Elektromobilem z Prahy do Brna - nová dobíjecí stanice na dálnici D1

Jan Horčík - 16 Květen 2011

, a nejsou jediní kdo v staví pro . Na 96. kilometru byla otevřena první veřejná dálniční nabíjecí stanice v ČR. Díky tomu je možné dojet z do . Kaipan VoltAge dobíjení elektromobilufoto: ZTC Energy
Nová dobíjecí stanice se nachází v areálu Agip. Vznikla ve spolupráci společností ZTC Energy, a Vysoké školy báňské, kde také probíhal samotný vývoj stanice i elektromobilu Kaipan VoltAge. Stanice má dvě zásuvky, může tedy obsloužit až dva najednou.

Náklady na vybudování dobíjecí stanice byly 0,5 mil. korun. Dobít na 90% kapacitu by mělo trvat zhruba hodinu. Stanice nazvaná VoltAge Station nabízí výstupní třífázové napětí 400Vs rozhraním realizovaným průmyslovými pětikolíkovými zásuvkami pro proudy 16A a 32A.

To je nutno případně redukovat vlastními vhodnými kabelovými redukcemi dle standardu nabíjeného elektromobilu. V případě nabíjení jednoho elektromobilu lze využít celou kapacitu nabíjecího stojanu. V tom případě lze nabít plně vybité akumulátory elektromobilu s kapacitou 40Ah za malinko déle než jednu hodinu. Dobu nabíjení může posádka strávit v příjemném prostředí restaurační části areálu

"Řidič přijede, dostane dobíjecí kartu, u stojanu zadá PIN, poté připojí zásuvku do svého elektromobilu a nabije baterie do požadované kapacity," popsal provoz stanice Martin Štefanec, obchodní ředitel společnosti ZTC.

Doba závisí podle něj na typu vozidla a baterií, v průměru trvá zhruba hodinu a půl. "Proto jsme vybrali stanici s autogrilem, kde se zákazník po dobu dobíjení může občerstvit," dodal Štefanec.

Martin Štefanec nám potvrdil, že ve výrobě jsou aktuálně další čtyři dobíjecí stanice pro Přerov, Brno, a Napajedla. "Do konce roku chceme mít celkem 25 dobíjecích stanic," dodal Štefanec, z toho většina na hlavních silničních/dálničních tazích.

Zároveň se již pracuje na tom, aby dobíjecí stanice mohly zpracovávat platby klasickými platebními kartami. Prozatím je možné ze stanice získávat elektřinu zdarma. Do budoucna by provozovatelé rádi vylepšili stanice o další interaktivní , např. dopravní informace nebo mapy.

dobíjecí stanice ZTCEnergy Kaipan VoltAge

Vrámci slavnostního zahájení provozu nabíjecí stanice byl prezentován prototyp elektromobilu KAIPAN VoltAge (prototyp K1), jehož soustava elektrického pohonu je vyvíjena v rámci výše zmiňovaného projektu. Vozidlo dosahuje parametrů srovnatelných s verzí KAIPAN 14 se spalovacím motorem. Vozidlo pohání duální pohon s asynchronními motory s maximálním výkonem 42kW.

Maximální rychlost vozidla o hmotnosti 800 kg je elektronicky omezena na 135km/h a se soustavou YLiFePO (Yttrium-Lithium-železo-Fosfát) akumulátorů s kapacitou 100Ah lze počítat s průměrným dojezdem okolo 250 km. Nabití plně vybitých akumulátorů tohoto elektromobilu instalovaným nabíjecím stojanem trvá 3 hod 20 min. Na ujetí vzdálenosti 100 km elektromobil spotřebuje průměrně 10 kWh elektrické energie.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chtěl bych se zeptat zda bude někdy přidána do Vaší mapy dobíjecích stanic,přijde mi že je na docela významném místě a v mapě o ní není ani zmínka.
Děkuji.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Nebude, protože podle všeho už není funkční/v provozu.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosím, aby se na tomto serveru pro kapacitu baterií začali namísto jednotek Ah používat jednotky kWh. (tj. součin kapacity [Ah] a jmenovitého napětí [V] baterie). Údaje typu, že lze nabít elektromobil kapacitou baterií 40Ah za hodinu, nemá žádnou vypovídající hodnotu. Běžný elektrický skútr má kapacitu baterii 40Ah. Ale při napětí 48V takže kapacita je 48 x 40 = 1,92kWh. Baterie v elektromobilech obecně mají napětí několikanásobně větší a tedy i kapacitu. Takže pro jakékoliv srovnávání je údaj o ampérhodinové kapacitě bez znalosti jmenovitého napětí baterie zcela bezpředmětný.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-Salon