Kdekdo by chtěl měnit svět. Kalifornie je takových snílků doslova plná. Parta týpků z mladé americké společnosti Mission Motors to chce dokázat skrze svůj úžasný elektrický motocykl nazvaný Mission One.
„Začalo to jako sen jednoho člověka o výkonné elektrické motorce. Přešlo to ve společnost tří zakladatelů ocitnuvších se v garáži. Rozrostlo se to v tým s cílem změnit svět.“ Tak zní úvodní motto firmy, která vládne nejen obrovskými ambicemi, ale především neuvěřitelnými zkušenostmi.
Začalo to, když mladý student jménem Forrest North vstoupil na Stanfordské univerzitě do týmu zabývajícího se vývojem solárního automobilu. Tehdy se psal rok 1998. O sedm let později začal ten samý člověk pracovat pro společnost Tesla Motors, kde pomáhal vybudovat jeden z prvních elektrických sporťáků na trhu – Tesla Roadster. Jenže North měl trochu odlišný sen. Sen s méně koly. Chtěl udělat elektrickou motorku, která se dokáže postavit těm nejlepším benzinovým supermoto. Vzal si na pomoc své kamarády Edwarda Westa a Masona Cabota. Oba mají obrovské zkušenosti z prostředí udržitelného managementu i nejlepších technologií. Tahle odhodlaná trojice pionýrů si pronajala garáž v San Francisku, v červenci 2007 pořídila stroj Ducati 900ss z roku 1994 a začala pracovat. O dva měsíce později měli hotovu elektrickou motorku připravenou na závody. Do roku 2008 měla firma, tehdy známá jako „Hum Cycles“, odvážný obchodní plán, rozrostla se na 14 zaměstnanců a přejmenovala se na Mission Motors.
Tým zahrnuje zkušené motocyklové mechaniky, ale i manažery ze severoamerické pobočky Ducati, motocyklové závodníky, softwarové inženýry i výzkumníky v oboru baterií. Jejich cíl? „Znovu definovat svět výkonných motorek. Postavit stroj s nulovými emisemi, dokonalým novým stylem a dostatkem výkonu aby překonal benzin. Dokázat svět, že svět výkonu je elektrický.“ Jak toho chtějí dosáhnout? Především pokroky v oblasti baterií. „Když General Motors postavili EV1, elektromobily byly pomalé, těžké a drahé v porovnání s benzinovou konkurencí,“ píše se na oficiálních stránkách firmy. „Tím, že spojíme nejnovější technologie z oblasti baterií s nejvýkonnějšími elektrickými motory a chytřejší technologií dokážeme vybudovat elektrický pohonný systém, který předčí spalovací motor.“ Elektrický pohon bude podle lidí z Mission Motors definovat novou éru v oblasti výkonu, takovou, ve které se hledí na víc než jen hodnotu výkonu a maximální rychlosti. Jejich cílem je postavit motorku, která vynikne v rychlosti, akceleraci, dojezdu, ovládání, spolehlivosti i dopadech na životní prostředí. „Tím, že startujeme s vizí tohoto stroje, chceme aby si lidé uvědomili, že nadešel čas, kdy čisté, elektrické a udržitelné už neznamená kompromis,“ dodávají tito odvážní muži na pekelných strojích.
Už v srpnu 2008 se po Skyline Blvd., známé silnici jižně od San Franciska, proháněl prapodivně tichý prototyp, který běžnému nadšenci zdálky připomínal Ducati 900ss. Forrest North se na svém testovacím stroji tehdy potkal s jiným motorkářem s přezdívkou „thomasj“ a nechal ho svůj jedinečný skvost vyzkoušet. Jaké překvapení pro neznámého jezde bylo plynulé, supersilné zrychlení, které ho v mžiku vystřelilo rychlostí 160 km/h a vzápětí zase za pomoci kvalitního železa značky Brembo zbrzdilo do oblasti, kterou policejní sirény přeci jen snášejí lépe. North a jeho tlupa dlouho dělali kolem svého stroje nejvyšší možné tajnosti, ale teď konečně ukázali všechny karty. Na konferenci TED (Technology, Entertainment, Design) předvedli svůj motocykl Mission One v jeho plné, dechberoucí kráse. Představili elektrickou motorku s max. rychlostí 240 km/h a dojezdem zhruba 240 km. S designem od známého průmyslového designéra Yves Behara, který motorku navrhnul podle motta „s větrem o závod“.
Už za pár měsíců, právě 12. června, se elektromotocykl Mission One zúčastní závodu TTXGP, prvního bezemisního Grand Prix světa, které se pojede na britském okruhu na Isle of Man. Závod má především povzbudit všechny inovátory k dalším pokrokům v oblasti bezemisních technologií. Mission One ale nemá být jen nějakým konceptem či prototypem, ale jeho tvůrci slibují, že se dostane na trh. Prvních 50 strojů bude vyrobeno jako Limited Edition a na trh dodáno v roce 2010 za cenu 68 995 dolarů (v dnešním přepočtu asi 1,5 mil. Kč. Už v průběhu letošního léta má ale firma ohlásit další, dostupnější model. Už teď si ale můžou zaměstnanci firmy udělat jeden zářez: splnili si sen a prozatím především „mediálně“ ukázali, že elektrické motorky můžou vypadat lépe než ty klasické a přitom podávat podobné výkony. Až to dokážou i v reálu, konečně budeme moct vyhlásit dobu elektrickou.
Parametry elektrického motocyklu Mission One:
Motor: třífázový elektrický kapalinou chlazený
Max. rychlost: 240 km/h
Dojezd: 240 km
Nabíjení: plně pod 2 hodiny při 240 V
Kola/pneumatiky – přední: Marchesini Al 3.5″x17″, 120/70Z
Kola/pneumatiky – zadní: Marchesini Al 6.0″x17″, 190/55
Brzdy: Brembo
Chcu, chcu, chcu, chcu,
Chcu, chcu, chcu, chcu, chcu!!!
mohli by aj nejaký chopper
mohli by aj nejaký chopper navrhnúť. ja by som sa rád vozil na tichej motorke a vychutnával okolie aj pri nižšej rýchlosti. nepotrebujem sa zabiť pri 200km/h. ale aj tak chválim tento ich kúsok.
Jo,rekuperace to je konecne
Jo,rekuperace to je konecne hospodarnost pri jizde a ne plytvani energii na ohrivani brzdovych kotoucu.Jen tak dal hosi!!!
Ještě by měli zapracovat
Ještě by měli zapracovat na rekuperaci. Samobudící dynamo taky udělá při brždění divy.
motorka samozřejmě pracuje
motorka samozřejmě pracuje s regenerativním brzděním