Přestože soutěž Electric Motion sdružení Future Age zatím provázejí některé nejasnosti, už teď má dva aktivní účastnické týmy s hotovými auty. Jeden z nich pochází z Plzně a do soutěže přihlásil elektromobil EHR 10, kterým jsme měli možnost se projet a popovídat si s jeho tvůrci.
Týmu šesti lidí trval vývoj volnočasového elektromobilu pouhých 150 dnů. Automobilový nadšenci v něm jistě poznají český roadster Gordon, který vyrábí plzeňská společnost Auto Projekt Centrum. Právě ta tvořila polovinu týmu stojícího za elektrickou verzí, druhá polovina vzešla ze Západočeské univerzity.
Zatímco Vladimír Friml a jeho technici z APC dodali podvozek, kastli a další důležité součásti, z univerzity přišel do auta elektrický pohonný systém včetně baterií a řídící jednotky. Retroklasika vycházející z designu 30. let minulého století si díky elektrickému pohonu může dovolit max. rychlost 110 km/h a dojezd mezi 100 až 150 km na jedno nabití.
Související články:
Téměř čtyři metry dlouhý roadster by ale zvládnul mnohem vyšší rychlosti i přes 200 km/h. Tam se konstruktéři postupně chtějí dostat. Baterie s technologií LiFeYPO4 jsou umístěny v přední části. Na zadní nápravě sedí elektromotor. Aby bylo auto co nejlehčí, využívá se slitin hliníku a karbonových součástí.
EHR10 má k dispozici čtyři rychlostní stupně plus zpátečku. Je ale možné zařadit jednu rychlost, která si automaticky poradí s jakoukoliv zátěži. Rekuperace je samozřejmostí. Pro snížení valivého odporu jsou použity pneumatiky Michelin Energy Saver.
Krátká projížďka v elektromobilu nám dala možnost ověřit si, že ovládací systém automobilu je skvěle odladěný, není cítit žádné cukání jako u některých starších typů elektrických aut. Spartánské vnitřní vybavení a sportovní sedačky odpovídají směru, který si konstruktéři vytyčili. Podle Frimla je budoucí malosériová nebo kusová výroba možná, pokud se najde investor. Zároveň s tím by ale měla být v prodeji klasická benzinová verze (tedy Gordon).
Pokud by se auto skutečně dostalo do výroby, elektrická verze by údajně mohla stát něco přes milion korun, podle výbavy. V současné verzi například chybí stahovací střecha, která je běžnou výbavou Gordonů. Sportovní roadster EHR 10 kompletně české výroby představuje unikátní příspěvěk pomalu se rozšiřující elektromobilistické komunitě. Vývojáři auta ale nemají prozatím žádné velké ambice a chtějí si především „jezdit a testovat ampéry“.
Žádný chytrák
Žádný chytrák neprosazuje malé dodávky pro živnostníky na zásobování ve smradlavých městech. To se omezuje rychlost ba dokonce dělají semafory a zelené vlny a jiná pitomá opatření místo toho aby byl výrobce elektromobilů zbaven poplatků a daní o státní podpoře třeba ČEZU nemluvě.
To je pravda, ale kde tie
To je pravda, ale kde tie peniaze vziať, keď je štátna kasa prázdna…
Musel by sa prehodnotiť celý systém toku peňazí. Možno by pomohli aj nejaké úpravy noriem a zákonov, aby výrobcovia boli viac tlačený k ekologickým technológiám.
Myslenie ľudí sa už mení, takže pôda na to je.
Čo chýba, je odborné riešenie technologického i ekonomického modelu spoločnosti.
Som presvedčený, že
Som presvedčený, že existencia takýchto malých firiem je zdravá aj pre konkurenciu. Je to akoby ste pustili šťuky do rybníka. Aj veľké firmy vedia, kam ide vývoj, ale sú ťažkopádne. Malé firmy môžu urýchliť vývoj, sú ochotné viac riskovať, nemajú rozbujnenú byrokraciu, ľudí je menej a dopredu ich ženie túžba presadiť sa….
Nie vsetko, co je zdrave je
Nie vsetko, co je zdrave je aj financne vyhodne. Preto by prave mali elektromobily presadzovat aj vlady.Lebo to nie je vec len ekonomicka, ale aj politicka.
Vyzerá to dobre. Načo
Vyzerá to dobre. Načo kupovať Teslu, keď sa to dá vyrobiť doma. Treba ešte popracovať na dojazde a rýchlosti. Asi si to vyžiada aj bezpečnostné testy a doplnenie výbavy napr o airbagy, ale verím, že sa to nakoniec podarí.
Čo sa týka podvozku, zatiaľ sa na fotkách objavili detaily len prednej nápravy, ale ak je celé vozidlo tak isto urobené, nemám obavy o kvalitné jazdné vlastnosti.
Dúfam, ža sa vozidlo dožije sériovej výroby – zaslúži si to.
V tom je prave problem.
V tom je prave problem. Elektromobily dokazu vyrabat aj mensie miestne firmy (mozno okrem baterii). Spalovacie motory dokaze vyrabat len velka automobilka a kym existuju, tak velke firmy
sa nemusia bat konkurencie.