Škoda Auto snižuje emise a náklady díky kogeneraci

redakce - 11 Červenec 2013

V závodě společnosti Škoda Auto v Kvasinách byla aktuálně do provozu uvedena nová kogenerační jednotka. Díky tomuto novému zařízení sníží závod emise CO2 o 10 %, tedy o 8000 tun ročně.auto Škoda Auto Kvasiny motor kogenerační jednotky

Motor kogenerační jednotky v závodě Škoda Auto Kvasiny
foto: ŠKODA

  • ŠKODA v Kvasinách uvádí do provozu novou
  • Investice ve výši tří milionů euro, výstavba trvala sedm měsíců
  • Důležitý krok v rámci ekologické strategie ŠKODA GreenFuture

Investice automobilky Škoda činily zhruba tři miliony euro, výstavba trvala sedm měsíců. Dvě třetiny investované částky hradila společnost ŠKODA, jedna třetina byla financována ze strukturálních fondů Evropské unie.

Díky novému kogeneračnímu zařízení je závod v Kvasinách ekologičtější a je důležitou součástí naší strategie trvale udržitelného rozvoje,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA za oblast výroby a logistiky.

Snižování nákladů i emisí

Do roku 2018 chce česká automobilka v rámci strategie GreenFuture dále zvýšit šetrnost podniku k životnímu prostředí, což je součást Růstové strategie ŠKODA 2018. Vedle ještě efektivnějších vozidel se podnik soustředí hlavně na šetrnější nakládání se zdroji.

Chceme, aby do roku 2018 byla naše výroba o 25 % ekologičtější. Nové kogenerační jednotky k tomu značnou měrou přispějí,“ říká Oeljeklaus.

V režimu kogenerace se současně vyrábí elektrický proud a teplo. V porovnání s oddělenou výrobou se tak podstatně snižuje spotřeba energie a tím i emise CO2.

Kogenerace šetří

Nové kogenerační zařízení, které bylo uvedeno do provozu v Kvasinách, ušetři v porovnání s dosud oddělenou výrobou tepla a elektřiny ročně zhruba 8000 tun CO2. Takové množství CO2 vznikne například při spálení asi 300 vagonů hnědého uhlí.

Využíváme odpadní teplo, vznikající při výrobě elektřiny, pro vytápění lakovny,“ říká Pavel Richter, vedoucí závodu ŠKODA v Kvasinách. „Vedle ekologických hledisek tak posilujeme i energetickou nezávislost našeho závodu,“ dodává Richter.

Obě kogenerační jednotky nového zařízení ročně vyrobí 22 500 megawatthodin (MWh) elektrické energie a stejné množství tepelné energie. Elektřina a teplo vznikají pomocí plynového motoru, spalujícího zemní plyn.

Teplo z výfukových plynů se využívá k ohřevu vody, motor roztáčí připojený generátor a vyrábí elektrický proud. Další výhoda: „Nové rekuperační zařízení je konstruováno tak, aby se dalo v budoucnu rozšířit,“ říká Richter.

Vlastní elektrárna na biomasu

ŠKODA má s kogenerací již dostatek pozitivních zkušeností. Tuto technologii automobilka používá od srpna 2012 při výrobě proudu v mladoboleslavském závodě. Tamní elektrárna dceřiné společnosti ŠkoEnergo vyrábí elektřinu pro výrobu vozů v hlavním závodě automobilky a současně je teplárnou pro město Mladá Boleslav.

Stále více se tu také využívá biomasa. V roce 2015 by zhruba jedna třetina celkem vyrobené elektřiny měla pocházet z obnovitelných zdrojů. ŠKODA tak chce emise v elektrárně a teplárně ŠkoEnergo snížit o čtvrtinu.

Využíváním kogenerace v závodech realizuje ŠKODA další důležitý krok v rámci ekologické strategie GreenFuture. Cílem je zlepšení hospodářského výsledku při snížení zátěže pro životní prostředí. GreenFuture stojí na třech pilířích: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail.

Nižší spotřeba, vyšší efektivita

Zatímco hlavním bodem Green Product je zvyšování efektivity vozů – snižován spotřeby a tím i emisí CO2, cílem GreenFactory je zejména snížení spotřeby elektrické energie a vody o 25 procent, snížení množství emisí a ještě vyšší recyklace. Třetí pilíř GreenRetail je zaměřen na trvale udržitelný rozvoj prodejních zastoupení a dílen.

Ekologická výroba a úsporné vozy mají u značky ŠKODA tradici, aktuální modely GreenLine a Green tec české automobilky jsou toho důkazem. V současné době emituje 65 modelů značky ŠKODA méně než 120 gramů CO2 na kilometr, jedenáct z nich pak méně než 100 g/km.

Varianta GreenLine nové generace vozu ŠKODA Octavia je nejšetrnější Octavií v dosavadní historii – se spotřebou pouhých 3,3 litru nafty na 100 kilometrů a s emisemi CO2 ve výši 87 gramů na kilometr.

Závod v Kvasinách je jedním ze tří výrobních závodů společnosti ŠKODA v České republice a zaměstnává zhruba 4500 zaměstnanců. Vyrábí se tu modely ŠKODA Superb, ŠKODA Roomster a ŠKODA Yeti. V roce 2012 zde bylo vyrobeno celkem 153 700 vozů. Před několika dny zahájila ŠKODA v Kvasinách výrobu kompletně přepracovaných modelů Superb a Superb Combi.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Roman

Mě by zajímalo, kdo jim ty kogenerační jednotky dodal. Jaká společnost. Vím, že tyto jednotky vyrábí například český Tedom.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

kdyby ty peníze raději dali zaměstnancům do prémií...

Obrázek uživatele honza.t

Řešení které by mohlo využívat mnoho velkých podniků, které využívají např: plynové vytápění ale mnohdy nevyužívají této možnosti úspory nákladů .Škoda Auto investuje do oblasti výzkumu a vývoje každý rok téměř pět miliard korun. Jako čtenáře hybrid.cz mě ale hlavně zajímá kdy bude hybrid/ elektromobil v prodeji . Nebo alespon Cool šlapací elektrokolo se značkou Škoda ,když už se koncernu WV nedaří uvést elektromobil do prodeje?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo ŠKODA lže jako ostatní evropské automobilky.

Opravdu obdivuju, když řeknou - spotřeba je 3.3l na 100km a přitom vím že lžou. By mě zajímalo proč nedají do kupní smlouvy dodatek, že veškerý rozdíl ceny mezi deklarovanou a reálnou spotřebou zaplatí.

V tomto obdivuju USA, kde už toto pravidlo zavedli, takže identický FORD prodávaný v USA má papírovou spotřebu 5.2l a v evropě se prodává se spotřebou 4.1l na 100km. A proč? No protože v USA když se s ním začne zákazník soudit že reálná spotřeba je o 25% vyšší, tak mu bude muset doplatit rozdíl v ceně paliva za celou dobu používání. Při nájezdu 300 000 km se pak jedná o 3000 litrů, neboli 100 000 kč a to už je v ceně auta hodně znát.


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil