Třicítka elektromobilů vyrazila o uplynulém víkendu ze Slezskoostravského hradu směrem na Klimkovice, Hranice nad Bečvou až k hradu Helfštýn. Hlavním cílem elektrické tour bylo dokázat, že i v Česku se dá cestovat čistě a jednoduše.
foto: Milan Rajchl
autor: Radovan Burkovič
1. moravskoslezská celodenní elektrotour eJantarová stezka 2017
Na startu jízdy, která
První etapové zastavení bylo na jednom z největších evropských hradů, na Helfštýně. Druhé v areálu Technického muzea Tatra v Kopřivnici. Jízda skončila opět v areálu Slezskoostravského hradu. První moravskoslezskou celodenní elektrotour uspořádal dlouholetý ostravský elektromobilista Milan Rajchl, který jezdí elektrickým autem už 6 let.
NEPŘEHLÉDNĚTE POZVÁNKA: elektromobilní eJantarová cesta 2017
První etapa na Helfštýn byla obsazena nejvíce, na místě se nakonec sjelo přes 40 elektromobilů. Mnoho účastníků se totiž rozhodovalo až na poslední chvíli, podle počasí. A to se opravdu vyvedlo.
Už na startu první etapy tak dojelo několik elektromobilů nad původní dvacítku těch zavčas registrovaných. Čímž se odjezd o půl hodiny zdržel, ale nikomu to nevadilo. Na Helfštýně přinesla vyšší účast trochu komplikací, protože organizátoři měli kapacitu pro nabíjení připravenu jen s malou rezervou.
Středověký hrad přeci jen zrovna neoplývá zrovna silnou elektrickou přípojkou. Nakonec ale pomalými zásuvkami nabíjeli všichni, kdo potřebovali. Velkou zásluhu na tom měla firma Libora Míčka z Ostravy a Lubomíra Kaštovského z Olomouce. Nadšených elektromobilistů i majitelů soukromých rychlonabíjecích stanic pro veřejnost na Olomoucku.
Prohlídka hradu se protáhla i díky zajímavému doprovodnému programu s představením řemesel, veletrhem knihy a živému koncertu skupiny Arrhmythia. O vydatném obědě v místní restauraci nemluvě.
Některým se cesta z Ostravy do Týna nad Bečvou protáhla. Nejen kvůli špatnému odbočení v Odrách a nezbytnému bloudění (navigace byla schválně vypnutá, používaly se jen cedule u silnic a mapky od pořadatele), ale i spadlým stromům přes vozovku v prostoru Libavé.
Dva elektromobily Peugeot iOn měly velké štěstí. Pohotový, okolo jedoucí lesák, povolal své kamarády s motorovou pilou a za 20 minut byly stromy ze silnice pryč. Auta mohla se zpožděním pokračovat v jízdě.
Že nabíjení na hradě nebylo příliš silné nevadilo. V záloze byla nabídka rychlonabíjení v nedalekém Valašském Meziříčí u známého propagátora a majitele prvního sériového elektromobilu Nissan Leaf v ČR, dnes nadšeného majitele Tesla Model S, Františka Kubiše. Muzeum Tatra poskytlo zajímavé srovnání minulosti a budoucnosti automobilismu.
Elektromobily zabraly ve 3 řadách celé prostranství před hlavním vchodem a kolemjdoucí s majiteli živě diskutovali. Domů si, stejně jako na hradě, mohli kromě zážitku svezení v elektromobilu odnést i letáček se zevrubnými informacemi.
Včetně shrnutí tříletých zkušeností s provozem malého městského elektromobilu. Zastavil se podívat nejen starosta města Kopřivnice, ale i pan ředitel muzea, který ukázal svého koníčka – motocyklovou tříkolku s tatrováckým benzínovým motorem. Byl tak jediným původcem hluku a zápachu před muzeem.
foto: Milan Rajchl
Část elektromobilů bloudila cestou do Kopřivnice i po vesničkách kolem Starého Jičína. Podlehla oblíbenému sportu místních správců komunikací – zmást armádu potencionálního nepřítele. Vojenský prostor Libavá i kasárna v Hranicích jsou nedaleko.
Místo ukazatelů ve městech a vesničkách s nejbližšími místy v okolí, naráželi elektromobilisté běžně na cedule typu Frýdek-Místek, Český Těšín, Frenštát p.R. a dokonce i Žilina. Což člověku, mířícímu ze Starého Jičína do Kopřivnice či na Štramberk, opravdu nepomůže.
Zpátky do Ostravy dojelo přesně dvacet elektromobilů. Patnáct jich vytvořilo naproti Slezskoostravskému hradu hezký fotogenický půlkruh v zeleni, další obsadily nabíjecí sloupek. Část využila už cestou rychlonabíjení u teplárny ČEZu v Ostravě-Vítkovicích, ale spokojeni příliš nebyli. Energetickým gigantem halasně proklamový výkon 50 kW se nekonal, jen 36 kW.
Zbytečně se časově zdrželi a to byly pro nabíjení ideální podmínky. Auta měla baterie skoro prázdné, nebylo zima, ale ani vedro. ČEZ má ústně proklamované podpoře elektromobility hodně co vylepšovat. Akci sice podpořil 6 čipy zapůjčenými k nabíjení účastníkům zdarma, ale 2 z nich nefungovaly. A teď si vyberte.
Nakonec dorazily na hrad ještě dva elektromobily navrch. Nabíjení v Kopřivnici bylo jen z obyčejné domácí jednofázové zásuvky 230V 16A pro všechny účastníky, což jim nestačilo. Stavili se u známých v Příboře, nabít v rodinném domku z trojfázové zásuvky 400V 32A. Sedmkrát vyšším výkonem.
foto: Milan Rajchl
Oněch 22 kW bylo oproti sdíleným 3,6 kW zcela jiné kafe. Zejména zúčastněné elektromobiyl Tesla Model S, které nabíjení díky dojezdu až 500 km nepotřebovaly vůbec, pak neúnavně vozily návštěvníky slavností Slezské Ostravy na hradě. Velký úspěch mělo elektrovozidlo z úplně jiného konce spektra. Elektrokoloběžka byla v permanenci neustále a děti i dospělí kroužili kolem hradu.
Nejvzdálenějšími účastníky byl, kromě dvojice pánů z německého Mnichova s Teslou Model S či slovenských přátel, pár až z jižních Čech. Rovněž v Tesle Model S, která tak neustále potvrzuje pověst elektromobilu pro běžné cestování na velké vzdálenosti.
Obě posádky nakonec zvolily přespání ze soboty na neděli v Ostravě. Jednak kvůli ukončení obecních slavností na Slezkoostravském hradě až po dvaadvacáté hodině, jednak kvůli lákadlu Stodolní ulice a kavárny Bolt Tower v Dolní oblasti Vítkovic.
K jejich naprosté spokojenosti. Očekávání z video upoutávky se naplnila, jak dokazuje závěrečné video i fotogalerie. Už v průběhu víkendu informoval o akci článkem na webu Moravskoslezský deník, v pondělí vyšla reportáž s fotkou na straně 2 tištěné verze.
Zdravím všechny elektromobilisty.
Gratuluji k vydarene akci
Zdravím všechny elektromobilisty.
Gratuluji k vydarene akci a díky za super článek a video.
Po přečtení a zhlednuti mne moc mrzí, ze jsem se nezúčastnil.
Ale bohužel můj Fluence ZE by cestu nezvládl, nebo spíše já:-) Jsem bohužel z druhé strany republiky.
Skoda je, ze žádná podobná akce neni ve Středočeském nebo západočeském kraji. Možná v Sedlci.
Trosku mimo diskuzi, nevíte někdo prosím o zajímavém Leafu na prodej?
Díky moc.
Co to je zajímavý Leaf na prodej?Možná bych
Co to je zajímavý Leaf na prodej?Možná bych věděl.Specifikuj prosím.
Zajímavý je pro mne vyrobeny po 2013 s rozumným
Zajímavý je pro mne vyrobeny po 2013 s rozumným najezdem/okolo 20tis km/a za rozumnou cenu,nebo předváděcí.Jeden čas jsem někde viděl 24kwh okolo 500tis.Díky moc
Děkuji za specifikaci. Vím o jednom. Vyrobeno 6/2014 max
Děkuji za specifikaci. Vím o jednom. Vyrobeno 6/2014 max výbava(Tecna). Jediné co nesplňuje,tak má výrazně více najeto. Ale cena je zase zajímavá oproti tomu co se v ČR nabízí. Jestli přece jen chcete bližší info,napiště mi kontakt na sebe.
Určitě se rád podívám, diky.
emichal@post.cz
Určitě se rád podívám, diky.
emichal@post.cz
https://www.tipcars.com/
https://www.tipcars.com/
Díky moc, ten mně opravdu nenapadl:-)
Jsou tam celé 3
Díky moc, ten mně opravdu nenapadl:-)
Jsou tam celé 3 kusy….:-)
Dělat tour EV v roce 2017 je tak cca o 5-8 let opožděné.
Dělat tour EV v roce 2017 je tak cca o 5-8 let opožděné.
A dělat ot jen v duchu srazu majitelů H-D, ptactva nebo filatelistů, tak připomínám, že jedna z myšlenek současného přerodu pohonů na elektrické je i ekologie. Má toto pálení kWh s cílem „hele, my tu jsme“ co dočinění s ekologií?
Nanejvýš to aktualizovat s politickým heslem „kde jsou ty slibované stanice, energetiky?“. Prezentace ČEZ Future Motion z roku 2010 jsou běžně dostupné. V roce 2015 nebyla postavena ani 1/3 ze slibovaného počtu stanic. Bohužel, prý i ČEZ narazil na byrokracii stavebních povolení. Ale tak se o tom pojďme bavit a řešme to konkrétními opatřeními…
ale lepší než drátem do voka. Pro slibované státem
ale lepší než drátem do voka. Pro slibované státem dotované navíječky na podzim zařízni €jrokrocana a vole ANO 😉
Nejste vy náhodou politik? Pojďte a bavme se o tom, to mě
Nejste vy náhodou politik? Pojďte a bavme se o tom, to mě rozesmálo.
Vy se bavíte a jiní tu staví aby se něco pohnulo.
Řada lidí vůbec neví, že se nějaké elektromobily dají
Řada lidí vůbec neví, že se nějaké elektromobily dají koupit.
Stále je důvod proč propagovat elektromobilitu mezi veřejností.
A vše bylo růžové a optimistické… mně by přišlo
A vše bylo růžové a optimistické… mně by přišlo zajímavější udělat s elektromobily z Lipna do Aše, po vedlejších silničkách, samé kopce mizivá infrastruktura, jak by tam obstály…
Nebo analogicky udělat pro elektromobily transpublic cup od Aše do Jablunkova….
Prosím Vás nepřipadáte si trapně? A co takhle totéž pro
Prosím Vás nepřipadáte si trapně? A co takhle totéž pro spalováky s malým dojezdem – třeba městské autíčka 400-600 km – aniž by existovala jediná benzínka? To fakt nemá cenu komentovat……
Nepřipadám si vůbec trapně – trapné (dále alegorie),
Nepřipadám si vůbec trapně – trapné (dále alegorie), jezdit s lodí po Lipně a nazývat se mořským vlkem… prostě ano elektromobily jsou v aglomeraci někde nějak použitelné, ale celkově mobilitu nezvládají…apropo ten transpublik cup jezdí i fichtli…s nutností tankovat co 100 km…ejhle a dají to…tak logicky by bylo zajímavé, jak to dá „nejmodernější výkřik techniky“
Sám jste si odpověděl. Malí budou nabíjet co 100 km,
Sám jste si odpověděl. Malí budou nabíjet co 100 km, větší co 200 km a největší třeba vůbec.
Jistě dají a bude zajímavé, jestli je ve výsledku
Jistě dají a bude zajímavé, jestli je ve výsledku rychlejší fichtl, nebo obecně skůtr, či elektromobil, pokud jede nějakou trasu a ne uzpůsobenou nabíječka tour – ono přelít pár litrů benzínu je rychlejší, než naštosovat ca 20 kWh elektřiny…
Přelít pár litrů benzínu je sice rychlejší, ale musíte
Přelít pár litrů benzínu je sice rychlejší, ale musíte taky na tu benzínku zajet. Tedy pokud není rovnou pod nosem, kde by samozřejmě měly být i ty rychlonabíječky, tak jak to začíná být všude kolem ČR obvyklé. Třeba na Slovensku. A rychlonabíječka je u mne – pokud funguje jak má – 15, max.20 minut z 0 na 80%, tedy 14 kWh elektřiny.
mě benzín smrdí, exhaluje totiž rakovinotvorný benzopyren
mě benzín smrdí, exhaluje totiž rakovinotvorný benzopyren a fuchatho jako k fialkám. Lepší lékem na depky že nemáš na elektromobil je strkat bramboru dízlu do laufu ;))
hele anonyme.. nesmíš tolik závidět těm co na
hele anonyme.. nesmíš tolik závidět těm co na elektromobil mají i když nemáš, holt ses narodil jako chudák, buď na to hrdej ;))
Tak proč si ho neudělal? Určitě se najde spousta zájemců
Tak proč si ho neudělal? Určitě se najde spousta zájemců 🙂
Protože na rozdíl od jistých skupin osob nemám potřebu
Protože na rozdíl od jistých skupin osob nemám potřebu někomu dokazovat co a jak jde a jsem ochoten a schopen v odůvodněných případech akceptovat, jak elektromobily, tak benzínové motory, tak naftové motory, tak vodík…. a naopak si uvědomuji, že každý z těchto pohonů má své prioritní specifické určení, v němž vyniká…až na kamiony, ty prostě patří na dlouhé vzdálenosti na vlak..
jinými slovy: ano elektromobil je fajn do města, ale netvrďte, že se s ním dá skvěle cestovat…není na to infrastruktura, prostě to jde…s Trabantem a na fichtlu je také možné objet svět (proč bych to dělal?)
naftový motor umí dosáhnout nízké spotřeby paliva – ale netvrďte, že ho potřebujete na cesty pod 100 km – tam to jen smrdí a ničeho nedosáhne
benzínový motor je jakýsi kompromis, ale netvrďte, že tříválec 1.0 bi turbo je správný směr…
a hlavně netvrďte, že VW je autorem diselgate…pokud to tvrdíte, tak jedině prokazujete, že skvěle znáte reklamu VW – das auto…a auto je pro vás VW – protože s emisema jsou v pr všichni, kdo mají reálnou spotřebu více jak o deset procent vyšší než deklarovanou… a pro uklidnění emocí, jakmile se rozšíří ev vozidla, tak si ti samí šťouralové najdou i něco na ně…protože kdybychom chodili jen pěšky, tak jim bude vadit, že máme gumové podrážky na botách a když budeme chodit bosi, tak budou vyčítat odřenou kůži, co z nohou emituje a krev co z ukopnutých palců kape
Rádi to děláme pro ty, kteří si to chtějí osahat,
Rádi to děláme pro ty, kteří si to chtějí osahat, vyzkoušet, podívat se jestli to už je i pro ně. Zdarma a s úsměvem.
Tak se vzpamatujte!
Tak proč to vůbec navrhuješ, když NEMÁŠ
Tak proč to vůbec navrhuješ, když NEMÁŠ POTŘEBU???
Jestli máš nějakej přetlak a přišel ses jen hádat tak to řekni rovnou, že si nahodil udici a potřebuješ si zatočit navijákem :)))
Nehádám se, poukazuju na to, že je potřeba to ukazovat v
Nehádám se, poukazuju na to, že je potřeba to ukazovat v reálných drsných podmínkách apropo – elektricky jezdím od roku 2009 a najeto mám za tu dobu něco kole 200 tis km…a přesto stále považuji spalováky přes všechna jejich negativa za použitelné a i v některých aplikacích perspektivní
To jste si trochu popletl. Dojizdeni do prace trolejbusem se
To jste si trochu popletl. Dojizdeni do prace trolejbusem se fakt nepocita.
Hm můžete mi prosím specifikovat, kde jezdí trolebusy v
Hm můžete mi prosím specifikovat, kde jezdí trolebusy v mimoměstské dopravě?
V Gruzii
http://englishrussia.com/images/georgian_bus/1.jpg
V Gruzii
http://englishrussia.com/images/georgian_bus/1.jpg
off – to blúdenie – po vianociach 1982 son tamtadial šiel,
off – to blúdenie – po vianociach 1982 son tamtadial šiel, niektoré dediny prešiel dvakrát, raz severojužným a raz západovýchodným smerom. križovatka (X)v lese a šipky iba „město libavá“.
V té době tam snad dokonce byly i ruské rakety dlouhého
V té době tam snad dokonce byly i ruské rakety dlouhého doletu. A ruští vojáci všude.
Dnes je tam českého vojska minimum, ale stále je legrace dávat přednost tanku nebo BVP, přejíždějícímu mezi prostory přes silnici.
Pamatuji ještě legraci z roku 1992 u Mošnova, kde nás ve 3 ráno zastavil na poslední chvíli z příkopu vyskočivší voják se světlem, protože po silnici před námi popojížděla stíhačka Mig – nácvik nouzového přistání v noci na komunikaci. Jen jaksi zapomněli včas uzavřít prostor. V tu dobu tam totiž skoro nikdo nejezdil. Tak jsme dobržďovali na poslední chvíli.
No, nevim, s tím Migem, připadá mi to spíš jako „urban
No, nevim, s tím Migem, připadá mi to spíš jako „urban story“, na které komunikaci u Mošnova to bylo? A byl to opravdu nácvik nouzového přístání?
Urban story ne, v autě jsem seděl já, jako řidič, a se
Urban story ne, v autě jsem seděl já, jako řidič, a se mnou další kamarádi cestou z Rakouska z Vídně do Ostravy. Úsek mezi domy zastavěným koncem Mošnova a benzínkou. Zastavili nás na konci vesnice. A ten Mig nám křídlem projel kolem předku auta. O tom nácviku to jsou slova vojáka, který nás s červeným světlem zastavil, seřval, že jsme nerespektovali jeho kolegu o pár set metrů dříve (buď tam nebyl nebo chrápal) a po uklidnění vysvětloval, co se prý děje. Ale nebyla to žádná šarže, takže kdo ví, jak to bylo doopravdy. Možná kluci jen jeli z hospody vedle v dědině a letec přece nepojede autem, že? 🙂
Existuji jen Hranice na Moravě a Lipník nad Bečvou. Že by
Existuji jen Hranice na Moravě a Lipník nad Bečvou. Že by zase známka Pragocentrismu.
Tak to bude asi redakční šotek, byl tam jak Lipník tak
Tak to bude asi redakční šotek, byl tam jak Lipník tak zejména Týn nad Bečvou, obec pod hradem.
Pro zájemce ještě Upoutávka na akci, dále
Video z
Pro zájemce ještě Upoutávka na akci, dále
Video z průběhu akce, a samozřejmě Fotky z průběhu akce. Krátký Článek v Deníku byl bezprostřední reakcí pana redaktora z osobní zkušenosti.
Velký dík za uspořádání a hladký průběh patří Milanu Rajchlovi, věnoval tomu skoro půl roku života.
A na okraj, ten bílý elektrický automobil v řadě, který je nezařaditelné značky, je STROMOS (tovární přestavba Oplu Agila nebo Suzuki Splash).