Test: elektromobil Mitsubishi iMiEV

V České republice jsou k dnes překvapivě ke koupi všechny tři elektromobily vycházející z modelu Mitsubishi iMiEV. Peugeot iOn i Citroen C-Zero už jsme testovali. Dnes konečně přinášíme i poslední díl skládanky. Jak se jezdí v elektrickém autě iMiEV?

Jarní teploty dělaly nejen elektromobilu Mitsubishi iMiEV radost
foto: Hybrid.cz

Nikoho nejspíš nepřekvapíme konstatováním, že se v Mitsubishi iMiEV jezdí úplně stejně jako v elektromobilech Citroen C-Zero a Peugeot iOn. Koneckonců, jsou to prakticky totožné vozy.

Koncern PSA Peugeot Citroen nakupuje od Mitsubishi “neoznačkované” modely iMiEV a v Evropě je pouze přejmenuje. Podle neověřených spekulací je to právě zájem druhého největšího evropského automobilového koncernu, který drží výrobu iMiEV vůbec při životě.

Ale o tom třeba někdy jindy. Důležité je, že jsme strávili týden s nejnovějším modelem Mitsubishi iMiEV pro rok 2012, a ten přeci jen některé zajímavé a příjemné změny proti první (námi testované) verzi iOnu a C-Zero nabízí. Nutno ale dodat, že novější/dražší verze C-Zero se již s touto výbavou navíc nabízejí taktéž.

test elektromobilu Mitsubishi iMiEV

S chutí jsme s elektrickým vozem iMiEV využívali rodící se sítě dobíjecích stanic pro elektromobily v Praze, viz. naše mapa.
foto: Hybrid.cz

Předně, k autu dostanete dálkové ovládaní! Malá “rádiová tyčinka” slouží především k tomu, abyste na dálku mohli kontrolovat a nastavovat dobíjení auta, případně si auto předem vytopili než vyjedete. Ovládání samotné tyčinky je poměrně zmatené a je třeba se ho naučit, ale je to užitečný bonus navíc proti iOnu a C-Zero.

test elektromobilu Mitsubishi iMiEV

Rádiové dálkové ovládání má vysunovací anténku jako stará rádia! A umožní vám nastavit si v elektromobilu vyhřívání anebo dobíjení.
foto: Hybrid.cz

Technické specifikace elektromobilu Mitsubishi iMiEV 2012:

Motor: elektrický třífázový synchronní s permanentním neodymovým magnetem 330V AC, účinnost 91 %
Maximální výkon: 49 kW/2500-8000 ot.min-1
Jmenovitý výkon: 35 kW = max. 30minutový výkon
Převodovka: s fixním převodem, tři různé režimy voliče řazení (rekuperace)
Servisní interval: 20 000 km/1 rok
Spotřeba elektřiny (NEDC): 135 Wh/km
Maximální dojezd (NEDC): 150 km
Max. rychlost: 130 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 15,9 vteřiny
Akumulátory: li-ion, kapacita 16 kWh, 330 V, 88 článků
Čas běžného dobíjení: 230V/16A – 6 hodin, 230V/10A – 8 hodin
Čas rychlodobíjení: 380V/125A/50kW – 30 min. na 80 % kapacity
Účinnost dobíjení: 83 %
Účinnost měniče napětí: 96 %
Hmotnost baterie: 149,6 kg, 230 kg pro celý modul
Výkon topení: 5 kW
Světlá výška: 150 mm
Délka vozu: 3475 cm
Průměr zatáčení: 9,0 m
Objem zavazadlového prostoru: 227 l (4 místa k sezení) – 860 l (2 místa k sezení)
Záruční doba: 3 roky/100 000 km, na elektrické komponenty 5 let/100 000 km
Záruka na prorezavění: 8 let
Dálkově ovládané: topení, vyhřívání sedadel, chlazení, zjištění stavu akumulátoru, časovač nabíjení

Druhý rozdíl, dost možná ten nejzásadnější, spočívá v módech, které jsou k dispozici na “řadící” páce. Zatímco iOn a C-Zero nabízejí pouze P (parking), D (Drive), R (zpátečka), N (neutrál) a B (vyšší rekuperace), iMiEV 2012 dává do placu ještě C, kdy je rekuperace proti běžnému Drive přeci jen trochu utlumena, ale ne zcela.

Další rozdíl proti iOn/C-Zero je vybavení navíc v podobě vyhřívání sedadel. To je výhodnější zejména z toho důvodu, že řidiči poskytuje vyšší komfort za cenu nižší spotřeby energie než klasické vytápění, což může dál prodloužit dojezd. Samozřejmě, že jde max. o jednotky kilometrů, ale i tak je to příjemné plus.

Poslední, asi nejméně postřehnutelná změna elektromobilu iMiEV spočívá ve zvuku, který vydává do rychlosti 30 km/h. Jde o tzv. AVAS – varovný akustický signál pro zvýšení bezpečnosti chodců. Zvuk je možné vypnout spec. tlačítkem dole pod volantem, protože pro řidiče jde o poměrně nepříjemné a nejasné švitoření “odkudsi”. A popravdě, ani chodcům asi příliš nepomůže.

test elektromobilu Mitsubishi iMiEV

Uvnitř ani vně auta toho až na vybrané detaily skutečně není k vidění o mnoho více nebo méně než v modelech Citroen C-Zero a Peugeot iOn.
foto: Hybrid.cz

Menší změna proti prvním verzím Peugeot iOn/Citroen C-Zero a vlastně i iMiEV spočívá také v dodávaném dobíjecím kabelu. Ten už je nastaven na dobíjecí proud 10 A, nikoliv 16 A. z běžné 230V zásuvky s ním tak trvá zhruba osm hodin (z 0 % na 100 % kapacity).

test Mitsubishi iMiEV test Mitsubishi iMiEV test Mitsubishi iMiEV

V elektromobilu Mitsubishi iMiEV jsme najeli téměř 500 km. Jízdní dojmy nejsou nijak výrazně odlišné od jeho evropských bratránků, stejně jako dobíjení nebo účinnost. V každém případě je ale třeba pochválit české zastoupení automobilky Mitsubishi za to, že vůbec iMiEV v České republice nabízí.

Cena testované verze elektromobilu Mitsubishi iMiEV: 899 900 Kč vč. DPH

20 Comments on “Test: elektromobil Mitsubishi iMiEV”

  1. Dobrý deň,
    chcel ba som sa

    Dobrý deň,
    chcel ba som sa opýtať na batérie ohľadne ich životnosti.
    Mám tri rozdielne informácie:

    -jedna je, že ak budem nabíjanie vykonávať do určitej percentuálnej hodnoty napr. 80% tak možem predlžiť tým ich životnosť

    -druhá je že nabíjanie može byť robené kedykoľvek a na akúkoľvek hodnotu napr. zo 30% na 60% alebo aj každé jedno nabíjanie na 100% nemá vplyv na dobu ich životnosti

    -tretia informácia je životnosť batérií je omedzená počtom nabíjacích ciklov 1500 – 2000

    Viete mi poradiť čím možem predĺžiť ich životnosť.
    Je možné nastavenie dobíjania napr. 80% aj na Citroene C-zero ?

    Vďaka za odpovede.

  2. Vzhľadom k vysokým cenám
    Vzhľadom k vysokým cenám nových elektromobilov sa ako reálna javí aj možnosť individuálneho dovozu ojazdených áut zo zahraničia. Cena ročného iOn-u a C-Zera tam začína okolo hodnoty 20 000 €, čo by v prípade odpisu DPH znamenalo veľmi prijateľných 16 000 €. Poplatky za dovoz a prihlásenie sa pohybujú v cenách pod 1000 €.

    1. Účinnost dobíjení
      Účinnost dobíjení udává podíl energie, která „vyjde“ ze zásuvky a té která se skutečně uloží v baterii. Účinnost 83 % znamená, že ze 100 kWh, které dá zásuvka se do baterie nakonec uloží 83 kWh. Tyto ztráty jsou dány přenosem a převodem energie ze zásuvky do baterie.

        1. Těch 13% (jestli je to
          Těch 13% (jestli je to číslo správné ponechme stranou) je právě účinnost samotného akumulátoru. Ten se při nabíjení i vybíjení zahřívá a tím přicházíte o část energie. A samozřejmě ztráta se bude lišit kromě samotné konstrukce akumulátoru (olověné mohou mít účinnost klidně i hluboko pod 50%) v závislosti na nabíjecích a vybíjecích proudech.

        2. znamená to že první obvod
          znamená to že první obvod hned za zásuvkou je měnič napětí bo baterie má vyšší napětí než je v síti ( zjednodušeně se dá říct že to je trafo )a ten má účinost těch zmiňovaných 96% a až z té hodnoty se vypočte dalších 83% účinosti samotné nabíječky a akumulátoru.
          PS: akumulátory se sotva zahřejí při rychlodobéjení, mají sakra velkou účinost 🙂 natožtak při tak pomalém nabíjení 16ti A

    1. Asi tak, ako vždy. Podľa
      Asi tak, ako vždy. Podľa výrobcov sú autá v Európe drahšie, pretože musia vraj spĺňať náročnejšie kritériá. Ale podľa mňa by auto za cenu o 585 000 kč vyššiu muselo byť vyrobené z lítia celé :-). Inak si to vysvetliť neviem. Možno že v tom hrajú podstatnú úlohu aj dotácie.

    1. Díky za komentář. Pokud
      Díky za komentář. Pokud byste mohl být o něco konkrétnější, abychom mohli chyby napravit, uvítáme to. Co se týká propočtů nákladů, ty jsme podrobně probírali v testech Citroen C-Zero a Peugeot iOn. Vzhledem k tomu, že iMiEV je de-facto stejné auto, rozhodli sme se neopakovat znovu již několikrát řečené a umístit místo toho do textu návodné odkazy k předchozím testům. Přeci jen, jsme internetové médium, a tak nám přijde vhodné využívat všech jeho možností. Především hypertextových odkazů, na které lze klikat!

Napsat komentář