na
      Ten konektor na přepínání rychlosti:

      Jedná se o bílí plastový konektor (samice) s přívodnímy dráty:

      žlutočervený, žlutočerný, bílomodrý ?

      Které dráty v tomto konektoru je nutné mezi sebou přepínat? 5V je mezi dráty bílo-modrý / žlutočerný, jinak nic. Jaká napětí v tom konektoru máš ty ?

  16. chtěla bych se zeptat na
    chtěla bych se zeptat na rozměr toho skutra bez toho kufříku vzadu.Potřebovaqla bych ho vozit výtahem domů.Jinak ho nemám kde umístit.V paneláku se krade.Už jsem měla jednoho dřív,aleletos nějak dojezdil a nechtělo se mi ho nechat ho opravovat a navíc se sem už nedováží a pan Halman už to ani neprovozuje Děkuju za odpověď.Jezdíla jsem na něm na zahradu
    Elicerová Jiřina

  17. Dobrý den. Jsem vlastníkem
    Dobrý den. Jsem vlastníkem skútru Akumoto 300 a před koupí jsem měl možnost svézt se i na Guewru a rozhodovat se právě mezi Guewrem a Akumoto 300, který stojí kolem 31 000 kč a musím přiznat, že Guewer má opravdu příšerné zpracování plastu, laku plastů i rámu. Rám je velice malý, tak jen pro jednoho do 170 cm, větší se tam nevejde.A trvalý výkon 2000W je podle mě vyražený pouze na motoru, tento výkon tomu opravdu neodpovídá. Já mám maximální výkon 1600W a při porovnání jsem nezaznamenal rozdíl. Akumoto 300 bylo o něco dražší, ale má 14 palcová kola což je na komfortu jízdy velice znát, vyjímatelné lifepol akumulátory (což pro mne bylo velice důležité, protože nabíjím v paneláku mimo skútr). Na skútru jezdím neustále, mám najeto kolem 760 km a jezdím já i se ženou (dohromady něco kolem 160 kg) a jízda je pohodlná pro oba. Můj názor je že u Guewru opravdu dostanete za 26 000kč šrot, který si můžete doma přetřít štětkou, aby Vám alespoň jeden rok vydržel.

    1. Chtěl bych vidět to tvoje
      Chtěl bych vidět to tvoje Akumoto v kopci s tebou a tvou ženou (160kg), navíc ho přetěžuješ.

      Uvádíš docela nepravdivé informace: „který stojí kolem 31 000 kč…má vyjímatelné lifepol akumulátory“ – nejlevnější model s LiFePO4 akumulátory stojí u akumota 37 970 Kč (cena k 29.6.2010) Žeby tě u Akumota napálili a prodali ti zajíce v pytlu? 😀 A kolik s tím ujedeš na jeden zátah kilometrů?

      Za uspořených 20tis.(u ekvivalentního modelu A10/70) budu klidně natírat 5 dní v kuse 😀 Nebo to 2 dny odstrojovat, 2 dny natírat, a 2 dny zase kapotovat 😉 A ještě mě zbyde na zmrzlinu!

      Až budou komponenty vyrábět a montovat v ČR, pak si klidně dvojnásob připlatím a rád podpořím naši ekonomiku. Zatím je ale pořád všechno z Číny.

    2. Dobrý den,
      převážná

      Dobrý den,

      převážná část testu byla realizována se 2 osobami – během 2,5 dne bylo najeto v obsazení ve 2 asi 140 km. Jízdní pohodlí nebylo nepříjemné. Měřím 178 cm a spolujezdkyně necelých 170 cm. Faktem je, že postavou se spousta lidí různí – jak hmotností, tak výškou.

      Pokud chcete srovnávat se skútrem Akumoto, srovnávejte s ekvivalentním modelem, což je A10/70. Jak jsem tu četl jeden názor, že motory jsou stejné, tak vám už z elektrotechnického hlediska mohu říct že nejsou. Trati, na kterých se testovalo, jsou natolik náročné, že stěží by jste se skútrem Vámi jmenovaným obstál. Navíc při zátěži 160 kg. Pokud ano, tak jakou rychlostí.

      1. Doufám, že brzy uděláte
        Doufám, že brzy uděláte stejný test i s Akumoto 300 a 600, ideálně i s Guewerem ePower 😉

        Jinak pokud má anonym nahoře opravu verzi s 52V lifepo4 akumulátory, tak bych si v případném závodu do kopce skoro vsadil spíš na něj i když papírově má slabší motor. A v mnohých dalších věcech má taky pravdu i když svůj názor mohl vyjádřit poněkud kultivovaněji.

        1. LiFePO4 baterie budou mít
          LiFePO4 baterie budou mít vždy navrch! Jsou prostě tvrdší a mají větší hodnotu vybíjení(hodnota C).

          Musíte si uvědomit, že regulace je nastavena pro gelové baterie! Tím je dán i max.odběr z baterií.

          Pro porovnání:
          Běžně jezdím na 1500W Guewer XSG, modely Classic a Retro (2000W) mám také projeté. Do mého „testovacího kopce“ jede v největším převýšení XSG 15km/h, Classic a Retro 20km/h. Solar Scooter(GWL/Scooty) s 2500W jede zhruba taky 20km/h. Všechno olověné baterie.

          Kolega s přestavěným Simsonem(více tomto vláknu od uživatele V1E) s 1500W motorem z Akumota, LiFeYPO4 baterie a řídící jednotka z jůůůesej(USA :o)) jezdí ten stejný kopec rychlostí 42km/h!!!
          Je to jako přirovnat, „Tatra nezná bratra“, tak tohle nezná kopce! 😉

          Elektromotory mají velké rezervy, jen je brzdí baterie… :/

        2. Zdravím všechny, pokud si
          Zdravím všechny, pokud si myslíte, že může mít za cenu jak píše 31000,- Kč akuma 52V lifepo4, tak to jste z levného kraje. Podívejte se na stránky AKUMOTO kde najdete i rozdílné ceny s přihlédnutím k tipům akumulárotů. Za tu cenu jak píše těch 31000,- bych si to taky koupil. ahoj Láďa

          1. To, že cena udaná anonymem
            To, že cena udaná anonymem nesouhlasí se už tady probíralo. Cena nejlevnějšího modelu Akumoto 300 s lifepo4 je necelých 38000,- (což je mimochodem super cena, pokud udávané parametry odpovídají skutečnosti). Tudíž se majitel buď přepsal nebo uváděl cenu bez DPH, případně to mohl koupit v rámci nějaké akce.

  18. Tenhle skútr mám asi
    Tenhle skútr mám asi měsíc, hlavně na dojíždění do práce. Jedna cesta necelých 20 km, pokles napětí minimální, potom většinou nabíjím. Rychlost není problém celou cestu kolem 45 km/h – ověřeno GPS – můj kus má omezovač dle EU. Prudší a delší kopec rychlost srazí, ale stále jede slušně.
    Pérování je pravda tvrdší, ale to vadí jen u přejezdu větších nerovností, např. kostky jsou bez problémů.
    Výkon motoru je trvale až 2kW a podle mně to stačí, Akumoto 10/70 má trvale jen 1,5 kW. Oproti Akumoto má širší pneu a Classic mi přijde také mohutnější – hodně dílů je shodných s IO Scooter. Regulace je schovaná pod sedadlem, ale výrazněji se nezahřívá.

      1. Několik let již pracuji v
        Několik let již pracuji v Číně a elektroskútr používám denně.
        V hustém silničním provozu je skútr vynikající dopravní prostředek,který má u nás budoucnost.Jen mě zaráží jeho pořizovací hodnota.V čínských obchodních řetězcích lze pořídit elektroskútry s lepšími parametry za 1/3 cenu.
        plk

        1. Taky jsem půl roku žil v
          Taky jsem půl roku žil v Číně (vlastně v Hong Kongu).
          Pochopil jsem, že jsou výrobky určeny pro čínský trh a jiné pro trh evropský apod.
          Zajímalo by mě, jestli nááhodou neznáte možnost, jak přepravit jediný kus skútru do ČR, mimo klasické doručovací služby, které za cca 100 kg budou chtít více než je cena skútru..

          Děkuji.
          Milan

  19. Vypadá to moc pěkně, za
    Vypadá to moc pěkně, za ty peníze. Uvažuji o koupi. Můžu se ještě zeptat na ty baterie? Je to jeden akumulátor, nebo sada několika menších? Pokud sada, je možné to provozovat třeba jen s polovinou nebo čtvrtinou akumulátorů? Dá se to s menším počtem rovnou i koupit? Potřebuju dojezd jen cca 3 km, takže předpokládám, že by mohla dost klesnout váha (a možná i cena?)

    1. Odkaz na prodejce máte v
      Odkaz na prodejce máte v názvu firmy která scooter zapůjčila – zkuste napsat rovnou jim. Každopádně vždy budete muset zachovat napětí 48V. Myslím si že ale pod 20Ah bych nešel – čím menší kapacita baterie tím menší dá špičkový proud a 7 nebo 12Ah baterie („gelovka“) by se na odběr cca 40A (2000W) asi moc netvářila… Něco jiného by byla baterie LiFePo4.

  20. Jen bych měl taková
    Jen bych měl taková „malou“ poznámku ke kapacitě baterií – opravdu bych chtěl u těch olovňáků vidět kapacitu 2,5KWh. Když nabíjím ty své u solara (TM-300) tak do nich dostanu max cca 1,5KWh a spotřeba cca 5KWh/100km (při neekonomické jízdě).

    Jinak mi „test“ přijde jak reklama…

    Ale na druhou stranu bych řekl že za ty peníze to jde – určitě výhodnější než Akumoto!

    1. V článku to je napsáno
      V článku to je napsáno správně. Jestli dobře počítám, a autor píše 2,5 kWh na 1 nabití (což je dojezd cca 50 km), vychází to i stejně jak tobě: 5 kWh/100 km. A kolik energie se vleze do akumulátoru už je druhá věc. Nezapomeň že nabíječka je pulzní zdroj, a kdo ví, s jakou chybou tvůj wattmetr měří – obzvláště jestli ho máš někde z hypermarketu. Každý test je reklama 😉 Záleží jen, jestli dobrá, nebo špatná. Jen tak dál.

      1. Parametricky to vypadá
        Parametricky to vypadá dobře ale trápí mě dvě věci:
        – je někdo objektivně schopen posoudit rozdíl mezi tímhle 2 kW motorem a tím, co montuje Akumoto do svých 3 kW skútrů?
        – ten skútr není zrovna krasavec…vypadá tak jen na fotkách nebo i ve skutečnosti?

        Jinak je to docela pecka a jsem zvědavý, co na to konkurence. Protože i kdyby ten stroj vypadal sebehnusněji tak za tu cenu… Škoda jen těch aku, s polymerem by to bylo lepší.

        1. Ty 3kW verze Akumoto 600 se
          Ty 3kW verze Akumoto 600 se dodávají s lifepo4 akumulátory (výrazně nižší hmotnost a velké vybíjecí proudy bez poklesu napětí, tedy lepší rozjezdy a nesrovnatelně lepší zdolávání kopců) a taky mají vyšší napětí a tedy vyšší maximální rychlost. Tudíž je to o třídu jinde. Spíš bych to srovnával s vyšším modelem ePower.

          Osobně bych příliš velkou váhu údajům o watáži u těchto motorů nedával, protože stejně klíčovým prvkem je baterie. Troufám si tvrdit, že pokud vezmu dva skůtry, jeden s motorem řekněme 1600W a druhý 3kW a oba budu krmit typcikými 48V z olověných baterií, tak pojedou +- oba stejně. Maximálně se ten slabší bude o trochu víc hřát.

Napsat komentář