Výrobce elektromotorek Brammo podepsal dohodu, podle které dodá už pro ročník 2013 závodů elektrických motorek TTXGP své závodní stroje. Půjde o vylepšený model Brammo Empulse, který chce firma uvést na trh během nejbližších měsíců. foto: Brammo
Závody elektrických strojů se čím dál tím víc dostávají do hledáčku fanoušků motoristického sportu. Evropská unie volá po tom, aby Formule 1 jezdila na elektřinu. Formule 1 volání částečně vyslyšela. Od roku 2014 budou muset formule jezdit elektřinu – prozatím povinně jen v boxové uličce. A mezitím se pořádají desítky závodů elektromobilů po celém světě, např. e-Miglia.
Závody elektrických motorek odstartovaly profesionálně a ve velkém v roce 2009 závodem TTXGP na ostrově Isle of Man. Od té doby se tenhle závod stabilně rozrůstá, získává nové fanoušky i závodní stáje. Fakt, že se TTXGP účastní profesionální výrobce elektromotorek vypovídá o postupující profesionalizaci odvětví.
Brammo se ale samozřejmě účastnilo už i předchozích ročníků – se strojem Brammo Enertia TTR. V posledním závodě skončila stáj na třetím místě.
Přesto, až dosud byli mezi závodníky převážně malé týmy jednotlivců a nadšenců. Např. Chip Yates, který si postavil elektromotorku za rok a pak s ní prolomil několik rekordů. TTXGP se účastnil také tým Mission Motors se svým krásným superbikem Mission R. Dalšími známými účastníky jsou Michael Czysz nebo tým AGNI X01.
Brammo chce podle slov svého šéfa Craiga Bramschera podporovat závody elektromotorek všemi dostupnými prostředky. Společně s firmou Mavizen, kterou založil spoluorganizátor TTXGP Azhar Hussein, proto nabídnou na trhu závodní kit pro motocykly.
„Stále ještě ladíme detaily, ale sada bude obsahovat všechno co budete k závodění na elektromotorce potřebovat,“ řekl magazínu Wired Bremscher. Jeho firma Brammo před rokem ohlásila nový elektromotocykl Empulse.
Do současné doby má firma už 1000 objednávek. Uvedení motorky na trh ale musela pozdržet kvůli technickým změnám – místo původního přímého spojení mezi motorem a zadním kolem vstoupí do hry nově vyvinutá převodovka. Původně chtěla firma nabízet tři verze motorky s 6kWh, 8kWh a 10kWh baterií, ale většina objednávek prý přišla na nejvyšší kapacitu, takže zbylé tři verze nejpíš ani nebude třeba nabízet.