Toyota, BMW, Daimler, Honda a Hyundai spojují síly s giganty jako Shell a Total. Chtějí podpořit vodíkovou ekonomiku, a to investicí až 10 mld. euro.
foto: Toyota
Novinka byla oznámena na setkání Světového ekonomického fóra 2017 ve švýcarském Davosu. Celkem 13 světových průmyslových a dopravních společností hodlá během následujících pěti let investovat do vodíkových produktů a souvisejících technologií 10 mld. eur.
Dalšími spolupracujícími firmami jsou Linde, Air Liquide, Anglo American, Engie, Alstom a Kawasaki Heavy Industries. Nová iniciativa je podle nich odpovědí na rychle se proměnující svět energetiky. Těmi hlavními změnami jsou masivní decentralizace a vzestup obnovitelných zdrojů energie.
NEPŘEHLÉDNĚTE Auta na vodík převálcují elektromobily a diesel je mrtvý, myslí si manažeři automobilek
Na druhou stranu, využití vodíku v oblasti osobní dopravy se ukazuje jako dlouhodobě problematické – ekonomicky, infrastrukturně a logisticky náročné. I proto mají zatím vodíková auta jako Toyota Mirai jen pramalý úspěch. Jedinou zásadní výhodou vodíkových aut proti elektromobilů (kterými de-facto ale také jsou) je rychlost dočerpání paliva.
I to se ale díky nástupu rychlonabíječek s výkony přes 100 kW stává minulostí. Vypadá to, že v podobné minulosti dnes žijí i manažeři firem účastnících se nové vodíkové iniciativy. Vodík totiž nemá příliš velkou šanci fungovat ani jako úložiště energie pro obnovitelné zdroje, kde se již masivně začínají prosazovat baterie typu Tesla Powerpack i dalších výrobců.
Teprve budoucnost ukáže, zda je tato iniciativa posledním prázdným výkřikem zašlé éry, nebo skutečným krokem do budoucnosti. My bychom si ale spíš vsadili na to první.
srr na Vodík, lepší je
srr na Vodík, lepší je HE3DA !! 😉
auto.cz/bateriova-revoluce-z-ceska-byli-jsme-pri-vyrobe-akumulatoru-ktere-maji-zmenit-svet-elektromobilu-102634
Starting Lincoln by 3D nano battery HE3DA
youtube.com/watch?v=4dqa8R8kPAI
Na Idnesu je článek
Na Idnesu je článek ekonomika.idnes.cz/toyota-shell-automobily-vodik-dey-/eko-doprava.aspx?c=A170119_072249_eko-doprava_suj
,kde tvrdí, že důležití hráči vidí budoucnost ve vodíku a BEV považují jen za přechodnou záležitost.
Tomiq:
Vodík nemá žádnou
Tomiq:
Vodík nemá žádnou výhodu, co se týká použití formou paliva ve spalovacích motorech.
Takové články jsou jen novinářské kachny a hoaxy.
Pokud chce někdo oponovat, ať ukáže, v čem by taková výhoda asi měla být.
Pro kapsy automobilek a
Pro kapsy automobilek a potenciálně pro výrobce vodíku, tedy chemický průmysl.
A taky nezapomínejte na servisy a hromadu lidí co se na vodík nabalí.
Carlos:
1.
Pro kapsy
Carlos:
1.
Pro kapsy automobilek?
A jakou cestou?
2.
Chemický průmysl?
Z hlediska zisku je mu asi celkem jedno, jestli zpracovává vstupní produkt do uhlovodíků či samotného vodíku.
3.
Servisy?
Proč?
1) častější nutnost
1) častější nutnost výměny dílů oproti EV
2) pokud by se přešlo na elektromobily, chemickému průmyslu klesne odbyt, proto pro něj bude výhodnější když se přejde na vodík. Proto je pro něj i preferovanější verzí vodík než zemní plyn.
3) na vodíkových vozech bude nutné servisovat více věcí, než na EV. Krom vodíkového hospodářství budete muset mít i vzduchové a celá soustava bude vyžadovat častější údržbu než kdyby tam jenom bylo pár silných drátů od baterie k můstku a od toho k motoru.
Napadá mne že vodík/SZP (syntetický zemní plyn), je i z pohledu elektráren preferovanou variantou. Výroba jak vodíku, tak SZP je energeticky ztrátová a při jejich využívání by vzrostla spotřeba elektřiny.
Carlos:
1.
Ložiska,
Carlos:
1.
Ložiska, převody, nápravy, odpružení mají opotřebení stejné.
Naroste kšeft s jinými díly, zejména konektory, kabely a elektronikou.
Carlos:
2.
CH.P. pojede
Carlos:
2.
CH.P. pojede dál, protože bude třeba dost chemie na akumulátory, izolanty, apod.
3.
Nutnost udržovat akumulátory byla, je a vždy bude. Stejně tak to platí i pro elektroniku.
Dále naroste složitá infrastruktura, pokus snda někdo bude chtít masově provozovat zmíněné stroje.
4.
Neviděl jsen zatím nikde propočet či nějaký rozbor této problematiky.
vodík a palivové články majú ako jediná technológia
vodík a palivové články majú ako jediná technológia potenciál zbaviť sa závislosti na rope a odstraňuje všetky neduhy batériových elektromobilov.
A vodík si budú vedieť ľudia vyrábať aj sami.
Natlačit elektřinu přímo do akumulátorových článků
Natlačit elektřinu přímo do akumulátorových článků bude výhodnější než plýtvat energií na elektrolýzu, čištění plynu, kompresi vodíku a pak to (se ztrátami) zpátky měnit na elektřinu.
Práve naopak. Ak si zobereme Teslu S váži aj s
Práve naopak. Ak si zobereme Teslu S váži aj s akumulátormi 2,6 t a z toho min 1t sú samotné akumulátory.
-koľko ton batérií by bolo potrebných pre kamion čo má odviezť 30 t nákladu? Nikola má dva vodíkové elektro kamiony lebo čiste batériové sú nezmysel. To isté platí pre autobusy. Voziť energiu v ťažkých batériách aj keď sú vybité je nezmysel.
-Aká je kapacita batérií v elektromobile po cca 6 rokoch? Dá sa s tým vôbec dôjsť do práce?
-Solárna energia spôsobila to že v letných mesiacoch v poobedných hodinách sa cena elektrickej energie na spotovom trhu dostáva do záporných čísel. Čo s ňou uskladniť ju v batériách na zimu je nezmysel, ale premeniť ju na vodík a v zime ju spotrebovávať už zmysel dáva. Takéto projekty už fungujú: http://www.solaren.sk/vodikove-technologie
-odhaduje sa že dostatočná infraštruktúra pre batériové elektromobily je ak počet áut = počtu nabíjacích staníc. To si nikto nevie ani v tých najživších snoch predstaviť. Rýchlonabíjačky batérie len ničia.
Dĺžka nabíjania a váha batérií je problémom ktorý sa za viac ako 100 rokov nepodarilo preklenúť. Vodíkové batérie ktoré by sa v budúcnosti vedeli nabíjať aj plniť sú riešením. Odstraňujú všetky nedostatky kvôli ktorým sa batériové elektromobily nevedia presadiť aj keď sa pretláčajú už 100 rokov.
Já si zase nedovedu představit stovky vodíkových
Já si zase nedovedu představit stovky vodíkových čerpacích stanic, každá za minimálně milion eur.
Kapacita akumulátorů po 6 letech je zanedbatelně nižší, řekněme o 4%. Mám 6 let starý elektromobil a dojezd je stále stejný jako byl deklarován od výrobce.
U kamionů to snad dává smysl, ale výrobci tlačí na trh jen osobáky.
Batériový elektromobil musíš nabíjať každý deň a
Batériový elektromobil musíš nabíjať každý deň a nabíjanie trvá hodiny. Vodíková čerpacia stanica je len ďalší stojan na už existujúcej stanici. Ak budeš vo Viedni v centre je OMV s vodíkovým stojanom. Plnenie trvá 3 minúty takže jeden stojan obslúži za deň neporovnateľne viac aut ako nabíjacia stanica. Takže ak príde na jedno miesto 10 batériových elektromobilov potrebuje 10 nabíjacích staníc, ale 10 vodíkových elektromobilov potrebuje len jednu.
Aký máš elektromobil a koľko máš najazdené?
Tovární přestavba z roku 2010, auto má najeto přes 52
Tovární přestavba z roku 2010, auto má najeto přes 52 tisíc km.
Vodík si doma nenatankuji.
Priemer denne 24 km. Potrebuješ ale určite ešte druhé auto
Priemer denne 24 km. Potrebuješ ale určite ešte druhé auto do domácnosti, že?
Aj keď sú vodíkové technológie podstatne mladšie vodík si môžeš doma natankovať. Koncept domácnosti na vodík je podstatne bližšie ako si myslíme. Samozrejme energetické giganty sú proti a bránia sa tomu ale čo nevidieť to príde.
Honda už v Japonsku ponúka HES (Home energy station). Pripojíš to na FVE a vyrábaš vodík do auta aj na pohon domácností. A je k tomu treba menej solárnych panelov ako v kombinácii s batériou. Teda aj keď sú veľké straty pri koverzii na vodík je to stále efektívnejšie ako batérie kvôli ich obmedzenej kapacite.
Ja si myslím, že behom 5 rokov sa začnú objavovať podobné systémy aj v Európe. Európa v tejto technológii zaspala. Dve japonské a jedno korejské vodíkové elektroauto už sú dávno v seriovej výrobe a najväčšia automobilka VW má vodíkový Htron len vo fáze konceptu. Niekoľko rokov pozadu.:(
Druhé auto jezdí tak 2-3x ročně, takže vlastně jen
Druhé auto jezdí tak 2-3x ročně, takže vlastně jen stojí.
Kapacita baterie je omezená jen prostorem v domě, které jim vyhradím. A penězmi.
Vyrábět vodík, uskladnit ho a pak z něj vyrábět elektřinu to bude stát nejméně milion korun. Systém s bateriemi bude za polovic a zabere o polovinu méně prostoru.
Hoax ani kachna to není.
Hoax ani kachna to není. Psali to už ve více článcích. To že je to nesmyst neznamená, že se to neprosadí.
Mediokracie je mocné zřízení a na spoustě příkladů je vidět, že ovčané dělají, co jim média naordinují.
Tomiq:
Pisálci píší,
Tomiq:
Pisálci píší, aniž mají o realitě tušení.
Vodík jako palivo nehrozí, je drahý a má vysoké nároky na skladování.
Takže jak jsem psal – hoaxy, kachny, nesmysly, hloupé senzace.
hoaxy, kachny, nesmysly ani
hoaxy, kachny, nesmysly ani hloupé senzace to nejsou !! JE TO TĚŽCE PLACENÁ ROPÁCKÁ PROPAGANDA NA VYMÝVÁNÍ MOZKŮ 3SMĚNNÝCH VOTROKŮ !! To nevíš že většina plátků v čechčije je PODMAZANÁ !! A píše jako jejich pán chce pravda nepravda s jediným cílem : TEBE A MILIJÓN DALŠÍCH BEZVÝZNAMNÝCH VOTROKŮ VODRBAT !!!!! NA ŠPEK CHYTIT :))))))
Myslím, že konspirátor
Myslím, že konspirátor Cipísek má částečně pravdu.
Lidi dělají, kupují, věří a volí to, co jim řekne televize, tisk, internet a billboardy.
Přečtěte si knihu „Digitální Román“ Taková Orwelovština, vyšla v roce 2012 a ty vize se začínají naplňovat.
Je to docela sranda.
Hoax si z toho urobil ty a to preto, že reaguješ na niečo
Hoax si z toho urobil ty a to preto, že reaguješ na niečo čo si ani nečítal. Vodík sa v tomto prípade nemyslí v spaľovacích motoroch ale v elektromobiloch s plivovými článkami. Výhody sú na http://www.solaren.sk/vodikove-technologie
Přihoďte si to na Twitr
Přihoďte si to na Twitr ať každý vidí co je to za šunt ;)))
twitter.com/nytimes/status/822816284266168320/photo/1
Newyorské Timesy? Nechcete
Newyorské Timesy? Nechcete to nechat už v klidu? Jestli chcete čekat na různé „organizace spojených nádorů“ a „rušení teriérů, tedy bariér“ a nevím co to ještě řekli politici tak bude lepší jeho oficiální twitter.
Ve funkce neudělal zatím nic, podepsal pár dekretů, které snad ani nejsou on-line, bůh ví co tam je. Teď s tím stejně nikdo nic neudělá. Jestli se ztrapní, odvolají si ho sami.
On jde odvolat? Možná tak
On jde odvolat? Možná tak za vlastizradu.
Jde, nikdy jste neslyšel o
Jde, nikdy jste neslyšel o Impeachmentu?
velice těžko půjde
velice těžko půjde odvolat diktátor, taková „malá noční můra“ :))))
novinky.cz/koktejl/427045-po-trumpovi-pojmenovali-muru.html
Myslím že zatím
Myslím že zatím nesplňuje definici diktátora. Navíc si vůbec nejsem jistý že jde změnit americká ústava tak, aby mohla diktatura nastat.
Zatím dokonale splňuje
Zatím dokonale splňuje definici křupana.
když se čte jen NY times,
když se čte jen NY times, CNN a naše periodika, tak z něj křupana dělali dokonale. Ale většině ameriky (nepíšu Američanů, ale regionů ameriky) má holt jiný názor, proto má právo dostat šanci
Mno, k rozvážnému
Mno, k rozvážnému inteligentovi má hodně daleko.
To my češi máme co mluvit
To my češi máme co mluvit 😉
Byl řádně zvolen, nic zatím neprovedl, nikoho na právech neomezil, tak nevím proti čemu se protestuje. Že nevyhrál jejich kandidát? Takže demokracie najednou vadí když nezvolí svého kandidáta?
Ale tato diskuze na tento server nepatří…
Češi k tomu maj říct co
Češi k tomu maj říct co nejvíc, už 3 roky žijeme v tý sračce co je teprv čeká!
Abych pravdu řekl, tak
Abych pravdu řekl, tak prezident, kromě nepodpisu sem tam nějakého zhovadilého zákona – a podle mne by tak měl činit dnes a denně, páč to jsou ty skutečné sračky v našich běžných životech – můj běžný život nijak, kromě toho, že mne stojí na daní část toho neuvěřitelného oknem vyhozeného rance na všechny ty vyžírky politiky a úředníky, neovlivňuje. A upřímně – s tímhle je alespoň sranda, se spacím šišlou by taková nebyla 🙂
P.S. Co si zvolili, to mají. Osobně mne nejvíc pobavila facebooková mládež, co nyní protestně zapaluje auta na ulicích, ale zvednout prdel od kompu (používám jejich slovník) a jít reálně zvolit jejich zbožněnou Hilarku, to většinu z nich jaksi nenapadlo. A výsledek se dostavil.
fortunedotcom.files.wordpress
fortunedotcom.files.wordpress.com/2017/01/obama-wd-trump-inauguration-crowd-comparison.jpg
Achtung,Achtung-rysujou se
Achtung,Achtung-rysujou se ceny!!
Vážený zákazníku,
Dovolte nám, abychom Vám předali v předstihu informaci, že od 23.1.2017 dojde u nabíjecí stanice E.ON Humpolec – Vystrkov ke zpoplatnění všech stojanů provozovaných společností E.ON Česká republika, s. r. o.
Podle dostupných informací budou účtovány tyto minutové tarify:
3,7 kW – 0,26 Kč / min vč. DPH
22 kW – 1,52 Kč / min vč. DPH
43, 44, 50 kW – 3,45 Kč / min vč. DPH
Ani E.ON neumí účtovat
Ani E.ON neumí účtovat kWh?!
ted jsem zvedav na ten
ted jsem zvedav na ten Cez,lepsi to bude asi tezko
Když se to přepočte na
Když se to přepočte na „ideální“ kWh tak to vychází na 4,14Kč/kWh (50kW) pro DC dobíjení, v „reálných/průměrných“ kWh pak do 6kč/kWh (35kW).
Ideální kWh jsou takové,
Ideální kWh jsou takové, na které nikdy nedosáhnete. 🙂
Když nemám předehřáté baterky, tak v mrazech kolem -8C mi klidně DC nabíječka nabíjí kolem 11 kW, takže dle jejich minutové sazby vychází 1 kWh skoro na dvacku.
Ehm, FCP účtování je
Ehm, FCP účtování je podle skutečné rychlosti nabíjení. Tedy se poměrově snižuje podle toho, jak rychle nabíjíte a to včetně 50 kW rychlonabíječek.
Kde jste vzal FCP
Kde jste vzal FCP účtování? V prvním příspěvku se píše pouze o minutové sazbě.
Je to účtování evmapy.
Je to účtování evmapy. Vám nepřišel mail? Nebo nejste na evmapě registrován?
Na evmapě účet mám, ale
Na evmapě účet mám, ale žádný email mi od nich nepřišel.
Tak třeba ještě dorazí.
Tak třeba ještě dorazí. Mě poslali mail.
mne to prijde jak uctovani
mne to prijde jak uctovani Eon,je tam napsano na vsech stojnech Eonu,evmapa tam uctovala jinou sazbu podle netu
EVmapa tam neúčtovala nic,
EVmapa tam neúčtovala nic, doteď byly všechny stojany zdarma, ale přes EV mapu šly aktivovat. Napsal jsem jim, zítra budu mít pravděpodobně odpověď.
Pohádka o tom jak Jirka
Pohádka o tom jak Jirka Křoví láduje Vodíkovýho Voblbováka 2003 ;)))
youtube.com/watch?v=Bcy5HHU2Q6E
Kdo věří Vodíkovým
Kdo věří Vodíkovým Propagandistům ….
President Bush 2003 Hydrogen
youtube.com/watch?v=Bcy5HHU2Q6E
těm expertům v oboru … :))))
csfd.cz/film/237920-w/prehled/
že vodíková tojóta bomba natlakovaná na 870 bar extrémně výbušnýho vodíku si po PRŮSTŘELU PROJEKTILEM jen neškodně pšoukne?? :)))))))))))))))))))))))))
youtube.com/watch?v=jVeagFmmwA0&t=13s
PS: … zlatý Hindenburg kde jsou ty časy :DDDDD
Voblbovák na amerikánce
Voblbovák na amerikánce bušákovi trupetovic republikánce o tom, jak funguje energeticky suprztrátový jen 30% účinný vodíkový bombový přibližovadlo neboli ZÁCHRANA KORYŤÁKŮ před demokraticky-elektrickou 90% účinnou racionalitou jménem bateriový elektromobil ;))
2016 Toyota Mirai FCV – Fuel Cell System | Toyota
youtube.com/watch?v=9hZBv-o4bl0
vocode?? Jak funguje
vocode?? Jak funguje vodíková bomba? – Vědecké kladivo :)))))))))
youtube.com/watch?v=29IpK5JfPgs
TOJOTA si u mě s MIRAI
TOJOTA si u mě s MIRAI úplně zkrrrvila značku. Teď už pohlížím na jakoukoli TOJOTU jako na sračku, zaprodanou značku, auto až 2. kategorie od těch rejžáků, který o to míň mám rád. Dříve když jsem v Práglu potkal na ulici japončici tak úcta, ale od doby MIRAI vačici, touristflus. Podívejte se za co všechno může TOJOTA ;))
a to už jsem dávno odepsal
a to už jsem dávno odepsal trapnou namachrovanou srašku Sony. Jediný z japlek kdo se chytnul za nos a znuvubuduje poctivou prací si jméno je u mě Panasonic 😉
Vite nekdo kolik stoji
Vite nekdo kolik stoji nacerpani Toyoty Mirai ? Do Neratovic se mi nechce volat…
Nevíme, je to utajovaná
Nevíme, je to utajovaná informace…
… Ale projekt vodíkové čerpací stanice stojí díky autobusu na vodíkový pohon (20kg na 300km) který vyvinul Ústav jaderného výzkumu, a.s. ve spolupráci se Škoda Electric, a.s.. Linde Gas dodala čerpací stanici plynný vodíke o tlaku jen 350 bar, je skladován o objemu 50 m3. Náklady na vybudování stanice byly zhruba 83.000.000 CZK = 60 MEGA zaplatily dotace od ČR a €U
auto.cz/prvni-vodikova-cerpaci-stanice-otevrena-v-neratovicich-3423
Dle výše dotace Vodíku
Dle výše dotace Vodíku 3-tí stranou se jeho tankovací cena pohybuje v rozmezí 100 až 200 Kč / 100 km
hybrid.cz/prvni-dojmy-vyzkouseli-jsme-vodikove-auto-toyota-mirai
100 až 200 Kč / 100 km /
100 až 200 Kč / 100 km / 1kg
tzn TOYOTA MIRAI cena
tzn TOYOTA MIRAI cena tankování?
plná nádrž 700 bar / 5 kg vodíku / 500km / 500 až 1000 Kč
poloviční nádrž 350 bar / 2,5 kg vodíku / 250km / 250 až 500 Kč (Neratovice max. 350 bar)
1kg vodíku / 100 až 200 Kč dle výše dotace 3tí stranou
spotřeba MIRAI 100 až 200 Kč / 100 km
tzn TOYOTA MIRAI cena
tzn TOYOTA MIRAI cena tankování v GERMÁNIJI ?
plná nádrž 700 bar / 5 kg vodíku / 500km / 50€ / 1500 Kč
1kg vodíku / 10€ / 300 Kč
spotřeba MIRAI 300 Kč / 100 km
v prosinci kdys jsem
v prosinci kdys jsem tankoval v Mnichove na Totalu benzin, tak na vodik meli cenu 9.90 € za kilogram
hmm málo dotujou ;)) tzn
hmm málo dotujou ;)) tzn že germáni jezdí s Mirai na naše za 270 Kč / 100 km ….. zlatý český ručičky a jejich předělávky Benzin na LPG !!!:))))
….. jezdím v jetým germánským luxusním BMW 520i z MOBILE.DE dovozu zabaku s českou předělávkou na LPG u kámoše v garáži za 30.000 CZK na ČESKÝ KRALUPSKÝ ODPADNÍ PRODUKT Z VÝROBY PLASTŮ jménem LPG :
13Kč / 1 litr LPG
spotřeba 10 litrů / 100 km
130 Kč / 100 km
At si tojóta 870 barovou vodíkovou bombu narve zpátky na japonský ostrový kde jim další výbuch možná konečně srovná kolečka :DDDDDDDDD A hlavně :
SRRRRR NA GERMÁNY :))))))))))))))))
lpg.cz
lpg.cz
83 milionů je celken
83 milionů je celken slušná cena. V ČR máme cca 7000 čerpacích stanic na benzín. Představa, že někdy v daleké budoucnosti nahradíme alespoň polovinu stávajících benzínových čerpacích stanic na vodikové je nepředstavitelná.
cerpacka v Neratovicich
cerpacka v Neratovicich dokaze do Mirai dostat lehce nad 2-2.5kg vodiku (maj plnici tlak jen 300-350 bar) a tedy pokud maji podobne ceny na vodik jako treba v Nemecku, tak by te ty 2 az 2.5 kila vodiku stali asi na 500 korun, Mirai by na ne mela v lepsim pripade ujet asi 200-220km
To máme 2,27 Kč za km.
To máme 2,27 Kč za km.
tady je to pekne videt –
tady je to pekne videt – https://www.youtube.com/watch?v=IfBeJbXf4w4
chlapi dik za info koukal
chlapi dik za info koukal jsem na nějake videa z plnění a je pravda že ta cena není zrovna růžová
Palivovy clanek na vyrobu
Palivovy clanek na vyrobu elektriny a tepla bych potreboval do RD. V lete vyroba elektriny z FVE a v zime v palivovem clanku. Pak muzu CEZu ukazat co si o nem myslim.
Nektere palivove clanky funguji se zemnim plynem. To je podstatne jednodussi reseni nez vodik. Bohuzel zase s dodavkama z ruska – fuj nechci.
Vodik se da vyrobit elektrolyzou z elektriny z FVE. I samovyrobou. Ale skladovani do zimy je problem. Vetsina vodiku se ztrati i pres ocelovou stenu zasobniku.
Na jezdeni autem jen BEV. Basta – Howgh – domluvil jsem.
Kolik toho vodíku by si
Kolik toho vodíku by si takhle stih vyrobit a na jak dlouho by ti to vystačilo?
Obecne plati, ze vyteznost
Obecne plati, ze vyteznost elektriny z kolobehu FVE – elektrolyza H2 – elektrina z palivoveho clanku je 30%. Z kazdych 3kWh elektriny v lete mate 1 kWh v zime. Kdyz ji strcim do tepelneho cerpadla, tak mam zase neco pres 3 kWh tepelne energie. Rocne spotrebuji v tepelnem cerpadle 4000 kWh na topeni. To znamena, ze FVE musi vyrobit 12000 kWh. Z toho plyne FVE s instalovanym vykonem 12kW. Plus jeste nejaka elektrina na beznou spotrebu. V zime spotrebuji 2000 kWh. Tomu odpovida dalsich instalovanych 6 kW FVE. Kdyz vezmu instalaci 20-22 kW FVE, tak muzu byt sobestacny.
Nemáš představu kolik by
Nemáš představu kolik by stálo pořízení takového palivového článku, výroba a skladování H2? A jak by to pro zajímavost vycházelo s použitím baterie?
Baterie kterou si v lete
Baterie kterou si v lete nabijes na zimni spotrebu? Jakoze bys vedle domku postavil druhy pro baterky?
FV ostrov pri dome plne na elektrinu je v podminkach CR sice teoreticky mozna ale za absolutne nesmyslne penize. (samo predstava samovyroby vodiku pro zimni spotrebu je taky totalne a vyslo by to mnohonasobne draz nez platit za elektrinu CEZu).
jestli si myslíš, že
jestli si myslíš, že nabíjení v létě a vybítí v zimě je běžné použití baterií, tak jo, mysli si to dál. Já to tak nemyslel.
Tak skus napsat jak jsi to
Tak skus napsat jak jsi to myslel s temi bateriem v kontextu textu na ktery reagujes (odriznuti od site u dome kde se topi elektrinou)….
Existuje nekolik moznosti
Existuje nekolik moznosti vyuziti letni energie v zime na topeni. Jsou to obycejne chemikalie ktere se bezne pouzivaji. CaO+H2O=Ca(OH)2. Nebo NaOH+H2O. Obe reakce probihaji silne exoterme a dalo by se tim topit. V lete se to privodem tepelne energie da zase rozdelit na puvodni slouceniny a kolobeh muze byt donekonecna. Samozrejme to musi probihat bez pritomnosti CO2, jinak jsou vedlejsi reakce ktere jsou nezadouci. Potrebne mnozstvi je ca. 5-10 kg na 1kWh. Vyhoda je, ze se to bez pristupu vody a CO2 da skladovat nekonecne dlouho a energie se da vyuzit behem par vterin.
Edit:hustota energie 250 kWh/m³, 370 kWh/t
Jen tomu zlýmu Čezu dej co
Jen tomu zlýmu Čezu dej co proto!
Přece od nich nebudeš kupovat kWh za 3kč, když si ji můžeš za 20kč vyrobit 🙂
Je to jeden velkej tunel na
Je to jeden velkej tunel na dotace do jejich průmyslu. Voni jako utratěj 10 miliard, ale kolik miliard se k tomu přituneluje dotací od států radši nikdo nepíše. A o ty jim jde.
Proč ne?
Není nutné
Proč ne?
Není nutné používat 100% jen EV,na trhu si najdou své zájemce i jiná řešení.
Každému co libo!
Hydrogen is
Hydrogen is Dumb
https://www.youtube.com/watch?v=YNV8qi_rJBg
Je to to isté ako urobili s
Je to to isté ako urobili s plynom. Na zčiatku dotovali aby každý prešiel na zemný plyn. Teraz zdvihli ceny a ľudia zo 400 EUR výplaty nevedia zaplatiť účty.
Keď zadotujún H vozidlá automobilky a aj štát, auto bude stáť 15 kEur a hlúpy ľud to bude kupovať.
Já bych byl klidný. Je to
Já bych byl klidný. Je to AŽ 10G USD za 5 let. To je zhruba na úrovni toho, kolik jen samotná Tesla investuje do škálování výroby.
Při celkovém obratu a zisku zmíněných korporací jsou to jen buráky.
Je to jen zoufalý pokus
Je to jen zoufalý pokus ropáků nahradit závislost automobilistů na ropě za jinou – tentokrát vodíkovou. Dle mého skromného názoru jim to nevyjde, protože možnost nabíjet z vlastní fotovoltaiky vše zvrátí ve prospěch baterií.
Cena a životnost palivového článku, nádrže, potrubí se asi moc neliší od ceny a životnosti baterie.
zivotnost palivoveho clanku
zivotnost palivoveho clanku je sakra mensi nez u baterek v EV, i Mirai ma predepsanou pravidelnou prohlidku 1x do roka a po prevodu 1000kg vodiku pak repas komplet vodikove soustavy, odpovida to priblizne najezdu 100 tisic km
Tím hůř pro vodík.
Tím hůř pro vodík. Opravdu jediná jeho výhoda je v rychlosti natankování a i tato výhoda se zvyšujícím se výkonem elektronabíječek vymizí. Ostatně krátká pauza po delší jízdě je z hlediska bezpečnosti žádoucí.
nezapominejte, ze vodik jde
nezapominejte, ze vodik jde spalovat i v klasickych spalovacich motorech.
od cehos postupne upustili
od cehos postupne upustili vsichny vyrobci aut co to zkouseli, neb jim to likvidovalo motory, a stezi by asi prosadili na trhu auto kde motor po 15-20 tisicich potrebuje generalku, coz neni problem treba u sportaku, ale u bezneho auta je to krapet problem
S účinnosťou 30% v
S účinnosťou 30% v porovnaní s palivovým článkom 50%. To mu asi moc k popularite nepridá :)))
Vodík patrí do rakety a nie do auta. Niektorím to bude trvať dlhšie, než sa s tým zmieria.
Hlavni vyhoda je energeticka
Hlavni vyhoda je energeticka hustota.
No ta nijak svetoborna neni
No ta nijak svetoborna neni – nadrze na vodik treba v mirai nejsou nejak zasadne mensi nez baterky pro obdobny dojezd…
možnost nabíjet z vlastní
možnost nabíjet z vlastní fotovaltaiky a že to nevyjde je velmi naivní myšlení, pokud to nevyjde a to si myslím, že nevyjde, tak je to komplikovaností regulace vodíkového článku (rozhodně to není rychlé jako plynový pedál ve spalovacím nebo elektroautě) a energetickou náročností přípravy tak čistého vodíku, aby to na něj mohlo být provozováno – to už je racionální, ono odpadového vodíku v chemickém průmyslu je hrozně moc, ale nedá se na něj jezdit
Co se dělá s tím
Co se dělá s tím odpadovým vodíkem?
Hádám že se buď spaluje,
Hádám že se buď spaluje, nebo oxiduje ve speciálních zařízeních, která se dnes instalují i v reaktorových sálech JE aby se předešlo při haváriích výbuchům vodíku. Případně se možná prodává na použití kde to nevadí. Na druhou stranu by se při zvýšeném zájmu o vodík asi dal přečistit.
https://en.wikipedia.org/wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogenation
Nečistý vodík zkrátí
Nečistý vodík zkrátí životnost palivového článků nebo ho úplně zničí. Všichni víme jak se pančuje benzín i nafta. S vodíkem to nebude jiné.
Vzhledem k relativně
Vzhledem k relativně konstantní spotřebě energie na 100km stačí palivový článek asi 20-25kW a pomocná baterie malé kapacity, která je ale sto dodtat vysoký špičkový výkon pro zrychlení. Jestli to bude nějaký typ lithiové, nebo superkondenzátory, nebo nějaký pokročilý typ olověné, je jedno. Článek bude pracovat v konstantním režimu, ale veškeré změny výkonu pochytá pomocná baterie.
jednoduché technické
jednoduché technické argumenty – auto běžně potřebuje na ustálenou rychlost 100 km/h 17-19 kW výkonu, od cca 80 km/h se projevuje výrazněji aerodynamická odporová síla, která roste s kvadrátem rychlosti, samozřejmě s požadavkem dynamiky roste požadavem rychlosti regulace a možného výkonu motoru – regulace vodíkového článku je pomalá, nelze snadnou vypnout a zapnout (vadí mu to) a je limitovaný minimální odbíraným výkonem – nutná právě baterie je jako kompenzátor tohoto jevu, další věc je baterie nad výkon článku – vychází mi z toho zbytečně komplikovaný a nefektivní hybrid, kdy super drahý vodíkový článek doplním ultra drahým superkapacitorem nebo drahou baterií a navíc mám v autě zase dva systémy, které se navíc nemají úplně rády
Je otázka jak se to celé
Je otázka jak se to celé bude vyvýjet, problém vodíkové infrastruktury je v tom že zatím není tak rozšířená jako elektrická. EV v počátcích a ještě dnes výrazně pomáhá možnost domácího nabíjení, ale zatím není vše rozhodnuto.
Vzhledme k tomu že bateriová a vodíková auta spolu sdílejí, při konceptu s palivovým článkem, jistou část s bateriovými vozy, existuje myslím možost že se stále mohou automobilky rozhodnout pro vodík, to by mohlo trochu být i za tím proč se zatím nevyráběly EV s větším dojezdem, tedy krom Tesly.
Z pohledu státu má vodík jednoduchou výhodu, dá se mnohem snadněji zdanit, nž elektřina. A jak je známo, co jde zdanit, je velmi oblíbené u vlád. Takže myslím že ještě stále existuje šance na nástup vodíkové techologie. Tato možnost se bude objevovat do doby než bateriová vozidla získají významné procento prodejů nových vozidel ve všech sektorech.
Myslím, že keď si
Myslím, že keď si vodíkomobil oblúbia teroristi, tak jeho šance oproti BEV rapídne klesnú.
Což je otázka jestli ta
Což je otázka jestli ta nádrž jde vnější trhavinou k výbuchu přimět. Na drhuou stranu když si oblíbili pick-upy od Toyoty, tak je také nepřestala vyrábět a nakonec z toho bylo vyšetřování ze strany USA.
Jeden malý usmernený
Jeden malý usmernený výbuch na stenu nádoby, na ktorú z druhej strany pôsobí tlak 800 Barov… Nechcel by som byť blízko.
200g TNT prestrihne kolajnicu.
Čo sa týka pick-upu od Toyoty, tak ten nevozil zo sebou 25kg TNT ako je tomu u miraja. Istý potenciál to nesporne má…
Na druhou stranu ta nádrž
Na druhou stranu ta nádrž je kompozitní a z vrstev uhlíkových vláken a hliníkkové slitiny, kolejnice je kus železa. Nejsem strojař, nevím jak se takové materiály chovají. může se to prorazit, ale klidně se to může jen pomačkat.
Teoreticky má v podstatě cokoliv potenciál stát se takovou zbraní. To byste nesměl prodávat asi nic kromě… Asi papírové sáčky jsou bezpečné. Za správných okolností Vám totiž vybuchne skoro vše, i cukr. Kdysi se to u nás ve městě v cukrovaru stalo vyrazilo to silné železné dveře, bohužel i se ženskou co tam zrovna byla. A pokud chceme hrát hru na bezpečnost a terorismus, pak prosím zakažme cisterny, míchačky, velkoobjemová nákladní auta. Zakažme průjezd nákladních vlaků přes zastavěná území… To všechno může představovat srovnatelné riziko.
K výhře nad terorismem se nesmíte nechat zastrašit, to co se nyní děje v rámci boje proti němu je poněkud neefektivní. Ale to nechme.
Proti vodíku se tu argumentuje dnes snad jen bezpečností, pokud klasická bezpečnost nestačí, protože ta nádrž se dělá dost odolná, vytáhne se terorismus. Připomínáte mi trochu některé sklaní zastánce (čistě) jaderné energetiky (Ví, že prostě současné jaderné elektrárny a masivní nasazení OZE nejde kombinovat pro nepříliš dobré vlastnosti současných JE), kteří když nic jiného už nemají vytáhnou nejzelenější ze zelených témat, boj proti změnám klimatu. Na to jim není pak co říct a chovají se kolem toho ještě fanatičtěji, než zelení. Jenže vyrobit nějakých 10% elektřiny s emisemi, byť v uhelce s parními stroji, je proti dnešku ve většině světa nic. (Pár zemí na světě je prostě v pozici, bohužel, že bezjaderná cesta by zvýšení emisí znamenala, ve většině nikoliv)
Podobně Vy zde s využitím vodíkového auta jako teroristické zbraně. Nebudu tvrdit, že to nemohou použít, ale podívejte se co udělali před lety ve Volgogradu. S menším množstvím trhaviny zabili více lidí.
Co bude rozhodovat je myslím spíš ekonomická stránka, baterie jsou velmi drahé, jestli bude vodíkový článek a nádrž pro dojezd 300km stát tolik co baterie pro 300km, a byť nádrž by stála polovinu této sumy, pak navýšení na dojezd 900km by znamenalo zvýšit cenu na dvojnásobek proti trojnásobku u klasického EV.
Jestli u vodíku někdo dojde s autem, kde bude cena srovnatelná s EV s dojezdem na třeba 200km a dojezd bude 1000km a bude se stavět infrastruktura, pak by mohl mít vodík zajímavou šanci.
Ja myslim, ze do porovnani
Ja myslim, ze do porovnani ceny nemuzete kalkulovat jen vyribni naklady na nadrz nebo baterku.
Palivovy clanek take nebude zadarmo. A v neposledni rade vyroba a distribuce vodiku bude myslim nesrovnatelne drazsi nez nabijeni ze zasuvky, ci vystavba nabijecek. Elektrina se uz vyrabi, kvuli tomu neni treba nic moc stavet. Stejne se vetsina nabijeni uskutecni v noci z prebytku.
Jak tady uz nekdo daval odkaz na clanek kde spocitali, ze v podstate i kdyby se uz prodavali vsechna nova auta jen na baterku tak postupny pokles spotreby vykreje ten narust.
Co se tyka vybusnosti ani bych do toho terorismus nezatahoval. Jsem si jistej, ze se najde dost pitomcu co to nekde rozpuli i s nadrzi at uz bude z cehokoli. A budte si jistej, ze az lidi uvidi ve zpravach co to dovede, bude na prodej spousta levnejch zanovnich vodikovejch rakvi.
Vy jste se teď úžasně
Vy jste se teď úžasně přehlédl: ) Psal jsem pokud bude nádrž a palivový článek pro dojezd 300km… A za takové situace by to mohlo být ve prospěch vodíku, pokud násobně levněji možné navýšit dojezd jen přidáním nádrží, jejichž cena bude asi proti palivovému článku či baterii menší.
Uvidíme, jak se to celé pohne.
Jenda z největších plniček na světě je umístěna v komerční zóně v jednom z Německých přístavů, jestli je to Hamburk si teď nejsme úplně jistý, ta si asi 50% vodíku vyrábí sama na místě, takže náklady na distribuci lze omezit výrobou na místě.
Jo, asi jsem to napoprve
Jo, asi jsem to napoprve spatne pochopil.
Ale vyrobna vodiku s plnickou v cenovem porovnani s nabijeci stanici asi moc neostoji.
Ano bude to nákladnější,
Ano bude to nákladnější, ale musíte vzít v úvahu úplně jiný model a mnohem vyšší pravděpodobnost prodejů. Zatímco u EV se využije rychlonabíječka jen občas, u vodíku budete muset pokaždé na plničku.
Baterka je baterka. Každý
Baterka je baterka. Každý ráno vyjedu nabitej. Žádný zapípání rezervy zrovna, když se mi to nejmíň hodí.
Časem přijde na střechu fotovoltaika, pak nechám vyměnit baterku v autě za větší a tu původní použiju k ukládání přebytků.
A všichni uhlobaroni, ropáci i vodníci nebo podvodníci mi můžou bejt ukradený. 🙂
Oni Vám možná ano, vy jim
Oni Vám možná ano, vy jim ne. Bohužel je to smutný důsledek propojení a komplexnosti společnosti. Udělají všechno proto abyste neměl bateriové vozidlo, nebo abyste nemohl přinejmenším nabíjet doma.
Leda že by se současný systém mohl snadno a rychle zhroutit, nemusí to být nepravděpodobné, byrokracie je tolik že to nepůjde udržet, zároveň to brzdí přístup k novým zdrojům energie.
Na zázrak že by se zítra všichni změnili vzdali se bohatství a vstoupili do kláštera nevěřím. Mají vůbec ta náboženství co vyznávají kláštery?
Pro náboženství, které
Pro náboženství, které vyznávají slouží asi jako kláštěry banky ne?
Já doufám, že to auto mi snad neseberou a kdyby chtěli nějak extra zpoplatnit nebo zabránit nabíjení v garáži, tak by to jen urychlilo nákup fotovoltaiky.
Ale souhlasím, že až bude těch ev na silnicích nebezpečně moc a začnou to pociťovat na přísunu peněz, pak se určitě přetrhnou aby něco vymysleli.
IDK
nevím jakého boha
IDK
nevím jakého boha uctívají.
Auto Vám jistě neseberou, ono na to jde jít totiž velmi snadno. Pokud neprojde vodík, jde jednak auta nevybavit koncovými nabíječkami a případný protokol zamknout, řekněme že se v určitý moment udělá ChaDeMo MAXI, no a tento bude licencovaný a zabezpečený nějakou šifrou a dá se tam nějaký složitý komunikační stavový automat.
Co to znamená:
Auto aby nabíjelo bude muset první projít nějakým ověřováním že stojan je skutečně stojan a ne bastl, pokud to bude bastl, pak nabíjet nebude. Stojan bude muset být vybaven druhým kusem protokolu, to aby se to nedostalo do nepovolaných rukou se bude dát zajistit.
Krom toho že taková rychlonabíječka bude stát dost peněz, tak se ještě může vymyslet povolení k jejímu provozu, roční revize a x dalších věcí, samozřejmě bude muset být napojena na EET a pod. takže nakonec se to prostě pro doma nevyplatí.
Nákup fotovoltaiky v ten moment bude zbytečný, co s tím proudem budete dělat ohřívat vodu?
Víte to o čem se bavíme je jen důsledek toho co máme. Parní stroje, vlaky, elektřina, rádio, auta, počítače, letadla, tekoucí voda, teplo na přání, plné obchody a vesmírné lety. Nepřímým důsledkem tohoto je mnohem provázanější a kontrolovatelnější společnost. Každý z vynálezů byl dvojsečný.
Králi Svatopluku bylo jedno jestli kdesi na hranici jeho říše má člověk tři nebo pět slepic, kolik hovad na pastvě, jedno nebo sedm dětí, než se to na jeho hradisku sešlo vše bylo jinak. Ale ten člověk kdesi se musí být na pozoru před divokými nájezdníky, divou zvěří a lupiči.
Už císařům Karlu a Zikmundovi to jedno nebylo a pořizovali se zatím nedokonalé soupisy obyvatelstva. Ale už se nemusí bát vpádů divokých Maďarů (nebo jak že si to říkali), ale pořád tu je hodně divokých lidí, zvířat a podobně.
Císařovně Marii Terezii to už vůbec nebylo jedno a byl pořízen katastr, matriky, ví se kdo kde má chalupu. Nájezdníci jsou dávno vzpomínkou (A v některých částech na ně v nedobrém vzpomínali do 20. století), loupežníci také mizí, ale pořád si člověk není jistý životem, pro změnu jsou to nemoci. Ale míst kam pánové lidí nedosáhnou, požehnaných plodnou půdou je stále dost. svět je stále jako kdysi dostupný v řádu let.
Za posledních císařů Františka Josefa a Karla už se musí vědět kdo kolik vydělává, kolik vlastní půdy, domů a musí mít doklad aby se vědělo kdo člověk je. Ale noha parou cválá po světě, svět je dostupný v řádu týdnů věda a lékaři postupují a zahání nemoci, neduhy a elektřina osvětluje cestu k rozpoutání děsivého démona. Míst kam nedolehne lidská moc je málo, většinou v pouštích na hranicích starých říší z jiných dob.
FF>>>>
V roce 2017, za vlády rychle se střídajících politiků, se spojíme s kýmkoliv na světě, v řádu hodin až dní dosáhneme kterékoliv místo, létáme do vesmíru, ale něco si někde pamatuje kolik kdo prodal, ví se přesně kdo kolik má půdy, domů, aut, dětí, atd. Místa kam nedosahuje moc lidských vlád je tak málo a takových že pro člověka jakoby neexistovala. Ať už je to výheň v Africe bez vody při rudém moři, nebo zmrzlé kusy Antarktidy.
Bohužel každý z vynálezů nějak povede k tomu že si někdo z lidí tak zkusí zajistit kontrolu nad dalším aspektem lidské existence. A s pokračující dobou vznikají monopoly a oligopoly snad všude a ve všem. Podívejte se jak to bylo s vodovody, plynárnami, elektroenergetikou. A ti se samozřejmě budou snažit tyto mono a oligo udržet. Většinou, jako říše, padají po nějakých velkých otřesech a katastrofách. Nic tu není navěky, ale nejhorší je asi to čekání než ten pád.
Tím spíše si užijme dobu
Tím spíše si užijme dobu kdy ještě ev palubní nabíječku mají a můžeme nabíjet kdekoli kde se najde zásuvka.
Co bude zítra? Kdo ví, třeba zítřek ani nepřijde.
Nevím, jestli se dá
Nevím, jestli se dá současná doba užívat. Pravda asi nebude méně regulací, ale když to řekneme a přijmeme tak si zakazujeme naději na změnu.
Ale asi jak říká jedno staré moudro, kdo cítí v úzkosti, žije v budoucnosti, kdo cítí smutek, žije v minulosti, jen ten kdo žije přítomným okamžikem cítí mír.
Na druhou stranu si můžeme říkat, že se pomalu provádí generační obměna, už nevládnou těm největším firmám ti co se narodili před válkou, už jsou to ti co se narodili po ní (Trumpovi je 70), do desetiletí to asi převezmou ve většině případů lidé narození v 60. letech. To na západ od nás znamená pomalé změny k lepšímu. Ale také ne, také to může způsobit velké problémy. Například politické a finanční krize, styl myšlení se bude měnit.
Ale největší otřesy přijdou v horizontu 30-40 let. Kdy se k moci bude dostávat generace Y, což v kontextu západních zemí znamená generaci, která je na tom finančně a sociálně hůře než generace předcházející. Například pro velkou část je představa vlastního bydlení před třicítkou nedosažitelným snem (dříve, dle dat, bylo v USA a GB běžné že vlastní dům měli někdy mezi 20 a 30 lety)
Mimochodem se dá říct že si to takříkajíc ods…, klesají jim reálné příjmy, je jich méně, budou platit na větší počet důchodců, nemají vlastní bydlení a pro tuto situaci ani nezakládají rodiny, co nezakládají, dokonce klesá počet vztahů a situace je taková že pomalu rezignují i na pohlavní styk. (V Japonsku asi 50% členů generace Y nikdy nemělo žádný pohlavní styk s člověkem (na ostatní se raději neptali. Víte co se o Japoncích říká))
Ja tvrdim, ze se mame
Ja tvrdim, ze se mame nejlepe jak se kdy kdo v techto zemepisnych sirkach mel.
Podivejte se o sto lez zpatky. A to neni tak vzdalena doba.
Komfortni teplota v domacnosti 18stupnu. Pro vodu do nejblizsi studny. Tepla voda? Mozna jednou za tyden ohrat v kastrolu na plotne a po zredeni v neckach vlazna. Maso taky jednou za tyden. Prani v neckach. Sviceni svickou. Cestovani? Pesky. Vlak je moc drahej.
Moje babicka kdyz byla mala tak nastydla a mela z toho velke zdravotni problemy. Musela ji prababicka vozit kazdy tyden z Lisova do Ceskych budejovic k doktoru. Holku posadila do autobusu, domluvila s ridicem kde ji vysadi a sama sla asi 15km pesky, protoze autobus byl moc drahej. Nazpatek taky tak. V zime v lete. A kdyz se dostala domu behala do vecera kolem hospodarstvi.
Pred tim to nebylo o nic lepsi a potom? Druha svetova, komunismus.
Takze ja rikam vazme si toho jak se mame a uzivejme si to dokud se tak mame, protoze lepsi uz to nejspis nebude.
Podívejte se na starý
Podívejte se na starý fotky, všichni měli zkažený křivě narostlý zuby, teda pokud je vůbec ještě měli. Někteří byli křivě narostlý celý protože v dětsví neměli dost živin. Pak se mrkněte do statistik jaká byla úmrtnost kojenců a kolika let se lidé dožívali a kolik jich poumíralo v mladším věku. Pak taky jaké nemoci byli běžné a které smrtelné. Praděda mýho táty chodil pešky s husama do Prahy 70 km kde je prodal. Když husa nemohla tak ji vzal do náručí.
Lidé si vůbec neuvědomují jak dobře se máme.
Všechny cesty byli prašné a když zapršelo tak blátivé. Země protkaná asfaltkama a pumpa na každým roku bylo čirý sci-fi.
Tak tak. Presne o tom jsem
Tak tak. Presne o tom jsem mluvil. Ambice mi urcite nechybi, ale dokazu si vazit toho co mame a nekritizovat vsechno a nestezovat si porad na vsechno.
Lidi ani nevi co maj.
Jenže pokud vložíte
Jenže pokud vložíte stejný objem peněz a technologického optimismu do elektromobilismu, tak ve stejné době, kdy se stane vodikove auto použitelným, bude mít elektromobil dojezd 2000km a 1500km dobíjet pod 10 minut.
Udělat EV na 2000km není
Udělat EV na 2000km není problém, ale nikdo Vám to nekoupí, bude neskutečně drahé a těžké. Zatím se nezdá že by se podařil průlom v ceně ani ve hmotnosti baterií. Na 2k km poktřebujete asi 400kWh baterii, ta i při hodně optimistické ceně bude 40k $, nabíjecí výkon pak 2,4MW, to nejsou pěkná čísla.
Vodíkové auto od použitelnosti na delší cestování brzdí síť plniček která v podstatě neexistující. Druhá věc je pak cena, ale to se bavíme o podobné situaci jako byla u EV před lety.
To ano, pokud se bude
To ano, pokud se bude vodíková technologie dále vyvíjet, tak za kolik let budou vyřešeny všechny problémy a bude dostatečně hustá síť plniček? Za 10? Za 20?
Jak bude vypadat elektromobilita za 20 let?
Třeba bude na 2k km potřeba jen 300kWh baterie.
Třeba bude energetická hustota 2-3 násobná a cena se také sníží.
Stejně tak třeba poroste i výkon nabíječek.
Já osobně spíše věřím elektromobilitě.
Podle mne o tom zejména
Podle mne o tom zejména rozhodne jak se bude vyvíjet emisní politika a která ze skupin do toho nacpe více peněz. Automobilky teď hrají na všechny strany, aby podle toho kam se budou misky vah naklánět mohly reagovat.
Když se podíváte i na Teslu, tak není s inovacemi už tak rychlá jako v minulosti, teď se soustřeďuje na autopilota a rozjezd výroby modelu 3, to bude nějakou dobu trvat a vystačí si s tím. Ostatní automobilky dělají tak aby se neřeklo a aby měly případně nachystanou pohonnou platformu jak pro bateriový tak vodíkový systém.
Začínám mít pocit, že
Začínám mít pocit, že neochota automobiek opustit splaovací motory pramení z jejich propojení s ropným průmyslem a participace na něm.
Představa, že si budou lidé nabíjet doma v garáži a jen na delších trasách občas na nějaké té nabíjecí stanici je děsí.
A tak když už si přiznali, že se blíží doba kdy starý špinavý a mazlavý pěnězovod asi opravdu vyschne, honem přemýšlí jak si zajistit příjmy z výroby a distribuce něčeho jiného.
Nejen automobilky, zejména
Nejen automobilky, zejména vlády.
Výpadek daní za paliva by byla obrovská a cenu elektřiny nelze zvedat daní, protože by to ohrozilo zbytek ekonomiky. Z tohoto důvodu je podpora vodíku pochopitelná.
Jj. Daně tvoří téměř
Jj. Daně tvoří téměř polovinu ceny pohonných hmot.
Když pak vezmeme, že se loni spotřebovalo jen nafty a benzínu téměř 7,5 miliardy litrů, tak se dostáváme k více než 100 miliardám, kterými oblaží tenhle průmysl státní kasu.
Takový výpadek si nemůže žádná vláda dovolit. Tedy je jisté, že nějaký způsob jak nás podojit si budou muset každopádně najít.
100 miliard se v CR na
100 miliard se v CR na spotrebni dani z paliv nevybere, za 2014 to bylo temer 73 miliard, za 2015 pak lehce prez 70 miliad, byl tam pokles o temer 3 miliardy, predpoklad pro 2016 byl tusim 75 miliard, ale to se dozvime az to MF zverejni
navic je potreba brat v uvahu i to, ze auta nejsou za 100% vyberu teto dane, jsou tam i vlaky, lode, letadla, proste vsechno co dana paliva potrebuje ke svemu provozu, osobaky se na te sume budou podilem mozna i min nez 50%
Nepsal jsem na spotřební
Nepsal jsem na spotřební dani, ale na daních. Zapomněl jste na DPH.
Jinak pravda, třeba spotřeba naftových lokomotiv na železnici asi zanedbatelná nebude.
Nicméně i tak jsem přesvědčen, že kdyby kompletní automobilová doprava přešla na elektřinu, tak nám ty ušetřené peníze určitě nenechají.
A ano jsem si vědom, že plátci daně tankují bez DPH, ale o drobné se už asi hádat nemusíme.
Jde o podstatu myšlenky, že se jedná pro státní kasu o nezanedbatelný příjem.
Kdoví jak to tam je, ale
Kdoví jak to tam je, ale zase musíte brát v úvahu že v posledních letech železniční dopravci vyměňují dřívě bežné naftové brejlovce za elektrické lokomotivy, zejéna z důvodů možnosti dosáhnutí vyšších rychlostí na koridorech a lepšího poměru mezi užitečnou hmotností vlaku a neužitečnou hmotností lokomotiv.
A to je dost zásadní problém, místo toha aby byly peníze nechány těm, kteří si je vydělali, jsou přečerpávány přes velmi neefektivní systém veřejné správy.
u dani uvadi MF kazdy rok i
u dani uvadi MF kazdy rok i naklady, za rok 2015 byly naklady na vyber vsech dani 0.7%
Jedna věc je je vybrat, to
Jedna věc je je vybrat, to může být i efektivní, ale druhá je jak se s nimi nakládá, tam je největší problém. To je ono neefektivní přečerpávání přes státní správu. Stát má příliš mnoho agend, které lze řešit i jinak.
Loni stát jen tak spotřeboval 42-43% HDP, to je podle mne strašně mnoho. Ano jsou země, kde je tento podíl ještě vyšší, ale už ten náš je na zamyšlenou. Není z dlouhodobého pohledu udržitelné aby stát stále platil za zaopatřovací ústav a aby ekonomiku dále deformoval dotacemi.
jo to je, ale to je holt
jo to je, ale to je holt statni aparat, ale tak primarni tema bylo jak nahradit vypadek ze spotrebnich dani za paliva, a to je myslim snadne hned dvema zpusobama, silnicni dani nebo mytnym
DPH pocitat nemuzes – nebo
DPH pocitat nemuzes – nebo myslis ze kdyz lidi nekoupi benzin, tak ty penize zahodi do kanalu? Utrati je treba za drazsi auto, elektrinu do auta apod a to dph stejne statu zaplati. Jedine co je relevatni udaj je cca 40 miliard vybranych na spotrebni dani z mineralnich oleju rocne…
staci zavest silnicni dan
staci zavest silnicni dan pro kazde vozidlo, ci drastictejsi mystne pro kazde vozidlo, a vybere se vic nez ze spotrebnich dani na palivech
No z paliv se vybere na
No z paliv se vybere na spotrebni dani necelych 40 miliard rocne (vcetne spotreby vlaku, stroju, kamionu apod, na auta pirpada asi polovina). Kdyby se celych 40 miliard melo vybrat na dani z elektriny tak to dela cca 60 haleru na kWh….
Takhle už to funguje 100
Takhle už to funguje 100 let a ty teprve začínáš mít pocit? :)))
Vždyť jsou to spojený nádoby, které bez sebe nemůžou bejt!
Michelin:
Opustit spalovací
Michelin:
Opustit spalovací motory lze těžko, když za ně neexistuje náhrada. Pokud máš nějaký jiný řešení, tak ho ukaž – zadám třeba vstupní požadavky a můžeš vymýšlet:
– silniční vozidlo pro přepravu 7 tun nákladu
– pohonná jednotka s výkonem 150-200 kW
– akční rádius 300 km
– stoupavost 25%
– nezávislá trakce
Proc tak extremne? Staci
Proc tak extremne? Staci osobni auto, ktere v zime dojede na hory a zpatky (300km) bez potreby nabijeni (protoze nabijeci infrastruktura pro tech x tisic lyzaru, co jedou v sobotu rano tam a vecer zpatky, je zcela nerealna) a nestoji tolik, co byt v Praze.
Uvidime na konci roku, treba nam GM/Opel nadeli pod stromecek. Sice cena je porad jaka je, ale alespon tenhle jednoduchy ukol to zvladne…
Kdo bydlí od sjezdovky do
Kdo bydlí od sjezdovky do 100km, tak už si vybere dnaska.
A jak jste napsal. Také věřím, že je to otázka maximálně roku a bude to zase o kus dál.
A kdo 50, ten muze i s ionem
A kdo 50, ten muze i s ionem 🙂
Tech 300 jsem uvadel, protoze je to skoro presne Praha-Krkonose (Cerna hora) a zpet – Praha je nejvetsi koncentrace lidi nejdal od libovolnych hor a zaroven nejvyssi prijmy (takze nejvetsi sance, ze to drazsi auto koupi).
Trochu OT, kdyz jsem u rocniho vyhledu, jsem zvedavy, jestli se Musk pochlapi a udela u T3 neco s tim hovadskym kufrem (mohli by, kdyz i Hyundai umi EV liftback) nebo to necha jako auto na dojizdeni do prace s cool zadnim oknem…
Na Klinovec je to z Prahy
Na Klinovec je to z Prahy jenom 133 🙂
Ja, ale bydlim na zapade a lyzovat jezdime na otocku do Schladmingu 470km…
S Teslou to bude zajimave, ale diky SC mozne.
S tim oknem uplne nevim co mate na mysli. Me pripada u Ska i Xka v pohode.
Nekde to rozebirali (zdroj
Nekde to rozebirali (zdroj uz nevim), ze zadni sklo proste saha moc daleko do strechy. Takze pro liftback jako ma S by museli to designove sklo rozdelit na 2 kusy. Celkem dobre je to videt tady, spara je az nekde v pulce strechy:
http://media.caranddriver.com/images/media/51/2018-tesla-model-3-inline1-photo-667421-s-original.jpg
kdezto u S je o dost niz:
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0001/5660/products/522A7514_large.jpg?v=1435361067
Hm, to se jim fakt
Hm, to se jim fakt nepovedlo.
Uprimne i u Xka me to panoramaticke sklo spis stve. Pojistovny to nechteji pripojistit, protože zasahuje do strechy, takže jen na havarijku se spoluucasti. Alespon Kooperativa a CP.
A rakev na lyze na strechu asi taky nedate ani na magnety jak u M3, tak u Xka, tam zase vadi falcon wings.
Já to říkám neustále,
Já to říkám neustále, že Tesla má designéry imbecily. Kdyby neměli fyziky na snížení odporu, Tesla by byla asi nejhnusnější a nejnepraktičtější auto na světě. Imbecilové ve Tesle rozhodují o designu.
Včera jsem v Xku seděl a
Včera jsem v Xku seděl a vypadá to hezky, ale jelikož mám S-maxe, tak mě hned napadlo, kdo to sklo asi tak pojistí… Axa má největší pojištění skel v ČR, dávají limit 50000 ročně na všechna skla v autě, bez spoluúčasti, pokud je to ve smluvním servisu. Což na čelní sklo v Xku nestačí, to bude hádám za trochu víc… Už na S-max je to na hraně, tam stojí výměna čelního skla v autorizáku asi 35000,- s prací.
Cenu vymeny jsem v Tesle
Cenu vymeny jsem v Tesle zjistoval a pryje to za 1400e i s praci. Takze to neni tak hrozne, ale problem je, ze u Ceske mi rekli, ze maji u pripojisteni skel vyjimku na skla zasahujici do strechy. Kdyz jsem argumentoval, ze mam nabidku od Kooperativy, kde mi to normalne slibili pojistit, tak mi poslali odkaz na pojistne podminky Kooperativy kde je to take ve vyjimkach a navic tvrdili, ze to tak maji udajne vsechny pojistovny.
Na muj nasledny dotaz pojistovacka z Kooperativy jen koktala, ze si to neuvedomila…
U Axy jsem se výslovně
U Axy jsem se výslovně ptal na panoramu (mám ji na autě). A tvrdili, že do pojištění jsou zahrnuta VŠECHNA SKLA. Tudíž hádám, že sklo zasahující do střechy nebude hrát roli, protože to není jen pojištění čelního skla.
Díky za tip. Kouknu na to.
Díky za tip. Kouknu na to.
A teď jsem prošel jejich
A teď jsem prošel jejich pojistné podmínky a nic tam o čelním skle přesahujícím do střechy není uvedeno. Doporučuji tedy připojištění od Axy.
E-Ryc:
Já zadal parametry
E-Ryc:
Já zadal parametry reálného požadavku. Taková vozidla se ve značné míře v praxi používají.
Ale jo, nákladní auta ať
Ale jo, nákladní auta ať si na vodík klidně jezdí. Jenže se obávám, že dřív nám to budou vnucovat v osobácích, a tam už alternativa je.
Michelin:
Cože? Nákladní
Michelin:
Cože? Nákladní auta na vodík?
Co to je za nesmysl? Proč by se něco takového mělo vůbec vyrábět? Má to snad nějakou výhodu?
Treba nezavislost na
Treba nezavislost na rope?
Nekde jsem cetl, ze teroristicke organizace na blizkem vychode jsou hojne sponzorovany okolnimi zememi, zijicimi z ropy.
Michelin:
„…Treba
Michelin:
„…Treba nezavislost na rope?…“
Ne, to je naprostý nesmysl.
Asi nevíš, z čeho se průmyslový vodík v největší míře vyrábí.
Další větu asi nebude mít význam rozebírat…
Elektrolizou to teda asi
Elektrolizou to teda asi nebude. 🙂
Michelin:
Elektrolýzou
Michelin:
Elektrolýzou zcela jistě ne.
Používá se proces parního reformování uhlovodíků.
Hm, v tom případě je to
Hm, v tom případě je to technologie úplně na prd.
Tesla už podobné údaje
Tesla už podobné údaje má. Tady jsou data TESLY z jednoho článku, uvedeného v roce 2014 : P85D je pak vrcholnou variantou. U přední nápravy pracuje elektromotor o výkonu 165 kW a u zadní elektromotor s 350 kW. Výsledkem této kombinace je kombinovaný výkon 515 kW a monstrózní točivý moment 930 N.m.
Novinka je díky svému ústrojí opravdu rychlá, z 0-96 km/h akceleruje za pouhých 3,2 sekundy. To je o rovnou sekundu rychleji než současný vrcholný model P85 s výkonem 310 kW. Schopnosti zkrátily dojezd na 443 kilometrů, časté pokusy o co nejrychlejší akceleraci jej zkrátí ještě více…. Tedy by stačilo víc motor zpřevodovat do pomala, náklaďák nemusí jet rychlostí 200km/h a ty podmínky by to s rezervou splnilo.
Anonym:
Ne, nemá takové
Anonym:
Ne, nemá takové parametry.
– silniční vozidlo pro přepravu 7 tun nákladu
– pohonná jednotka s výkonem 150-200 kW
– akční rádius 300 km
– stoupavost 25%
– nezávislá trakce
Model X má pri 100 kWh
Model X má pri 100 kWh batérii reálny dojazd EPA 450km, teda 150% tebou požadovaných parametrov. Náklaďaky, ktoré uvezú 7 ton nákladu majú plne naložené spotrebu do 20L, čo je asi 3X viac ako SUV typu Model X. Takže na také auto treba maximálne 200-250 kWh batériu, čo dať do takého náklaďáku nie je žiadny problém. Stúpavosť a nezávislá trakcia bude určite lepšia pri elektromotore ako pri spaľováku – max točivý moment už od nulových otáčok a rýchlejšia odozva dvoch nezávislých elektromotorov.
Dobíjanie pri tretej generácii superchargerov už Elon ohlásil, že bude podstatne viac ako 350 kW/hod, takže to nebude nijak významné zdržanie.
Jediná nevýhoda oproti spaľovákom je nižšia užitočná hmotnosť pri rovnakej celkovej, ale to bude v rádoch 100kg, nie ton. Tento nedostatok bude bohato vyťažený menej ako polovičnými prevádzkovými nákladmi.
Takže môj odhad je, že takéto elektrické nákladné autá tu budú do 3-5 rokov, pretože technológia už dnes existuje. Vybudovanie siete rýchlych nabíjačiek (CCS 350 kW) ohlásili už aj veľké automobilky. Zatiaľ čo pri vodíkových autách nie je reálne nič, len nejaké plány napríklad Nikolamotor, ale vybudovanie vodíkovej infraštruktúry sa pohybuje v stovkách miliárd EUR a pritom prevádzkové náklady budú pravdepodobne vyššie ako pri spaľovákoch.
Molekuly vodíku jsou velmi
Molekuly vodíku jsou velmi malé a tak lehce unikají i přes jakékoliv těsnění … :))))
https://www.youtube.com/watch?v=vZ_PiRVHiVg
„Jediný bezpečný Vodík je ten, který si sami vyrobíte“ : Ferda Mravenec.
http://kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hho/
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
https://www.youtube.com/watch
https://www.youtube.com/watch?v=JUcWwzSGOyo
https://www.youtube.com/watch
https://www.youtube.com/watch?v=wgLI6BPSdmw
Hydrogen Golf Dyno Run
Hydrogen Golf Dyno Run (different music…)
https://www.youtube.com/watch?v=KQs8QMYpAqA
Auto na vodu dostupan u
Auto na vodu dostupan u Hrvatskoj
https://www.youtube.com/watch?v=O8UH3Xp8dCc
ubozí vrazi, psychopati a
ubozí vrazi, psychopati a podpůrci terorismu, nepovede se vám to, my nic než Teslu nechceme 😛
Já už jsem se tě Jenjo
Já už jsem se tě Jenjo ptal a tys mi neodpověděl.
Co máš za auto? Teslu?
”Automobilky a výrobci
”Automobilky a výrobci baterií formují velkou alianci na podporu baterií v dopravě“
Kdy uvidíme podobné titulky?
kdyz to bude davat smysl.
kdyz to bude davat smysl.
Kdóóóó chcééé 870
Kdóóóó chcééé 870 barů tlakovanýho bumbác vodíku Mirai do garáže??
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
nj tojóta brambo dejmler chondá hnůjdaj šeltotalněsrrrsi všechno víme všechny známe ;))))
A kdo chce 100Kwh baterii
A kdo chce 100Kwh baterii která začne hořet?
baterie hoří poměrně
baterie hoří poměrně pomalu. V případě potíží je šance opustit vozidlo, jako se to už mnohokrát stalo.
Když ale vodík (či benzín) udělá bum, šance na přežití je nulová
Nadrz je to nejodolnesi v
Nadrz je to nejodolnesi v aute a ventilama pro vypusteni.
nádrž benzínová nebo
nádrž benzínová nebo vodíková? Benzínová bouchá nyní poměrně často.
V případě havárie lze obsah těžko na 100% ochránit. A jestli přímou havárii přežiji, radši bych měl pod zadkem pomalu hořící baterii, než cokoliv co mě zabije v mžiku oka
Viete si predstaviť tú
Viete si predstaviť tú bolesť pri pomalom umieraní s horiacou baterkou pod zadkom? Vodík má ešte jednu výhodu, v mžiku urobí BUM a je vystaráno :DDD
pravda 🙂 jen aby s sebou
pravda 🙂 jen aby s sebou nevzal i okolní čtvrť
Pořád máš ale šanci že
Pořád máš ale šanci že tě někdo vytáhne a zachrání, kdežto u výbuchu akorát posbíraj ty cáry z tebe do igelitovýho pytle a rovnou vodvezou na kremaci.
benzin bum neudela, bum
benzin bum neudela, bum delaji benzinove vypary 🙂
zato molekula vodíku projde
zato molekula vodíku projde skoro každou gumovou trubkou a není cítit pachem jenom pak už tlakem :)))))
NOVA hlavní zprávy
NOVA hlavní zprávy 12_4_012 o přestavbách na vodík
youtube.com/watch?v=vZ_PiRVHiVg
a benzínové výpary
a benzínové výpary vznikají z čeho? 😉
ha, blb doma asi nemá
ha, blb doma asi nemá mnohem hořlavější benzín s řádově vznetlivějším rakovinovým šmejdem 🙂
+1 :)))
+1 :)))
100kWh TESLU? já chciiii
100kWh TESLU? já chciiii !!!!! 870barový Mirai?? ani ne dík, leda zadarmo ale nevoz mi to domů jo, ale rovnou do AAAčka na vodstřel, vemu si pak jen prachy na zas a jenom TESLU M3 :)))) a rozhodně mi ho nesrrr k sousedoj nebo tě nakopu do prrrr :)) ….baterie hoří minimálně většinou jen když je rozstřelíš vo zeď 😉 a rozhodně neohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích jako pojízdný vodíkový bomby o síle 870 bar neboli ekvivalent 25 kilotun tnt jak tu někdo promptně už spočítal :DDD
Je to „iba“ 25kg TNT, ale
Je to „iba“ 25kg TNT, ale ani to nepoteší najbližšie okolie 200m.
jak začne hořet? Na to,
jak začne hořet? Na to, aby se opravdu zapálila je potřeba splnit dost nejednoduchých podmínek a ne vždy se to podaří. Další možností je ji třeba švajcem zapálit.
Máte doma auto? na co jezdíte? na nehořlavý benzin nebo nehořlavý plyn, naftu…. 🙂 Víte, že tyto látky nejenže hoří, ale dokonce vybuchují ?
Teď je zrovna ve
Teď je zrovna ve zprávách, že autobus po nárazu začal okamžitě hořet. Uhořelo v něm 16 dětí. Elektrický asi nebyl.
Já.
A hořlavosti se fakt
Já.
A hořlavosti se fakt nebojím víc než u nádrže benzínu.
http://www.hybrid.cz/tesla-otestovala-co-vydrzi-jeji-uloziste-powerpack-zapalila-ho
No vida, odborník na
No vida, odborník na baterie 🙂
ja bych si, pane horciku
ja bych si, pane horciku nevsazel ani na to prvni, ani na to druhe 😉 … ja bych si vsadil na to, co mate v nazvu. HYBRID. opravdu si myslite, ze lze dopravu kompletne resit batriemi? mate sajn koli tisicu tun baterii by jste tim musel prepravovat po silnicich? pokud tedy chcete dalsi vyhody vodiku, tak krome vami zminovane a uz ehm skoro prekonane vyhody rychleho dotankovani vam dam dalsi: treba cena celeho systemu pri vyssich pozadavcich na vykon/dojezd/dobu dobijeni. nissan leaf je male vozitko, dokazete si predstavit kamion narvany baterkama? tohle je onanie, ne technologie. stejna onanie jsou troleje pro kamionovou dopravu. a naivita je myslet si, ze se nakladni doprava presune na zeleznici. pokud tedy chcete dopravu bez emisi, vodik pri vyssich pozadavcich vytezi. do doby nez prijde neco co prebije obe dve alternativy ulozeni energie vodik/lion baterky. a do ty doby verte nebo ne, slovo hybrid uz nebude mozna tak cool ale budeme za nej radi. zkratka ev bude porad snem.
nepíše se v článku o
nepíše se v článku o osobní dopravě?
Pokud by mělo dojít k
Pokud by mělo dojít k přesunu nákladní dopravy na železnici, museli by pozvednout tratě z úrovně 19. století na úroveň století alespoň minulého a muselo by se na ni myslet už v momentě, kdy se zřizují průmyslové zóny. Až příliš mnoho zón je blízko železnice a přitom do nich nevede ani metr kolejí. Ani neexistuje příprava, výhybka ve stanici, nebo pozemky připravené pro stavbu vlečky. Za takové situace není možné čekat zvýšení zájmu o dráhu. Zatím není bohužel ČR ani Evropa ve stavu, kdy by na existujících tratích byly rychlostní a další podmínky srovnatelné se silnicemi a dálnicemi. Také neexistuje systém, který by rychle přepravil případně kamiony mezi státy po železnici, nejspíše i rychleji, než se pohybují po silnici.
Byl jsem u toho, když bylo
Byl jsem u toho, když bylo Hyundai nabízeno od AWT, že jim zařídí do fabriky vlečku (hned vedle je trať FM-Těšín a vlečka do Radegastu) a budou jim všechno zboží vozit vlakem za velmi výhodnou cenu. Reakcí byl ostentativní nezájem.
Je to velká chyba ze strany
Je to velká chyba ze strany Hyundai, minimálně pro dopravu kovů, kabelů a dalších materiálů co se spotřebují ve velkém to smysl dává, na druhou stranu se jim zase nedivím. Tratě jsou většinou tak pomalé že se na nich doprava nevyplatí. Když si z portálu provozu dráhy stáhnete rychlostní mapu, opticky tak 60-80% je na rychlosti do 80km/h, počet potenciálních příjemců také stále klesá jak se vlečky ruší nebo stávají neprovozuschopnými.
Byl jsem před pár lety v jedné fabrice, z vlečky, kterou se dala přejet v podstatě celá byla použitelná možná čtvrtina. Jak jsem se díval teď na leteckou mapu tak ve výhybkách rostou stromky.
Další dvě firmy vlečky zrušily, protože první o ni neměla zájem a s druhou se jaksi pohádala. Hádám že si teď udělají na místě kolejí parkoviětě pro kamiony.
A ty vlaky napraskane i30
A ty vlaky napraskane i30 zabírající celé frýdecké nádraží jsou jako co?
Alias jak udržet
Alias jak udržet penězotok, když se přestane řešit ropa.
jak penězovod? JEJICH
jak penězovod? JEJICH KORYTA !! To by jim až jeden přál 9vátou planetu aby poznali zač je toho loket :))))
novinky.cz/veda-skoly/426298-tajemna-devata-planeta-temer-potvrzena.html
en.wikipedia.org/wiki/Planet_
en.wikipedia.org/wiki/Planet_Nine#/media/File:Planet_Nine_animation.gif
Vyhazování peněz z
Vyhazování peněz z okna.
10 miliard, za to by bylo rychlodobíječek…
za 10mld EUR, to už by byla
za 10mld EUR, to už by byla slušná FV elektrárna :).
Ale zůstávám optimista. Třeba příjdou na něco zajímavého a v nejhorším snad posledních 10 mld EUR vyhozených prakticky již bývalých manažerů automobilek a ropných společností.
vzhledem k poctu spolecnosti
vzhledem k poctu spolecnosti a sume kterou hodlaj utratit v rozmezi tech cca 7 let to ani moc nepocitej, je to asi 1.4 miliardy rocne rozdeleno mezi 13 firem kde maji rocni zisky od 3 do asi 15 miliard eur rocne
ale ja bych se toho nebal, proste alternativa, sve zajemce si jiste vodikova auta najdou jak jako si je nasli auta na LPG na CNG nebo ted na baterky