Stlačený zemní plyn na celém světě pohání asi 14,8 milionu aut. V České republice je to přes 5000 vozidel, v USA je to přes 112 000 vozů. Právě spojené státy se k zemnímu plynu, ať už ve formě CNG nebo LNG, kloní stále víc. Díky nové domácí těžbě je tam totiž nejlevnější za poslední desítky let.
foto: International
Automobilka Ford v roce 2012 prodala rekordních 11 600 aut na CNG. Čtyřikrát víc než dva roky předtím. Přitom už v roce 2001 zažila CNG auta vrchol, tehdy jich Ford prodal 5491. Pak ale ceny stouply a v roce 2004 je Ford prodávat přestal. Začal znovu až v roce 2009.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vysoké ceny nafty ženou v USA dopředu CNG autobusy
Zemní plyn se zatím těžko dostává do hledáčků běžných spotřebitelů, tam jsou Američané přeci jen dlouhodobě zvyklí na benzín. V roce 2012 se tam prodalo podle odhadů Pike Research celkem “pouze” 20 381 CNG vozů. Růst má pokračovat asi o 10 % každý rok.
Kde ale CNG dělá už dnes mílové kroky kupředu, to jsou flotily: autobusy, trucky, taxi. Firmy vidí, že mohou výrazně ušetřit na cenách pohonných hmot. A protože jsme v Americe, nebojí se do nových technologií investovat. Vědí, že se jim to vyplatí.
Trucky a autobusy na CNG
Například výrobce trucků International aktuálně nabízí nový model Transtar Class 8 semi (viz. obrázek) s pohonem na CNG. Během šestileté životnosti takového vozu dokáže ušetřit až $150 000 proti stejnému dieselovému náklaďáku.
Amerika postupně přestavuje na CNG také své autobusy, především ty školní, ale i městské a meziměstké. Odhaduje se, že autobusy a nákladní auta na CNG porostou v USA o 15 % ročně. Není proto divu, že tamní automobilky neustále rozšiřují nabídku.
Nedávno dokonce americká společnost Carbon Motors prezentovala speciálně upravené policejní velitelské vozidlo na CNG. Bohužel, v oblasti osobních aut na zemní plyn mají Američané na výběr stále pouze z jednoho modelu: tím je Honda Civic Natural Gas. V roce 2012 se prodalo asi 2000 kusů.
Chybí infrastruktura
Navíc, v extrémně rozlehlých USA chybí také infrastruktura – plnící stanice CNG jsou zatím velmi sporadické. To se ale nejspíš bude rychle měnit. Domácí těžba zemního plynu, která začala v polovině první dekády 21. století, srazila ceny zemního plynu nevídaně dolů.
Ceny benzínu a nafty mezitím naopak výrazně stouply. Ekonomika je proto neúprosná. Ostatně, je to vidět už v energetice. Spojené státy kráčí k energetické soběstačnosti – budují plynové elektrárny, které výrazně snižují emisní zatížení a znečištění ovzduší, zároveň snižují ceny elektřiny.
Byl to Sergio Marchionne, šéf Fiat–Chrysler, kdo řekl, že CNG může být pro Ameriku spásou. A měl nejspíš pravdu. Spojené státy nadšeně investují do alternativ. Vždyť počet elektrických aut v USA roste exponenciálně a jen v roce 2012 se v USA prodalo 50 000 elektrických aut, což byl nárůst o 349 %.
Není to jen CNG
Auta na plyn neznamenají jen CNG – které je relativně novou alternativou. Naopak, také v USA je už desítky let “jako doma” LPG, tedy propan-butan. V roce 1980 jezdilo v USA kolem 600 000 aut na LPG. S následným poklesem cen pohonných hmot ale auta zmizela.
Také LPG je však dnes v nabídce amerických automobilek. Sice za příplatek, ale ten se může poměrně brzy vrátit právě díky vysokým cenám benzínu. Navíc jde kupředu i technologie – díky zkapalnění zemního plynu (LNG) nebo i propan-butanu ujedou auta na danou nádrž dál.
Americká vláda se snaží podporovat auta na plyn slevou na spotřební dani i dotací na instalaci plnící stanice. Výhodu v tomto případě mají LPG stanice, které jsou výrazně levnější než CNG. Na druhou stranu, CNG má vyšší oktanové číslo (asi 130) než LPG (asi 105), a tak jsou auta výkonnější a šetrnější.
Jasného vítěze mezi CNG a LPG zatím v USA určit nelze. Jisté je kdo, že alternativy v USA pomalu narušují hegemonii benzínu jakožto jediného paliva pro automobily. A tento trend bude nevyhnutelně pokračovat po následující dekády.