Autobusy a nákladní auta na CNG porostou o 15 % ročně

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Pike Research se v letech 2012 až 2019 prodá celkem milion autobusů a nákladních aut na CNG. Může za to především tlak vlád a municipalit na snižování nebezpečných emisí a snižování nákladů na pohonné hmoty.

2013 Chevrolet SIlverado 2500 HD Bi-Fuel je další z nabídky velkých trucků na stlačený zemní plyn v USA. Právě Chevrolet a Chrysler se v CNG ve Spojených státech silně angažují.
foto: Chevrolet

Marketingoví kouzelníci z Pike Research ve své zprávě píší, že vyšší náklady na pořízení auta na CNG se obvykle vrátí během dvou (!) až sedmi let. Pochopitelně záleží jak často a jakým způsobem auto jezdí.

Každopádně jde o další políček pražskému i jiným dopravním podnikům, které budou sveřepě tvrdit, že CNG autobusy jsou vlastně nakonec dražší. Nejspíš proto, že mají dopředu nasmlouvané výhodné (otázkou je pro koho) dodávky starých dieselových smradláků.

Zejména v USA se poměrně rychle začíná kromě klasického CNG uchycovat také LNG, tedy zkapalněný zemní plyn. Ten nabízí nákladním vozům vyšší dojezd (až 640 km vs. max. 480 km u klasického CNG). Nevýhodou je fakt, že na celém světě je zatím pouze 117 čerpacích stanic LNG, versus 20 233 CNG stanic. A zhuba 45 % z nich je v .

Spojené státy v posledních letech výrazně vsadily na zemní plyn, včetně zkapalněného, a rychle z toho těží. Výrazně snižují emise, budují plynové elektrárny a vůbec celkově se tamní energetika výrazně mění. A stejně tak i nákladní doprava.

Nejvíce LNG nákladních aut se ale přesto prodává v Číně, a to 3020 vozů v roce 2012. Také Japonsko se do budoucna hodlá více zaměřit na využití v oblasti . Rychle roste stlačený zemní plyn také v Německu a řadě daších zemí, Českou republiku nevyjímaje.

tisková zpráva

5 Comments on “Autobusy a nákladní auta na CNG porostou o 15 % ročně”

      1. Jeden dopravní podnik nedá
        Jeden dopravní podnik nedá dopustit na trolejbusy, jiný by si je nikdy nezavedl, třetí zavádí plyn, protože mu tamní poskytovatel nabídl třeba vybudování plniček zdarma.

        Musíte se však na to dívat z celkového pohledu. Jestli tu jde o to, aby se zvýšila účinnost pohonů a snížily (radikálně) emise, cesta spalování plynu (převáženým potrubím tisíce km) v neúčinných motorech produkujících zplodiny není žádné terno.

        Bohužel, vždy je to o penězích a říká se, že Rusko má nyní takové zásoby plynu, jako měla celá arábie ropy, než tam porpvé čutli do země. Takže dumpovat se dá. Na emise již nikdo nehledí :-/

        1. Jo když má někdo
          Jo když má někdo trolejbusobvou infrastrukturu je to něco jiného.

          Problém u nás(ČR managerové) je spíše jinde demagogicky pořídí 1-2 kusy CNG či el. autobusů a pak řeknou náklady na údržbu jsou o 10-15procent vyšší než na ty co máme.

          Jenomže neřeknou, že údržba je outsorcingem u „levné“ soukromé firmy kamarádů, kde je „malá přirážka“. Dalším bodem neřeknou, že údržbu naftových si dělají ve svojí dílně(tedy levně), neřeknou kolik, že se nedá krást nafta atd.

          Jinak, prblém CNG ve vetším meřítku, co vidím já jako problém v jeho neochotě státem zavádět CNG veřejnou dopravu + neochota firem stavět CNG stanice.:
          1)nedá se krást jako nafta
          2)rafinérie by pak nic neprodali(nebo minimum)
          3)lze mít plničku doma i v domácnosti, tedy malý odběr od „benzinek-plynových stanic)
          4)težší zakrýt přeprodej CNG jako to lze u nafty. (přeč překupovat, když mají vlastní plničku)
          5)opakovaně zdůrazněné – blbě se to krade, přeprodává přes kamarády a není potřeba tolik benzinek…

Napsat komentář