Žluté jaro na železnici

Revoluce na železnici se koná – nanečisto!

Radim Jančura svůj boj o vstup společnosti RegioJet na české koleje nevzdal. Ačkoli jsme na konci roku psali o neúspěchu, kdy hejtmani shodili nabídku na komfortnější a levnější alternativu k Českým drahám ze stolu, „žluté vlaky“ přesto vyjely. Tak trochu na truc. Společnost je bude po tři měsíce provozovat na vlastní náklady v rámci akce „Žluté jaro na železnici“. První spoj vyjel z pražského Hlavního nádraží ve čtvrtek 22. dubna a my jsme byli na palubě.  

FutureMotion

ČEZ: nadělil si emisní povolenky, chystá velkou podporu elektromobilům a novým technologiím

Kolem jedné z největších českých korporací je teď rušno. Český energetický gigant ČEZ si včera ve sněmovně schválil odpustky v podobě emisních povolenech zdarma, čímž z rozpočtu ČR přesunul desítky miliard korun. Kritizuje to bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík i financí Miroslav Kalousek. Podle Bursíka včera schválený návrh připraví státní pokladnu v letech 2013 až 2020 celkem o 68 miliard, které místo státu zinkasuje ČEZ. Navrhovatel Martina Říman (ODS) a stínový ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD) naopak uvedli, že Bursík rozhlašuje lži. Energetické společnosti, které povolenky zdarma získají (tedy ČEZ) budou totiž muset ušetřené peníze investovat do rozvoje čistších technologií výroby elektřiny. iHNed.cz informuje, že podle Římana vychází návrh takzvaného klimaticko-energetického balíčku, který loni v prosinci schválil Evropský parlament. V rámci něj se Evropská unie zavazuje do roku 2020 snížit emise o 20% a zvýšit na stejný podíl výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Otázkou však je, proč je nynější zákon propašováván jako „přílepek“ k úplně jinému nesouvisejícímu zákonu, když neexistuje žádné zřejmé tlaky.

Tak či onak, ČEZ se teď snaží přesunout mediální pozornost někam úplně jinam. Ohlásil totiž program FutureMotion – energie zítřka. Jedná se de-facto o koncepci rozvoje energetiky pro příští desetiletí. ČEZ se nyní cítí být ve vedoucí pozici v oblasti energetiky ve střední Evropě, kde fakticky je. Podporou vědy a výzkumu a využití moderních technologií při výrobě, spotřebě i distribuci chce snížit zátěž životního prostředí. Dále chce doplnit tradiční pojetí energetiky o nový pilíř, totiž lokální výrobu a zvýšit tak bezpečnost dodávek energie a snížit náklady. Díky postupnému zavádění tzv. chytrých rozvodných sítí hodlá spotřebitelům nabídnout úspory, pohodlí a šiřší možnosti rozhodování. A v neposlední řadě hodlá podporovat rozvoj .   
dům budoucnosti podle ČEZu

Šrotovné schváleno s podporou alternativních pohonů

Minulý týden bylo v rámci balíku protikrizových opatření navrhovaných schváleno . Jakkoliv jde z ekonomického hlediska o rozporuplný krok, těšit nás může alespoň to, že jde o šrotovné, které bere v potaz pozměňovací návrh bývalého ministra . Šrotovné ve výši 30 000 korun se bude vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500 000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s , například , automobil s nebo s pohonem na stlačený zemní plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60 000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700 000 korun. O peníze se bude žádat u . Žádat o příspěvek budou moci jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Šrotovné by mělo začít platit od letošního podzimu. Očekává se zvýšený zájem především o malé automobily jako Peugeot 107, Toyota Aygo nebo Citroen C1, která se vyrábějí v továrně v Kolíně, případně další jako Hyundai i30, nebo . Příjemný bonus 60 000 Kč v případě hybridních aut nebo už ale umožňuje i tuzemskému spotřebiteli začít přemýšlet o vozech jako .

Martin Bursík: šrotovné jako podpora pro hybridy, elektromobily

Téma čili „šrotovací prémie“ se už nějakou dobu táhne českou politickou scénou. Šrotovné bylo nakonec v návrhu ČSSD schváleno, stejně jako před několika dny v . Není však stále jasné odkud by vlastně na něj měly jít finance. Odstupující ministr financí si výdaje v hodnotě tří miliard korun podle svých slov „nedokáže představit“. Zástupci ČSSD se sice ohánějí , ale jejich návrh (viz. náš článek) zase tak ekologický není. Proto odstupující ministr životního prostředí připravil svůj vlastní návrh, který počítá se dvěma různými sazbami. Základní sazba by platila pro vozidla s emisemi CO2 do 160 gramů, snížená sazba by upřednostňovala vozidla s nižšími emisemi, nižší spotřebou a případně alternativním typem pohonu jako jsou . „Tohle má svoji logiku, protože to alespoň motivuje k úsporám a pak taková investice, která motivuje k tomu, aby při výběru toho konkrétního vozidla ten potenciální klient šrotovného také vzal v úvahu jeho spotřebu a emise, to je samozřejmě faktor, který je pozitivní,“ řekl Bursík ve svém projevu ve sněmovně 31. března 2009. Mimochodem, pro pobavení a odlehčení tématu si můžete přečíst zajímavý návrh šrotovného na webu ŽelPage.

šrotovné v České republice?

Zavede Česká republika šrotovné?

Tzv. „šrotovné“ či „šrotovací prémie“ anebo také „ekologická prémie“ je nejnovějším evropským výmyslem jak podpořit skomírající prodej automobilů. Zavedení šrotovného v Německu výrazně oživilo poptávku po nových malých automobilech, mimo jiné napříkla Škoda Auto opět zvýšila výrobů vozů Fabia. Také problémy stíhaný Opel zaznamenal meziročně nárůst prodeje koncovým zákazníkům o 50 procent.

Podobný úspěch mělo zavedení šrotovného také na Slovensku. Německá vláda nyní přemýšlí o navýšení prostředků určených ke „stimulaci prodeje automobilů“, stejně tak Slovensko. V Německu však údajně zatím nepadne časový limit pro čerpání státní prémie, a to do konce tohoto roku. Kancléřka Angela Merkelová prosadila tento návrh po dohodě s vicekancléřem za sociální demokracii (SPD) Frankem-Walterem Steinmeierem. Každý kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméne devět let staré auto dostane prémii 2500 euro (necelých 70 000 korun).

O zavedení šrotovného se nyní diskutuje také v českých vládních kruzích. Mělo by být jedním z léků na vleklou ekonomickou krizi. Podle návrhu ČSSD má být na šrotovné vyčleněno až 5 miliard korun ze státního rozpočtu. Ačkoliv NERV (Národní ekonomická rada vlády) zavedení šrotovného nedoporučila, ČSSD má vzhledem k nedávnému pádu vlády mnoho šancí jej prosadit. Miroslav Kalousek, bývalý ministr financí, je proti. Podotýká, že stát po lidech chce, aby se dál zadlužovali na úkor velkých automobilových koncernů.
šrotovné v České republice?
Zavedení šrotovného už v minulosti podporoval i Martin Říman z Ministerstva průmyslu a obchodu. Šéf ČSSD Jiří Paroubek si podle dnešního vydání MF Dnes myslí, že šrotovné má ekologický i ekonomický význam. ČSSD navrhuje příspěvek až 2000 euro pro každého, kdo si koupí nový vůz do ceny 1,5 mil. Kč a jehož emise nepřekročí 160 g CO2/km. Staré auto musí být nejméně deset let staré. Protože je dnes mezi lidmi poptávka především po malých vozech, je hranice 160 g/km u oxidu uhličitého nastavena až příliš benevolentně, ale přesto jde o zajímavý návrh. Jak se na zavedení šrotovného v ČR díváte vy? Mohlo by se šrotovné – nebo v budoucnu nějaká podobná dotace – stát cestou k prosazení alternativních pohonů?