UNO III elektroskůtr jako transformerMOBILITA
UNO III elektroskůtr jako transformer
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročněBYZNYS
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročně
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridemTEST
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridem
Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn

Vědci z Islandu snižují spotřebu a emise. Pomocí vody

Martin Singr - 21 Květen 2012

U příležitosti konference Trendy evropské dopravy pořádané agenturou TOP EXPO CZ byl slavnostně představen nový vynález. Vědci z  přichází s údajně revoluční technologií, která snižuje spotřebu i emise – umožňuje motorům pracovat na směs standardních pohonných hmot s vodou.auto čistá voda z kohoutku

Čistá voda jako příměs pro běžná fosilní paliva dokáže podle islandských vědců snížit spotřebu až o 30 %
foto: aduhai, sxc.hu

Místem pro celosvětové představení tohoto převratného systému se stala Praha. Nebyly zde kamery známých televizí ani novináři z celého světa. Jen pár odborníků, kteří se zájmem poslouchali, jak tato technologie funguje. “Domníváme se, že toto je budoucnost spalovacích motorů,” řekl vynálezce Arni Sigurdsson.

Jde o celosvětový patent, který byl zapsán minulý rok a týká se přimíchávání vody do paliva, čímž se snižuje spotřeba paliva. Toto zařízení bylo vyvíjeno několik let a v posledních měsících bylo pak testováno na islandské vysoké škole, která se zaměřuje na námořní inženýrství. Úspory u paliva prý jsou až 30 % a emise jsou nižší až o 40 %.

Toto zařízení může najít uplatnění na nebo v , kde je spotřeba fosilních paliv vysoká. Může se zdát kuriózní, že lze letecké palivo ředit vodou, ale podle jednoho z otců této technologie, Unnara Eyjolfssona, to lze. Vynálezci jsou prý v kontaktu nejen s automobilkami a provozovateli námořní dopravy, ale i s leteckými společnostmi.

Rozklad na molekuly

Sám vynálezce Arni Siguardsson, který byl v Praze přítomný, připomíná, že je mnoho systémů, které snižují spotřebu. Toto zařízení je ale něco zásadně nového – funguje na principu směšování paliva s vodou.

Systém lze použít pro všechny motory s vnitřním spalováním, tedy pro motory na naftu i na benzín. V testech se ale používaly diesely, uplatnění tedy zařízení najde u různých generátorů, lodních motorů nebo v letadlech.

K palivu se nepřidává jiné palivo ani nejde o energeticky náročný rozklad vody na vodík a kyslík. Jde o to, že se na molekulární úrovni smíchá voda s palivem. Molekuly vodíku takto dodané zvyšují účinnost spalování. Fosilní palivo a voda mají pochopitelně odlišné vlastnosti, zejména co se týká hustoty, nicméně na úrovni molekul to funguje.

Snížení spotřeby paliva je založeno na tom, že se palivo rozdělí na malé částečky a do nich se doplní molekuly vodíku, které zvyšují účinnost spalování. Probíhá zde štěpení uhlovodíků, ze kterých se skládá palivo. Štěpí se uhlíkový řetězec, je dosaženo většího obsahu vodíkových atomů ve směsi a palivo hoří rychleji, agresivněji.

Sigurdsson: Konkurence je nedokonalá

Díky lepšímu spalování se zároveň daří snižovat spotřebu, říkají vědci z Islandu a dodávají, že jiné firmy nabízí třeba zařízení pro nižší emise, ale to jde ruku v ruce se zvýšením spotřeby.

Tento systém také prodlužuje životnost motoru, neboť v něm zůstává méně zbytkových uhlíkových částic, které jsou příčinou opotřebení. “Můžete snížit náklady na údržbu motory spojené s výměnou oleje nebo filtrů,” říká Siguardsson.

U běžného systému vznikají během provozu v oleji kyseliny, které naleptávají vnitřní povrchy motoru a pak je třeba po deseti tisících km měnit olej. Pokud se používá vynález z Islandu, není nutné měnit provozní kapaliny tak často.

Výrobní náklady jsou relativně nízké a celá jednotka je bezúdržbová. Její životnost převyšuje životnost motoru a není se tedy třeba věnovat se jí. Jedná se vlastně o moderní katalyzátor, jen o něco levnější.

Jiní vědci vyvíjí technologii přidávání destilované vody do válců spalovacích motorů. Tím se ale snižuje tepelná účinnost motoru a stoupá spotřeba. Toto je jiné řešení, zde prý nedochází k snížení účinnosti, protože se míchání provádí předem a do motoru se dodává namíchaná kapalina. Tím lze dosáhnout i nižší spotřeby.

Nezamrzne to?

Nevýhodou je, že není možné kapalinu skladovat delší dobu, pokud se nepoužijí aditiva či jiné chemické přídavky. Po několika dnech se totiž opět palivo a voda oddělí. Vynálezci již přemýšlí, co použít, aby se tato nevýhoda odstranila.

Markéta Schauhuberová z České plynárské unie připomněla loňské pokusy z Ostravy, kdy emulzní nafta, tedy nafta s vodou zkoušená v , zamrzala. Podobný problém podle pánů z Islandu zde nehrozí, voda se mísí s palivem až v okamžiku, kdy je voda dodávána z palivového systému do motoru.

Proto není nikde směs skladována a nehrozí, že by zamrzla. Ani ve vstřikovacím systému ani v turbodmychadle voda problémy nepůsobí, je totiž dodávána již ve směsi.

Vaše hodnocení: Není Průměrně: 4.3 (12 hlasů)
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud jsem dobře slyšel, patent je starý 4 roky a v představených grafech byly pouze kalkulace úspor, nikoli dlouhodobě ověřené výsledky. Testování v laboratoři trvalo 283 hodiny. Protože nebylo dost času, pánové přislíbili účast ještě na večerním pokračování akce, kde by mi zodpověděli další otázky. Ačkoli ode mne přijali čestné vstupenky, nedostavili se.
Spalovací motory jsou dnes již mrtvé. Proudu zdar, v dopravě zvláště.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zaujimalo by ma, akym sposobom moze voda znizit spotrebu paliva. Voda sa totiz nerozklada na vodik lahko a aj keby sa rozkladala, tak enerhiu z benzinu potrebneho na jej rozklad by sme ziskavali naspat s nejakou stratou. Riesenie asi spociva v najdeni spravneho pomeru vody a paliva, ked sa voda rozlozi a ziskany kyslik zlepsi kvalitu horenia benzinu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A nemohla by mať ta voda nejaký významný efekt v tepelnom procese? Napr. môže mať voda veľkú plynovú konštantu (keďže 2/3 atómov je vodík), takže bežnej stavovej rovnici je jeden z najväčších prírastkov tlaku v závislosti od teploty (úplne najviac má vodík). A všetci vieme, že to čo koná prácu v tepelnom stroji je médium (spaľovací motor = vzduch, parný stroj = para) a palivo je len jednoduchý spôsob ako toto médium zohriať. Toto by bolo dôvodom pre využívanie turba oproti zväčšovaniu nádrží.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To vase vysvetlenie bude pravdepodobnejsie. Teplota pri spalovani vo valci by asi nestacila na rozklad vody. Len dufam, ze sa z vasej rady nepoucia benzinove pumpy a nezacnu hromadne prilievat vodu do benzinu:-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak tohle už jsem někde viděl.
Ale zcela prvně slyším, že to dokáže snížit spotřebu.
Zatím jsem to vždy viděl jako zvýšení výkonu za cenu vyšší spotřeby.
Jsem na to hoooodně zvědavej v reálném nasazení.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

U nás si takhle za komančů upravovali někteří škodovky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Něco podobného používaly americké tanky už za 2. světové války. Je toho plný web.

Obrázek uživatele honza.t

Americké bombardéry při startu potřebovaly vyžší výkon, aby se plně naložené vůbec odlepili od randveje tak vstřikovali vodu s palivem do motoru čímž motor chladili .Po startu se přidávaní vody ukončilo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ani tak nešlo o chladenie ako o zamedzenie detonačnému horeniu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

U nás na benzinkách to vědí už dávno :)))

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články