Západočeská univerzita v Plzni se vedle Ostravy, Brna a Prahy stává dalším akademickým centrem elektromobility v České republice. Už před časem tamní strojní fakulta překvapila s elektrickou přestavbou roadsteru EHR 10. Byli jsme se podívat na čem skupina Josefa Formánka pracuje teď.
foto: Hybrid.cz
Mrazivý podzim se nevyhýbá ani plzeňskému univerzitnímu komplexu. U budovy rektorátu nás vítá Doc. Ing. Josef Formánek, Ph.D. z Fakulty strojní, katedry konstruování strojů. Těchhle pár vět říká vše. Formánek a jeho studenti nejraději sestrojují nové pohyblivé věci.
foto: Hybrid.cz
Docela nedávno přišla z Plzně zpráva, že tam pracují na přestavbě elektromobilu Opel Corsa. Tím jsme měli možnost se krátce projet v průmyslovém parku v okolí univerzity.
Jde o přestavbu starší verze vozu, , který dříve využívala univerzita samotná a po dosloužení byl určen na vyřezení a likvidaci. Formánek a jeho tým se hbitě nabídli, že by jej mohli využít. Dnes je elektrická Corsa pojízdná a na jedno nabití ujede až 160 km. Pokud se jede šetrně, tak je podle Formánka možné dosáhnout dojezdu ještě většího.
Malé lehké auto samozřejmě nenabízí pohodlí moderních vozů. Jde o studentskou přestavbu, takže se na pohodlí a luxus ani příliš nehledělo. Baterie Thundersky pocházejí od pražské společnosti i4wifi. Jsou umístěny vpředu v motorovém prostoru i vzadu pod kufrem.
foto: Hybrid.cz
Stejně jako u většiny přestaveb, i v případě Opel Corsa bylo zachováno řazení. Rozjíždět je ale možné se třeba i na druhý stupeň a po městě i mezi městy můžete pohodlně jezdit na trojku nebo čtyřku. Pětku zařadíte jen výjimečně.
Rozjezd a brzdění nejsou v Opelu ještě úplně plynulé – je jasné, že na řídící jednotce ještě zbývá nějaká práce. Docent Formánek nás nicméně ubezpečuje, že na tom všem se pracuje.
foto: Hybrid.cz
Je zima, a tak využíváme elektrického topení. To pochopitelně snižuje snižuje dojezd, a to poměrně výrazně – jako u všech ostatních elektromobilů, včetně těch sériových. Formánek a jeho tým přemýšlejí nad přídavným vytápěním na fosilní palivo.
Využití přidavného topení na fosilní palivo je pro rychlé zahřátí interiéru při velmi nízkých teplotách okolí a následně udržovací teplota pomocí elektrického vytápění, které tím zachová rozumnou dojezdovou vzdálenosti od 100 do 140 km.
foto: Hybrid.cz
V elektrickém Opelu Corsa se zkouší další projekt na kterém se v Plzni pracuje. Jde o diagnostickou jednotku sledující aktuální zdravotní pochody řidiče skrze snímače ve volantu.
foto: Hybrid.cz
Monitorovací zařízení původně vzniklo pro pracovní stroje, ale elektrická Corsa nabízí dokonalou platformu pro praktické odzkoušení.
Dalším velmi zajímavým projektem, na kterém se na ZČU pracuje je elektrokolo či obecně elektrické vozítko pro vozíčkáře. Tým studentů oboru Konstrukce zdravotnické techniky, který je vyučován na Katedře konstruování strojů (KKS), si vzal za úkol zlepšit mobilitu vozíčkářů po městě za kulturou, výlety i poznáním.
foto: Hybrid.cz
K projektu byly přizvány studentky oboru Ergoterapeut z Fakulty zdravotnických studií (FZS). O design se postaral student oboru Průmyslový design Ústavu umění a designu (UUD).
V průběhu řešení byly zpracovány skicy a designové návrhy i konstrukční návrhy několika variant. Jedna varianta byla vybrána a pro ni byly vytvořeny podklady pro výrobu prototypu vozítka s elektrickým pohonem pro invalidy.
foto: Hybrid.cz
Toto elektrické vozítko jsme si v prototypové verzi mohli prohlédnout. Ve skutečnosti rozhodně nevypadá tak pěkně “vydesignovaně” jako na původních návrzích, jak se můžete přesvědčit na fotografiích.
foto: Hybrid.cz
Formánek to vysvětluje tím, že prototyp byl zpracováván studenty a byl na něj omezený rozpočet, který zabránil v možnosti využití profesionální zakázkové výroby designově navržených komponent.
Nic to ale neubírá na skvělosti tohoto nápadu. Pevně doufáme, že se jej podaří dotáhnout do konce, protože by to mohl být skvělý produkt – jak pro firmu, která se rozhodne jej prodávat, tak pro své koncové uživatele. Formánek se už v současné době poohlíží po možném výrobci.