Nissan odlehčí autům, bude je vyrábět z vysokopevnostní oceli

redakce - 20 Březen 2013

Společnost Nissan Motor oznámila, že chce v budoucnu více využívat pokročilou vysokopevnostní ocel (AHSS). Vyrábět z ní chce až 25 % součástí pro své nové modely (měřeno podle hmotnosti). Ve velkém začne pokročilou vysokopevnostní ocel využívat v roce 2017 v rámci jedné ze svých iniciativ, jejichž cílem je snížit celkovou hmotnost vozů.auto vysokopevnostní ocel snížení hmotnosti snížení spotřeby Nissan Motor aut

Vysokopevnostní ocel bude pro auta značky Nissan znamenat snížení hmotnosti, a tím i snížení spotřeby
foto: Nissan Motor

Společnost Nissan vyvinula*1 ultravysokopevnostní ocel s pevnostní v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností a poprvé ji použila při výrobě nového modelu Infiniti Q50, který se v Severní Americe začne prodávat již v tomto 2013.

Dokud tento vyspělý materiál nebyl k dispozici, výroba složitě tvarovaných součástí z vysokopevnostních ocelí byla značně komplikovaná. Společnost Nissan je zatím jediným výrobcem automobilů*2, který tyto materiály používá.

Více oceli, nižší hmotnost

Až společnost Nissan začne skutečně aktivně využívat ultravysokopevnostní ocel s pevností v tahu 1,2 GPa, která je jedním z několika typů pokročilé vysokopevnostní oceli, podíl součástí z pokročilé vysokopevnostní oceli na celkové hmotnosti vozu stoupne na celých 25 %.

K tomu by mělo dojít v roce 2017. Díky změně materiálů a souvisejícím úpravám konstrukce by se měla o 15 % snížit celková hmotnost vozů Nissan.

Ultravysokopevnostní ocel s pevností v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností, již společnost Nissan vyvinula spolu se svými partnery2 , nabízí lepší tažnost, sílu a tvárnost než jiné typy oceli, a proto z ní lze vyrábět lehčí ocelové plechy.

Mohou se z ní tedy vyrábět i součásti složitých tvarů, které lze ze starších typů vysokopevnostních ocelí zhotovit jen obtížně.

Snížení výrobních nákladů

K dispozici jsou i vysoce přesné formy a vhodné postupy pro sváření materiálů během výrobního procesu, a tak je dnes z ultravysokopevnostní oceli s pevností v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností možné vyrábět mnoho typů součástí.

Díky používání této oceli bude na výrobu jednoho vozu zapotřebí méně materiálu než dosud. Změna materiálu navíc nebude vyžadovat velké změny ve výrobních závodech – po menších úpravách bude nadále možné používat stávající výrobní linky. V konečném důsledku se tedy sníží celkové náklady na výrobu jednoho vozu.

Ve svém střednědobém ekologickém plánu Nissan Green Program 2016 si společnost Nissan vytkla, že do konce fiskálního roku 2016 sníží průměrnou spotřebu všech vozů Nissan o 35 % oproti spotřebě v roce 2005. Širší využívání pokročilých vysokopevnostních ocelí pomůže podstatně snížit hmotnost vozů, a tudíž i jejich spotřebu.

*1 Na vývoji se podílely společnosti Nissan Motor Co., Ltd., Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation a Kobe Steel, Ltd.
*2 Pokud jde o použití k výrobě konstrukčních součástí karoserie lisováním za studena

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A z čeho vysokopevnostní ocel budou vyrábět?
Z amerického šrotu, který nakupují?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ocel se vyrábí zpracováním surového železa. Viz. výroba oceli.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Ve Wikipedii to nevidím, ale šrot se skutečně používá, nejlépe hodně zrezivělý (okysličovadlo) a pokud si dobře vzpomínám, tak v minimálně 10% podílu...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokud 25% dílů dokáže snížit celkovou hmotnost o 15%, tak to znamená, že ten materiál by musel být při stejné pevnosti 2,5x lehčí. Tzn. zhruba stejně těžký jako hliník.
Závěr: nevěřím.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejde mi celkom do hlavy, ako moze byt superpevna ocel aj tvarna. To su protichodne poziadavky. Druha vec je znizovanie hmotnosti. Pre elektromobily sa to da chapat, ale pre benzin/nafta auta je to nie celkom pochopitelne. Vietor na dialnici zacvici aj s 1,4 tonovym osobnym autom. Hocico lahsie je takmer nepouzitelne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A proc ne hlinik jako to dela tesla.

Protože TESLA to auto udělala tak, jak vám každý konstruktér vozidla řekně, že se má dnes (2013) rám/karoserie auta dělat a potom s tím "zcela nečekaně" slaví úspěch.

Ostatní automobilky jsou teď uražené, jmenovitě BMW a tak se teď ze všech sil snaží nám ukázat, že oni to umí lépe a hlavně jinak - tj. jdou do CFRP (uhlíkový laminát), což je pro masově vyráběná auta slepá cesta.

Obrázek uživatele honYa

Fajne, to je též cesta k 15% snížení hmotnosti EV. Když k tomu v roce 2017 přičteme lepší baterie za nižší ceny (pokud se ovšem Nissan nerozhodne zachovat celkovou energii vozidla, čímž by ušetřil hlavně on a nemusel to promítat do koncové ceny) a pokročilejší dobíjecí síť, je se na co těšit.

---

honYa


10% sleva na produkty EVmotionVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?