Správná technika jízdy může snížit spotřebu paliv ve veřejné dopravě až o 18 %

Ve Spojených státech amerických přemýšlejí, jak snížit náklady na veřejnou dopravu. Na straně jedné stojí obrovský státní dluh a snahy jej redukovat všemožnými cestami včetně snižování příspěvků na veřejnou dopravu, na straně druhé stojí výzva pro obce, aby pozici veřejné dopravy posilovaly.

I takhle se může trénovat správná technika jízdy autobusem
foto: benzinsider.com

Dle studie společnosti SmartDrive Systems se významná položka dá ušetřit v oblasti snížení spotřeby paliv, čehož lze dosáhnout např. používáním ekologických a ekonomických technik jízdy.

Většinu základních technik ovládá snad každý řidič, případně není těžké se je naučit. Ale například jak správně používat brzdy nebo jak se vyhnout dlouhým stáním na volnoběhu vyžaduje nějaký čas učení se, trénování a sbírání zkušeností.

Snadné nemusí být ani průjezdy zatáčkami. Řidiči autobusu by se např. měli vyhnout prudkému zatáčení a naopak předvídat vlastnosti zatáčky a naučit se z ní vyjíždět plynulým zrychlováním.

Pokud se řidič naučí používat všechny techniky zmíněné ve studii, může to znamenat až osmnáctiprocentní úsporu paliva. To představuje roční úspory paliva v průměru 3 392 dolarů na vozidlo. V souvislosti s nekončícím růstem cen pohonných hmot významné číslo.

Studie hodnotila po celých USA autobusy od různých výrobců a jejich řidiče. Systém SmartDrive pak pomocí senzorů analyzoval několik klíčových ukazatelů včetně výše zmíněných.

Analýza zaznamenala v průměru na hodinu 17,8krát prudké zrychlení, 9,5krát prudké brzdění a 3,9krát vytočení motoru do vysokých otáček.

Studie také ukazuje, že vzdělávání řidičů v reálném čase při jízdě a následná zpětná vazba pomáhá radikálně snižovat výskyt nákladných manévrů. Nejlepších 25 % řidičů po měsíci výcviku snížilo svou spotřebu paliva o 18,7%.

Dalším důležitým faktorem byla implementace zařízení a software do autobusu, který v reálném čase sledoval spotřebu paliva. Tím řidiči získali mnohem více dat o nejaktuálnější spotřebě paliva oproti klasickým palubním počítačům. Významným je i prvkem motivace.

Mnoho dopravců v Česku i v zahraničích odměňuje své řidiče formou finančních prémií za ušetřené palivo.

Další prověřenou variantou jak šetřit palivo je samozřejmě investice do nákupu hybridních autobusů. Zde se dopravce nemusí spoléhat na um řidiče, ale veškerou práci na úsporách odvede technika. Výhody hybridů jsou mj. založeny na systémech akumulace brzdné energie nebo např. autobus Volvo 7700 při stání na volnoběhu a nízkých rychlostech pohání místo vznětového motoru elektromotor.

gas2.0

Napsat komentář