Prodej skútrů v USA poskočil proti roku 2010 o 50 %. Není divu, vždyť cena benzinu přesáhla průměrně 4 dolary a galon a atakuje hranici 5 dolarů. Ještě před nedávnem pro Američany nepředtavitelné, dnes krutá realita, které musí denodenně čelit.
foto: Vespa
Cena čtyř dolarů za galon odpovídá v přepočtu 18 Kč za litr. Na takovou cenu nemůže Evropa ani pomyslet. Jenže Ameriku začíná děsit. Barack Obama chce zároveň snížit celkovou závislost na dovozu ropy až o třetinu. Kvůli tomu bude muset povolit těžbu v pobřežních vodách a rozšířit ji v Mexickém zálivu.
To všechno hraje do karet těm, kdo nabízejí alternativu ke klasicky nenažraným automobilům. Tzn. výrobcům hybridů jako je Toyota, Honda, a další, ale také prodejcům jízdních kol, motocyklů a skútrů. Zvýšení prodejů skútrů o 50 % proti roku 2010 potvrdila magazínu USA Today tamní Rada motocyklového průmyslu.
Prodej hybridů v USA během dubna klesl téměř o třetinu
Skútry běžně nabízejí spotřebu kolem 3,9 až 2,9 l/100 km. Jejich pořizovací cena je však ve srovnání s hybridními automobily výrazně, několikanásobně nižší.
Navíc ve Spojených státech stoupá také podíl jízdních kol na celkovém dojíždění, a to o 15 %. Kolo přitom v USA není (zatím) ani trochu rozšířeným dopravním prostředkem, takže ani růst o 15 % toho mnoho nezmůže. Města v USA navzdory tomu už několik let intenzivně staví nové cyklostezky, zavádějí nové programy sdílení kol.
Zpět k benzinu. Zatímco šéfové Exxon Mobil, Shell a dalších ropných gigantů přesvědčují americký senát, že cena barelu ropy postupně klesne k 60 dolarům (přitom bývalý šéf Shellu nedávno mnohem realističtěji naznačil, že cena benzinu v USA brzy překročí 5 dolarů), také u nás jde cena benzinu nahoru. V létě údajně může dosáhnout až k 40 Kč/litr. A také u nás je vidět na silnicích čím dál tím více skútrů. Doufejme, že brzy i elektroskútrů!
Jsou oblasti, kde se skůtr
Jsou oblasti, kde se skůtr vyplatí – jižní evropa je jich plná, protože tam prší velmi málo, skůtry jsou pohodlné, rychlé v zácpě, levné, úsporné. V Čechách jich taky pár desítek tisíc jezdí, ale na nějakou pravidelnou hromadnou dopravu to není, počasí je tady nepředvídatelné. Česi berou skůtry spíš jako přibližovadlo na nákup do sámošky, na ryby apod…
Nakonec, proč ne? Lepší
Nakonec, proč ne? Lepší (a levnější) jezdit na nákup na 150kg skútru 3 l/100 km než v 1,5tunovém autě 10 l/100 km.
Amerika si najprv musí
Amerika si najprv musí zvyknúť, že auto nemusí nutne mať objem motora 4,5 litra ale že postačí aj 1,4 s preplňovaním.
A že auto nemusí vážiť 1,5 tony aby odviezlo 4 osoby….
Az na to, ze ten americky
Az na to, ze ten americky 4,5 litru vydrzi 500 000 km jak nic, ale ty downsizovane foukane mixery mozna ani 100 000. Otazka je, jestli vyroba peti motoru nebude znamena ve vysledku vetsi zatez pro zivotni prostredi i pro majitele auta. Nicmene ja jsem klidny, ja verim, ze soudruzi v Bruselo peclive zvazuji vsechna hlediska a vynaseji jenom kvalifikovana rozhodnuti. Napr. jako s biopalivy
Těch 1,5 tuny i tady
Těch 1,5 tuny i tady překračuje polovina prodaných aut střední třídy. 🙂
Par tyzdnov dozadu som bol
Par tyzdnov dozadu som bol Texase a Kalifornii.
V Texase stoji benzin $3-3,30 za galon.
V Kalifornii je o dolar drahsi, $4-4,30.
Texasania su myslenim viac uzatvoreni nacionalisticky patrioti, preto preferuju prevazne americke znacky aut.
Aj napriek tomu tvorili na cestach asi 50% aut japonske znacky.
Hlavne Toyota, Honda (Acura) a Infinity (Nissan). Ale prekvapujuco aj korejska KIA.
Vsetko uplne ine modely aut, ako sa predavaju v Europe! Odhadujem, ze som zo vsetkych aut asi 10% boli modely pozname z Europy.
Asi kazde 10. auto bolo Toyota Prius alebo Honda Inside.
Kaliforncania su viac otvoreni novym myslienkam.
Podiel japonskych aut je tu vyssi, odhadujem na 70%.
Asi kazde 5. auto bolo Toyota Prius!
V CR a SK su Priusi viacmenej rarita, ale ani v bohatsich krajinach Europy a velkomestach (Londyn, Paris, Stuttgart) som tolko Priusov jazdit nevidel.
V Kalifornii je teraz velmi rozsirene auto Honda Fit. Pre nich je to len pred pol rokom uvedena usporna novinka, pre nas nic insie ako uz roky dobre znama Honda Jazz.
V LA som zahliadol dokonca aj Smart! Na 4-prudovej dialnici medzi tymi ich truckmi to posobilo obzvlast zaujimavo.
Vodicak mozu mat spravidla od 16. rokov. Studenti od High School az po Univerzitu tam vacsinou jazdia na BMW, alebo Mercedese! Absolutne vobec na BMW a Mercedes nepozeraju ako na premiove znacky. Skor maju sceng tak trochu zaoceanskej Europskej exotiky. Rodicia to kupuju detom ako bezpecne auto.
Zaroven su to asi jedine Europske znacky, ktore mozete v Amerike vidiet. Este hadam okrem Porsche. Ktore je tam tiez mozne vidat castejsie ako v Europe. Sem tam, ale velmi malo sa objavi jeden VW Passat, alebo Jeta, pripadne Audi A4, ci Volvo.
Na francuzske Pezoty, Citrony, ci Renolty, talianske Fiaty, ci Alfy, Spanielske Seaty, alebo cesku Skodu zabudnite. Take v Amerike neuvidite.
Ale taka Fabia 1,2 HTP musi na tych Texaskych betonovych mega dialniciach, popri ich truck-och, ktorym spatne zrkadlo zacina tam, kde nasmu auto konci strecha, vizerat hodne bizardne! Este v tej ich typickej zelenkavej skodovackej farbe 🙂
Tesla Roadster som zahliadol len raz. Vodic si dal prestavku a cumel na plaz pri zapade slnka, na odpocivacom pruhu pri krajnici na ich Interstate 101 Freeway niekde pri Santa Barbare.
Mal som pocit, ze si radovi Americania krizu velmi dobre uvedomuju. Mnohi z nich, v Kalifornii 1/3 niekde mozno az polovica, presedlala na nizko objemove auta. Ved v konecnom dosledku setria svoje vlasne peniaze!
Prajem, aby to kazdy z Vas mohol zazit vidiet Ameriku na vlasne oci. A slaboducho neveril vsetkym „urban-legendam“, ktore u nas o Americanoch siria masove media.